Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:48

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Fri Feb 13, 2015 05:07 

Sain nenään laitettavaa antibioottisalvaa.

Oikea kylki on niin kipeä, että on vaikea istua, saati sitten yskiä. Tuntuu nyt myös selän puolella eikä vain edessä. Lääkäri sanoi, että olisi lihasrvaähtymä, ei kylläkään kokeillut. Täytyy varmaan etsiä kaapista jotain urheiluteippiä tueksi rintaan. Jos tämä on kylkiluun murtuma, niin nettitietojen (kokemusten) mukaan voi kestää kukausiakin kipeänä. On tämä vuosi alkanut huonosti, Ensin polven vääntyminen, sitten tämä vaikea hengitystietulehdus ja jos on vielä kylkiluun murtuma. Toivottavasti ei ole...

Profile  

PostPosted: Tue Feb 17, 2015 06:18 

Kolmas viikko menossa. On siis syöty Doximed-kuuri ja kortisonit. Eilen illalla kylkikipu oli tosi hankala. Yskiminen kivuliasta. Aut armias kun tuli sitten aivastus! Oikeaa kättä ei voi paljon liikutella. En voinut helpolla kääntyä sängyssä.

Tänään terveyskeskuksessa antoivat reseptin Zeclar-antibiootile. Oikeassa poskiontelossa kuulemma nestettä röntgenkuvassa. Keuhkot onneksi ok. Kun luin sen Zeclarin haittavaikutukset, niin nousi sisu kaulaan. Hain toisen mielipiteen ja minulle sanottiin, ettei missään tapauksessa tätä pitäisi ottaa eikä yleensäkään antibiootteja. Minähän en siedä paljon muuta kuin Doxia. Sain reseptin myös Duactista. Luin siitä, että siinä on pseudoefedriiniä. Kun en siedä efedriiniä, niin taitaa jäädä sekin apteekkiin.

Mycoplasma IgM yksityislabrassa mitattuna 3,1, kun viiteyläraja on 10. IgG:tä ei ollut, kun taas muina vuosina on ollut paljon IgG:tä, mutta ei IgM:ää. Ällikällä olen tämän sairauden suhteen, kun se niin kovasti ottaa. Terveyskeskuksessa eivät mielellään mittaa Mycoplasman vasta-aineita. Eivätkä muutenkaan paneudu paljon tilanteeseen ja suhtautuminen potilaasen on kylmäkiskoista.

Mitä antibiootteja enää on käytettävissä, jos penisilliini ei tehoa eikä Doxmed? Erythromysiinisukuisia kuten Zeclar en ehkä siedä, kun en siedä Erythromysiiniä. Kefolorista olen saanut rytmihäiriöitä joskus ja amoksisilliinista kaksi kertaa antibioottiripulin kuurin loppumisen jälkeen. Fluorokinolonit jääkööt kauas minusta.

Pahinta on se, että lääkärit eivät tiedä Mycoplasmasta ynnä muista infektioagenteista paljon mitään. Eikä monisairaan ja riskipotilaan kokonaisuutta haluta ottaa missään huoimioon. Aika yksinäiseltä ja turvattomalta tuntuu.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 17, 2015 06:41 

Mitä oireita sinulle siis tuli erytromysiinistä? Jos vatsaoireita, muut makrolidit varmaan sopivat. Tietääkseni vain erytromysiini vaikuttaa suoliston motiliteettiin, esim. klaritromysiini ei. Jos muita oireita, sitten eivät ehkä sovi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Feb 25, 2015 08:41 

Miten voit, pulla?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 03, 2015 08:46 

Kiitos kysymästä. Yskänpuuskia on joskus. Nielemisvaikeutta on joskus edelleen. Olen käynyt tänään neurologilla, niskan-kaulan fysioetrapiassa ja yleislääkärillä. En siis aloittanut sitä Zeclaria, vaan keskusteltuani korvalääkärin kanssa aloitin uuden Doximedkuurin. Olisikohan erythromysiinistä tullut ihottuma, en vaan muista.

Antibioottitauolla tuli joku päivä vähän ripulia ja seuraavana päivänä niskan ja kaulan lihakset olivat aivan krampissa, samoin suoli, eli tuli 3 kertaa ihan ohutta normaalikoostumiksellista ulsotetta, sitten tuli kolme kertaa löysähköä aivan vihhreää ulsotetta, joista viimeinen oli jo ripulia. Sitten ei enää ollut ripuleita.

Koska silloin oli molemmissa poaskionteloissa nestettä (aiemmin oli vain yhdessä), aloitin Doxin siis uudelleen, sehän aiehuttaa vähiten antibioottiripulia. Nielemisvaikeutta on ollut nyt sii jo useita viikkoja, tauti on ollut nyt yli 4 viikkoa. ääni on vielä vähän käheä. Huomenna on viimeinen (10.) doxi-tabletti tällä erää.

Olen nyt käyttänyt n. viikon Falavmediä liman ohentamiseen. Nenäsumutteita on vaihdettu, Avamysiä ollut viimeksi, mutta senkin lopetin. Ja onneksi antibiootti loppuu, sillä kieli on mennyt valkean kirjavaksi. Arvuuttelin tämän päivän läkärille hiivaa, muytta ei se kuuelmma ollut sammakselle tyypillistä. Sain kuitenkin Mycostatin-oraalisuspensiota.

Ehdotin siis yleislääkärille hiivainfektiota kielessä ja ruokatorvessa, sekö aiheuttaisi nielemisvaikeuden? Neurologi sanoi, ettei tilanne vaikuta neurologiselta, vaikka olinkin tajunnan menetyksen partaalla siä aamuna, kun nielemisvaikeus alkoi ja kuume nousi.

On keskusteltu monista mahdollisista syistä nielemisvaikeudelle. Viimeaikoina se on muuttunut
sellaiseksi, että yskänpuuskan jälkeen, tai syodessä tai vettä juodessa nielun viereen vasemamlle "nousee" jokin mollukka, joka painaa ja sitten laskeutuu pois. Minusta nielunsisäinen refluksi ei ole oikein järkeen käyvä, koska juodessa pitäisi ruokatorven peristaltiikka olla alaspäin eikä silloin pitäisi mitään nousta ylöspäin. Suuhun asti ei ainakaan koskaan nouse mitään, paitsi harvoin jokunen pieni röyhtäys. Nielemisen kuvantamista on ehdotettu.

Kaulan magneettikuvassa ei näy erityistä, ainakaan patologista. kilpirauhanen on surkastunut pieniksi solusaarekkeiksi. Lisäkilpirauhasista ei ollut mitään puhetta (minulla on lisäkilpirauhasne liikatoiminta). kalkkeutuneesta imusolmukkeesta, joka oli 2013, ei ollut mitään mainintaa. Normaalin näköisiä imusolmukkeita oli, joista suurimmat olivat 15 mm pitkiä. Kaulan vasen puoli ahdistaa päätä käännellessä. En tiedä, muljuuko jokin imusolmuke nielun lähelle lihasten kiristyessä esim. yskiessä. Korvalääkäri viime viikolla selitti nielemisvaikeuden johtuvan kaulan oikealla puolella pikkunivelten artroosista ja nivelen ympäryskudoksen tulehduksesta. Kaulan ja niskan lihakset kiristyvät korsetiksi pitämään päätä pystyssä. Niskanihan on aika heikko, kun siinä on myös dystonia.

Olen myös ajatellut mahdollista refluksia, ruokatorven alasulkija olisi jostakin syystä taudin aikana löystynyt? Tätä eivät lääkärit ole oikein keksineet miettiä. Mahdollisuuksia on monta. Aluksi ajattelin kokeilla Somacia, että jo on jotakin happovikaa. Sitten voisin kokeilla sitä mycostatinia.

On tämän taudin aikana ollut siis vaikka mitä, aika kummallinen tauti. Tämän poäivän lääkäri ihmetteli Mycoplasman IgG.n häviämistä ja IgM:n ilemstymistä. 2. näytteen tulosta en ole vielä saanut. Joku arveli tautia mahdolliseksi pneumokokkitaudiksi.

Lisään tähän vielä, että myös se itse nimeämäni läikkätauti riehuu nyt. Suuhun tulee kipeitä punaisia läikkiä milloin mihinkin kohti. Useimmissa on pieni aftamainen keskus. Näitähän minulla on ollut ainakin jo 2012 lähtien, monta periodia vuodessa. Netistä olen löytänyt tälle sopivan diagnoosin: aftainen stomatiitti. Minulla ei ole Crohnin tautia eikä keliakiaa, joihin se voisi liittyyä. Infektioitahan minulla on usein ja mahdollisestsi ne jatkuvat piilossa kroonisena. Läikkärauti voisi liittyä infektioihin.

Yllätys yllätys, trombosyytit ovat olleet nyt kaksi kertaa yli viitteen, koskaan aiemmin eivät ole olleet. Punasoluja on paljon, niitä on joskus yli viitteen. Joku lääkäri ihmetteli, että CRP:ni oli vain 9 (viiteyläraja 10) silloin taudin alkuaikoina, vaikka kuume kävi 39:ssä.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 13, 2015 01:01 

Doxycycliini voi aiheuttaa nielemiskipua/vaikeutta. Myös Mycoplasma voi aiheuttaa limakalvo-oireita, esim. nieluturvotusta. Käytin Flavamed-yskänlääketabletteja liman irrottamiseen. Se voi aiheutta limakalvotunnottomuuta. Minulla on taas tämän sairauden aikana ollut paljon punaisia ja kipeitä suun limakalvoläikkiä, joista useissa keskellä finnimäinen mätä. Niitähän minulla on ollut jo ainakin vuodesta 2012 lähtien useita kertoja vuodessa. Mielestäni sen periodin aikana tulehtuu nielu, ruokatorvi, maha ja suolisto järjestyksessä. Flavamed saattoi lisätä limakalvo-ongelmiani vai onko sitten joku mykoplasma siellä limakalvossa. Molempien poskien sisäpuolella on turvonneet isot syheröiset alueet.

Hampaat menivät huonoon kuntoon tämän infektion aikana. Ehkä Doxi värjäsi ne. Voimakasta kulumaa saattoi aiheuttaa mykoplasma tai sitten Doxi. Kortisonitabletteja käytin kovin vähän aikaa, joten se ei liene huonontanut hammasluuta.

Puhun mykoplasmasta, vaikka sitä ei ole varmuudella todettu. Ihmettelen vain vasta-aineiden kummaa käyttäytymistä. Minullahan ei ole viime vuosina ollut muuta kuin AbG:tä (194). Infektion aikana ilmestyi ABM ja hävisi AbG. Reilu kaksi viikkoa myöhemmin otetussa näytteessä AbG oli taas korkealla 197, ja AbM hävinnyt.

Minulla on ilmeisesti hiiva kielellä. Kieli oli antibiootin ja nenäkortisolin loppuaikana valkeankirjava. Lieneekö se hiiva ollut myös nielussa ja ruokatervessa ja aiheuttanut sitä nielemisvaikeutta... Voisiko hiiva aiheuttaa sitä läikkätautia, jota on ollut jo monta vuotta? Tänään katsoin kielen pintanäytettä mikroskooopissa. Siinä on kyllä sienirihmoja. Minulla olisi nyt Nystatiinia jääkaapissa, kunhan uskaltaisi aloittaa. Lääkkeillä kun tuppaa olemaan sivuvaikutuksia. Se ei ehkä kuitenkaan tehoa rihmasieniin?

On tämä aikamoinen ongelmavyyhti.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 13, 2015 01:17 

Äh, onpa taas hankala tilanne.

Nystatinillahan on tosi vähän sivuvaikutuksia, kun se ei imeydy elimistöön. Sillähän voi vaikka vain kurlaillakin, jos hiiva tuntuu olevan vain suussa. Kyllä minusta kannattaisi kokeilla.

Minulle tuli hiljattain kieleen paljas läikkä, en tiedä onko se sitten karttakieli. Hiivaa ei pitäisi olla, se ei ole minua vaivannut koskaan ja verikokeissa on aina alhaiset tasot sille. Hammastahnassakin on useita antifungaalisia aineita. B12-puutos ei ainakaan ole.

Luulisi, että noita suun "mätäaftoja" kannattaisi yrittää viljellä, ilmeisesti niistä saa jotain mähmää irti? Vai kontaminoituisiko se vain koko suun flooran kanssa kuitenkin? Uskoakseni noita voisi aiheuttaa niin bakteeri, virus, sieni kuin aseptinen immuunireaktiokin (jolloin siinä näytteessä kai olisi tulehdussoluja).

Profile  

PostPosted: Fri Mar 13, 2015 03:46 

Korvalääkäri soitti ja vasta-ainetulos on akuuttiin Mykoplasmaan sopiva. Edellisestä mahdollisesta Mycoplasmasta 2 vuotta sitten IgG oli laskenut ja näin ollen ei pitänyt uutta infektiota loitolla. Jotakin infektiotilannettahan minulla on melkein aina, joten voihan olla, että immuunpuolustukseni on aika kuormitettuna.

Aloitin Mycostatinin. Toivottavasti menisi se läikkätautikin lopullisesti pois. Mutta jos se on aftaista stomatiittia, niin ei se varmaan sillä mene. Se voi aiheutua kroonisista infektioistani, mitä sitten lienevätkään, vaikkapa Borreliaa. Sitä eivät lääkärit myönnä olevan.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 17, 2015 07:57 

Minulla tuli taas eilen kaupungilla sitä huteraa kävelyä ja nopea pulssi. Jo bussissa olin vähän huonovointinen. Taas piti mennä lääkärikeskukseen kyselemään akuuttia lääkärille pääsyä. Pääsinkin. Minulla oli sen iltapäivän aikana tarkoitus käydä labrassa omakustanteisesti. Sain lääkäriltä oikein lähetteen, että Kelakorvauksenkin sain. Minusta oli tärkeää saada tietää nimenomaan kohtauksen aikana, että olinko kuivunut. Mm. ionisoitunut kalsium, natrium ja perusverenkuva, josta käy ilmi, että onko edelleen puansoluja liikaa ja trombosyytit koholla, jne.

Helmikuun infektiotautini ja antibiootti pahensivat nestetasapainohäiriötäni. Piti juoda paljon ja pissata paljon. Samaa on ollut aiemminkin jo varmaan 2008 lähtien infektioiden ja antibiootin kanssa. Se häiriö jää sitten pitemmäksi aikaa päälle.

Eilen jäi suuri osa asioinnista tekemättä kaupungissa sen huonovointisuuden vuoksi. Aikaa olisi ollut, kun piti odottaa illemmalla olevaa hammaslääkäriaikaa. Hammaslääkärini on harvinaisen ystävällinen ja asioihin paneutuva verrattuna muihin lääkäreihin. Hän mm. suositteli joka päivä juomaan jotain palautumisjuomaa tai ripulijuomaa. Muut lääkärit eivät juuri noteeraa neste- ja elektrolyyttihäiriöitäni.

Suun "aftojen" takia hän suositteli käymään eräällä suun patologihammaslääkärillä.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 08:55 

Mitenkähän tästä Mycoplasman aiheuttamasta kuntolamasta pääsisi? Minulla on hyviä päiviä mutta sitten taas surkeita päiviä kuten tämä. Kaksi kertaa on tänään ollut huonoa oloa. Nyt illan huonossa olossa alkoi sitten sydämen tiheälyöntisyyskohtaus. Kasvoja poltti niin kamalasti, korvat humisivat. Kun kokeilin kylmillä käsilläni kasvojani, niin tuntui klasvoissa hyvältä. Minulla oli hajuherkistymää. Epämääräiset hajut, esimerkiksi puuhellan poltosta tuntuivat pahalta ja pahensivat oloani. Jouduin tuulettelemaan ja pitämään ikkunaa auki liian kuumuudenkin vuoksi.

Kuumia huoneita en siedä, täällä vähän alle 21 astetta tuntui tukalan kuumalta, toisaalta on ollut kamalia paleluita välillä. Kahtena yönä olen herännyt kolmelta, enkä ole rästiä nukkunut. Viime yönä palelin ja vaihdoin toiseen huoneeseen kuitenkaan nukkumatta uudellen

Söin ehkä suolaista ruokaa aikaisemmin päivällä. En siedä suolaa, se aiheuttaa kamalaa janoa ja pissatusta, vesi tulee läpi pian. Lihakset olivat hyvin jännittyneet, niska kipeä ja sen eteen taivutus vapisutti ylijännityksen vuoksi. Ennen illan kohtausta pulssi alkoi hyppiä vähästä liikkumisesta, kunnes sitten poukaisi yli 122:een. Hyvä, etten lähtenyt lenkille vaikka meinasin.

Verenapinemittari ei suostunut alkuun mittaamaan painetta. Olin ottanut beetasalpaajaa, niin syke alkoi sitten hyvin hitaasti laskea, sain lopulta mitatuksi aika hyvät paineet 177/84 mutta pulssi vielä109. Nyt, noin 1,5 tunnin päästä pulssi 74 beetasalpaajan ansiosta.

Oloni on tullut epävarmaksi, päivät vaihtelevat hyvistä huonoihin. Eilen kaupungilla poltti kyllä poskia, mutta jaksoin kävellä ihan hyvin monessa paikassa ja olla neurologin neulojen pistotyynynä, kun taas reilu viikko sitten kaupungilla kävellessä jalat olivat huterat.

Onko tämä vain mykoplasmasta toipumisaikaa vai onko se pahulainen minulla vielä jylläämässä? Lämopöä ei ollut sen kuumotuksen aikana, korkeintaan kolme kymmenystä nousi. Posket ovat vieläkin punaiset, mutta eivät niin kamalan näköiset. Eivät nuo puhelinlääkäritkään oikein mitään osaa sanoa kuin myötäilevät, rahaa tulee helpolla.

Vointini huononee vuosi vuodelta vähän kerrassaan. Monisairas ja riskipotilas, oireita ja sairauksia tulee aina lisää. Liikaa on yhdelle. En tiedä mikä on CFS:n osuutta minulla. Ei ole hoitosuunnitelmaa kuin omassa päässäni. Yritän elää mahdollisimman terveellisesti. Onneksi lihasdystoniani oli aika hiljaisessa vaiheessa eilisessä tutkimuksessa, mutta nivelrikkotulehdus kaularangan pikkunivelissä jyllää. Niska on heikko, usein myös vasen käsivarsi. Nielemisvaiva taisi jäädä olemaan mykoplasmasta. Sekin vielä!

Profile  

PostPosted: Sun Apr 05, 2015 01:39 

Olen edelleen huonossa kunnossa. Tosin vointi vaihtelee. Melkein joka päivä etoo. Ensin alkoi kohtausmaisesti maaliskuun puolivälissä, heikotuksia, rytmihäiriöitä, vapinaa, etomista, levottomuutta. Poskia ja huulia polttaa joskus kamalasti. Olen alkanut käyttää ripulijuomaa (Floridral) vähintään kerran päivässä. Ripulia on joskus. Ilmavaivoja paljon. Päivässä saattaa olla kolmekin kuvotusperiodia. Välillä OK oloa. Kuvotusta ei ole kuitenkaan joka päivä.

Olen alkanut laihtua. Sitä nielemisvaikeutta, joka alkoi Mycoplasman ja Doximedin aikaan on myös ajoittain. En uskalla nyt syödä kovin monenlaisia ruokia, ja vitamiineja ym. olen välillä välttänyt. Kahvia olen vähentänyt, mutta ottanut joskus silloin, kun ei kuvota. Niska on vietävän kipeä siltä puolelta, jossa on nivelrikkojen tulehdusta.

Kokonaisoleminen meneee vaikeaksi. Minullahan on ollut istumisvaikeutta vuosikymmeniä. Nyt menee sellainen varmuus olosta, mikä kuuluuu normaalielämään. Huonon olon vuoksi on vielä vaikeampaa katsella TV:tä, lukea lehteä, tehdä sanaristikkoa ym. puoli-istuvassa asennossa, joka on minulla normaali asento niihin tekemisiin. Niska on siinäkin asennossa tueton, ja asento kaiken kaikkiaan jännittää lihaksia, ei ole rento. Rentoutta en saa juuri koskaan. En nimittäin ikinä nuku päivällä, vaikka jäisi kolmekin yötä huonoille unille.

Makuulla olo tuntuu levottomuuden aikana huonommalta kuin pystyssä. Niska voi olla aika kireä takaa selällä maatessa. Toissa iltana alkoi vasta illalla nukkumaan menoaikaan se huono ja leoton olo. Kun nousin ylös ja tein pientä puuhastelua (pientä huoneen järjestelyä) pari tuntia, niin sitten pystyin menemään nukkumaan.

Nyt vapisee pää aika puistattavasti tietokoneella ollessani. Viikonloput ja pyhät ovat toivotonta aikaa pituudessaan, ja kestokykyni on tiukoilla, koska tiedän, että terveydenhoitomahdollisuudet ovat minimissä. Arkenakaan eivät lääkärit tartu lainkaan huonoon olemiseeni, eivät ehkä usko tai katso sen haittaavan. Ja luulen, ettei heillkään ole tietoa, miten minua voisi auttaa. Muuta kuin ehkä Diapamilla, joka on pitkävaikutteista. En halua tokkuraa enkä riippuvuutta.

Toissa iltana olin pakannnut kassini valmiiksi, että jos joudun soittmaan päivystykseen ja jäämään sairaalaan. Ja jos sinne menisin/pääsisin, niin en osaisi selittää tilannettani, koska on niin monta oiretta ja asiaa, ja lukuisia perussairauksia. Tässä sitä vielä ollaan ja sinnitellään. Vielä on yksi valtavan pitkä pyhäpäivä kestettävänä huomenna.

Olen murusen lisännyt kilpirauhaslääkitystä. Aikaisemmat lisäysyritykset eivät ole onnistuneet kahteen vuoteen. Thyroid pudotettiin v. 2013 alussa, jotta olisi saatu TSH nousemaan. Eihän se siitä noussut.

Tänäänkin välillä järjestän komeroa ja heitän pois tavaraa, jota en enää tarvitse. Tämä on samaa toimintaa, jota tänä aamuna TV:n Aamusydämellä-ohjelmassa parantumattomasta sairaudesta kärsivät potilaat kertoivat tehneensä mahdollista kuolemaa odottaessaan. En minä kuitenkaan usko kuolevani, mutta pitkää kärsimystä pelkään. Sitä, että jos tämä tästä vielä vaikeutuu. Muistan aina nukutusten jälkeisen kokonaisvaltaisen huonon olon, johon ei apua ole; tarkkailuhuoneessa anakin kerran ei ollut ketään, eikä ilmeisesti jäkikäteen voi nukutuksen jälkeistä tilannetta parantaa.

Yleensä noissa Aamusydämellä ym. TV-esitysissä on mukana oman sairautensa hallitsijoita tai voittajia. Tilanne on monilla kaikkea muuta. Huonossa kunnossa olevaa ei jonkun henkilön sairauden selättäminen auta, vaikka tällaiset ohjelmat ovat varmaan tarkoitettu luomaan uskoa paranemismahdollisuuksiin tai sairauden kanssa selviämiseen. Heikot vaiheet on kuitenkin jokaisen ryvettävä itse.

Tämänpäiväiset henkilöt olivat hyväntuulisen näköisiä. On heilläkin varmaan ollut sairauksiensa aikana kuvotusta. Kaipa sitä siihenkin tottuu ajan kanssa ja pystyy tarvittaessa olemaan niin kuin ei olisi mitäään ongelmaa. Tuntuu siltä, että kivunkin sietäisi paremmin kuin kuvotuksen. Sen kanssa voi irvistellä, mutta kuvotus laskee koko mielialan.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 15, 2015 06:59 

Kunto on tullut aika epävakaaksi. Vaikeaa oloa tulee silloin tällöin. Eilen illalla ja tänään on taas nyt. Unettaa aika paljon, paleltaa helposti, on levoton olo. Eilen mittasin verenpaineen ja sokerinkin, ne OK. Lämpö oli illalla puoli astetta normaalia ylempänä ja kuumotti niin kamalasti. Verenpaine ja pulssi nyt OK. Nyt en ole mitannut lämpöä. Ehkä olo nyt normalisoituu, kun äsken söin. Ruoka ei oikein maistu, osa jäi syömättä, syön myöhemmin.

Lisäsin tänään Esomepratsolia kokonaiseksi 40 mg tabletiksi, kun olen jonkin aikaa syönyt puolikasta. Olisiko sillä vaikutusta? Estääkö se kilpirauhashormonin imeytymisen tai tekee muita haittoja? En kovin mielelläni sitä söisi, mutta kun tuntuu, että ruokatorveen nousee jotakin ajoittain, esim. ilmakupla. Mikähän sitä ilmaa tekee mahalaukkuun? Röyhtäyksiä ei tule, vain se ylimääräinen tunne hetkittäin ruokatorvessa.

Ripulijuomaa otin äsken mukillisen, että saisin elektrolyytit paremmin kohdalleen. Se on joskus auttanut ja runsas juominen.

Minulla on ollut viimeaikoina aika paljon ylimääräistä stressiä sen lisäksi, että alkuvuosi oli sitä Mycoplasmaa. Mitenkähän pääsisin kuntoon? En oikein jaksa hakea apuakaan, terveyskeskukseen en jaksa mennä silloin, jos sattuu olemaan tällainen huono kunto, jos sinne edes huolittaisiin. Kun ei ole mitään selvyyttä siitä, että mikä minulla on. Tänään kaupungissa olin suht kunnossa ja minulle suositeltiin gastroskopiaa. En siihen vielä suostunut, kun se on niin rasittava tutkimus. En varmaan kestäisi sitä. Koska olen välillä ihan hyväkuntoinen, niin tilannettani ei uskota, miten huono se välillä on.

Mittautin tänään komplementin C3:n ja C4:n ja keuhkoklamydian vasta-aineet. Gastropaneelilähetteen pyysin, mutta sitä ei voinut ottaa, kun ei olisi vettäkään saanut juoda sitä ennen.

Onko tämä nyt sitä kroonista väsymysoireyhtymää? olen kuvitellut, että olen siitä parantunut, kun ei uupumusta ole viime vuosina ollut. Onko ehkä kilpirauhaslääkitykseni liian alhaalla, kun sitä pudotettiin 2013 matalan TSH:n takia? Olen ehkä tullut Thyroidillekin herkäksi, en pysty enää nostamaan sitä takaisin. Nostaminen aiheuttaa turvotusta. Paino on lähiaikoina pudonnut 1-2 kg. Mihin tämä johtaa?

On todettu monta kertaa, että tilanteeni on hankala (monisairas ja riskipotilas) ja siihen on vaikea saada lääkäreiltä apua. Kysyin tänäänkin, että miten yleenä hoidetaan monisairaita vielä vanhempia potilaita kokonaisvaltaisesti. Sellaisen vastauksen olen saanut ennenkin, että ei oikein mitenkään kokonaisuutena. Totesin siihen tänään jatkona, että sen tähden varmasti tulee hoitovirheitä.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 15, 2015 07:17 

Protonipumpun salpaajat heikentävät melkein kaikkien juttujen imeytymistä. Etenkin proteiini, mineraalit, B12-vitamiini ja myös kilpirauhashormoni.

Toivottavasti jostain löytäisi apu... Eipä oikein kokonaisvaltaista apua löydy, kun lääkärit harvoin tekevät työtä tiimeinä, vaikka pitäisi.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 22, 2015 08:40 

Mycoplasman jälkeen on ollut syöksykierrettä kunnossa.

Viimeikoina on ollut lisälyöntejä aika paljon. Nytkin rätkii vähän väliä istuessa. Öisin en jostakin syystä nuku paljoa, vähän koiran unta vain. EKG:stä selvisi, että ei ole sydänlihastulehdus. Kardologi selitti, että Mycoplasman jälkeen sydän voi tavallaan olla ärtynyt, vaikkei olisi tulehdusta. Infektiolääkäri muuten puhelinajalla epäili, ettei minulla ole edes ollut Mycoplasmaa! Vasta-aineet eivät sitä kuulemma todista.

Olen epäillyt vatsaoireiden syyksi haimatulehdusta, seuraavaksi otetaan haimakoe, elastaasi-1 ulosteesta. Alkoholia en juo. En voi syödä enää kaikkea ruokaa niin kuin ennen ja on välillä ruokahaluttomuutta, paino alkaa laskea.
Gynekologinen juttu taas pamahti päälle. Toivottavasti en taas joudu kaavittavaksi. On noita sairauksia yhdelle ihmiselle liikaa. Pitäisi jaksaa käydä hakemassa ulostepurkki ja joskus käydä kaupungissa Kelassa.

Pitäisikö tässä jäädä sängyn pohjalle...

Profile  

PostPosted: Wed Apr 22, 2015 09:10 

Kurjaa. :-| Onneksi ei ollut sydänlihastulehdus. Ja toivottavasti ei ole haimatulehdus, vaikka kyllähän jokin syy pitäisi löytää tuolle. CFS-verkossa aika monella on ollut haimatulehdus, vaikka ei alkoholia käytäkään. Kai joku vatsan kuvaus voisi olla ihan perusteltua, onhan sinulla sen verran ikää kuitenkin.

Yöunelle pitäisi kyllä minusta tehdä jotain, onhan reseptivapaalla puolellakin vaikka mitä, joka voisi auttaa. Ei ihme, jos on nihkeä olo, jos ei saa nukuttuakaan. Q10 olisi varmaan hyvä noihin lisälyönteihin, jos et jo käytä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]