Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kesäflunssan pukkas
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 01:17 

No niin nyt sit ekaa kertaa tänä mun CFS/mikäliesyndrooma -aikakautena mulle tuli flunssa ja 38 asteen kuumeessa kärvistellään. Onko kokemusta kuinka pitkiä tämmöset voi olla kun on tässä "tilassa"...?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 02:45 

Nyt on ilmeisesti liikkeellä jokin "tappajaflunssa", monet ihan terveet kaverini ovat olleet tosi huonossa kunnossa. Luulen, että kyseessä saattaa olla parainfluenssa, jonka itse sairastin pari vuotta sitten. Siinä oli "tappajaflunssa" jos mikä - vietin 12 päivää korkeassa kuumeessa, imusolmukkeet olivat alussa niin kipeät, ettei päätä voinut kääntää, räkää valui taukoamatta ja yöllä saatoin herätä tunniksi yskimään niin, että vaatteet olivat lopulta litimärät. Toipuminen vei viisi viikkoa. Pelkään kovasti saavani tuon uudestaan.

Flunssa ja CFS ovat aika kaksipiippuinen juttu. Esim. yhdessä vaiheessa sairastin puolen vuoden sisään influenssan ja viisi flunssaa, jotka olivat voimakkuudeltaan suht normaaleita. Viime vuoden alussa olin pari päivää 39 asteen kuumeessa ihan tavallisesta flunssasta, mutta sen jälkeen en ole sairastunut flunssaan, vaikka olen ollut lähikontaktissa flunssaisten ihmisten kanssa useita kertoja ja tartunta on varmasti tapahtunut. Osa CFS-potilaista ei sairastu flunssaan ollenkaan tai sairastumiset ovat lieviä. Toisaalta voi kestää jopa pari viikkoa ennen kuin tauti edes lähtee käyntiin, vaikka normaalisti flunssa alkaa yleensä suhteellisen nopeasti.

Eli vastaus kysymykseesi lienee jotakuinkin "en tiedä". Mutta kun kerran 38 asteen kuumeessa olet, niin voinee olettaa, että sinulla on tuo tällä hetkeellä liikkeellä oleva, tavallista ärhäkämpi flunssa, josta paraneminen on ainakin terveillä normaaliflunssaa hitaampaa. Toivotaan, että paranet mahdollisimman pian. Sinkki, c-vitamiini ja siperian ginseng saattavat nopeuttaa paranemista. Suosittelen myös asetyylikysteiiniä (Mucomyst), joka paitsi vähentää tukkoisuuden tunnetta myös parantaa immuunijärjestelmän toimintaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 25, 2006 03:11 

Tietty ei pidä nuolasta ennenkun tipahtaa mut näyttää siltä et suht lyhyellä flunssalla selvisin... tiistai keskiviikko ja torstai meni kuumeen merkeissä (korkeimmillaan 38.4) mutta sen jälkeen ei oo enää kuumetta ollut. Olo on kyl vielä tukkoinen ja kurkussa limaa ja voimia ei juurikaan ole, nyt sentään sain pienen fillarilenkin jo tehtyä. Toivottavast tästä alkais kohta elpyä..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 09:12 

Minä olen tämän kevään aikana sairastunut useisiin pieniin flunssiin, eli on ollut erilaisia flunssan oireita ja lämpö on ollut koholla vielä enemmän kuin tavallisesti. Nuo ovat kestäneet vain pari kolme päivää ja menneet sitten ohi itsestään.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 09:20 

Minulla oli kerran (olisiko 2004 keväällä) mystinen "yhden päivän influenssa". Heräsin kovaan kuumeeseen (>39C), kurkku kipeänä, imusolmukkeita särki ja hirveä päänsärky. Totesin, että taisinpa saada influenssan. Seuraavana päivänä olin ihan terve. Aika kummallista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 05:37 

Minulla tuntuu olevan heikko vastustuskyky siinä mielessä, että sitten kun sen flunssan saan, se kestää viikkotolkulla (työkaveri on syksyn aikana sairastanut ainakin kymmenen flunssaa ja vatsatautia, mutten saanut mitään niistä). Viime vuonna meni kuukausi sairaslomalla, minkä jälkeen menin muistaakseni vieläkin kuumeisena töihin ja nyt olen ollut kohta kolme viikkoa flunssassa ja tämä loppuvaiheen kuume on mielestäni edelleen siihen liittyvää eikä tavallista kuumeiluani. Olen sitten vain härskisti ollut vieläkin pois töistä, vaikka varsinaiset flunssaoireet onkin jo melkein ohi.

Pelkään, että pienikin rasitus taas vain pitkittää parantumista ja saattaa altistaa ties mille jälkitaudeille. :roll: Teidän kokemustenne perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että olen turhan vainoharhainen... Vaivaa kuitenkin, kun ei ole ollut vielä yhtään kuumeetonta päivää flunssan jälkeen - normaalin kuumeilunikin olisi jo pitänyt pitää välipäivä tähän mennessä!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 02:34 

Minulla jäi lämpöily päälle keväällä olleesta flunssasta, nyt on ensimmäistä kertaa uusi flunssa päällä. Lämpö ei sinänsä ole noussut, on samoissa rajoissa missä pysytellyt muutenkin. Jos nousisi kunnon lämpö olisi ehkä toiveikkaampi toipumisenkin suhteen.

Profile  

Post subject: flunssat
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:45 

Mietinpä tässä itsekseni vain, että kumpiko sitten on parempi... kun niin kuin joskus aikasemmin olen kirjoittanut, niin ennen tätä vuotta minulla ei ole flunssia tms viruksia ollut moneen vuoteen. Kaikkia muita hirveitä kiputiloja ja oireita kyllä tietysti, mutta ei mitään flunssia tai poskiontelontulehduksia tms tms. Nyt tilanne on kuitenkin kääntynyt jollain tapaa päälaelleen, koska tämä vuosi alkoi minulla influenssalla tammikuussa jonka jälkeen olen sairastanut noin neljä flunssaa ja nyt on taas viides päällä.
Tuntuu niinkuin elimistö nyt taas ottaisi kaiken maailman virukset vastaan herkemmin kuin ennen enkä oikein tiedä onko se hyvä vai huono asia...

Varsinkin kun on oikeastaan vaikea puhua ihan perus flunssasta, koska esim. nuhaa minulla ei ole tänä vuonna ollut kertaakaan... Influenssaanhan se ei edes kuulu, mutta muutenkin flunssani ovat olleet lähinnä kuume-kurkkukipu/kurkun käheys - yskä voittoisia. Jokin aika sitten minulla oli se ihme nokkosihottumakin (jonka lääkäri myös sitten diagnosoi siksi) ja sekin kai oli vain jonkin viruksen aiheuttama, mutta kukaan ei tiedä minkä. Viikon verran se kesti ja meni kuitenkin lopulta itsekseen ohi. Tänä aamuna heräsin kuumeisen oloisena, kurkku ihan karheana ja nielussa näyttää olevan jonkin näköisiä rakkuloita.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:51 

Samaa vaivaa täällä. Flunssia useita tälle vuodelle ja sinuiitteja ja lääkekuureja useita 6 kuuri jo tälle vuodelle menossa. Nyt sitten odottelen kauhulla vesirokkoa , kun tenavat on siinä ja en ole itse sitä sairastanut :( taatusti tulee , kun kaikki muukin tuntuu tarttuvan herkästi.Lääkäri vain totesi , että kun on märkää ja lämmintä niin kaikki elää pidempään ja flunssa kausi on pidempi. Joten pakkasia kai pitäisi odotella. :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:52 

Niin, vaikea sanoa onko se hyvä vai huono merkki, mutta onhan siinä puolensa, jos ei koskaan saa flunssaa. Itse olin ennen CFS:ää enemmänkin sellainen ja CFS:n aikana paras "saldo" ollut yksi influessa ja 4-5 flunssaa puolen vuoden aikana ja kerran olen parainfluenssan takia ollut 12 päivää suht korkeassa kuumeessa. Nyt LDN:n ja muiden mömmöjen ansiosta helpottanut. Useimpia flunssia en enää saa tai ne tulevat vain tosi lievinä - influenssarokotuksen otan kyllä silti, ehdottomasti.

Rakkulat nielussa eivät kuulosta yhtään hyvältä. Tiedän, että esim. leukemiaa sairastaville tulee usein rakkuloita suuhun. En nyt tarkoita pelotella, että sinulla olisi leukemia tms, mutta jotain huolestuttavaa kropassasi kyllä tuntuu olevan meneillään...

Flunssan ja influenssan torjuntaan suosittelen Siperian ginsengiä eli venäjänjuurta, ei ole kovin kallista (itse maksan noin kympin 3 kk annoksesta) ja toimii, sekä tutkimusten että oman kokemuksen mukaan. Myös C-vitamiinista, heraproteiinista, kversetiinistä, asetyylikysteiinistä, suurehkoista annoksista sinkkiä (30-60 mg) ja monista eri yrteistä (oliivinlehti, lakritsijuuri, auringonhattu, ginseng yms) voi tutkimusten valossa olla apua. Heraproteiini ja sinkki voisivat olla sinänsä erityisen hyviä, koska ne tukevat immuunijärjestelmää noin yleisesti ja voisivat siten helpottaa muitakin oireitasi. Lakritsijuuritee helpottaa mielestäni aika hyvin kurkkukipua. Niin, äläkä tietenkään unohda D-vitamiinia - se on erittäin tärkeä immuunijärjestelmän tukipilari ja jos et sitä ota suurina annoksina, puutostila on talvella 99% varma.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 30, 2008 12:24 

Tämä voi olla ehkä hieman tyhmä kysymys ja off topic... mutta kirjoitanpa silti.
Kun olen pistänyt merkille, että tässä muutaman kuukauden sisällä kun on muutenkin tosiaan elimistö kaikenlaisia oireita näyttänyt. Niin saman ajan sisällä minulla on koko ajan tulehtunut napalävistykseni. Tuo lävistys on minulla ollut jo ainakin 5 vuotta eikä se ole ikinä aiemmin tulehtunut. Olen kuukausikaupalla tässä aina joka päivä sitä putsannut, vaihtanut korua, ollut ilman korua, millon mitäkin. Silti tulehdus joko ei häviä ollenkaan tai vähintäänkin uusii hyvin pian. Pohdinpa tässä vain, että onko tuo täysin irrallaan muusta elimistössä tapahtuvasta kun on kyse vain noinkin ihon pinnalla olevasta... eli onko noissa lävistys asioissa aina kyse vain ulkoisesta tekijästä..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 30, 2008 01:12 

Niin, kumpi on sitten muna ja kumpi kana... Voihan olla, että napalävistyksen tulehtuminen johtuu siitä, että immuunijärjestelmäsi sekoilee muutenkin. Niin ainakin itse uskoisin. Mutta kyllä silti suosittelisin ottamaan korun pois (varmaan se neuvo jonka oletat kuulevasi etkä halua kuulla, mutta sanonpa nyt kuitenkin). Ei ole mitenkään mahdotonta, että sillä olisi joku rooli tuossa härdellissä.

Oreganoöljyllä lähtee kyllä varmasti tulehdus kuin tulehdus, tosin en suosittele laimentamatotmana.

Profile  

Post subject: Re: flunssat
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 11:07 

Onko ehdotuksia mitä teen? Olen koko viikon ollut kuumeessa ja epäilen poskiontelotulehdusta, joka minulla voi pahentaa kognitiivisia oireita pahastikin, joten haluaisin eroon siitä mahdollisimman pian. Nyt ei kuitenkaan ole mitään edeltävää flunssaa, mihin poskiontelotulehdus voisi liittyä. Syksyn kestäneen edellisen poskiontelotulehduksen jälkeen on kuitenkin joka päivä tullut edelleen vihreää räkää ja aina lämpimän syömisen/juomisen jälkeen joutuu puolisen tuntia rykimään räkää kurkusta. Nämä tuntuu nyt viime aikoina pahentuneen. Muita oireita ei ajoittaisen silmien vuotamisen lisäksi ole ollut. Ajattelin, että voisiko tässä olla siitepölyjen aiheuttama ärsytys syynä, yhdistettynä siihen, että edellisestä taudista ei ole toipunut ihan kunnolla.

Mitä tälle nyt voisi tehdä? Lääkärikäynnistäkään ei taida olla apua, kun kuumetta on ollut vasta niin vähän aikaa, että tuskin pitävät minään, kun kuumettakin on taas ollut vain se 37,2°C. Pelottaa kuitenkin, jos tässä taas menee luetunymmärtämiskyky ja on muutenkin sitten taas viikko- tai kuukausitolkulla ihan tokkurainen.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 02, 2017 11:46 

Poskiontelontulehdukseen oreganoöljyä sisäisesti 3x päivässä ruokaöljyllä laimennettuna sekä suoraan "rööreihin" öljyllä laimennettuna, reilummin laimennettuna ettei polta limakalvoja. Nenähuuhteluveteen voi lisätä ksylitolia, Jenkeissä tämä on itse asiassa ihan perusjuttu.

Suun kautta hunajaa tai berberiiniä rikkomaan biofilmit - hengitystieinfektioissa bakteerit tuppaavat piilemään biofilmeissä, eli sitkeän rään keskellä, johon antibakteeristen aineiden on vaikea päästä. Oman kokemukseni mukaan hunaja on todella hyödyllinen, vaikka siitä ei huomaakaan subjektiivista apua siihen poskiontelotukoksen vähenemiseen siltään.

Toivottavasti olo helpottaisi pian.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 02, 2017 01:50 

Olipa hyvä, kun muistutit, olin kokonaan unohtanut, että minulla on oreganoöljyä kaapissa. Pitää varmaan myös tehdä anopin "ihmeainetta": siihen tulee litra keitettyä vettä, 4 sitruunaa, 300g hunajaa ja 16 kynttä hienonnettua valkosipulia. Siihen jos vielä sotkisi vähän inkivääriäkin sekaan. En ole itse tehnyt tuota koskaan, mutta anoppi vannoo, että sillä paranee flunssat. Maku on vähän turhan tymäkkä, mutta sellainen, että maistaessani ajattelin, että siitä pitäisi yrittää muokata salaatinkastiketta: hunaja, valkosipuli ja sitruuna tuntuivat makuina käyvän hyvin yhteen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]