Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Tue Sep 20, 2011 09:21 

Olen muistaakseni syönyt B-vitamiinia TriNeurin, Berox ja Neurobion Forte valmisteena. Ensimmäinen ja viimeinen tuote noista ilmeisesti vahvoja B-vitamiinivalmisteita. Sinkki minulle aiheuttaa pahoinvointia myös. Pitäisikö niitä syödä erikseen, vai onko tuollainen monivitamiinivalmiste ok. Pitkiä aikoja en tuota B-vitamiinia syö, koska se jotenkin öklöttää ja en halua, muista tai pysty syömään isoja määriä lisäravinteita. Olen olettanut (tai jostakin lukenut), että spirulina sisältää B-vitskuja, niin olen ajatellut sen olevan riittävä B-vitamiinilähde muiden mahdollisten lisäksi.

Juu, tuo porkkanavinkki ok. Hedelmiähän en voi syödä tällä hetkellä, mutta marjojen kanssa tuota voisi varmaan ottaa.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 02:49 

Tuli sitten testattua juustoa, ruista ja ohraakin suoliston toiminnan parannettua, mutta isompi määrä jälkimmäisiä oli liikaa. Sitä aina väliin sortuu, vaikka tietää, että ei kannattaisi ainakaan vielä alkaa isoja määriä viljoja tai maitotuotteita kokeilemaan. Nooh. Nyt taas pitkän aikaa pysyn erossa, kun sain tuta jälkiseuraamukset.

Melkein koko ajan tuntuu, että joku on turvoksissa pään sisällä ja samalla ahdistava olo. Yhtenä iltana lähti pois tuo tunne ja kropan kiristykset antoivat periksi ja aamukin oli vielä helpompaa, ahh miten ihana tunne ü. Nyt en ole varma, että onko tuo paineen kasvu pään sisällä ja kiristysten paheneminen ruis- ja ohraviljojen jälkimaininkeja vai sitten sitä, että betaiinihydrokloridiakaan en kunnolla siedä. Selkeästi huononsi kuitenkin tilaa noi viljat ja se reaktio osittain päällä, vaikka uloste ei ole mennytkään kovalle. Säätämistä. Pitää välillä kokeilla, että sattuisko suoli toimimaan ilman noita lisukkeita, kun nyt pienelläkin määrä betaiinihydrokloridia 1tb (ja joskus hypochylliniä) uloste on pehmeää, mutta välillä sen hajuista, että ehkä liikaa happoja vatsassa. Ilmaa tulee väliin paljon ja haisevat mädäntyneelle kananmunalle.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 11, 2011 04:21 

Nyt on sitten tehty Hypochyllin ja Betaiinihydrokloridikokeilu. Lupaavasta alun helpotuksesta huolimatta kävi niin, etten voi käyttää kumpaakaan valmistetta. Samaan aikaan noiden aloituksen aikaan räjähti sormiin paha vesirakkulaihottuma, joka yleensä paranee, kun lopettaa allergisoivan tuotteen syömisen. Nyt ihottuma vaan paheni ja paheni. En edes muista, milloin olisi ollut näin pahaa ihotulehdusta ja silmien kutinaa. Ja ihottuma tällä hetkellä pahenee kaikista aineista, joista ennen sain ihoreaktion vasta pitemmän käytön jälkeen. Hypochyllin ei ole niin paha ihottuman ja silmien kutinan kannalta kuin betaiinihydrokloridi, mutta pahentaa kropan kiristysoiretta niin paljon, etten voi käyttä.

Pidin myö yhden mehupäivän, jolloin tein myös Movicol-tyhjennyksen, koska tuonne oikealle alas kertyy jatkuvasti tavaraa ja se painaa melkein jatkuvasti ja välillä aika kovastikin munasarjoihin ja lantioluihin. Tuosta Movicol-tyhjennyksestä suolisto pillastui ihan täysin ja sen jälkeen vatsa oli kovalla Movicol-pusseja käytettäessäkin. Jätin sitten kaikki "vieras" aineet pois ja hoidan tilaa tällä hetkellä kasvisruoilla ja mustikkasoseella, ja yritän päästä takaisin tilaan ennen Movicol-tyhjennystä.

Voikohan sitä olla noin herkkä esim. kloorille, että Betaiinihydrokloridi aiheutti tuollaisen tilan, jossa tuli paheneva ihottuma, silmien kutina, pään paineen lisääntyminen ja lopulta niskan tulehdus? Tuli mieleen, että onko tässä taustalla joku myrkkyjen aiheuttama herkistymä, vaan mikä tässä maksaa, kun kaikelle on niin herkkä.

Ei kyllä kovin helppoa tämä itsensä hoitaminen. Ojasta allikoon. No, mustikan ja kasviskeittojen yhdistelmä vaikuttaa hyvältä.

Onko kellään vastaavaa kokemusta?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 11, 2011 04:31 

Ikävä tilanne. :-/ Itse veikkaisin näin mutulla, että nuo ruoansulatusta parantavat aineet saavat jonkin sinulle allergiaa tai yliherkkyyttä aiheuttavan ruoka-aineen sulamaan paremmin, jolloin se aiheuttaa enemmän oireita. (Voiko noissa tableteissa/kapseleissa olla jotain apuaineita, jotka eivät sovi sinulle?)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 01:40 

Ensin tuo esittämäsi vaihtoehto ei tuntunut validilta, mutta voiskai se olla noinkin.

Ihottuma on nyt paranemaan päin ja suoliston tukkoisuus pahenemaan, vaikka nyt pitkälti kasvisruokalinjalla.

Aion yrittää siten, että söisin kanaruokaa betaiinihydrokloridin kanssa joka kolmas päivä ja alan testaamaan ruoansulatusentsyymejä heti, kun ihottuma on poissa. Pitää nyt tästä kapeasta ruokavaliosta nyt vielä yrittää saada selville kovettajat. Hieman hankalaa, kun ravinto-ainelista ei kovinkaan leveä. Jos syö pelkkiä marjoja ja juureskeittoa ilman öljyjä, niin ne sopivat, mutta mistään muusta en ole varma. Mutta eipä noiden ainesten sisältämä energiamäärä riitä päivän tarpeiksi. Esim. avokado ja kvinoa voivat kovettaa, ja myös allergisoida, mutta en ole varma. Vaikka olen kvinoaa käyttänyt paljonkin, useita kertoja päivässä, useiden vuosien ajan, niin siitä ei ole tullut ihottumaa. En tiedä olisiko voinut nyt sitten yhtäkkiä herkistyä sillekin. Kana kovettaa ja kananmunan valkuainen ainakin. Voi saattaa olla myös yksi, jolle reagoin ja pääosin en käytä sitä.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 03:04 

Käytätkö maitohappobakteereita? Minä saan niillä välillä temppuilevan vatsan kuntoon. Erityisesti Gefilus-mehulla.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 05:02 

Olen käyttänyt lähes jatkuvasti mhb:tä, mutta en ole juurikaan huomannut vaikutusta. Olen ottanut muutaman tehokuurin, mutta niistäkään ei juurikaan vaikutusta.

Kävin AO klinikan lääkärillä. Nyt sitten vielä kertaalleen tutkitaan bakteerit ja parasiitit suolistosta, katsotaan onko tilanne edelleen huono joidenkin hivenaineiden osalta ja lääkäri haluaa tutkia myös laktoosin ja glukoosin siedon geenitestillä, kuten myös keliakian, saada T3 arvon ja tutkituttaa kilpirauhasen vasta-aineet. Pitää nyt miettiä, mistä saan edullisimmin nuo kokeet ja pitää kysyä suostuisiko tk ottamaan osan kokeista.

Lääkäri suositteli seuraavaa:

- maksan tukemista Silymarinilla tai maa-artisokkauuttella.

- Aminohappovalmiste Ultra Clear Sustain tai Mincartil (ajattelin kokeilla nyt ensin tuollaista yhdistelmävalmistetta, vaikka täällä on kyllä joissakin ketjuissa oli, että yksittäiset aminohappovalmisteet voisivat olla parempia

- Movivitamiini -- mietin, että tilaanko halvan TwinLab Daily One valmisteen, Female Multiplen vai söisinkö täysin luonnonmukaista valmistetta

- Lisäksi C-vit, D-vit, Magnesiumsitraatti, Sinkki, Bio-Q tai Uniqinol

- Viherjauhe tai Spirulina tai Chlorella

- Neurolipidipala tai Neuroway tabletti
* hurjan kallis tää viimeinen, joskus ole kokeillut paloja, mutta silloin en hoksannut vaikutusta, luultavasti yhden purkin kokeilen Neurowayta, jos raskin, Onko teillä kokemusta noista kummastakaan?

- Alfalipoiini (Onko tästä kokemusta? Joskus itse kokeilin, mutten huomannut mitään vaikutusta)

Itse kävin Ruohonjuuressa ostamassa Ruusunjuurta ja Lakritsijuurta. Yksi teeannos mennyt, mutta vielä ei ainakaan vaikutusta huomaa. En tiedä paljonko sitä pitäisi juoda.

Ai niin, ja LDN:ään mahdollisesti saan reseptin lekurilta myöhemmin. Maksan tutkimista myös mietitään myöhemmin, jos ei mikään muu auta. Maksan myrkynpoistojärjestelmä voi geneettisesti toimia huonosti, ja ilmeisesti detoxigenomisella testillä voidaan jossain määrin näitä ongelmia testata. Kalliiksihan tuolla käynti, tutkimukset ja vitaaminihoidot tulevat, mutta yritän nyt vielä kerran, löytyisikö apua.

Last edited by fedja on Thu Oct 27, 2011 05:11, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 05:08 

Eikö sinulta ole siis aiemmin tutkittu keliakiaa, vaikka suolisto on tuossa kunnossa? :-o

Maksarohdoksi suosittelisin ennemmin silymarinia, siitä on käsittääkseni enemmän näyttöä.

Suosittelisin itse ennemmin magnesiumia aminohappokelaattina kuin sitraattina. Saa paljon halvemmalla Suomesta plus sitraatti joillain ärsyttää vatsaa. Eräs CFS-tuttu oli jopa saanut pahoja oireita kalsiumsitraatista, muut kalkit olivat OK.

Spirulina ja klorella ovat aika erilaisia. Klorellasta on kai enemmän näyttöä sairauksissa, esim. fibro, mutta spirulina on käsittääkseni herkkämahaisten paremmin sietämä(?). Mutta tietysti voi kokeilla molempia.

Neurolipideistä on täällä jossain joku ikivanha ketju, haulla pitäisi löytyä.

Lipoiinihaposta on monella hyviä kokemuksia, itselläni se on ollut yksi tehokkaimpia yli 50 kokeillusta lisäravinteesta. Käytän R-lipoiinihappoa 100 mg päivässä. R on siis lipoiinihapon aktiivinen isomeeri ja joidenkin mielestä on muitakin etuja vain sen isomeerin käytöllä.

Ruusujuurta ja lakritsijuurta olen itsekin juonut sekaisin teenä, lakritsin makeus tasapainottaa hyvin ruusujuuren kitkeryyttä. Lakritsista en ole ikinä huomannut mitään, ruusujuuri kyllä piristi joskus.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 05:27 

Kiitos Maija noista. On minulla tällaiset labrat otettu:
S-EndoAb EMA-Ab:<10
S-tTgAbA 10 u/ml EIU
S-AGAAbA <25 EIU
S- AGAAbG <25 EIU
Mutta lekuri halusi, että tutkitaan vielä B-HLA-Keli eli ilmeisesti että onko minulla keliakiaan altistava genotyyppi. En tiedä paljonko tuolla tutkimuksella on arvoa, vaikka olisi positiivinen.

Taidan tuon R-lipoiininhapon ja Ubi-Q:n tilata lähipäivinä.

Yritän tässä nyt pähkäillä, miten selviän kaikesta mahdollisimman pienellä budjetilla. Onneksi säästöjä on jonkin verran, jolla tehdä näitä kokeiluja, mutta kuukausitili tyhjeni ensimmäisen viikon aikana :(. Tryptofaania kokeilin, mutta jäi kahteen taplettiin, koska tuli suolistokramppi joko tryptofaanista tai frukto-oligosakkariidista, jota tuote myös sisälsi.

Tulossa on myös julkiselta puolelta MRI defekografia eli ulostustutkimus.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 02:48 

Betaiinihydrokloridista. Aloitin sen käytön uudelleen, koska tuntuu niin hankalalta olla ilman suolahappolisää, koska ulosteesta tulee osittain kuivuneen purkan kaltaista muuten, jos syö muuta kuin pelkkiä vihanneksia. Käsi-ihottuma oli jo hyvinkin paranemaan päin, mutta muutama päivän käytön jälkeen tuli ensin voimakas kutina käsiin, ja sitten yhden yön aikana taas sormet vesipallukoita täynnä, vaikka oli kortisoonisalva käytössä. Lopetin betaiinihydrokloridin heti. Ja ihottuma on taas paranemaan päin. Lisäksi tuntui tulevan lievää virtsauskipua ja virtsa haisi voimakkaammalta tai väkevämmältä kuin ennen. Samanlaista kipua minulla on ollut aikaisemmin, kun on syönyt sokeria tai hiilareita, mutta ei ole ollut virtsan väkevöitymistä. En tiedä oliko nyt samasta vai eri syystä. Pitää nyt tutustua tuohon valmisteeseen, että mitä voi vaikuttaa.

Tämän linkin mukaan
http://yliopistolehti.helsinki.fi/2000_ ... l#Betaiini estää rottien maksan rasvoittumista ja parantaa lohenpoikasten sopeutumista meriveteen
Quote:
Lipotrooppivaikutuksen lisäksi betaiinilla on viime vuosina havaittu olevan myös muita vaikutuksia. Molekyylin on todettu toimivan sellaisenaan solunsisäisenä osmolyyttinä mm. munuaisten medulla-soluissa, joissa virtsan väkevöiminen tapahtuu

Minulla mitattiin P-ADH (0.5) ja S-Osmol (294). Tuolla S-Osmol arvolla P-ADH olisi pitänyt olla yli 2. Nesteytys ennen noita mittauksia oli parina päivänä poikkeavaa ( 1pv mehupaasto ja Movicol-tyhjennys, toinen päivä vielä normaalin ruokailun lisäksi aamulla 4 Movicol pussia), joten nuo arvot testataan uudelleen. Movicolin käyttö pahentaa hetkellisesti suoliston tulehdustilaa ja isoina määrinä näköjään pillastuttaa suoliston täysin, mutta pakko välillä käyttää ja yrittää saada suolesta jollakin tavoin massaa pois, koska kertynyt paska painaa jatkuvasti tuolla oikealla. Jatkuvasti en voi sitä käyttää.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 10:58 

Hmm, mielenkiintoista. Useinhan väitetään, ettei betaiinihydrokloridi toimi "normaalina" betaiinina. Itse en huomannut normaalibetaiinista eli trimetyyliglysiinistä n. 750 mg päiväannoksella mitään vaikutusta virtsaamiseen tai mihinkään muuhunkaan, mutta on pitänyt muutenkin kokeilla sitä vielä jossain vaiheessa ainakin tuplasti isommalla annoksella.

Minulla on nyt ollut antidiureettinen hormoni (desmopressiini) kokeilussa, mutta en osaa sanoa, onko siitä hyötyä. Ei ole ollut nyt kuivumisepisodeja (joskus niitä tulee viikossa useita, joskus ei pariin kuukauteen), jos tulee sellainen, niin silloin varmaankin auttaa. Jos otan koko tabletin, niin yöllä ei erity juuri lainkaan virtsaa, mutta joudun silti käymään vessassa, varmaan tottumussyistä (tosin minun on kuitenkin pakko yöllä ottaa kortisonia). Jos otan puolikkaan, niin se tuntuu vähentävän virtsaneritystä selvästi alle puolet siitä, mitä koko tabletti, eli vähenee kyllä, mutta ei kovin paljoa. Mutta en siis ole mitannut vaan mutulla vaan arvioinut. Ei valitettavasti tunnu auttavan lisämunuaisten vajaatoimintaan, vaikka yhdessä tutkimuksessa se CFS-potilailla auttoi.

On muuten hassua, että jos ottaa desmopressiiniä, ei tee yhtään mieli juoda vettä. Mikä nyt tietysti kuuluu asiaan, mutta silti. Sen vaikutusaikana ei juuri saisi juodakaan, ettei tule hyponatremiaa/aivoturvotusta yms kamaluuksia, mutta en kyllä tajua, miten kenenkään tekisi mielikään juoda. Se on kuin yrittäisi syödä ruokaa kun ei ole yhtään ruokahalua tai maha on ihan täysi.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 01:20 

Ehkä minun kannattaisi kokeilla, että onko syy betaiinissa, ja testata sitä erillisenä valmisteena. Saako sitä jostakin edullisesti?

Jonkin lähteen mukaan ylimääräinen betaiinihydrokloridi poistuu virtsan mukana, joten jos pitää paikkaansa, niin siinä voisi olla toinen syy lievään kipuun ja pistävään hajuun.

Tulin siihen tulokseen, että jokatapauksessa, vaikka nesteytys on ollut erikoinen P-ADH mittauksia edeltävänä parina päivänä, P-ADH on liian matala.

Kun tuohon lisätään vielä ulos ja sisään menevien nesteiden mittaus, joka osoitti, että liikaa nestettä tulee ulos, niin tuo kyllä antaisi viitteitä jatkuvasta kuivumistilasta. Jos minulla on ollut 14 vuotta kuivumistila kehossa lievänäkään, niin se voisi kyllä selittää, miksi suolisto menee jatkuvasti huonompaan ja huonompaan kuntoon.

Mietin vaan, että jos alan juomaani veteen lisäämään suolaa, niin auttaako se, koska joka tapauksessa nestettä poistuu liikaa kehosta, jos kerran hormonipitoisuus ei nouse elimistön väkevöitymisen kasvaessa? Eikö sitä silloin väkevöidy entisestään? Vai pettäkö logiikkani tässä.

Onko sinulla Maija tai teillä muilla mitattu tuo P-ADH? Onko myös testattu muut tärkeimmät aivolisäkehormonit, ja ovatko olleet ok, vaikka P-ADH ei olisi?

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 01:31 

IHerbistä jne tietysti saa. En tiedä saako Suomesta. Hyvin varustetussa luontaistuotekaupassa voisi olla Solgarin tms. Se on todennäköisesti nimellä TMG eli trimethylglycine. Minulla on sitä iHerbistä ostettuna jauheena ja se on kai ihan pelkkää sitä itseään. Ongelmanahan on, että TMG on hurjan herkkä imemään ilmasta kosteutta. Väitetysti jos ostaa vaikka tabletteja, ne tuppaavat menemään yhdeksi klimpiksi.

Minulta on kerran mitattu ADH vuonna 2009 ja se oli tasan 2, kun sen olisi pitänyt sillä osmolaliteetilla olla 2 tai enemmän. Sittemmin ei ole mitattu. Prolaktiini on mitattu kerran 2010 ja oli tyyliin 494 kun sai olla enintään 496 (tms, muistan että se oli kaksi numeroa alle normaalin ylärajan), eli "normaali". IGF-1 on mitattu kerran 2011 ja oli normaali. ACTH:ta ei ole koskaan mitattu. LH:ta ja FH:ta ei voi mitata fiksusti, kun käytän e-pillereitä. TSH on ollut koholla ainakin 2002 asti, mutta hypotyreoosi alkoi vasta 2009, vaikka kilpirauhasarvot olivat samat kuin silloin 2002...

Samaa mieltä olen siinä, että sinun ADH-arvosi on kyllä varmasti ollut liian alhainen.

Minulla ei tunnu olevan mahaongelmia juurikaan, vaikka olisinkin kuivunut. Tuntuu, että suolisto saa kyllä imettyä riittävästi nestettä itseensä, vaikka muu kroppa kuivuisikin. Esim. nyt olen syönyt sellaista lisäravinnetta, joka blokkaa amylaasia, eli tasaa glykeemistä indeksiä ja laihduttaa, koska tärkkelykset eivät imeydy vaan tulevat läpi (ihme kyllä ei aiheuta ilmavaivoja). Tällöinhän ulosteen volyymi kasvaa hurjasti jos syö mitään perushiilareita, kun tärkkelys toimii käytännössä kuituna. Mieheni valitti, että hänelle ko. valmiste aiheuttaa ummetusta, kun hän ei ilmeisesti juonut tarpeeksi. Minulla vatsa toimii erittäin hyvin sen kanssa, mutta pitää olla tavallistakin enemmän tarkkana, että juo tarpeeksi, koska muuten tulee nestehukkaa...

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 02:31 

Mulla tuo plasman amylaasi P-Amyl on aina ylärajalla tai yli. Mitäkähän mulle tapahtuisi, jos söisin amylaasin eritystä bloggaavaa ainetta, hmmm. AO lekurilta kysyin, miksi tuo plasman amylaasi on aina noin korkea ja ongelmia hiilareiden kanssa, vaikka amylaasin pitäisi pilkkoa niitä. Lekuri ei osannut sanoa. Mietti sitä, että miksikähän sitä vereen erittyy niin paljon. Onhan mahdollista, että eritys on suolistossa normaalia, mutta vereen amylaasia erittyy normaalia enemmän. Senhän pitäisi pilkkoa hiilareita, mutta siltikin hiilareiden syöminen ongelmallista. Sorryin syömään juustoa ja hapanleipää reilun annoksen viikko sitten, ja noista seurauksena huonovointisuus, sykkeen nousu tunnin kahden päästä syömisestä, ja kesto useamman tunnin. Sekä suoliston tilanteen meneminen ekstravaikeaksi päivän-parin sisällä. Jos on vähäkään parempi olo, niin ei jotenkin tahdo muistaa, mikä katastrofi tuollaisesta sortumisesta saattaa seurata.

Onko sinulla Maija mielipidettä tuosta, että kannattaako minun juoda lievästi suolattua vettä?

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 04:51 

Ei minulla ole oikein fiksuja mielipiteitä mihinkään sinun ongelmiisi. :-/ Ihan hakuammuntaa vain ja pelkään, että voi mennä niin huti, että tulee enemmän damagea kuin jos ei tekisi mitään.

Amylaasin suhteen veikkaisin, että on ns. vuotava suoli ja amylaasi karkaa verenkiertoon. Jos sitä ei siellä normaalisti kuulu paljoa olla, niin vaikka sitä erittyisi 1/10 normaalimäärästä, jos siitä menee merkittävä osa vereen, voi se olla veressä koholla(?). Mutta tämäkin on ihan hatusta heitettyä.

Voi olla, että koko amylaasi on ns. red herring. Etteivät ongelmasi johdu siitä ollenkaan ja se on tosiaan koholla vain siksi, että "karkaa". Vaikea sanoa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]