Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 05:01

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Mon Feb 02, 2015 03:15 

Minulla on mucomyst:iä, jossa on sitä ansetyylikysteiiniä 200 mg, on myös bisolvonia. Voisi kai tämä olla influenssaakin kun niin pahasti ottaa, vaikka olen rokotuttanut itseni. Hidas alku ei kuitenkaan puolla influenssaa.

Tänä aamua heräsin ja totesin, että minulla on tykytyskohtaus. Lähdin ottamaan kaapista beetasalpaajaa ja sitten meinsin käydä pissalla. Vessan oven luona tuntui, että menee vintti pimeäksi. Vaistomaisesti kumarruin ja otin tuolin istuimesta kädellä tukea ja laskeuduin lattialle. Huusin miestä avuksi. Olo oli hirveä, sanoin että kohta oksennan mutta en oksentanut. Mies haki vatia. sitten sanoin että kohta menee taju. En paljon pystynyt kättä nostamaan. Mies toi jotain peitoksi. Olo helpottui kuitenkin vähitellen. Sanoin, että meinasin pissalle mennä. Mies tarjoutui auttamaan ylösnousussa. Sanoin, että nousen vasta sitten kun tunnen pystyväni. Kun nousin ylös, niin lattia allani oli märkä. Olin hionnut siinä vähässä ajassa itseni märäksi, hiuksetkin olivat märät. Pitihän tämmöinenkin vielä aikuisena kokea. En ole pyörtynyt kuin kerran lapsena. Silloin kopsahdin ilman mitään ennakkotuntemuksia.

Yskimislihakset rintakehällä ovat kipeät, yksi kylkiluukin tuntuu kipeältä, mutta kai se on vain lihaskipu eikä murtuma. Onkohan nielunkin lihakset väsyneet siitä liman krakomisesta ja nielemisestä. Nyt ei meinaa mennä suupalat alas, vaan jää osa nieluun ja monta kertaa pitää nielaista. On tietenkin mahdolllista, että joku nielun imusolmuke on turvonnut ja ahdistaa siellä.

Kuumetta ei ole tänään kuin 37,5. Eiköhän se tästä rupea menemään pois. Tietysti yskä voi jäädä hyvinkin pitkäksi aikaa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 02, 2015 05:42 

Huh, kuulostaa ikävältä. Onneksi ei kuitenkaan mennyt taju. Olet kenties kuivunut, kun olet ollut kuumeessa ja muutenkin kuivat herkästi?

Influenssahan yleensä alkaa äkillisesti, mutta kenties immuunipuutoksisella alku voi olla hitaampaa. Nyt ei pitäisi olla liikkeellä kuin influenssaa, RSV:tä, rinovirusta ja adenovirusta. Voisikohan olla mykoplasma, keuhkoklamydia tms?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 02, 2015 06:39 

Join kyllä yöllä vähän väliä, mutta olin nukkunut noin pari tuntia, kun heräsin tykytykseen. Nukkuminen on jäänyt pitkältä ajalta vähiin.

Kaksi vuotta sitten oli sama juttu, oireita alkoi jo 2012 puolella ja sitten alkoi eteisvärinä, noro(?)ripuli ja vaikea, samantapainen yskä kuin nyt. Mutta siinä oli silloin hengitysvaikeuksia, nyt ei niitä oikeastaan ole.

Mykoplasma voisi kyllä olla, koska eräs tuttuni oli viime vuonna pyörtynyt sairastaessaan mykoplasmaa. Keuhkoklamydia oli 2014 saksalaiskokeessa raja-arvoinen.

Tänään on ollut vain 0,5-1 astetta normalia korkeampi lämpö. Eiköhän tämä nyt ole jo menossa pois.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 03, 2015 01:47 

Nukkuminen jäänyt pitkältä ajalta vähiin. Tänään sain antibiootin, keuhkoputkentulehdus. Räkää on ihan kamalasti. En uskalla enää käyttää mitään muuta kuin antibioottia, en Mucomystiä tms. Korkeintaan hunajaa.

Nielemisvaineutta on tänään taas, kiinteä ruoka ei tahdo mennä nielusta eteenpäin. Nielu ei ole kipeä eikä ilmiselvästi turvonnut. Nielun lihakset eivät toimi kunnolla tai sitten on alempana jotain estettä. Osa ruokapalasta jää menemättä, pitää niellä monta kertaa. Ovatkohan lihakset vain väsyneet liman nielemisestä tai limakalvot ärtyneet. Viimeinen uusi asia on nyt äsken alkanut ripuli. Ei voi olla vielä antibiootista, koska otin sen ensimmäisen vasta muuatma tunti sitten. Epäilen sitä, että myös ruuansulatuskanavan limakalvo on tulehtunut.

Lämmönnousua ei ole tänään, lämpö on kielenalta vain 36,5, mikä on aamupäivällä mulle normaali. Myöhään iltapäivällä voi nousta normaalisti 36,8-37:ään.
...
Uutta tietoa tilanteesta: Juttelin erään toisen lääkärin kassa puhelimessa. Hän ei suositellut lainkaan antibioottia. Hänen mielestään diagnoosi keuhkoputken tulehdus on epämääräinen, kyllähän jokaisessa flunssassa hengitystiet ovat enemmän tai vähemmän tulehtuneet. CRP oli 9 (viite alle 10). Hän sanoi, että minulla on ristiriitaa sen suhteen että kuumetta oli 39 ja CRP vain 9. CRP 9 ei puolla antibiootin käyttöä. Hän oli melkein vihainen. Yritin painottaa olevani riskipotilas ja pelkääväni eteisvärinää, jonka ja SVT-kohtaukset mielestäni olen aina saanut infektioihin liittyvänä. Sanoin lopettavani sen kuurin siihen yhteen tablettiin. Mieheni on samaa mieltä.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 03, 2015 09:00 

Halusin kolmannen lääkärin mielipiteen asiasta. Hän sanoi, että minun tilateeni tuntien hän suosittaa jatkamaan kuuria. Hän sanoi, että minulla on pian se aika jolloin yleensä tulee komplikaatioita. Limakalvoni ovat rikki, ja se altistaa bakteereille. Rs-virus voisi olla hänen mielestään (tai adeno- tai enterovirus) tai influenssa.
---
4.2. (kuudes tautipäivä) Yö on ollut valveilla ollessa suunnilleen jatkuvaa liman yskimistä. Jonkin verran olen nukkunut. Aika pelottavaa on ollut. Nielemisvaikeus arveluttaa, että palautuuko toiminta koskaan. Aika matelee hitaasti, ei edes sanaristikkoja ole tehtävänä. Maijan kirjoja kävin läpi, onneksi ne ovat ytimekkäitä ja helppolukuisia. Ei ole mitään takeita, että jotain opin.

Valtava yksinäisyys on, kun ei voi kyhjätä puolison kyljessä moniin päiviin. Nukumme eri huoneissa. En halua tartuttaa tätä mahdollista RS-virusta hänelle. Tosin tänä aamuna, kun hän tuli keittiöön, huomasin punaisen läntin hänen huulensa yläpuolella. Muita oireita ei hänellä (vielä) ole Minulla huulet ovat ihan punaiset ja niitä polttaa eilisestä lähtien kamalasti. Alahuulen alapuolella on vähän punaista.

Maailma on tuntunut kutistuvan ympäriltä tai häipyvän. On vain sairaus ja selviämistaistelu.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 04, 2015 09:04 

Voimia sinulle, Pulla. Tiedän tuon tunteen että maailma kutistuu, vaikka ei tällä hetkellä tietääkseni minulla ole mitään infektiota. On vain tämä ainainen uupumus joka vain pahenee. Joka reissu kodin ulkopuolelle on raskas ja aiheuttaa totaalisen uupumksen seuraavana päivänä. :(

Profile  

PostPosted: Thu Feb 05, 2015 11:25 

Kiitos Helen, kun jaksat muistaa minua! Minulla ei kuitenkaan ole koko ajan uupumusta. On vain kaikenlaisia sairauksia tai oireita aika ajoin. Eikä ole selvyyttä, mistä ne johtuvat. CFS-diagnoosi ei ole saanut oikein missään "tuulta". - Harmi, että et ole saanut uupumukseesi apua.

Tämä on aika paha infektiosairaus, mikä sitten lieneekään. Tänä aamuna otin kolmannen Doximed-tabletin. Tähän mennessä ei ole paljon muutosta tapahtunut. Räkää tulee aivan älyttömästi keuhkoista ja ylhäältä päin. Kun joutuu yskimään oiken keuhkojen pohjasta asti, niin vasemman puolen rintakehällä sattuu, niin että pitää painaa samalla sitä kädellä. Joku venähdys tai kuylkiluuvika sinne on tullut. Nielemisvaikeutta on välillä, ei ihan niin pahaa kuin oli välillä. Tauti alkoi viikko sitten perjantaina.

Vasen käsi on taas kantositeessä heikkouden ja säryn vuoksi. Yöt ovat vaikeita. Yskin räkää yöllä valveilla ollessa koko ajan. Nukkuminen on pätkittäistä. Jo yli viikon olen nukkunut liian vähän, kai tällä lailla vähitellen hulluksi tulee.

Ensi viikoksi olisi ollut meno, välillä uskon, että selviän siihen mennessä, mutta sitten tulee taas uskon puute. Rasitus ensi viikolla olisi terveellekin aika suuri, saati sitten ihmiselle, joka on tähän mennessä suunnilleen vain maannut ja yskinyt, ensin kuumeessa ja sitten kylläkin ilman kuumetta. Ei liene järkevää rasittaa itseään yhtään enempää, koska muutenkaan en paljoa rasitusta kestä. Mutta kun tuonne piti hakea, ja ei tiedä koska enää pääsisi. Voi joutua maksamaan, vaikkei sinne menekään. Keljuttaa jos en voi mennä, kun olisin halunnut.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 07, 2015 10:06 

Rahiseva yskä jatkuu aina vain, ollana jo pari päivää toisella viikolla taudissa. Kuuemtta ei ole. Kylkiväli kipeänä voimakkaasta yskimisestä, sattuu yskiessä. Aamulla oli korvan ja poskiontelon välillä painetta.
Onkohan tämä influenssaa, sanotaan, ettei rokotus tänä vuonna auttanut juuri miään.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 07, 2015 09:04 

Kuulostaa kamalalta, Pulla. Puhuin erään kanssa joka sanoi että hänellä ei ole ollut muuta kun kauheasti limaa niin että ääni häviää. Minullakin on koko syksy tuntunut että keuhkot ovat täynnä limaa, jota sitten yritän yskiä pois. Kai tämä joku tauti on, vaikka luulin että se on vain minun astmani.
Toivottavasti saat nukuttua! Minä nukun nykyään, silloin kun saan unta, aivan liikaa. Tai jos herään aamuyöstä niin nukun koko aamupäivän/päivän. Ja sitten on sellainen inhoittava heikotus kun herään. :(

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 09:30 

Nyt olen pari yötä nukkunut. Päivällä en osaa nukkua ollenkaan. Mutta jos nukkuu yöllä pitkiä toveja, niin lima ei pääse ulos, kun ei yski. Tänä aamuna on taas paljon limaisempi olo ja ääni taas pakenee välillä. Melkeinpä on huonompaan suuntaan mennyt kuin välillä oli. On tämä kummallinen tauti. Miten voi toista viikkoa kehittyä keuhkoissa mielettömästi limaa? Olihan minullakin sitä vähäistä liman kakomista makuulla ollessa koko tammikuun ajan. Olisi silloin pitänyt ruveta tutkituttamaan, että mistä se johtuu.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 11:55 

Pulla,

Oletko kokeillut, että Flavamed.a limaisuusden rauhoittamiseen ja haalealla suolavedellä huuhtelet nenää. Lääkärin mukaa F olis pitänyt hoitaa limsaisuus pois kertaheitolla, niin ei käynyt. Flavamed-tabletteja ei saa käyttää pidempään kuin 4−5 vuorokautta, kuten ei saa Duact.a 10vrk pitempää, niin vuorottelen näillä lääkkeillä.

Nenähuuhtelu 2-3 kertaa päivässä vähentää minun limaisuutta tehokkaasti. Oletan että takanielun limarakkuloiden erittämää limaa joutuu yöllä keuhkoihin pikkuhiljaa valumalla muillakin kuin cpapin käyttäjillä. Kaikki limaa ei tule nieleskeltyä.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 07:36 

Ei ole minulla tuota Flavamediä. Nenää huuhtelen pari kertaa päivässä, mutta ei se vaikuta mitään. En uskalla käyttää oikein mitään pastilleja tai limaa irrottavai aineita, luulen, että ruokatorvikin on tulehtunut, koska kiinteä ruoka usein takertuu kurkkuun, nieleminen vaikeaa. Ripuliakin on hieman, antibiootistako? Käytän kyllä maitohappobakteereita ja Precosaa. Kylki on kipeä yskimisestä, nyt nimittäin toinen kylki kuin aikaisemmin.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 09, 2015 04:21 

Kävin korvanenäkurkku- ja keuhkolääkärillä. Prednisolonia 5 mg:n tabletteja aamuisin ensin 2 2:n päivän ajan ja sitten 1 3:n päivän ajan. Kun nyt ei ole aamu, niin otin vain yhden tuossa klo 12.30.

Nielussa ja äänihuulissa turvotusta, siitä nielemisvaikeudet ja äänen meno. Keuhkotoiminta oli OK, vaikka yskä kyllä rahisee henkitorvessa.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 10, 2015 06:36 

Ääni on vielä käheä ja on välillä nielemisvaikeutta. Pulssi on korkea ja poskia polttaa/punoittaa. Yritän juoda paljon, vaikkei janota. Lihakset kaulalla ihan kovat. Laitoin ruokaöljyä ja hieroin. Tämä on aivan ihme tauti. Onko lihasdystonia mennyt myös nielemislihaksiin?
Selvinneekö tästä hengissä...

Profile  

PostPosted: Thu Feb 12, 2015 06:47 

Tämä minun siaraustilanne on nyt niin kaoottisessa vaiheessa, että minun on vaikea koota terveyskeskukseen päivitystä vuodesta 2013 lähtien. Papereita on ihan valtavasti. Millään vastaanotollakaan tilannetta ei saisi päivitetyksi, koska aika ei riitä. Ja en jaksa odottaa vastaanottoa viikkojen päähän. Voimia ei ole nyt koota aineistoa, tehdä kronologista kertomusta lääkäreiden kertomuskopioista. Pitäisi valita papereita, joita sinne vie, koska kukaan ei sielläkään ehtisi niitä kaikkia käymään läpi.

Minulla on edelleen honottava tai käheä ääni. Keltaista räkää saa huuhtelemalla nenästä. Korvatorvet rutisevat välillä. Aamuisin pitää kamalasti yskiä, mikä sattuu oikealla puolella rintakehään. Nielemisvaikeutta on välillä, ja poskia polttaa ja kuumottaa. Kaulalla ahdistaa vasemmalla jokin, imusolmuke vai kilpirauhanen vai mikä. Lämpöä ei ole.

Taas korvalääkäri tilattu huomiseksi. Tänään meni viimeinen antibiootti, huomenna viimeinen kortisonitabletti 5 mg, vai pitäisiköhän ottaa seuraavana päivänä vielä puolikas. Kyllä voi huonoon jamaan ihminen mennä jonkin kulkutaudin kanssa. Päiväkirjamuistiinpanoistani huomaan, että se on oireillut jo koko tammikuun iltaisin ja aamuisin limanerityksenä, vaikkei paljon muuten vaikuttanut

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]