Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next
Author Message
 Post subject: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Wed Jul 23, 2008 08:13 

Terve,

Alkoi outo tulehdus maanantaina. Ensin kipu pallean tienoolla vasemmalla. En tiennyt johtuuko mahasta vai selästä ja söin hiilitabletteja. Yritin hieroa vatsaa. Illalla tuli huulen yläpuolelle 1.5cm herbes. Illalla olin kylässä. Ajattelin, että kipu helpottuu, kun tiistaina venyttelen. Maanantaina oli vähän turvotusta kaulan rauhasissa, erityisesti leuan alla. Tiistaina ei helpottunut vaikka venyttelin. Tajusin, että kipu pahenee kun seison suorana, kontallaan sitä ei ole ja kun taivuttaa eteenpäin selkää lantiosta ja laitaa ylävartaloa kumaraan, niin kipu vähenee. Kun seisoo, niin tuohon kylkiluitten risteyskohdan alle mahassa ei voi kunnolla koskea. Samalla kun kipu palleassa, kuristaa kurkkuun ja päähän. Vasemmassa kädessä välillä kosketusherkkiä alueita. Nyt on edelleen kipiä ja turvonnut leuassa oleva rauhanen ja pääoireet lisääntyy. Oireita silmien tienoolla, kummallisen tuntoiset ja "flunssa" olo kropassa ilman nuhaa ja yskää ja outoja kipuja. Nyt tuntuu menneen poskionteloihin ja keuhkoputkiin. Tuntuvat samanlaisilta kuin ennen flunssaa, mutta flunssaa ei tule. Tällaisia tiloja on tullut ennenkin, kestäneet useita viikkoja tai kuukausia, muttei yhtä paha kuristus ole tullut ennen ja palleakipu. Onko teillä tällaista? Oudolta tuntuu. Jotenkin tuntuu, että virus on päässyt valloilleen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 23, 2008 08:32 

Tuo vasemmalla pallean alla oleva elin kuulostaa pernalta. Minusta olisi syytä mennä lääkäriin. Nuo oireet kuulostavat ainakin minulle hieman huolestuttavilta.

Kannattaisi varmaan kokeilla luontaistuotteena saatavaa lysiini-aminohappoa muutaman gramman päiväannoksella, sillä jos tuo on joku yleistynyt herpestulehdus, se todennäköisesti auttaa. Mutta menisin kyllä silti lääkäriin. Ole myös varovainen rasituksen/kaatumisherkkien puuhien kanssa - jos perna on turvoksissa, se voi periaatteessa revetä jos esimerkiksi kompastut tai törmäät johonkin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 24, 2008 04:20 

Mulla oli viime joulukuussa kummallista palleakipua-ahdistusta. Sitten oli pitkällinen yskä-räkätauti. Se oili mahdollisesti mykoplasmasta, koska mulla oli vanhat varsta-aineet koholla ja uudet olikohan parin kuukauden päästä rajoilla, seuraavassa kevään mittauksessa uudet olivat negatiiviset. Tauti ei mennyt pois penisilliinillä.

Joku tauti sulla on.

Profile  

Post subject: Tilanne paranee toistaiseksi ainakin
PostPosted: Sat Jul 26, 2008 08:52 

Moi,

En sitten mennyt lääkäriin. Ajattelin, että menen perjantaina, mutta olin niin poikki, etten jaksanut mennä. Ajattelin tuntien odotuksia ja tajusin, että tulehdus vaan pahenee rasituksesta, jos lähden sinne.

Nyt on vähän tilanne alkanut rauhoittumaan, vaikka eilinen meni lähinnä pedissä. Turvotus rauhasissa on laskenut.

Olen kyllä kokeillut kaikki luontaiset jutut. Tuplasin Spirulina-annoksen. Aloin ottamaan ternimaito-kapseleita, valkosipulia, tein kaneli-inkivääri-mustaherukan lehti -juomaa, söin sitruunamelissan lehtiä ja marjoja joka välissä. Olen myös suggestoinut ja yrittänyt rentoutua.

Tiedä häntä mikä auttoi vai kaikki yhteensä. Eilen olin vielä melko epätoivoinen, kun kunto tuntui huonontuvan kaiken aikaa, tuli pahoinvointia ja sydän tuntui väsyneeltä ja en uskaltanut lähteä kauppaankaan.

Kylkikipu ei ole vielä lähtenyt. Muutenkin pitää tässä varovasti toipua. Pitää mennä lääkäriin, jos kuristava tunne pallean kohdalla ei lopu.

Ainakin nyt tajusi, ettei tämä ihan normaali tila ole ja näitä minulla on ollut aiemminkin. Onneksi ei ainakaan toistaiseksi ole mennyt niin pahaksi kuin aiemmin: lihasvärinät, välkkyminen silmissä välillä ja autonomisen hermoston oireet. Seuraavan kerran, kun tämä tulee, menen lääkäriin melko heti kun oireet alkavat.

Kiitos tuosta lysiini-aminohappo vinkistä. En kokeillut sitä vielä, koska en päässyt l-kauppaan. Joskus täällä oli puhetta jostakin toisestakin valmisteesta, joka tehoaisi Herpekseen. Muistaako joku? Oliko kissankynsi vai mikä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 27, 2008 01:02 

Herpekseen tehoaa esim. heraproteiini, joka auttaa käytännössä kaikkia mikrobeja vastaan. Myös esim. astragalus voi olla avuksi. Sitten on näitä "yleisiä" antiviraaleja kuten esim. lakritsijuuri ja oliivinlehti. En ole varma onko sitruunamelissakin näitä laajakirjoisia. Propoliksesta ja sinkistä voi myös olla apua. Sinkkiä voi kokeilla ottaa lyhyinä kuureina vaikka 100 mg päivässä tai enemmän, jolloin se on jo varsin tehokas vastustuskyvyn vahvistaja.

Sitten on vielä reseptivapaa närästyslääke ranitidiini, joka on jossain määrin antiherpesviraalinen ja voi auttaa myös kognitiivisiin/neurologisiin oireisiin. Kaikille se ei sovi, mutta eipä ole monen euron kokeilu.

Jos minä olisin lääkäri, niin tekisin kyllä ahkerasti kokeita, sillä normaalia tuollainen oireilu ei tosiaan ole.

Profile  

Post subject: Surkuhupaisa päivystys
PostPosted: Mon Jul 28, 2008 07:43 

Moi,

Kävin testaamassa terveyskeskuksen päivystyksen. Olisi sittenkin pitänyt mennä perjantaina, kun oireet olivat pahiten päällä. No, lääkäri halusi varmistua, ettei oireilu ole sydämestä johtuvaa ja otettiin ekg. Vatsaepäilyn takia joitakin labroja. Meinas kyllä, että vanhempa kollega oli sanonut, että labroja ei tarvisi ottaa, koska ollut vatsaoireita ennenkin ja labroissa ei ole näkynyt mitään.

Tähän kauheaan jumitukseen, paineeseen ja kiristykseen päässä relaksantteja. Sanoin, ettei ne auta. Sanoi, että venyttele. Sanoin, etten pysty, sehän siinä onkin ongelma, kun paine pahenee kun yritän venytellä niskaa. Seuraavaksi sanoi, että lepää ja odottele, että menee ohi. Sanoin, että tämä oireilu on normaalista poikkeavaa. Yleensä niskaoireet pahenevat rasituksessa ja helpottavat levossa ja venyttelyllä.

Ehdotin, että voisiko olla virusperäinen. Ei kuulemma voi olla. En tajunnut kysyä miksi ei.

Ei oikeastaan tullut mitään selitystä oireilulle. Sen hoksasin vasta muutaman tunnin päästä. En tajunnut kysyä, että mikä voisi selittää kylkipistoksen ja kurkun kuristuksen.

Eli empä paljon kostunut. mulla ei niiden mielestä ilmeisesti ole mitään ongelmaa, jos ei perinteiset tutkimukset näytä mitään.

Nyt testaan amino-lysiinihappoa ja oregano-öljyä testata. Oregano-öljy on melko ärtsyä kamaa. Yritän itse hoitaa itseni kuntoon.

Profile  

Post subject: Re: Surkuhupaisa päivystys
PostPosted: Tue Jul 29, 2008 10:21 

fedja wrote:
Tähän kauheaan jumitukseen, paineeseen ja kiristykseen päässä relaksantteja. Sanoin, ettei ne auta. Sanoi, että venyttele. Sanoin, etten pysty, sehän siinä onkin ongelma, kun paine pahenee kun yritän venytellä niskaa. Seuraavaksi sanoi, että lepää ja odottele, että menee ohi. Sanoin, että tämä oireilu on normaalista poikkeavaa. Yleensä niskaoireet pahenevat rasituksessa ja helpottavat levossa ja venyttelyllä.
Valitettavaa, ettei apua löydy. Maija on antanut vinkkejä vaihtoehtohoitoihin. Toivottavasti ne auttaa. Haluan kommentoida venyttelyä. Minulle on pikku hiljaa vuosien kuluessa valjennut, että olen aiemmin venytellyt monin tavoin väärin. Lääkärit eivät usein osaa neuvoa kovin hyvin venytyksiä. Ehkä on mahdollista esim saada lähete terveyskeskuksen omalle fysioterapeutille, joka ehkä osaa auttaa oikeisiin venytyksiin, jotka auttavat. Voi olla ja ainakin minulla oli, että perusniskavenytykset ja monet muutkin venytykset vain pahensivat kipuja. Lopulta kuitenkin löytyi liikkeitä, jotka todella auttavat. Aika monta ns asiantuntijaa töytyi käydä läpi ennen kuin parempi tapa tehdä liikkeitä löytyi. Ehkä sinullekin olisi mahdollista löytää venytyksiä, jotka auttavat.

Profile  

Post subject: venyttelyt
PostPosted: Tue Jul 29, 2008 11:33 

Normaalitilanteessa auttavat omat venytykset ja jumppa jotka olen kehitellyt kraniosakraaliterapian pohjalta ja chi gong -jumpasta ja joita teen 2-3h päivässä. Olen käynyt 1998 vuodesta erilaisissa fys. terapioissa ja myös Ortonissa, joten ei ole siitä kiinni ettei auta, vaan nyt on jokin tulehdus- tai vastaava tila päällä, joka vetää koko kropan ihan jumiin ja jumi on ihan jatkuvaa vaikka mitä yrittäisi tehdä, joten ei auta mitkään venyttelyt, vaan pahentavat ja lisäävät painetta päässä. Yleensäkin venyttelen varovasti ja olen oppinut 11 vuoden aikana kuuntelemaan omaa kroppaa. Esim. pitkät venytykset eivät sovi yleensäkään ottaen, jos on neuraalikudoksen ärsytystä, eikä ääriasennot esim. jalan ojennus suoraksi ja nostetaan jollekin penkille.

Joskus olisi kyllä hyvä tietää miksi mulle tulee tuollaisia floppeja, jolloin kunto putoaa ihan hirveästi. Normaalitilanteessa huononeminen johtuu rasituksesta ja paranee jumpalla ja levolla, mutta tänä vuonna 4-5 jaksoa yhtäkkiä alkavat ja vähitellen menevät ohi. Olisi tietenkin hyvä saada joku lääkäri uskomaan, että tulee tällaisia floppitiloja, mutta jos ei saa, niin hyväksyttävä on sekin.

Profile  

Post subject: Re: venyttelyt
PostPosted: Wed Jul 30, 2008 12:51 

fedja wrote:
Normaalitilanteessa auttavat omat venytykset ja jumppa jotka olen kehitellyt kraniosakraaliterapian pohjalta ja chi gong -jumpasta ja joita teen 2-3h päivässä. Olen käynyt 1998 vuodesta erilaisissa fys. terapioissa ja myös Ortonissa..
Joskus olisi kyllä hyvä tietää miksi mulle tulee tuollaisia floppeja, jolloin kunto putoaa ihan hirveästi. Normaalitilanteessa huononeminen johtuu rasituksesta ja paranee jumpalla ja levolla, mutta tänä vuonna 4-5 jaksoa yhtäkkiä alkavat ja vähitellen menevät ohi. Olisi tietenkin hyvä saada joku lääkäri uskomaan, että tulee tällaisia floppitiloja, mutta jos ei saa, niin hyväksyttävä on sekin.
Joo, kyllä sulla venyttelyt ovat hallussa. 2-3h päivässä kuulostaa paljolta vaan jos liikkeet ovat todella sopivia eikä liian rasittavia ilmeisesti onnistuu. Itse pystyn max 30min päivässä, ennen en sitäkään.

Mielestäni ei kannata tyytyä siihen, että lääkäri ei usko floppitiloja. Olisi vaan löydyttävä se oikea lääkäri, etsittävä tarpeeksi kauan. Eikö Ortonillakaan uskottu ? Oletko kokeillut Fysiatria ?

Profile  

Post subject: Orton
PostPosted: Wed Jul 30, 2008 09:01 

Mulla on diagnosoitu WAD Ortonissa ja selkäytimen venähdys Käpylässä. Neurologi Käpylässä on sitä mieltä, että minulla on vakava aivovamma ja neurologi Oulussa on sitä mieltä, että minulla on korkeintaan tullut lievä aivotärähdys ja ei voi olla WAD. Yleisesti ei ymmärretä miten minulla voi toimintakyky olla niin huono, mutta Ortonissa ja Käpylässä kohtelu ollut asiallista, Oulussa nauretaan pihalle. Olen hakeutunut Ortoniin ja Käpylään yksityisesti. Poikkean niskavamma-standardista niin paljon, että mua on vaikea ottaa todesta, koska ongelma ei ole kivut vaan kiristys. Löydöksiä ei ole, muuta kuin nykyään rajoittuneet kierrot niskassa ja rintaranka, joka ei enää liiku sivukierrossa ja neuropsyk testeissä impulsiivisuutta ja tarkkaavaisuuden häiriötä, muuten hyväi suoriutuminen.

Ortonissa yritettiin hoitaa. Eli varsinainen juttu minulla pyörälento. Viikon päästä siitä alkoivat aika karmeat oireet sekä fyysisiä (valoherkkyys, ääniherkkyys, ei sietänyt tärinää, lihakset eivät oikein toimineet, pahoinvointi, palelu, kuumotus, koko kroppaan jännitys, kasvot oudon tuntoiset, voimakas paine päähän), että psyykkisiä (yhden yön aikana paukahti päälle syvä masennus, saamaton olo ja toinen ääripää valvominen, en sietänyt jännitystä, itkin kaiken aikaa). Lennon seurauksen leuka aukesi, hampaasta lohkesi pala ja naarmuja käsiin. Kivut alkoivat vasta viikon päästä tai oikeastaan minulla ei ole juurikaan kipuja, välillä särkyjä sormiin, jalkoihin, silmään, lähinnä ihan karmea kiristys koko keholla ja erityisesti päässä jatkuvasti nämä 11vuotta. Mutta minulla on ainakin 2006 vuodesta asti ollut näitä kummallisia tulehdustiloja, jotka eivät kuulu vammaan, vaan ovat oma lukunsa. Tai sitten yhtenä vaihtoehtona on, että pyörälennon jälkeen minulla on sattumalta alkanut joku keskushermostollinen tulehdus sen sijaan, että olisin saanut orgaanisen vamman. Tai kolmas mahdollisuus, että jotenkin tämä vamma on vienyt koko hermojärjestelmän raiteiltaan (vatsa yms) ja sen seurauksena immuunipuolustus ei toimi terveesti. Kirjoitan tässä päivänä jonain käyttäjäesittelyyn tarinani.

Profile  

Post subject: Nyt alkaa normalisoitua
PostPosted: Sat Aug 02, 2008 11:59 

Huhhuh,

Selvisin vähemmällä kuin aiemmin. Tilanne alkaa normalisoitua, onneksi ja energiaa jopa enemmän kuin ennen tulehdustilaa. Lysiiniaminohappoa olen syönyt Ecowayn kalaöljyn, Elixir:in ja Spirulinan lisäksi. On nämä normaalit oireet päällä. Nekään eivät ole hauskoja, mutta loogisempia kuin nuo "tulehdustilat".

Profile  

Post subject: Testi, lisäravinteet pois
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 02:11 

Minä olen menossa ensi viikolla reumalääkärille sen takia, kun Kesäkuun neurologi lähetti sinne, koska rintaranka ei kierry. Tänään kävin verikokeissa. Todennäköisesti mitään ei näy, kun viime maanantainakaan ei näkynyt peruslabroissa mitään. Lisäravintojen tehokuurin aloitin kesäkuun alussa. Testausmielessä jätin lisäravinteet pois viime pe. Eilen illalla sitten alkoi taas vointi huononemaan. Lysiini-aminohappoa syön nytkin, mutta muut jätin pois. Kun oli tuo viimeinen tulehdus, syke oli viikon päästä alusta jatkuvasti 75 tai yli. Päivystyksessä 80. Verenpaine oli 150/100. Yleensä 120/n.85. Käskivät seurata verenpainetta kotona. Aika hankala seurata, kun ei ole sisäistä tutkaa. Kun viime viikolla olo alkoi helpottumaan, syke oli illalla alle 60. Eli tuo siis normaalitilassa. Yritän sinnitellä ensi viikon OYS:in reumalääkärin käyntiin asti ilman lisäravinteita, että näen miten nämä oireet kehittyy. Ensi ke on uudet labrat vatsaoireitten ja kaupungin sisätautilääkärille menon takia. Perusverikokeet ja F-vast. Tällai tämä on toiminut ennenkin. Kun jättää lisäravinteet pois, 4pv-1.5vk päästä kunto alkaa huonontua.

Jos ihmisellä on normaali viruksen aiheuttama flunssa, näkyykö tämä missään verikokeessa? Mietin vaan sitä, että jos itsellä on joku vastaava toistuva virustulehdus, joka jostakin syystä aiheuttaa hermosto-oireiden pahenemisen, näkyykö tämäkään missään labroissa? Ja pysyy lisäravinteilla jokseenkin kurissa. Tai jos puhkeavat, ovat lievempiä kuin ilman lisäravinteita.

Haluan, että minulta kuitenkin poissuljettaisiin joitakin asioita mitkä voisivat aiheuttaa minulla näitä tulehdustiloja, joissa yleensä aina osallisena myös herpes huulessa. Osaatteko sanoa, mitä labroja minun kannattaisi pyytää, jos lääkäri ei itse koe tarpeelliseksi niitä ottaa tai hoksaa ajatella? IgG, Herpes virus vasta-aineet?

Miten esim. sellainen, että minulla oli Yersinia yli puoli vuotta, mutta ei vasta-aineita veressä, vaikka ulosteessa bakteeri oli? Mistä tällainen voi johtua? Onko tällainen yleistä, että vasta-aineita ei muodostu ja mikä siihen voi olla syynä?

Kiitokset Maijalle monista vastauksista ja tästä Foorumin pidosta!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 02:20 

Flunssan pitäisi näkyä valkosolujen määrissä, mutta en nyt muista mihin suuntiin eri valkosolutyypit menevät ja sekin voi varmaan vaihdella eri ihmisillä. Valkosolujen kokonaismäärä noussee. En ole varma näkyykö flunssa muualla. Varmaan rankka flunssa voi nostaa ehkä laskoakin? On varmaankin mahdollista sairastaa flunssa joka ei näy verikokeissa, erityisesti jos kroppa ei toimi ihan normaalisti. CFS ei yleensä näy perusverikokeissa, paitsi että lasko on yleensä alhainen, mutta voi olla kohollakin.

Nuo IgG-alaluokat ja herpesvirukset (sytomegalovirus, Epstein-Barr, HHV-6) olisi hyvä testata, samoin kuin mykoplasma ja borrelioosi jos niitä ei oltu testattu. B12-vitamiini ja foolihappo myös, jos sitä ei vielä ole otettu. Sinulta taisi olla kaikki tavanomaiset autoimmuunisairauksiin liittyvät verikokeet olla otettu?

Käsittääkseni on aika normaalia, että vasta-ainekokeet ovat negatiivisia, vaikka infektio olisikin. Monet bakteerit voivat "piileksiä" immuunijärjestelmältä ja toisaalta jos immuunijärjestelmä toimii laiskasti, niin vasta-aineita ei välttämättä sen takia muodostu. Siksi vasta-ainetutkimukset eivät ole kovinkaan luotettavia ja Suomessa taas ei juuri koskaan tehdä PCR-tutkimusta (joka etsii mikrobien DNA:ta ja on siten luotettavampi).

Profile  

Post subject: Reumalääkäri
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 09:55 

Huomenna nyt sitten reumalääkäri. Toivottavasti hän ottaisi tosissaan nämä tulehdustilat. Perjantaista asti olen ollut nyt kotona. Ei ole kunnon takia viitsinyt lähteä kuin tuohon lähiympäristöön kävelemään. Hankala kuvata, että mitä tämä on kun nyt ei muuta kuin että lievää pahoinvointia, niska outo ja sairas olo ja vatsan toiminta alkanut huonontua. Tuo suolisto voi hyvin olla näiden takana ja sen osuus immuunipuolustuksessa, mutta mikä sen suoliston toimivuuden lamaa. Keskiviikkona aloitan ravintolisät uudelleen ja siitä 1-3vk päästä alkaa toipuminen. Normaalit vitamiinit (vitamiinipilleri, ubikinoni 100mg, rasvahappo) eivät kyllä tähän ole oikein hyvin aiemmin tepsineet, mutta joko Spirulina tai Elixir-marjavalmiste (antioksidantteja) tuntuu vaikuttavan. No, sehän nähdään tässä tulevaisuudessa, että saanko nämä kuriin.

Luultavasti nuo autoimmuunisairaudet on tutkittu, koska olen ollut aikaisemminkin reuma pkl. Mitä testejä tarkoitat?

Profile  

Post subject: Tuloksista
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 02:39 

Reumalääkärin kanssa sujui keskustelu, mikä sekin on positiivista. Rintaranka ei kierry eikä taivu sivulle, mutta missään kuvissa ei tulehdusmuutoksia, joten ei kyllä muistuta reumaa nämä mun kiristysoireet. Voivat olla vamman ja näiden tulehdustilojen yhteissumma. Hän ei osannut sanoa mitään tulehdustiloista. Ei ole heidän alaa. Hänen mielestään kuulosti neurologiselta enemmän.

Itseä ihmetytti se, kun kesäkuun alussa aloitin nuo Ecoway ravintolisät. 28.7 Alat 14 (yleensä ollut 30-45. Joskus muutama vuosi sitten heitellyt yli 100:kin). Tuossa välissä lopetin ravintolisät ja 6.8 Alat 60 l. aikamoinen nousu viikossa ihan ilman syytä. Reumalääkärin mielestä se ei ole huolestuttavaa, koska on koholla noin vähän. Muuten perusverenkuva oli ok, mutta E-MCHC oli 362 l. ylärajan yli. P-K mulla on aina raja-arvojen alarajalla tai hiukan alle.

Tammikuussa, kun menin yhteispäivystykseen P-TT-INR oli 1.0 (hoitotaso 2.0-3.0). Mitäkähän tuo arvo tarkoittaa ja onko merkitystä, vaikka on alarajan alapuolella. S-T4-V on 11.4 kylläkin päivällä otettuna.

Pyysin, että voisko minulta ottaa immunoglobulliiniarvot ja herpes-virusviljely? En ollut tuota jälkimmäistä kirjoittanut ollut muistanut kirjoittaa ylös, kun ajatuskin meinaa pätkiä välillä (vaikka sen takia eilen aukaisin tietokoneen), joten en oikein osannut selittää mitä haluan. Suostui otattamaan s-IgA, s-IgG ja s-IgM ja jonkun virusviljelyn. Onkohan nuo nyt ne, jotka oli järkevä ottaa?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]