Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 02:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Mon Apr 27, 2015 12:32 

Se vielä puuttui vatsan huonoudesta, että olen syönyt jotakin sopimatonta. Eilen söin kaupan maksalaatikon kanssa hieman lasagnea. Tänään on runsaasti lisälyöntejä ja ripulointia. Pöntössä mustia siemeniä kuin hyvin pieniä rusinoita. Lasagnesta varmaan, mitä ne lienevät. Ei ole tallella sen lasagnen pakkausta, jotta voisi lukea. Miksi tuollaisia kamaluuksia laitetaan ruokaan? Yleensäkään en pidä mausteista, ruuat pilataan mausteilla!

Tällaisella vatsalla syödään sitten toukokuun lopulla toimenpiteeseen menon edellä tyhjään vatsaan pienen vesitilkan kanssa 1 g parasetamolia 800 mg ibuprofeenia. Noitahan en edes pystyisi nielemään muuta kuin ruuan kanssa. Lisälyöntejä on ollut varmaan jo viikon. On lisätty beetasalpaajaa, mutta ei se poista niitä kokonaan. Vaatteet eivät kohta pysy päällä. Kyllä tämä on syöksykierrettä kuolemaan! Alan antaa jo periksi, kun elämä on mennyt vaikeaksi. Kelassa pitäisi käydä, mutta tänään en jaksa kaupungissa kävellä liikoja. Kohta pitää lähteä sinne fysioterapiaan.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 01:33 

Oletko ihan varma, että ne "rusinat" pöntössä eivät olleet esim. pieniä verihyytymiä? En keksi mitä ne muuten voisivat olla.

Glutamiini on tosi hyvä, jos vatsa ei tunnu sietävän tulehduskipulääkkeitä muuten, se vahvistaa suoliston limakalvoja tms. Itse huomaan hyvin selvän eron.

Oliko sinulla siis Q10 käytössä sydänoireisiin?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 02:05 

Pulla,

Minnäkin ihmettelen, että mitä se sinun rusinat tai siemenet oikein on... Oletko ajatellt gluteini- ja maitotuotteista luopumista, että ripuli voisi helpottaa ja kunto voisi kohentua.

Meillä on vissii ollut aiemmin puhetta että Visiblinillä voisi hillitä ripulia, jotta ruoasta ehtisi jotain imeytä ja että ohjeannoksen voi tuplata.

Minä sain ruoansulatusvaikeuksien takia ohjeeksi sen, että ruoan tulisi olla rakenteeltaa 2-3mm, jotta se imeytyisi paremmin. Onneksi tykkään keitoista ja puuroista. Tänään haen postista amarantin, on mielenkiintoista tehdä siitä illalla puuroa.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 03:33 

Viljathan nyt eivät ole CFS-ihmiselle kovin hyvä ruoka noin yleisesti, koska ovat kovin hiilaripitoisia. Amarantti on viljoista proteiinirikkain ja ravinteitakin siinä on mukavasti, mutta mutta sekin on silti hyvin suureksi osaksi hiilaria. Parhaiten ravinteet imeytyvät kun viljat liotetaan/idätetään ensin ja sitten vasta kypsennetään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 06:53 

No, täytyy liottaa yön yli ja aamulla keittää puuro.

Oli ainakin kivan näköistä siemenentä pussissa. Yritän irtautua speltistä, muuten olenkin jo gluteinittomalla. Käytän kauraa, tyeen puuroa marjojen kanssa ja leipää.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 07:39 

Elina Jäntin kirjoituksesta: "Eniten ongelmia aiheuttavat mustapippuri, chilipippuri, sinapinsiemen ja mausteneilikka." Vaikka "siemenet" olivat pieniä, n. nuppineulan pään kokoisia, niin olisivatkohan ne olleet mustapippuria? Pinnalla oli ryppyinen hedelmäliha ja sisällä luu, siis kysymyksessä kai luumarja.

Kun olin kaupungissa, en muistanut ostaa ubikinonia (Q10). Proteiinijuomaa meinasin ostaa, mutta ne olivat neljän pakkauksessa ja kannettavaa oli muutenkin jo paljon.

Olen joutunut karsimaan jo Mycoplasman aikaan lääkkeitä ja myöhemmin syömisiäni, syön mahdollisimman helposti sulavaa. Joskus söin vain korppua ja voileipäkeksejä, joskus lisäksi banaania. Tänään söin aamulla kaurapuuroa ja lounaaksi kaksi keitettyä kananmunaa ja banaanin, illalla olen syönyt vähän villimmin, tippaleipääkin ja viiliä ja perunanäkkäriä juuston kanssa.

Appelsiinin kuidut haittaavat, imen niistä vain mehun. Omenista voin syödä vain esim. Royal Galaa tai hyvin kypsää goldenia. Omia omenia, esim. valkoista kuualsta olen syönyt syksyllä paljon, ja omenasosetta on joskus puurossa, viilissä ja arkikakussa.

Käytän Floridralia usein, vaikkei olisikaan ripulia, koska todennäköisesti on neste- ja elektrolyyttiongelmia. Käytän precosaa, DDS+, Gefilus, Lactoseven vähän vaihdellen.

Ripulia ei ole koko ajan, vaan silloin tällöin. Ilmavaiva on tullut jäädäkseen. Lisälyönnit ovat nyt viimeisin tulokas. Miehellä oli kauan sitten ripuli-oksennustauti, minulla ei ollut. Mietin, että tulikohan se minulle sitten lievempänä mutta pitkällisenä muotona? En ole vielä saanut haimakoetulosta.

Eikös, jos ruoan pureskelee hyvin, niin siitä saa 2-3-millistä, vai mitä Jatta tarkoitat?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 29, 2015 02:02 

Eilen ja tänään alavatsakipua, lisälyöntejä ja tänään vihreä uloste. Paino on pudonnut viime aikoina 2 kg. Taidan jättää Esomepratsolin pois. Altistaakohan se vatsapöpöille... Ulosteen elastaasi-1 oli 348 (viite >200), joten reilusti haima tekee entsyymejä, ei ole vajaatoimintaa eikä liene siis haimatulehdusta.

Profile  

PostPosted: Thu May 07, 2015 09:56 

En usko että Esomepratsoli aiheuttaisi tulehdusta, mutta sen yksi sivuvaikutus on ripuli, eiklös sinulla Pulla olekin ollut sitä.

Vatsansuojalääkkeet suojaavat suoplistoakin, kannattaa pyytää toista lääkkeet kokeiluun.

Profile  

PostPosted: Fri May 08, 2015 12:48 

Vatsansuojalääkkeet nimenomaan heikentävät suoliston kuntoa, koska ne aiheuttavat imeytymishäiriöitä ja dysbioosia. Niitä ei pitäisi käyttää kuin lyhytaikaisesti, ellei ole aivan välttämätön pakko, koska laaja-alaiset imeytymishäiriöt ja suolistoflooran sotkeutuminen ovat käytännössä väistämättömiä.

Profile  

PostPosted: Tue May 12, 2015 02:55 

Lääke-esitteissä asiat sanotaan aivan toisin päin, kuin mikä on totuus.

Tästä lauseesta päättelin että hoitaa suolistoakin: mahan tai suoliston vuotavien haavaumien uusiutumisen pitkäaikaiseen estohoitoon, kun hoito on aloitettu laskimonsisäisesti annettavalla esomepratsolilla
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=26366&d=27585&i=ORION+PHARMA_ESOMEPRAZOL+ORION_Esomeprazol+Orion+40+mg+enterotabletti

Profile  

PostPosted: Fri May 29, 2015 09:28 

Levitin äsken kalkkia pihalla niin, että vasemmassa kädessä oli ämpäri ja oikeassa kauha. Levitys kesti jonkin aikaa koska levitin sitä 30 kg usealla ämpärillä.

Nyt vapisen ja vasen käsi toimii huonosti. Sormet turposivat jonkin verran ja verisuonet pullottivat. Hikosin paljon.
Käden nostaminen pään lähelle ei toimi kunnolla, tieysti nostamiseen käytetyt lihakset väsyivät ämpärin kannattelussa hieman kohoasennossa.

Kuinkahan kauan tuollainen "halvaus" kestää? Minulla oli taas enemmän niitä silmän salamoita äsken. Ne ovat olleet välillä melkein kokonaan poissa. Johtuukohan se nestetasapainon häiriöstä, että nestettä tulee lasiaisen ja verkkokalvon väliin?

Verensokeri oli 6,4, ja verenpainemittari ei ensi yrityksillä mitannut, sitten kun se antoi lukeman, niin oli 154/77, pulssi 80. Pulssi on hyvin heiluvainen, jos kävelen, niin se nousee paljon.

Silmälääkärillä kävin 18.5. lasiaisen iirtoamisen vuoksi ja gynekologisessa toimenpiteessä 26.5. 28.5. soitin silmälääkärille silmän tilanteeta, mutta tilannehan oli jo aika hyvä ( kun taas tänään oli salmaoita enemmän).

Nyt on kolmisen varttia siitä, kun tulin ulkoa sisälle ja totesin käden toimimattomuuden. Kaipa se siitä vähitellen toipuu. Tuossa vasemmassa kädessähän on ollut aikaisemminkin toimintavajausta, joka on osittain parantunut esim. antibioottikuurin jälkeen.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 24, 2015 05:38 

Juhannusreissulla ollessani minulla oli erittäin kipeä imusolmuke oikean korvan alla. Ihmettelin että leukakulma on mielettömän arka, ja sitten huomasin uuden imusolmukkeen leukakulman takana. Se oli kipeä noin viikon, nyt ei enää, mutta se patti tuntuu kosketellessani.

Aikaisemminhan minulla on ollut kauan kaulan vasemmalla puolella iso imusolmuke. Tuntuu siellä nytkin joku pallukka. Mutta ei se ole ollut koskaan niin kipeä kuin tuo oikean korvan alainen oli.

Nämä ovat näitä hämäriä juttuja, joista ei ole tietoa, mistä aiheutuvat...

Olihan minulla parina päivänä SVT-kohtauksiakin. Risasta puristin veristä möhnää. Sekö jumittunut möhnä lie aiheuttanuit sen kipeän patin.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 17, 2015 07:08 

Nyt on sitten taas nielurisatulehdus. Kahden viikon doxi-kuuri 100 mg aamulla 100 mg illalla. Ei sitten pääse nauttimaan aurinkoisista säistä. Vatsa on valmiiksi huonona, mitä se sitten onkaan kuurin jälkeen? Onkohan tuo infektio muhinut helmikuun mykoplasmasta asti tai jopa muilta vuosilta. Melkein ainahan olen oireinen ja alikuntoinen. Rupeaa jo kiukuttamaan tämä elämän epäoikeudenmukaisuus. Yhdellä ihmisellä on liikaa sairauksia!

Nielurisa ei ole punainen, mutta korvalääkärin mielestä se on turvonnut. Ainahan se on ollut sellainen. Olen ehdotellut vuosien varrella nielurisan takaista märkäpesäkettä, mutta kukaan ei ole uskonut. Eikä siitä ole nytkään tietoa, mutta nieleminen on vaikeaa siltä puolelta. Sitä on ollut ennenkin, ja on sanottu, ettei ole mitään vikaa. Vasen korva humisee tai hurisee ajoittain joka vuosi enemmän tai vähemmän. 2013 alkoi vasenpuolinen kasvokipuilu, kesti 2014 vuodelle, eikä siihen löydetty syytä (korvapoli, hammaspoli, neurologia). Ainakin nyt on vasenpuolista kipua.

On myös hengenhaukkomista aika ajoin. Pienesti hengittämällä pärjää, mutta rasituksessa on hankaluutta ja joskus voi tulla rytmihäiriö.

Korvalääkäri sanoi, että kahden viikon kuuri poistaa myös Borrelian. Siis mahdollisen kroonisen Borrelia, jota ei ole alunperin lääkitty. Kaksi viikkoa on kuulemma Suomessa lääkitysoehje.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 11:34 

Kolme tablettia on tähän mennessä otettu Doximyciniä. Valvoin yöllä hengitysvikeuksissa ja rytmin poukkoillessa. Vatsa mongersi, eli suoliäänet olivat vilkkaat, mutta muuten tukostuksen tuntua. Kun alkoi oikein nälkäkipua olla, niin söin jotakin.

Luulen, että lisäkilpirauhasiikatoiminta aiheuttaa minulle nyt kesällä liikahengitystä vatsan turvotuksen kautta. Yritin saada tihentynyttä hengitystäni hidastumaan. Tosi vaikeaa oli yöllä saada sitä rauhoittumaan. Joskus muulloin se on ollut ihan helppoa. Yleensä hengitykseni on n. 8 kertaa minuutissa, mutta yöllä se oli 12 tai jopa 14, ja se tuntuu pahalta. Sain hengityksen vähäksi aikaa 4:ään per minuutti. Olin puolimakuulla, tyyny niskan takana. Kun olin vähän aikaa hidastetussa hengityksessä, niin aloin nähdä violetteja kuvioita silmissäni. Luulen, ettei se ollut hengitysrytmistä vaan siitä, että tyyny painoi niskaani ja vaikeutti verenkiertoa päähän.

Sitten kun nousin ylös, niin pulssi paukaisi 120:een, mutta laskeutui sitten taas noustakseen yli sadan.

Nielemisvaikeutta oli aamulla, kun limaa jostakin kertyy vasemmalle puolelle nielua. Nielu on kuin karrelle palanut, kun sitä krakoo ja yrittää limaa saada pois nieleksimällä. Sama juttu kuin alkuvuoden mykoplasman aikaan.

Nyt on ripulia - ei ihme, sillä sitä on ollut jo ennen antibioottia.
Viime viikon torstaina 13.8. yleislääkäri teki lähetteen sisätautipolille. Kyselin sieltä, että onko lähete tullut ja kuinka kauan kestänee, ennen kuin sinne pääsee. Sanottiin, että 22pv - 3kk. - Ei tuosta ole apua nykyiseen ongelmaani.

Yöllä soitin yhteispäivystyksen, mitään apua en sieltä saanut, melkein oltiin kiukkuisia. Käskettiin mennä terveyskeskukseen aamulla. Kun soitin päivystykseen jonakin aikaisempana yönä, niin silloin siellä sentään oli ystävällinen täti, joka käski mennä aamulla terveyskeskukseen. Terveyskeskukseen pitäisi aamulla soittaa, jos meinaa päästä akuuttiajoille. Eikä sieltä juuri apua saa. Puoliakuutteja aikoja ei ole, enkä rupea odottamaan viikkoja - kuukausia sinne.

Lämpöä on vähän. Vasen korva pitää aikamoista hurinaa. Hengitys 11/min.

Ehkä menen seuraavaksi keuhkoläälkärille. Haluaisin myös kunnolliset munuaiskokeet, esim. mikroabuminuriatutkimuksen. Johonkinhan se minun albumiini katoaa... ja vielä enemmän katoaa, kun ei voi sitä edes tankata vatsan ollessa huonona.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 01, 2015 04:10 

Olen ollut antibioottikuurilla 17.-31.8.15 (Doximycin 2x100 mg/vrk), koska vasen nielurisani oli lääkärin mukaan turvoksissa. Antibioottiaika meni melko hyvin, mutta lopussa oli huonompaa.

Ennen kuuria elokuussa oli palleakireyttä, rytmihäiriöitä, vatsaongelmia ja nielemis- ja hengitysvaikeuksia. Hengitys oli tavallista tiheämpää ja piti haukotella usein. Jos oli ihan iisisti, niin pinnallisesti hengittämällä pärjäsi hyvin. Rasituksessa hapen tarve kasvoi, ja piti haukkoa välillä. Syvä haukotus ei onnistunut kunnolla. Vasen ohimo jomotti joskus, hampaat olivat purressa kipeät vasemmalta. Kun koputtelin hampaita, niin ne eivät olleet arat, joten hampaissa ei vika ollut. Oli lonkkakipua ja polvikipua. Kaikkea tein normaalisti, mutta olin iltaisin väsynyt.

Antibiootin alkuaikoina oli mm. joku lyhyt päänsärkykohtaus oikealla päälaella, tiheää pulssia ja hengitysvaikeuksia. Oikean silmän sisänurkassa oli joku päivä kutinaa. Se silmänurkka oireilee joskus muulloinkin, ei toinen. Paljon olen tehnyt antibiootin aikana, mm. marjojen keruuta, säilöntää, mehujen tekoa ym. Vasen jalkaterä minulla aika usein oireilee, koska se on laskeutunut.

Sitten 28.8. oli nielun lihasten kireyttä. 29.8. oli hieman vaikeaa oloa, 30.8. oli niska hyvin kipeä oikealta (se on kestokipeä yleensä, mutta nyt enemmän), vasemmassa korvassa kovaa huminaa, huuhtelin nenää, koska nielussa vasemmalla oli sitkeä limaa. Jalkaterien päällä painosti, ehkä oli verisuonten pullotusta tms. Eilen, 31.8. otin aamulla viimeisen antibiootin. Niska oli hyvin kipeä oikealta, oikea polvi oireili välillä, vasen korva piti kovaa hurinaa. Iltapäivän palelin ihan mielettömästi, lämmönnousua ei ollut, lämpö oli mieluummin vähän alakanttiin. Nielussa oli sitkeä lima vasemmalla, ehkä poskiontelosta peräisin. Nenän huuhtelu ei siihen auttanut. Otin nenäkortisonia ja tiputtelin silmätippoja (antihistamiini- ja erikseen kostutustippoja) nenään, kun ei ollut muutakaan. Olo oli kaikkea muuta kuin normaali (hyvää oloa minulla on ani harva päivä tai päivän osa joskus). Vasen korva jyrisi kovaa, oli myös uneliaisuutta. Jossakin vaiheessa makuulla tuntui (olinkohan ottanut silloin jo Panadolia niskakipuun?), että olen harvinaisen rento (yleensähän minulla ovat lihakset hirmu kireät). Minulla oli kamalasti päälläni ja aloin ehkä jo lämmetä. En voinut nukahtaa siihen, kun mies tarvitsi jotakin ja piti mennä näyttämään, että missä se tavara on! Minun piti kuoriutua liioista vaatteista, ja lämpenemiseeni liittyi sitten kasvojen kuumotusta. Lämpöni nousi vasta myöhään illalla siihen, mitä sen olisi pitänyt olla n. klo 17.

Join vettä ja sitten otin Floridral- ripulijuomaa (elektrolyyttien tasapainottamiseksi). Olen monta kertaa todennut, että juomalla saa joitakin oireita pois, mm korvahurinan ja niskakivun. Nyt korvahurina ei kuitenkaan lähtenyt. Join vähitellen ainakin kolme mukillista vettä ja yhden ripulijuomaa. Olikohan kaupallinen lihapulla-muusiannos päivällä ollut kovin suolainen ja siksi olin ehkä kuivunut? Halusin herkutella sillä valmiilla ruoalla kun olen ollut pitkään vatsaoireiden vuoksi melkein nälkiintynyt. Kaupan ruuista ei huomaa liikaa suolaisuutta ennen kuin myöhemmin, kun kuivuus tulee. Janoa minulla ei ollut eilen lainkaan. Join kaiken kaikkiaan aika paljon. Kyllä olo sitten parani jonkin verran.

Tänään 1.9 on niska edelleen kovin kipeä oikealta (siellähän on todettu aiemmin pikkunivelten ympäristön pehmytkudoksen tulehdusta ja hohkaluun ödeemaa). Nielemisvaikeutta oli aamupäivällä. Se ilmenee varsinkin vasemmalla puolella. Kielen takana vasempaan vallekulaan kertyy ruuan muruja ja limaa. Sitkeää limaa tulee ehkä vasemmasta poskiontelosta. Vasen korva humisee ja jalkapöydissä on painostusta. Nyt tuntuu vähän väliä janoa. Suu on kuiva, kielen päällä on kuivahko sylkivaahto. Puren vasemman puolen hampaita yhteen (joku lihaskireys?).

Koska antibiootin aikana oli jokseenkin hyvääkin oloa, niin olisikohan tässä nyt jotakin Herxheimerin reaktiota?

Usein antibiootin aikana tai jälkeen on nestetasapainoni mennyt sekaisin. Olisiko niin, että diabetes insipidusta aiheuttaa joko bakteeri-infektio tai siihen käytetty antibiootti?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]