Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 06:55

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Wed Dec 21, 2016 11:13 

Mittautin joku päivä sitten mykoplasma-vasta-aineet uudelleen. Lokakuussa AbG-tulos oli vähän päälle 200. Haluan tietää, onko se laskussa. Mittausten tulkintaa vaikeuttavat eri laboratorioissa käytetyt eri menetelmät, joilla on ihan erilaiset viitearvot (joissakin viite on alle 45 ja joissakin alle 10). Minulla alemmalla viitteellä AbG-tulokset ovat olleet alle 0,1 ja ylemmällä 78-205. 205 ei merkitse sairautta. AbM on viitteeseen alle 10 verrattuna ollut 0,3-3,1.

Näytin tuloksiani muutamilta vuosilta eräälle infektiosairaudetkin alakseen ilmoittavalle lääkärille. Hän vähän ihmetteli niitä, että mitenkä tulkita. Hän lupasi ottaa selvää niistä, mutta eipä hän ole soittanut minulle. Uudet tulokset saanen joulun jälkeen. Kun tästä lähtien menee johonkin laboratorioon mittauttamaan niitä, niin täytyy ensin kysyä, että mitä menetelmää siellä käytetään, ovatko tulokset vertailkukelpoisia aikaisempien tulosten kanssa.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 12, 2017 07:31 

Mycoplasma-vasta-aineet nousevat ja laskevat vuorotellen vuosien varrella. Korkeimmat vasta-ainetasot ovat olleet runsaiden oireiden aikana.

Uusi ajatukseni on, että minulla saattaa olla enterovirus tai saan toistuvia entrerovirusinfektioita. Nyt lienee taas sellainen kausi. Suussa ja nielussa on ongelmia ja on paikkaa vaihtavia kipuja. Sellaista on ollut paljon historiassani. Joinakin vuosina oli saman vuoden aikana useita oirejaksoja, joissa oireet kulkivat rataa suu-nielu-ruokatorvi-maha-suolisto. Myös muita oireita saattoi olla. Suussa oireet olivat aftan kaltaisia, ei ehkä ihan presis aftoja. Kutsuin sitä läikkätaudiksi. Nyt kun olen lukenut enteroviruksesta, niin kyllä kovasti tulee noista toistuvista jaksoista mieleen enterovirus.

Sitten muutamaan vuoteen ei ole niitä aftamaisia läikkiä ollut juurikaan, joku yksittäinen ehkä, mutta muita oireita on ollut ajoittain. Tällä hetkellä olevat suuoireet ovat muunalaisia. Miehellänikin on ikään kuin herpes huulen alapuolella. Nielemisvaikeuksia ja hengitysvaikeuksia on ollut minun muistiinpanojeni mukaan usein, kuten tämän vuoden elokuun-syyskuun "infektiossakin". Nielussa pääasiallisesti vasemman puolen oireet toistuvat. Eilenkin tuli yksi riisiryynin muotoinen ja pari pyöreää pallukkaa vasemmasta risasta, ne täynnä sädesienipesäkkkeitä. Lisäksi suolaista limaa valahtelee joskus. Mutta mitä kaikkea muuta taudinaiheuttajaa niissä palleroissa lisäksi voikaan olla! Tänään nielu ikään kuin niukahti vasemmalta puolelta kaksi kertaa. Nielaisin ehkä pään ollessa jotenkin poikkeuksellisessa asennossa. Sattui aika lailla.

Nivel- tai jännekivut ovat kummallisia, vaihtavat paikkaa aika nopeasti. Viime viikolla ykskaks kipeytyi vasen jalkaterä, jalkapohjan kaaret heikot, kesti kaksi päivää. Huom., jonain vuonna minulla samalla lailla tuli plantaarifaskiitti kantapään seudulle, kesti kaksi päivää. Isovarpaan tyvi punoittaa ja on kipeä. Isovarvas ei jaksa ottaa koko painoa, vaan jalan kallistuessa sisään päin alkaa kääntyä muita varpaita kohti. Tänään myös oikean isovarpaan tyvi vähän aristaa. Ristinikaman vierus oikealta kipeytyi viime viikolla, ei ole enää kipeä. Tänään oireilee vasen olkapää.

Eilen illalla vasemman jalan varpaat punoittivat ja molemmissa jalkaterissä laskimot pullottivat. Aamulla molempien jalkojen varpaat tuntuivat oudolta, olisikohan ollut lievää tuntopuutosta?

Olen jossakin ehkä kertonut elukanpuremasta, joka on pysynyt pienenä punaisena näppynä reidessä kauan, nyt jo kolme vuotta. Se näppy on joskus muiden oireiden aikaan tehnyt uuden tai pari "sattelliittinäppyä" parin cm:n päähän. Ne häviävät pian. Joskus oli jo kolme satelliitia. Tämän syyskuun alun oireiden aikana näppyjä oli yhteensä jo viisi, ja uudet tulokkaat ovat aina etempänä alkuperäisestä. Olenkohan joltakin öätökältä saanut jonkin patogeenin, jonka leviämistä vajavainen immuunipuolustukseni vielä pystyy joten kuten estämään. Suussa oleva infektio rasittaa kylläkin puolustusjärjestelmääni.

Tämmöistä tämä elämä on. Oli minulla tänä vuonna sentään hyvääkin aikaa kevättalvi ja kevät.
Edit 13.9.: nyt tuo taitaa olla jo ohi, toivottavasti.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 13, 2017 12:48 

Ei, tämä on kummallista, olo vaihtelee ihan hyvästä sairaaseen. Pientä päänsärkyä on vasemmalla ollut ja nivelkipuja.
Uusia tuloksia: Valkosolujen määrä romahtanut muutamassa päivässä aika paljon. Edellisellä kerralla (8.9.17) 7,9 ja 12.9. 4,6! Noin matala ei ole ollut aikaisemmin. Mitähän tää pieni päänsärky meinaa?

Profile  

PostPosted: Tue Sep 19, 2017 06:15 

On ollut taas limaisuutta nielussa, se tulee ilmeisesti henkitorvesta, pitää kakoa äänihuulista sitä iltaisin makuulle mennessä. Myös nenänieluun tulee limaa jostakin. Vasen sierain on joskus hieman tukkoinen - turvonnut? Paikkaa vaihtelevia nivel/jännekipuja oli. Kummasti kävelykin meni jotenkin etukumaraksi, reisien kulma vartaloon nähden pieneni. Alaraajakramppeja on ollut suunnilleen joka aamuyö.

Mietin että liittyvätköhän nuo limailuoireet siihen, kun olen alkanut syödä uutta omenasatoa. Olen joskus muunakin vuonna miettinyt, että olenko allerginen omenille. Nyt pari päivää on ollut parempaa, vaikka olen jokusia omenia syönyt. Ehkä tämä on vain väliaikainen parempi vaihe. Olossa on vaihtelua, jonka syytä en tiedä.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 27, 2017 04:09 

Nyt on varmaan poskiontelotulehdus. On limalavoturvotusta vasemmalla poskiontelossa. On myös kurkunpään tulehdus. Vasen poskiontelo kutisee jännästi vasempienn yläetuhampaiden yläpuolella, toivottavasti ei ole nastahampaan juuren ympärillä tulehdusta. Kutina aiheuttaa joskus voimakkaita aivastuksia.
Oikealla alhaalla minulla on jurenpään tulehdus, joka pitäisi näinä aikoina kuvata (vuosi aikaa edellisestä).

syyskuussa valkosoluni romahtivat monta yksikköä muutamassa päivässä (tosin vielä viitteeissä), toivottavasti niitä on tarpeeksi nyt.

Lämpö nousee nyt, posket punoittavat.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 29, 2017 05:41 

On taas kamala tauti, räkää rööreistä ja kurkunpään tulehdus. Tänään meni ääni ykskaks, kun piti puhua puhelimessa. Yritin etsiä kaapista avaavaa lääkettä, mutta ei sitä ole, olen vienyt vanhentuneet apteekkiin. Lämpöä on ollut vain n. 0.5 astetta yli normaalin, ehkä yksi päivä oli 1 aste. En haluaisi jatkuvasti syödä piparminttupastilleja, niillä saa mahan ärtymään. Kuumaa vettä ja mehua olen juonut. Mitään pikakeinoa ei kai tähän ole. Tuskastuttaa, kun aika tulee pitkäksi, ei jaksa oikein mitään tehdä - hiki vain lentää kun yrittää.

Kyllä tämä tauti on yrittänyt tulla jo alkusyksystä asti, elokuussakin oli oireita. Lokakuun puolivälissä reissu uuvutti minut ja sysäsi taudin pahenemaan. Pulustusjärjestelmä on uuvahtanut.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 04, 2017 07:46 

Nenänielu edelleen hankala, samoin äänihuulissa räkää, ääni poissa jonkin verran. Aloite- ja keskittymiskyky huonot.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 15, 2017 06:26 

Vielä 12.11. oli äänihuulissa limaa ja niiden toiminta oli vaikeaa. Tänä aamuna herätessäni oli vasen sierain hieman tukossa. Vähän sen jälkeen tuntui kuin veri olisi virrannut vasemman sieraimen hiussuoniin. Nenän verenkierto oli ehkä lopahtanut nukuttuani vasemmalla kyljellä, ja kääntyessäni selälleni veri pääsi taas nenän suoniin. Mitähän tuo suonen tukkeutuminen tekee nenäni ja vasemman poskionteloni tilanteelle, onko verenkiertohäiriö vasemman poskiontelon vuosia kestäneen ongelman syy? Entä tämän syksyn näköhäiriöiden syy?

Viimeaikoina on lähtenyt muutamia kertoja suolaista eritettä poskiontelosta tai nenän yläosasta. Eritteessä on palleroita, joissa on ihan täynnä valkosoluja ja sidekudoskapseli päällä. Ovatko nämä granulomia? Ehkä sieltä poskiontelosta nyt lähtee Flixonase-hoidon ansiosta limakalvopaksunnosta pois. Suolaista eritettä on valahtanut joskus muinakin vuosina.

Tänä syksynä on ollut jaksoja, jolloin käsivarsia on särkenyt, viimeksi tällä viikolla. Muistan 1980-luvun alulta sellaisen infektion, jolloin minun ja työkavereidenkin käsivarsiä särki. Niistä ajoista lähtien minulla on ajateltu olleen CFS. Minulla ei ole nykyään erityisen voimakasta väsymystä mutta hyvin monenlaisia oireita on ollut viimeisinä vuosina.

Mätin äsken ruokaa valtavasti sisääni, kun tuntui, ettei mikään ravinto riitä. Minulla lienee infektion aiheuttama energiapula.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]