Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Sun Oct 25, 2009 01:20 

Maija wrote:
En usko, että glutamiinista olisi sinulle haittaa, mutta en voi suoraan sanoa, ettei siitä voisi olla. Jos sanoisin, että ei ole ja syöt sitä ja kuolet, niin minähän siitä olisin vastuussa.

Tuota. Jos netistä joku antaa neuvoja, niin ajattelen, että jokaisella on oma vastuu neuvojen toteuttamisesta ja mahdollisista jälkiseuraamuksista. En siis osaa ajatella, että olisit vastuussa mahdollisista haittavaikutuksista.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 10:44 

Olen yrittänyt edelleen pähkäillä mikä tämä minun homma oikein on. Kymmenen vuotta sitten loukkasin niskani, jonka seurauksena tuli aivovammatyyppistä oireistoa ja autonomisen hermoston oireistoa (hikoilu,palelu, kuumotukset, sydämen kiihtynyt syke).

Nyt sitten on kolme vuotta ollut näitä kummallisia tulehdusjaksoja. Kun olen tätä palstaa seurannut, niin ilmeisesti nämä eivät CFS:ää ole. En vaan tiedä mitä nämä ovat. Elikkä normaalitilanteessa voin kävellä 200-500m:n kävelylenkkejä ja ajaa 1.5km:n pyörälenkkejä. Noiden lenkkien jälkeen niskaoireeni ja mieletön puristus päässä lisääntyy, mutta nämä liittyvät aika paljon vammaan. Näiden jälkeen ei tule voimakasta väsymistä vuorokaudeksi, mutta minun pitää levätä paikkojen kiristymisen ja niskan/pääkallon sisässä tuntuvan kiristymisen takia. Nyt, kun on outo tulehdustila päällä, väsyn ja voin pahoin tuollaisen kävelylenkin jälkeen, tai jo siitä, että olen pystyssä jonkin aikaa. Nyt kun tulehdustila on päällä, jalat ja kädet ovat jossain määrin voimattomat ja tuntuu flunssatyyppistä kipua ympäri kroppaa, sekä ihon arkuutta. Rytmihäiriöt lisääntyvät ja nykinät. Esim. rannetta nykii. Tulehdustilan aikana myös tulee tikkuiluoiretta huomattavasti enemmän raajoihin ja kasvoihin. Myös vammasta tulleet hermosto-oireet pahenevat. Nuo nykinät ovat lisääntyneet vuosien myötä. Näiden 3 viimeisen vuoden aikana olen väsynyt koko ajan enemmän ja enemmän. Ja pää tuntuu toimivan koko ajan huonommin. Vaikka sitä on ihan älykäs ihminen, niin ei tahdo jaksaa käyttää enää päätä ja ei tahdo saada muodostettua asioista kuvaa. Samoin unohtuu välillä presidentin sukunimi ja välillä ystävän nimi. Nämä kaksi viimeistä, väsymys ja aivojen hidastuma, tuntuvat enemmän liittyvän tuohon tulehdusjuttuun, kuin vammaan, koska pahenevat aina huomattavasti tulehduksen aikana. Minulla on krooninen ummetus, ja välillä suolisto tuntuu olevan täydellisessä lamassa ihan hyvälläkin (hiilarivapaalla ruokavaliolla). Ja ruoka-aineyliherkkyyksiä minulla on aikamoisesti. Paino ei tunnu nousevan, vaan edelleen meinaa laskea, vaikka olen n.8kg normaalipainosta ja aikaisemminkin olin enemmän laiha. Sokerille reagoin voimakkaasti ja hiilihydraateille, välillä ihan täysjyväriisille tai kvinoaleipäsille. Tällöin muutaman tunnin päästä pitää aloittaa vedenjuonti, jota pitää tehdä vähän väliä ja se kestää muutaman tunnin. Tuohon liittyy myös sydämen hakkaaminen ja sillai kehno olo, että nukkumaan ei pysty. Sokeriarvot on joskus testattu ja niissä ei pitäisi olla ongelmia.

Jaksaminen on sitä luokkaa, että voin tehdä yhden asian päivässä tuon kevyen liikunnan lisäksi. Esim. käydä kaupassa. Ja en voi tehdä noita joka päivä. Viestejä en jaksa kirjoitella päivittäin. Tännekin pitää tsempata, että jaksaa kirjoittaa. Välillä sitten uuvahdan muutamaksi päiväksi ja en jaksa mitään. Nykyään jää vastaamatta usein sähköposteihin, kun ei vaan jaksa. Tulehdustilan ollessa päällä ei moneen päivään ole oikein asiaa muuta kuin lyhyille kävelyille asunnon lähistöllä. Nyt olen herännyt siihen, että ei nämä kaikki voi johtua vammasta, vaan jotakin muutakin on pielessä. Ja, että jotain täytyy yrittää minun tehdä itselleni. Tosin nyt olen tajunnut senkin, että minun pitää ottaa tuote kerralla kokeiluun ja aika rauhalliseen tahtiin yrittää jotain uutta, kun ei henkisestikään kovin paljon kerralla jaksa uutta. Myös herkkä reagointi luontaistuotteillekin lääkkeitten lisäksi aiheuttaa tuota. Pitää vaan miettiä missä järjestyksessä kokeilee ja mitä ensimmäiseksi kaikkien satojen kokeilujen jälkeen, mitä olen jo tehnyt. Nyt olen käsittänyt, että LDN voisi olla yksi mahdollinen, ja L-glutamiini ja L-karnitiini toinen. En vaan tiedä mistä tuota LDN:ää kannattaisi kysyä ja onko se järkevin minun tilanteessani nyt kokeilla?

Oletteko te myös sitä mieltä, että tää on jotakin muuta kuin CFS:ää? Vai voiko tämän kategorisoida siihen samaan luokkaan? Jotenkin nämä tuntuvat olevan jotakin immuunijärjestelmään liittyviä juttuja.

Pääosin en vielä ymmärrä suurinta osaa mitä tällä palstalla puhutaan, mutta ehkä sitä vielä joskus ü.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 11:09 

Sinulla on samoja autonomisen hermoston oireita kuin minulla on ollut. Onko tuo suolisto-oire nimenomaan tulehdus vai tulehduksen jällkitila? Ettei olisi suolen lamaus, niin ettei mikään liiku ja suoli paisuu kaasuista ja on hiveän kipeä? Semmoinen voisi johtua kaliumin alenemiskohtauksesta.

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa monille ummetusta. Kaikki eivät liho, vaan jotkut laihtuvat, kun mikään ei oikein toimi. Minä lihoin hyvin vähitellen vuosikymmenten aikana, mutta en niin hirvittävästi. Nestettä ainakin kertyi. laihtumista voi kai tapahtua myös lisämunuaisen vajaatoiminnassa tai Addisonin taudissa, joka on vielä vaikeampi vajaatoiminta.

Niskan kiristyksetkin voivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, tai ne ovat sitten siitä vammasta.

Hei, jos jaksaisit kysyä uudelleen, mitä et ymmärrä.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 07:15 

Moikka kaikille,

Tulin pistäytymään täällä välillä ja lukemaan tällä kertaa lisämunuaisen vajaatoiminnasta. Ja tän oman ketjun.

En näköjään haltsaa kuin yhden foorumin, niin tämä on jäänyt, kun olen toisella foorumilla ylläpitäjänä, vaikkakin laiskana kirjoittajana.

Jos vaan jaksan, niin kertaan noita Maijan kirjoittamaa tekstiä luontaistuotteista ja lisäravinteista. Pitää myös tarkistaa, mitä testejä otatin itseltäni, koska en muistanut, että olen tässä ketjussa olevaa kirjoittanut ja miettinyt, ennen kuin luin sen. En tiedä jäikö tässä ketjussa pohtimani asiat väsymyksen takia, kun hieman kesken tuntuvat jääneen. Oreganoöljystä ja AntiVir valmisteesta olen huomannut positiivista vaikutusta. Samoin Ohhiran maitohappobakteereilla oli positiivista vaikutusta. Muilla maitohappobakteereilla en huomannut olevan vaikutusta. Maitohappobakteerit tulevat väliin vaan sulamattomana pihalle. D-vitamiinilisästäkin olen huomannut olevan hyötyä väsymykseen talvisin.

Nykyään olen huomannut, että tulehdusjutut laukeavat päälle hiilaripitoisesta ruoasta. Pois sokeri, bataatti, peruna, täysjyväriisi ja vastaavat. Ruokavalio on gluteeniton, maidoton ja vähähiilarinen. Siihen vielä päälle allergiat, niin ei oikein tiedä miten energian tarpeensa täyttää.

Ummetuksen kanssa tappelen paljon. Nykyään uloste on kovaa ylläolevallakin dieetillä ja tulee autonomisen hermoston häiriötiloja, kun tavara ei tule ulos. Siis kohtaus, jossa hikoilen, olo hutera, raajat voimattomat, syke 80-100 ja välillä verenpainekin koholla. Tuossa tilassa suolisto täysin lamassa ja kivuton. Ainoastaan voimakas autonomisen hermoston kohtaustila päällä + minun vammaoireisto ja kehon jäykkyys pahenevat. Oireisto kestää muutamasta tunnista viikkoihin.

Onneksi tuota ruoansulatusongelmaa tutkitaan tällä hetkellä. Toistaiseksi paksusuolen tähystys tehty, vastan UÄ, ja verikokeita. Noissa löydös normaali. Maksa-arvot heittelevät myös yli sadasta normaaliarvoihin. Amylaasi on yleensä hiukan ylärajan yläpuolella. Nyt teetin myös lisämunuaishormonitestin MDD:llä ja olen menossa antioksidanttiklinikan lääkärille tämän massiivisen suolisto-ongelman takia. Lisämunuaishormonista tulee tulokset 4vk päässä. Lisäksi otettiin nyt yhden neurologin ehdotuksesta tk:ssa virtsan osmolaliteetti ja ADH, kun virtsaa tulee ulos enemmän kuin pitäisi.

En siis edelleenkään ole noista tulehdujutuista eroon päässy. Pitäisi varmaan myös vähän herätellä tuota ajatusta itselleni, että voiko taustalla joku virus/bakteeri, koska sokerin/vehnäjauhon käyttö laukaisee flunssan kaltaisen oireiston rauhasturvotuksineen ja on jotakin kummallisuuksia noissa immuunijutuissa. Kuume ei minulla näköjään nouse enää ollenkaan minkäänlaisessa tilanteessa. Yersiniavasta-aineet eivät olleet koholla veressä, vaikka bakteeri oli ollut suolistossa pitempään. Kaiken kaikkiaan oli mikä tahansa oire, niin tunnun reagoivan paradoksaalisesti, esim. Yersinia-infektioon ummetuksella. Tulehdustiloja ja voimattomuusjaksoja kukaan lekuri ei ottanut vakavasti, mutta saattaa olla, että ne ovat vähentyneet. Väsymys ja suolisto-oireet kylläkin ovat pahentuneet. Jälkimmäinen kriittiselle tasolle.

Toivotan teille kaikille parasta mahdollista vointia! Ja lueskelen täältä, josko jotain tarttuisi päähän. Ja jos on jotain vinkata, niin kiitoksia etukäteen.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 07:42 

fedja: Olitko siis kokeillut/käyttänyt betaiinihydrokloridia (lisää vatsahapon määrää) ja ruoansulatusentsyymejä?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 08:48 

Olen joskus aiemmin kokeillyt Hypochylliniä ja nyt tässä viimeaikoina uudestaan. Olen ottanut 2-4 tablettia, mutten vaikutusta ole paljon huomannut

Onkohan tuo betaiinihydrokloridi ja parempi valmiste vähähappoisuuteen kuin Hypochyllin? Jos on, niin kokeilen sitä. Mistä sitä saa?

Entsyymejä olen kokeillut myös, mutten ole huomannut niissä paljon vaikutusta. Tosin en tiedä, että tuleeko nekin tabletit toisinaan sulamattomana ulos. Pitää kokeilla vielä uudestaan yhtäaikaa suolahappovalmisteen kanssa.

Miksi Maija sinulla on tuota, että nesteet tulee väliin läpi? Onko sinulta tutkittu antidiureettinen hormoni ja onko sen erityksessä häikkää?

Välillä olen joutunut tekemään nyt kesällä joka toinen päivä itse suolihuuhtelun, että pysyn kutakuinkin toimintakykyisenä. Valitettavasti tällä hetkellä nekään ei auta. Paksusuolen tähystystä varten tehtävän tyhjennyksen jälkeen viikon verran tuli tavaraa 2-3 annosta päivässä, eikä huuhteluita tarvinnut tehdä, mutta uloste tosi kovaa. Sitten söin yhden gluteenittoman karjalanpiirakan ja hieman mangososetta aamuisissa viherpirtelössä ja suolisto täysin tukkoon ja lamaan.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 10:09 

En tuota Hypochyliniä tunne. Betaiinihydrokloridi siis muuttuu suoraan suolahapoksi vatsassa, mutta ilmeisesti tuokin(?). Se on aika suosittu lisäravinne nykyään, moni tuttu on hyötynyt siitä paljon. He ovat tilanneet ulkomailta, mutta saa sitä tietääkseni kaikkein parhaimminvarustetuista luontaistuotekaupoista. Voisikohan entsyymitabletit jauhaa (tai kapselit avata) ruoan päälle tms?

En ole varma nesteiden läpi tulon syystä, ADH:ta olen itse aina epäillyt. Minulta on kerran mitattu se (omaan laskuun) 2009 lopussa tällaisen nestehukkaepisodin ollessa jo helpottamassa ja se oli 2.0 kun 2.0 oli matalin, mitä se sai olla sillä viskositeetilla tms. Mutta kukaan ei ole oikein ikinä tätä kommentoinut. Suomessahan kukaan ei noteeraa, jos jokin arvo on viitearvon tismalleen rajalla. Minulla on aivolisäkkeen toiminnassa jotain häiriöitä, mutta laadusta ei ole tarkkaa tietoa. Lisämunuaisen vajaatoiminta on ilmeisesti aivolisäkeperäinen. TSH on ollut koholla eikä matala, IGF-1 mitattiin kerran normaaliksi ja toisen mittauksen tulosta en ole saanut, prolaktiini on normaalin ylärajalla, enkä syö mitään lääkettä joka sitä nostaisi. Hypofyysin MRI oli normaali.

Uusi CFS-lääkärini totesi, että on kyllä määrännyt Miniriniäkin joskus, mutta määräsi minulle ensin kokeiluun aldosteronia, jota en ole vielä kokeillut (minulla on joskus hypokalemiaa, jonka hän kyllä tietää, mistä syystä vähän arveluttaa tuo ja muutenkin luulen, että pitäisi olla sitä ADH:ta). Vaikka onhan minulla lisämunuaisen vajaatoimintakin, mutta ei se selittäisi ongelman kohtausluontoisuutta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 01:36 

Lääkeinfo.fi kertoo, että
Quote:
Hypochylin tabletit hajoavat nopeasti mahalaukussa vapauttaen suolahappoa
. Vois seuraavaksi kokeilla tuota betaiinikloridia, jos noilla valmisteilla on eroa.
Hyvä idea tuo entsyymitabletin hienontaminen ruoan päälle. Mulla tuo amylaasipitoisuus veressä on jatkuvasti ylärajalla tai hieman yli, niin sitä luulisi tarpeeksi erittyvän.

Tuota, millä lailla sinulla ne kohtauksittain tulevat. Mistä sen tietää. Tuleeko yhtäkkiä voimakasta virtsaneritystä? Itselle tulee joskus noita voimakkaita janokohtauksia, vaikka olisi juonutkin tarpeeksi. Joskus öisinkin pitää monta lasia juoda nestettä.

Oletko mitannut sisään menevät ja ulos tulevat nesteet? Mittasin tuolla kuntoutuksessa. Niitä pitäisi mitata 3vrk, ja se on periaatteessa helppo tehdä kotonakin. Minulla sisään meni nesteitä juomana 2.8-3l per vrk ja ulos tuli 3.5-4l vrk. Ehkä jo tiesitkin tuon ylläolevan ü.

Sinun selvityksessä oli, että lisämunuaisen vajaatoiminnassa Kalium-arvot on yleensä korkealla ja Natrium matalalla. Minulla Kalium-arvo on jatkuvasti alarajalla, mutta Natrium rajojen sisällä.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 09:22 

En ole mitannut nesteitä, mutta pahimmillaan vessassa pitää käydä pahimmillaan jopa vartin välein silloin ja huomaa kyllä, että tosiaan kuivuu, eikä vain ravaa vessassa pissimässä olemattomia määriä. Kyseessä on selvästi esteen liiallinen eritys eikä vain rakko-ongelmat (joita minulla on aina). Se alkaa kuitenkin yleensä vessassa ravaamisella, ei janolla ja "hoitamattomana" kestää 1-4 vrk. Laukaisevana tekijänä näyttää voivan olla se, jos juo tosi paljon laihaa nestettä kerralla, jos juo vähän liian vähän pari päivää tai jos matkustaa lentokoneella. Stressikin ehkä? Minulla oli pahimmat tällaiset episodit marraskuussa 2009 ja huhtikuussa 2010 Skotlannin matkalla, sitten ei ollut yli vuoteen juuri ja nyt esim. Suomen matkalla tuli monta (sitä ennenkin heinäkuussa oli).

Koska minulla on lisämunuaisen vajaatoiminta, huomaan olevani kuivunut ennen, kuin normaali ihminen huomaisi. Mikään määrä hydrokortisonia ei tunnu riittävän (eli esim. nukkuminen on mahdotonta), on tosi kuuma ja sydän hakkaa.

Lisämunuaisen vajaatoiminnassa tosiaan normaalisti kalium on korkea. Kukaan ei ole osannut selittää, miksi minun on matala, vaikka syön paljon kasviksia yms. Eräs hyvin terveellisesti syövä ja pesuvadin kokoisia salaatteja vetävä vegaanikaveri tosin väitti, että merkitsee kaikki syömisensä johonkin laskentaohjelmaan, eikä saa ohjelman mukaan tarpeeksi kaliumia ellei syö kaliumsuolaa. Itsekin käytän nykyään kaliumsuolaa (60% kaliumkloridia), mutta minulla liian vähäinen natriumkin aiheuttaa ongelmia, niin laitan usein molempia.

Vähän aikaa sitten kuulin, että paitsi että alhainen kalium voi aiheuttaa hypoglykemiaa, myös hypoglykemia voi laskea kaliumarvoja, ja minullahan on jatkuvaa hypoglykemiaa. Kysyin tästä lääkäriltäni, voisiko se selittää, mutta hän ei tiennyt asiasta. Tuntuu, että jos juon tosi paljon kookosvettä (tyyliin 3-5 dl päivässä), niin se auttaa hypoglykemiaan. En kyllä jaksa juoda jatkuvasti sitä niin paljon.

Olen miettinyt myös, voiko alhainen antidiureettinen hormoni laskea kaliumarvoja, mutta en muistaakseni löytänyt tästä selkeää tietoa.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 12:45 

Meidän palstalla yhdellä aivovammaisella todettiin kortisolin alhaiset pitoisuudet ja muutenkin aivolisäkehormoneissa alhaisuutta. Hänellä myös ADH:n eritys häiriintynyt. Hänellä sekä Na ja K arvot olivat pudonneet vammautumisen jälkeen. Joku lekuri oli kommentoinut, että kortisoli ei voi olla alhainen, jos Na ja K arvot ovat reilassa. Pitääköhän tuo paikkaansa.

Pitäisiköhän minunkin lisätä Kaliumin saantia. Tuntuu, että elektrolyyttitasapainossa on jotakin häikkää ja se helposti häiriintyy. Pitää syödä suolaista ja väliin juoda tosi paljon. Nyt, kun tein tyhjennyksen p-suolen tähystystä varten ja piti olla mehupaastolla päivä, niin tähystyspäivän aamuna olin huonossa kunnossa. Oksetti ja en tiennyt pysynkö tajuissani. Laitoin suolaa kielen alle ja join nestettä hiukan, jossa oli suolaa ja tila alkoi helpottaa tunnin sisällä. Silloin tajusin, että reaktio oli todennäköisesti suolatasapainosta (tai sokeripuolelta) ja että minulla on noita kohtauksia ollut ennenkin.

Jännä, että sinulla liian vähäisestä juomisesta tulee tuo kohtauksittainen reaktio myös. Oliko niin, että hoidat tilaa isommilla hydrokortisooniannoksilla? Tauti, kun unohdan saman tien lukemaani, niin en muista, luinko jo jossakin ketjussa aiheesta.

Mikähän määrä vettä on liian paljon päivässä ja aiheuttaa elektrolyyttihäikkää? Monesti suositellaan juotavaksi 2-3l vettä päivässä luontaishoitopuolella.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 04:26 

Tuo tuttavasi kertomus lisää uskomustani siihen, että liian vähäinen ADH:n eritys olisi minulla ainakin osasyy alhaisiin kaliumarvoihin.

Jos juon liian vähän vettä päivän tai useita päiviä (vaikka 80 % siitä mitä pitäisi), niin tulee enemmän "normaali" nestehukka, mutta reaktio siihen on paljon rajumpi kuin normaalilla ihmisellä, ja jos sitä yrittää korjata juomalla muuta kuin kookosvettä (tai vastaavaa), siitä tulee helposti se "ylijuomistila", jossa kaikki menee läpi.

Käytän varsin pientä hydrokortisoniannosta (13 mg/päivä), usein lisämunuaisen vajaatoimintaan käytetään jopa tuplasti suurempia. Mutta fludrakortisonia en ole vielä käyttänyt, huomenna pitäisi saada apteekista kokeiluun. Ongelmahan on se, että yhdessä vaiheessa turposin ihan mielettömästi hormonaalisten syiden takia (syy ei ole ihan selvinnyt, mutta ilmeisesti hypotyreoosi - turvotus ei vain laske vaikka sen pitäisi olla hoidettu, mutta se pysyy hevoskastanjalla kurissa). Eikä kukaan tietysti määrää fludrakortisonia ihmiselle, joka on ihan täynnä nesteturvotusta. Mutta kun voi olla samaan aikaan nesteturvotus ja paha nestehukka!

Veden tarve on yksilöllistä ja riippuu mm. siitä, miten paljon hikoilee ja miten "märkää" ruokaa syö. 2-3 litraa ei varmaankaan ole vielä liikaa, jos ei juo kerralla hirveitä määriä, mutta eivät läheskään kaikki toisaalta noin paljoa tarvitse. En mittaa vesimääriä mitä juon, mutta juon jatkuvasti vähän ja olen todennut, että jos olen yli 1-2 h juomatta, on vaikea välttää nestehukkaa, ellei tankkaa kookosvettä. Joskus on myös tullut testattua, että vaikka en joisi iltakuuden jälkeen pisaraakaan enkä sitä ennenkään erityisen paljoa, silti ravasin 3-4 kertaa yöllä vessassa (enää en ihan noin paljoa, koska baklofeenin yms ansiosta nukun sikeämmin, jolloin herään vessahätään myöhemmin, yleensä käyn nykyään vain kerran).

Profile  

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 05:49 

Millaiset sinulla ovat kilpirauhasrvot? ionisoitunut kalsium?

Profile  

PostPosted: Thu Sep 08, 2011 06:31 

Minulla kilppariarvot ovat vuosien mittaan olleet
S-TSH 1.34 - 3.26
2008-2010 S-TSH nousi kahdesta tuonne 3.26
S-T4-V on ollut 11.4-17.6
Viimeisimmät arvot S-TSH 1.38 ja S-T4-V 17.6.

Tk-lekuri sanoi, että nuo viimeiset arvot optimitasolla ja muut arvot normaalia vaihtelua. Oletteko samaa mieltä?

Onkohan merisuolassa jodia? Mietin, että olisiko tuo nousu voinut johtua siitä, että käytin ruususuolaa yhdessä välissä lähes jatkuvasti. Nyt taas merisuolaa ja ruususuolaa vuorotellen.

vB-Ca-Ion 1.27 mmol/l
vB-Ca-I7.4 1.24 mmol/l

Profile  

PostPosted: Fri Sep 09, 2011 05:11 

Maija: Mitä luokkaa sinun Kaliumarvot ovat?
Lisäätkö Kaliumkloridia ruokiin normaalin suolan lisäksi? Oletko Maija kokeillut sitä, että laitat veden sekaan jatkuvasti pikku määrän suolaa tai jotain muuta vastaava? Tuota voisin itse kokeilla, kunhan tietäisin mitä suolaa sinne kannattaa laittaa. Osaatteko sanoa? Ja onko hyvä, vai huono, jos suolassa on jodia?

Yritin katsoa löydänkö eri suolojen (merisuola, ruokasuola, mineraalisuola, kristallisuola) hivenainesisällöt siten, että voisi verrata niitä keskenään, mutta kovin luotettavaa lähdettä, en toistaiseksi löytänyt. Ruususuolassa (kristallisuola) ja merisuolassa on kaliumkloridia, mutta ruokasuolassa ei ilmeisesti ole?

Minulla on myös ollut yöllistä pissaamista toisinaan 2-5krt yössä. Nykyään ei juurikaan. Tuossa sisälle menevän ja ulostulevan nesteen mittaamisessa on se hyvä puoli, että vähän hahmottaa minkälaisia määriä juo kerralla ja toisaalta mitä määriä tulee ulos. Vesitystaudissa virtsamäärä voi olla litrankin kerralla. Hyvää tuossa mittauksessa on myös se, että näkee virtsaamiskertojen lukumäärän, joka sekin kertoo jostakin. Itsellä oli 8-11 krt päivässä, mikä on ilmeisesti aika paljon. Puoli litraa on kuulemma optimi virtsauskerralle. Minulla oli pari 7-8dl virtsakertaa. Vamman takia en tahdo aina tuntea vessahätää, vaikka olisi isokin hätä, joten virtsaamiskertojen määrä on senkin takia päivän aikana aika suuri: Pitää käydä varulta vessassa, kun ei tiedä onko suuri vai pieni hätä.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 09, 2011 05:29 

fedja: En muista, olisiko tyyliin joskus ollut 3.5 kun 3.7 on normaalin alaraja. Mutta kyllä ne ovat usein normaalitkin, tosin siellä asteikon alapäässä.

Käytän joskus pelkkää suolaa, joka on 60 tai 70 % kaliumkloridia ja loput natriumkloridia. Joskus laitan myös normaalia suolaa lisäksi. Aloitin tänään fludrokortisonin neljäsosatabletilla (en ole huomannut vielä mitään). Jos jatkan sitä (kasvatan annoksen puoleen tai koko tablettiin), niin varmaan luovun kokonaan normaalisuolan käytöstä. Soijakastiketta, liemikuutioita kyllä käytän. Normaali ruokasuola on aika lailla 100% natriumkloridia. Pan-suolassa on kaliumkloridia ja olisiko jotain magnesiumsuolaa myös? Merisuola on käsittääkseni sekin aika pitkälti natriumkloridia.

Joskus olen laittanutkin ripauksen suolaa veden joukkoon, tai syönyt salmiakkia tai jotain muuta suolaista. Teen sitä vieläkin jos tulee oireita, joiden epäilen johtuvan alhaisesta natriumista. Mutta nykyään yleensä jos on nesteytysongelmia niin juon kookosvettä.

Hyvin suuri osa ihmisistä saa Suomessa turhan vähän jodia, ellei syö usein merilevää (mitä nyt harva tekee). Joten ehdottomasti kannattaa käyttää jodioitua suolaa. Itse käytän aamusmoothiessa, joita juon 4-5 päivänä viikossa, pari grammaa spirulinaa ja siinä on jopa 360 mcg jodia _grammassa_ (minimipäivätarve on 150 mcg), joten uskoisin saavani nyt tarpeeksi jodia. Käytän jonkin verran muutenkin merilevää, vähän kausiluonteisesti. Japanissahan ihmiset saavat jopa 10-50 _mg_ jodia ravinnosta päivässä.

Sinulla jos vielä on imeytymishäiriöitä, niin sehän voi vaikuttaa jodiinkin. En tiedä, mutta vaikuttaa mahdolliselta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]