Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Dec 17, 2017 01:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Tue Oct 25, 2016 09:05 

Maija wrote:
Outoa jos rasva-arvot ovat nousseet, vaikka olet kuitenkin yrittänyt hoitaa kilpparia.

Pitkä sokerihan voi näyttää "väärin", jos punasolujen elinikä on muuttunut, kuten varmaan tiedät.

Verensokeri on diabeetikolle aivan välttämätön. Suosittelisin kyllä sensorointia, jos vain mitenkään mahdollista.

Minulla on vasta 22.11 tk-lääkäri ja 7.12 endokrinologi.

Menen marraskuun lopussa kilpparikokeisiin, on kulunut lääkemuutoksesta 8viikkoa. Jos miettii, että kuinka paljon hikoilen, niin kaikesta tekemisestä nousee hiki pintaan monta kertaa päivän aikana, mitä ei tapahtunut ennen thyroxinin aloitusta, eikä päänahka ole niin kuiva eli thyroxin toimii. Ainoa mitä ajattelen, on se, että thyroxin-hoitoannos ei riitä tms. mutta isommalla annoksella olisi lähes koko ajan hiki pinnassa ja söisin enemmän.

Punasolut vaikuttavat normaaleita, sillä jokainen pvk.n arvo on normaalin alueella ja joista Hb on harvinaisen hyvä, 134. Nyt oli pitkästä aikaa pvk.n arvot ilman tähtiä.

Aloitan huomenna viikon glukoosin seurannan. Yritän entistä pontevammin päästä tarkempiin tutkimuksiin gastropareesin takia, jos sitä kautta pääsisi julkisella endokrinologille.

Minä en keksi, että liittyykö hieman kohonnut alat (45, viiteraja<35) kohonneisiin rasva-arvoihin muuten kuin sapen kautta, mutta niitä vaivoja ei ole. En jaksa uskoa, että ei niin merkittävä laihtuminen, 7kg, sotkisi niin paljon rasva-arvoja, jos maksasta on lähtenyt liikkeelle rasvoja.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 08:22 

Osaisiko joku neuvoa, mihin aikaan (omaan nukkumiseen nähden, ei vuorokauden aikaan) kannattaisi käydä verikokeissa, jos epäillään piilevää vajaatoimintaa? Eli näkyykö herkemmin heti heräämisen jälkeen? Itselläni on nyt päällä aivan toivottoman vaikea jakso enkä millään meinaa olla hereillä sopivaan aikaan jotta menisin heti aamulla verikokeisiin. Jos varaisin aamuajan, stressaisin nukahtamista todennäköisesti niin paljon etten saisi unta ollenkaan, eli kuinka valvominen vaikuttaa kilpirauhasarvoihin?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 01:02 

Heti heräämisen jälkeen, niin pian kuin pääsee ylös. Minulta on kysytty monen monta kertaa, että kun TSH pitäisi optimaalisesti mitata kahdeksalta, mutta jos herää aina vaikka klo 12-14, niin eikö silloin TSH:kin oli korkeimmillaan paljon myöhempään kuin muilla. En tiedä, tutkimusdataa en ole tästä löytänyt. Ihmiskehossahan osa vuorokausirytmistä toimii valon mukaan, eli vaikka heräisit aina klo 14, se ei tarkoita, että sinun hormonivuorokausirytmisi olisivat 6 h myöhässä sellaisesta, joka herää aina klo 8. Voi olla, että osa niistä on ja osa ei. Koska CFS:ssä kehon vuorokausirytmit sotkeentuvat, voi olla että jotkut hormonien vuorokausirytmit eivät noudata normaalia eivätkä myöskään sitä rytmiä, missä nukkuma-ajat kulkevat. :-P

Stressin tai unettomuuden ei pitäisi juuri vaikuttaa TSH:hon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 07:02 

Miulla on sama ongelma tyroksiinin noston kanssa kuin Jatalla. Kuuma iskee ja sydän tykytykset.
En tiedä sitten olisiko eläinperäiset parempia tai T3 kun ääreisverenkierto on vielä huonoa.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 19, 2016 05:35 

Minä olen käynyt mittauttamassa TSH:n klo 11-12 välillä. Sekin on minun unirytmiini melko aikainen ajankohta.

Joskus olen mittauttanut vasta iltapäivällä noin klo 14, pari kertaa on mitattu myös aamulla klo 8, kun olen ollut sairaalassa.

Minulla ei juuri ole eroa arvoissa aamumittausten ja iltapäivämittausten välillä. E sitten tiedä miksi näin on.

Minulle on hoitava lääkäri sanonut, että TSH ei minulla ole kovin hyödyllinen arvo, kun se on yleensä lähellä nollaa. Oman lääkärini mielestä se on ihan OK ja lääkityksellä olevalle täysin normaalia, että TSH on jopa mittaamattomissa. Ilmeisesti harvinainen tapaus oma lääkärini tässä, kun lääkäreillä tuntuu olevan pakkomielle saada TSH viitteisiin, vaikka monilla se lääkityksellä laskee todella alas.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 22, 2016 04:26 

Hei,

En voi ajatella muuta kuin, että vajiksen hoito vaikuttaa siihen, että nukun paljon, viime yönä 11,4h. Välillä unohdan asian ja tulee ajateltua kaikenlaista.

Endokrinologi sanoi viimeiksi, että t-hoito ei ole ehtinyt vielä vaikuttaa riittävästi aineenvaihduntaani. TSH-arvo oli viimeiksi 1.14 ja 2 kokeilun perusteella tiedän, että annoksen nosto ei toimi.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 22, 2016 04:54 

Jatta; minäkin nukun paljon thyroksiinilla. Minullakaan ei annoksen nostaminen onnistunut.

Sain hyvän joululahjan. Lääkäri soitti ja nyt kokeillaan Liothyron valmistetta!

Profile  

PostPosted: Thu Dec 22, 2016 09:28 

Jos TSH on yli 1, niin annos on auttamattomasti liian pieni. Siihen ei odottelu auta, pitää vain nostaa annosta jotenkin. Jos ei tyroksiinilla pysty, niin sitten pitäisi miettiä muita lääkevaihtoehtoja lisäksi. Onneksi Sielulintu sinä sait T3:a.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 19, 2017 06:25 

Mähän nostin mun tyroksiini annostusta syksyllä ja taas tapahtui samoin kun aina kun sitä nostan: heti parempi olo, iloisempi, normaalimpi olo kehossa, vähemmän turvotusta, vähemmän väsymystä ja uupumusta, kestin rasitusta paremmin, lihakset ei väsynyt yhtä nopeasti jne. Valitettavasti vaikutus ei pysynyt kauan ja arvot eivät oikein halunneet nousta. T4v nousi 11 -> 12. Tsh oli joku 0.34. Tammikuussa katottiin arvot uudestaan ja T4V oli taas 11 ja tsh nyt 1. Mä luulen et mun tapauksessa tää johtuu aika paljon ravintojen puutteesta. En saa oikein jodia mistään, en seleeniä, en d-vitamiinia jne. Mulla siis todennäköisesti MCAS joten tuun tosi sairaaksi kaikesta ruoasta ja ravintolisistä. Aion nyt kuitenkin yrittää saada ton jodin mukaan ruokavalioon, koska en halua mitään struumaa. Jospa se auttaisi paljonkin väsymykseen ja muihin oireisiin.

Kuinka turvallista on aloittaa joditippojen käytön jos on tosi herkkä? Olisiko parempi aloittaa jodisuolasta? Voiko joditipat käyttää vain ulkoisesti? Koska mulla on vaikeat suolistovaivat ja tuntuu siltä et jodisuola myös mahdollisesti saa suoliston sekaisin (kokeilin perjantaina pienen määrän, mut voi olla että vatsa-oireet eivät johtuneet siitä).

Profile  

PostPosted: Tue Feb 21, 2017 08:25 

Joditippoja voi käyttää myös ulkoisesti. Itse olen huomannut, että kilppari tuntuu menevän liikatoiminnalle, jos käytän isoja määriä jodipohjaisia mömmöjä iholla. Esim. minulla oli iso haava, johon sain jodipohjaista voidetta ja siitä tuli aina N tuntia levittämisen jälkeen sydämentykytystä. Myös Betadine ehjällä iholla isolla alueella tuntuu tekevän samaa.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 04, 2017 01:55 

Jatta minullakin verenrasva trigly liian korkea ja se lihas/maksa arvo. Myös verensokeri nousussa. Ja söin thyroksiinia.

Lääkäri ohjeisti lopettamaan thyroksiinin. Lio kuitenkin jää.

Ilmoittelen täällä vaikuttiko thyroksinin lopetus rasva arvoihin jne.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 25, 2017 05:41 

Pitää alkaa kokeilla ton jodin kanssa. Luin vaan et ensin pitäisi varmistaa seleenin saannin.

Mä sain nyt reseptin Thyboniin, yhdistelmähoitoon Thyroxinin kanssa. Ohjeistus on puolikas 20 mikrogramman tabletti päivittäin, ja puolikas Thyroxin 100 mikrogramman tabletti. Lääkärin ohjeistus oli vähän huono mut muistin lukeneeni et t3 annostusta kannattaa jakaa päivän mittaan. Oon nyt ottanut aamulla 1/4 tablettia ja toinen 1/4 iltapäivällä. Muuta en ole huomannut kun että vatsa ärtyi siitä ja on ollut kipeä ja turvonnut tänäänkin.. Onko se tavallista?

Profile  

PostPosted: Sat Mar 25, 2017 06:28 

Huomasin kyllä thyroksiinin ja lion aloituksessa olon paranevan huomattavasti.
Olo vain hävisi aika nopeasti. Oliko kaksi viikkoa ja taas väsytti kamalasti.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 27, 2017 03:57 

Minä aloitin liotyroniinin aikoinaan 1/4 tabletilla aamuin illoin (25 mcg tabletti) ja se oli itselleni järkyttävän paljon liikaa alkuun, vaikka nyt syön 2 1/4 tablettia sitä päivässä + 150 mcg tyroksiinia (kyllä, melkoinen hevosannos). Iltapäivä ei ole minusta hyvä idea, koska silloin sinulla loppuu yöllä kilpirauhashormoni, ottaisin mieluummin illalla sen toisen. Joidenkin mielestä pitäisi ottaa ylikin kaksi kertaa päivässä.

T3:n ei pitäisi aiheuttaa vatsaoireita muuten, mutta se voi löysentää vatsaa. Voisiko joku apuaine siinä aiheuttaa oireet?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 05, 2017 09:24 

Joo, se oli kyllä todennäköisesti liian suuri annos mulle. Oli aika kaamea kokemus se viikonloppu jolloin söin sitä. Aloitin perjantaina 2 x 5 mikrogrammaa, lauantaina vatsa oli vielä kipeämpi oli todella ärtynyt, levoton ja outo olo. Melkein vihainen. Sydämentykytyksiä, kutinaa, hikoilua. Sunnuntaina otin vain yhden neljäsosan tabletista mutta oireet jatkuivat. Tein sen virheen et yritin samana päivänä kokeilla laajentaa mun ruokavaliota ja söin 2 tippaa keitettyä ruusukaalta. Illalla oli järkyttävää olla, vatsa ei ollut ollut niin kipeä, turvonnut ja ärtynyt moneen kuukauteen, tuli voimakasta paineurtikariaa sängyssä makaamisesta enkä saanut unta ennen neljää aamulla. Todella reaktiivinen olo. Varmaan kombo siitä lääkkeestä ja ruusukaalista. Maantaina en enää ottanut lääkettä ja tilanne rauhoittui.

Itse mietityttää myös jos jokin apu-aine siinä olisi se mikä ärsytti vatsaa. Siinä on ilmeisesti risiini öljyä ja olen salisylaateille yliherkkä... Joten se voisi olla se :/ Koska vähän outoa ehkä olisi jos se pelkkä hormoni HETI puolen tunnin sisällä aiheuttaisi vatsakipuja? Psykiatrini oli kuitenkin sitä mieltä että se voi olla se T3 itsessään.

Toivoisin ettei se olisi apu-aineen vika koska lääke maksoi 60 e eikä olisi varaa ostaa uutta.. Mutta en nyt ihan heti uskalla kokeilla uudestaan, niin huono olo siitä tuli.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]