Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Influenssa
PostPosted: Thu Jan 29, 2009 11:29 

..

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 06:45, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 29, 2009 11:37 

Sairastuttuani influenssaan 2003 alussa olen aina sen jälkeen ottanut rokotteen (tosin 2004 saamani parainfluenssa oli vieläkin ikävämpi, silloin olin 12 päivää korkeassa kuumeessa, sain silmätulehduksen, korvatulehduksen ja poskiontelontulehduksen, varmaan keuhkokuumekin oli, ja paraneminen vei viisi viikkoa). Kaikille tämä ei tietysti ole vaihtoehto, eikä rokote toimikaan 100% - tämänvuotisen rokotteen teho on tosin varsin hyvä, mutta meille immuunipuutoksisille varmaan huonompi.

Ei vielä kannata huolestua CFS:n pahenemisesta, influenssa voi ihan terveelläkin ihmisellä kestää pari viikkoa ja uupumus vieläkin kauemmin. Kolmen päivän kuume on itse asiassa aika vähän (en tosin tiedä millainen epidemia tänä talvena on liikkeellä). Toivotaan, että olet pian taas kunnossa!

Suosittelen kaikkia ostamaan influenssan varalta seljatäysmehua, jota saa mm. isoimmista K-kaupoista. Se toimii tutkitusti influenssan hoidossa - mm. eräässä tuoreessa tutkimuksessa influenssan kesto lyheni keskimäärin neljä päivää.

Tietysti sairauden alussa on myös vaihtoehto hakea tk:sta influenssalääkkeet, mutta amantadiini ei enää toimi ja nyt tarvitaan hieman kalliimpia lääkkeitä, jotka maksavat muutaman kympin. Kela taitaa korvata ne, joten jos maksukatto on täynnä, ei se missään tunnu.

Profile  

Post subject: CFS & Influenssa
PostPosted: Thu Feb 13, 2014 08:36 

Moi!

Olen tänne kirjoitellut aikaisemminkin, mutta nyt ajattelin mieleen tuli tämmöinen teoria.

Sairastin helmikuussa 2013 kovan kuumeen, joka kesti 4-5pv. Yksi päivä herätessä olikin kuumetta 38 astetta, joka nousi ennen puolta päivää yli 39 asteeseen ja pysyi niissä lukemissa neljä päivää. Makasin periaatteessa neljä päivää sikiöasennossa ja olo oli mitä kamalin. Tästä kun parannuin niin olo ei ollut enää entisensä. Syksyllä minulla puhkesi suutulehdus, joka oireili pienellä 37 asteen lämmöllä ja aftamaisina jälkinä suussa. Tämän yhteydessä minulta otettiin virusvasta-aineet, joista ilmeni, että influenssa A oli reilusti koholla. Oireita ei ollut joten ei ollut syytä huoleen ja käskettiin mennä muutamien viikkojen päästä kontrolliin. 2-3vk päästä olo oli terve.. tai no niin terve kun tässä CFS:ssä voi olla.. Influenssa A oli edelleen koholla, josta suu,nenä ja kurkkupuolen erikoislääkärit ilmoittivat. He eivät määränneet jatko tutkimuksia tai mitään vaikka se viittasi vahvasti sairastettuun/juuri päällä olevaan influenssaan, vaikkakin oireettomaan sellaiseen. Rupesin miettimään, että mitäköhän nuo arvot ovat nyt 4kk päästä viime mittauksesta. Onko näillä asianyhteyttä tähän tautiin?

Miten muuten CFS potilaat suojautuu sikainfluenssalta ja muilta taudeilta. Pelottaa vähän sillä, oletan kuuluvani riskiryhmään CFS:n takia, eikä minulla ole minkäänlaista rokotetta näitä vastaan (vaikkakin vasta aineet korkeat). Sikainfluenssa tuntuu toisaalta liiotellulta, sillä jos siihen kuolee muutama ihminen on se uutisen aihe, mutta siinä sivussa vaietaan normaalin influenssan ja muiden tartuntatautien uhreista. Noh media kaipaa, jotain millä mässäillä.

Profile  

Post subject: Re: CFS & Influenssa
PostPosted: Fri Feb 14, 2014 08:32 

CFS voi mahdollisesti joskus puhjeta influenssan jälkitautina. Influenssa on yhdistetty monenlaisiin pysyviin neurologisiin sairauksiin kuten narkolepsia (kyllä, sen voi saada myös influenssasta, etenkin sikainfluenssasta, ei vain rokotteesta) ja encephalitis lethargica (joka tosin voi liittyä myös influenssan jälkitautina olevaan bakteeri-infektioon, varmuutta ei ole).

Influenssa on terveellekin hyvin rankka, etenkin sikainfluenssa jopa hengenvaarallinen, sairaus, josta voi seurata pysyviä neurologisia ja hengitysteiden komplikaatioita. (Kannattaa muistaa, että normi-influenssaan kuolee lähinnä - joskaan ei pelkästään - vanhuksia ja heikkokuntoisia, sikainfluenssaan selvästi enemmän myös terveitä nuoria aikuisia.) Useampi perusterve kaveri on ollut tavallisen influenssan aiheuttaman keuhkokuumeen takia sairaalahoidossa. CFS-potilaalla riskit ovat toki paljon suuremmat. Monella meistä on myös sydänvaurioita.

Yleensä suositellaan, että jos kulkee ihmisten ilmoilla eikä ole aiemmin saanut negatiivista reaktiota rokotteesta, ottaa rokotteen. En tiedä miten kannattaisi tehdä tapauksessa, jossa influenssa voi olla laukaissut itse sairauden. Jos olet pk-seudulla, suosittelisin menemään Hanna Nohynekin vastaanotolle, hän on THL:n rokotetutkija ja hänellä on aika hyvä näkemys siitä, miten CFS-potilaiden kannattaa ottaa rokotteita.

Influenssaa voi ehkäistä muillakin tavoin, mutta koska se leviää pääasiassa aerosolina, esimerkiksi käsien pesu ei ole kovin tehokas tapa. Riittävä D-vitamiinin saanti, Siperian ginseng ja kissankynsi-niminen yrtti todennäköisesti auttavat paljon. C-vitamiinista ja auringonhatusta voi olla lievää apua, mutta niiden tehoa on todennäköisesti yliarvioitu.

Jos sairastuu influenssaan, kannattaa hakea terveyskeskuksesta viruslääkkeet mahdollisimman pian. Jos sairastuu tavalliseen influenssaan, kannattaa ottaa mustaseljamehua, joka tutkimuksen mukaan lyhentää sairauden kestoa useita päiviä, mutta sikainfluenssassa tuskin kannattaa ottaa, koska se lisää immuunivastetta ja sikainfluenssan ongelma on juuri se liiallinen immuunivaste.

Jos sinulla on asuinkumppaneita tai ihmisiä, joiden kanssa vietät hyvin paljon aikaa, kannattaa yrittää saada heidät ottamaan rokote. Terveillä sen tehokin on parempi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: CFS & Influenssa
PostPosted: Sat Feb 15, 2014 07:20 

Varmaan riippuu CFS tyypistä. Me, joilla kudospoikkeavuuteen liittyvää, ei rokottamisella ole varmasti niin suurta merkitystä kuin ne joilla on immuunipuolen asioiden kanssa ongelmia.

Itse en ole koskaan sairastanut influensaa niin en näe mitään syytä rokotusta ottaa.

Profile  

Post subject: Re: Influenssa
PostPosted: Thu May 19, 2016 07:45 

Otsikko on influenssa mutta laitan tähän ketjuun uuden kysymyksen.

Sain influenssan. Kyseessä on B-virus. Minulla on ollut noita virusflunssia viimeisen viiden vuoden aikana keskimäärin kerran vuodessa. Kun olin työelämässä, olin flunssassa/influenssassa 2-3 krt vuodessa.

Kun minulla ei vielä ollut CFS:aa, sairastin sika-influenssan ja se kesti parantua kuutisen viikkoa. Tavallinen flunssa kesti silloin 2-3 viikkoa. Nyt kun sairastan CFS:aa ja kun olen uupuneimmillani, influenssan paraneminen kestää 6-7 viikkoa mutta jos en ole niin uupunut, menee siihen vain 2-3 viikkoa. En käytä mitään lääkkeitä tai rohdoksia.

Kuinka kauan teillä muilla menee flunssan/influenssan kanssa sairastaessa?

Profile  

Post subject: Re: Influenssa
PostPosted: Thu May 19, 2016 08:25 

Kortisonia kun ottaa heti oireiden ilmetessä niin yleensä noin 12 tuntia. Ilman kortisonia menisi kauan, esim. parainfluenssaa sairastin aikoinaan viisi viikkoa.

Vielä voisit saada jotain apua ottamalla Kyypakkausta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]