Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Dec 17, 2017 01:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Thu Aug 25, 2016 12:58 

En ole havainnut näköhäiritöitä ja kuukautisetkin pelaa. Suunnittelen tässä verikokeisiin menoa ja mietin että mitä kaikkea kannattaisi ottaa kilppareiden ja ferritiinin lisäksi.

Edelliset kilpparit on otettu kaksi vuotta sitten eli vuosi noista taaksepäin, mutta mihinköhän mä olen ne laittanut. TSH oli niissäkin aika alhainen mutta muistaakseni vähän korkeampi kuin tuossa.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 25, 2016 02:54 

Prolaktiini, FSH, LH, estradioli, kortisoli, ACTH olisivat hyviä aivolisäkkeen toimintaa selvitettäessä. Mutta en tiedä yhtään, paljonko nuo maksavat, jos joudut itse maksamaan, silloin ei välttämättä kannata ottaa kaikkia.

Jos kuukautisesi ovat ihan normaalit, niin tuskin kyllä hirveästi on aivolisäkkeessä vikaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta yksinäänkin usein sotkee ne (tulee väärään aikaan ja liian runsaina). Tietysti esim. vuodon runsaus on sellainen, josta voi olla itse vaikea sanoa, että onko se normaalia vai ei.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Aug 26, 2016 06:37 

Menen nyt ensin ottamaan kilpparit ja sen ferritiinin. Mitäs eroa on kilppareissa esim P-TSH:lla ja S-TSH:lla? Tulkintaohjeet näyttää olevan S-kokeisiin mutta tutkimukset P-kokeisiin. Tarvitseeko olla syömättä ennen kokeita ja vaikuttaako arvoihin jotenkin jos ei saa edellisenä yönä nukuttua ja saako syödä kaikkia muita lääkkeitä kuin niitä mahdollisia kilpparilääkkeitä ennen kokeita? Kiitos!

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 11:12 

Ääähhh, tk.ssa eletään väärää aikaa sillä labratulosteen mukaan TSH-rajaravo on laskettu 3,6. Pitääpä puhua taas asiasta ettei tarvi koko ajan käydä yksityisellä.

Päivitystä... Jo 3 tab.lla huomasin muutoksia, hiukset ja iho eivät olleet niin kuivat, nivelsäryt vähenivät, aloin hikoilla, mikä oli järkytys, että kuinka paljon voin hikoilla- olin kasvot ja selkä märkänä. 4. tbl on hieman pehmittänyt lihaksia, mutta vähäinenkin rasitus palauttaa ne kovaksi. Yritin ottaa 5. tabletin, muttaa silmät alkoi verestää; pulssi reagointia en huomannat - ehkäpä orloc ja adalat lääkityksen takia. Yritän vielä nostaa annosta.

Alkaisko tästä lihasten hidas toipuminen. Se voi olla osittaista, mutta siltikin... sillä enhän ole voinut olla nuoruudesta saakka kilpirauhasongelmissa vai olenko, kun välillä on ollut 2+-arvoja? Olen pystynyt lopettamaan pc.n päivittäisen käytön. Lopetin 4 tabl.sta kuin seinään, eikä tullut viekkareita.

Olen aina ihmetellyt, että eikö nykyinen koira, kultsi, pese meistä kumpaakaa, kun aiemmat koirat ovat tykänneet nuolla isäntää. Ensimmäinen koira nuoli ja vinkui samalla, eikä mummi voinut olla sukatta, kun se oli aina varpaissa kiinni. Hikoilun alettua olen nyt saanut sen osan, onneksi pesee vain muutaman nuolaisun kerrallaan. Ilmeisesti nyt on cocktail kohdallaan.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 11:49 

Jonna: P ja S viittaavat siihen, otetaanko testi plasmasta vai seerumista. Joidenkin tutkimusten kohdalla voidaan ottaa ilmeisesti kummasta vain.

Kilppari- ja ferritiinikokeeseen ei tarvitse mennä syömättä eikä pitäisi vaikuttaa esim. huonot yöunet - TSH pitäisi tosin ottaa mahdollisimman aikaisin aamulla, mielellään noin kahdeksalta. Lääkkeilläkään ei pitäisi olla vaikutusta. Joihinkin muihin ehdottamiini hormonikokeisiin voi vaikuttaa syöminen tai huonot yöunet.

Jatta: Suomessa ei ole kai virallisia viitearvoja lääkitylle kilpirauhaspotilaalle, vaikka silloin TSH:ssa on ihan eri rajat kuin ilman lääkitystä ja yleensä pitäisi päästä lähelle nollaa.

Silmien verestäminen ei välttämättä ole huono merkki. Minulla eräs hoito teki sitä ihan alkuun, pidemmällä tähtäimellä vain kostutti silmiä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 12:11 

Hus labrakirjan mukaan ei enää oteta seerumin TSH.ta ja näytteenotto ohjeistetaan laveammin. "TSH:n pitoisuusvaihtelu aamupäivän aikana on rajallista, joten P-TSH näyte voidaan ottaa polikliinisesti laboratoriossa ennen klo 14 ilman merkittävää vaaraa virhetulkinnasta. Jos näyte otetaan muuna vrk-aikana (klo 14 - 07), tulee laboratorio-ATK:lle automaattisesti vakiolausunto poikkeavasta näytteenottoajasta." Itse kyllä menen heti aamusta labraan.

Täällä endokrinologit toimivat Terveyskirjaston tekstien perusteella ja hoitava endokrinologi on sanonut, että pyritään TSH.n 1-2 välille

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00667
"Tyroksiinin annos räätälöidään veren pääasiassa TSH-arvon (ks. «Tyreotropiini ( P-TSH)»3) perusteella, joka pyritään säätämään viitearvojen alarajoille eli tasolle 1–2 mU/l. Tyroksiiniannoksen tarkempaan säätelemiseen käytetään tarvittaessa myös T4V-mittausta."

Silmieni verestäessä oli tuskallista, ne olivat kuivat kuin santapaperi ja kipeät. Tilanne helpotti annosta tiputtamalla

Last edited by Jatta on Sun Aug 28, 2016 01:24, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 12:36 

En usko, että juuri kellään tyroksiinilääkitystä käyttävällä TSH 1 on riittävän pieni, saati sitten 2. (Joillain voi olla, mutta valtaosalla ei.)

Voi olla, että silmäoireet johtuivat vajaatoiminnan pahemisesta. Kuten olen tänne useasti kirjoittanut, vajisoireet voivat joskus pahentua annosta nostamalla (mikä ei tarkoita, että annos olisi liian suuri!). Minullakin tämä ilmiö alkoi vasta aika myöhään, muistaakseni 75 -> 100 mcg tyroksiinia. Aiemmilla annoksilla ei tullut mitään haittoja.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 08:32 

Ilman muuta kokeilen korkeampaa annosta ja tähtään 1.n puolelle. En mene testeihin ennenkuin olen saanut nostettua annosta ja pidettyä siinä 2kk.

Tällä hetkellä eivät voimat riitä kokeiluun ja mahdollisiin lisäjuttuihin. Kun paino tippuu muutaman kilon, 6kg, niin aina alkaa armoton huimaus ja väsymys, joka ei johdu nestevajauksesta, RR oli 111/65 ja p 56. Täytyy nyt päästä tästä vaiheesta ohi. Kuukausi sitten Hb (133) ja punasoluarvot olivat normaalit. Tämä tulee aina. Muut kertovat että kuinka he saavat lisäenergiaa kevyemmästä olosta, minulle käy aina päinvastoin. Vitamiinikuurikaan ei paranna oloa.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 08:37 

Mä kävin viime viikolla sisätautilääkärillä ja hän oli samoilla linjoilla mun kanssa siinä, et voidaan kokeilla pientä tyroksiinin annostuksen nostoa. Hän vaikutti varsin asialliselta ja sanoi et nää viite-arvot ovat varsin laajat ja et olo on se joka ratkaisee. Hän myös toivoi et tää nosto auttaisi mua. Mun arvot on tällä hetkellä t4v 12 ja tsh 0.7. 5-6 viikon päästä meen labraan ja silloin katsotaan myös t3v (jee!). Kun näytin mun DUTCH lisämunuaisprofiilin hän sanoi et voidaan myös katsoa mun aamukortisoli arvoa, vaikka mun oireet enemmänkin viittaisi alhaiseen kortisoliin vaikka siinä testissä mulla on liian korkea kortisoli. Lisäksi hän määräsi elektrolyytit tarkistettavaksi kun kerroin mun suolanhimosta ja heikotuksesta jos en juo suolavettä. Oletan kyllä, että sekä elektrolyytit että kortisoli on normaaleja mutta oli mukavaa että lääkäri yrittää kunnolla tutkia ja ottaa vakavissaan mun oireet.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 02:15 

No nyt nostin 5 tabl. annosta, ei tullut silmäoireita. Vointi muuttui kummasti, kuten aina kun pitää tauon laihdutuksessa ja antaa kilon tulla takas. Huomenna kärsii jatkaa laihdutusta. Ihme juttu, aina sama juttu. Voi taas toistua.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2016 10:38 

S-T3-V tulokset tulivat ja se on 3,4 (2,6-5,7) Onko arvo hyvä ja kannattaisiko vielä testata muut kilpparit varmuuden vuoksi?

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2016 11:29 

Jonna, onko sulta sitten TSH ja T4-V otettu. Tuo arvo yksinään ei kerro minulle ainakaan mitään erikoista.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 24, 2016 05:43 

No huh, huh...

Kaikki rasva-arvot ovat reilusti pielessä ja samalla ALAT on noussut hieman yli viiterajan. Rasva-arvoja voi heitättää mm. kilpir.vaajaat.

On ne nyt niin paljon pielessä, että pistää ajattelemaan !!! Rasva-arvojen pitäisi korjaantua, mikäli paino on alentunut 5-10%, mulla on käynyt päinvastoin.

On myös outoa, että paastosokeri on edelleen koholla ja punasolusokeri on normaali. Voiko gastrpareesi sotkea niin paljon. Nyt on oma verensokerimittari, nyt seuraan!!!

Profile  

PostPosted: Mon Oct 24, 2016 11:48 

Outoa jos rasva-arvot ovat nousseet, vaikka olet kuitenkin yrittänyt hoitaa kilpparia.

Pitkä sokerihan voi näyttää "väärin", jos punasolujen elinikä on muuttunut, kuten varmaan tiedät.

Verensokeri on diabeetikolle aivan välttämätön. Suosittelisin kyllä sensorointia, jos vain mitenkään mahdollista.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 25, 2016 11:56 

Minäkin täällä tyroksiinia säätelen ja arvot vaan huonontuu kun konversio ei taida toimia mulla. Hiuksia tippuu myös kamala määrä. Kaljuuntuukohan tässä?
T3 varmaa lisänä lääkäri joskus antaa?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]