Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 02:04

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Sun Mar 09, 2014 10:24 

Lääkärini oli sitä mieltä, että tulosteni taso alkaisi olla riittävä. Toivoi, että en vielä ainakaan paljoa nostaisi annosta. T3V:n taso meitä mietitytti, mutta mielestään minulla ei ole rT3 ongelmaa. Muutenkaan hän ei vielä tässä vaiheessa ollut halukas käymään T3V:n kimppuun lääkkeellä, kun pohti, että kroppa haluaa kertoa sillä jotakin, että ei muunna T4:sta T3:ksi.

Kiintoisa lääkäri, kun miettii yleensä, mistä jokin tulos johtuu, eikä suoraan iske lääkkeellä tuloksen kimppuun. Vielä otettiin lisäkokeita veren rautatasosta, kun ferritiinikin on minulla ollut viitearvoissa ja vahvaa seleeniä olen syönyt iät ajat.

Ruoka-ainepaneelin mukaan minulla ei ole ainakaan vakavaa suolisto-ongelmaa, joten tabuina otettu seleeni kaiken järjen mukaan imeytyy.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 09, 2014 11:47 

Ferritiinin viitearvothan ovat tosin Suomessa ihan yhtä vitsi kuin monet muutkin viitearvot... Kun joidenkin tutkimusten mukaan olisi hyvä olla lähemmäs 50.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 10, 2014 11:55 

Minulla oli helmikuussa 2014 P-Ferrit 107, joten tässä asiassa varmaan on oikeasti hyvä tulos. Tällä viikolla saan viimeisimmän (ja tarkimman) rautatuloksen. Jos sekin on ok, niin millähän sitä sitten selittäisi tuota T3V:n mataluutta...

Toisaalta onhan tuo tuore T3V tulokseni 3,6 nippa nappa viitearvojen sisällä, mutta jostainhan tuo kertoo. Ehkä minä vain en tarvitse T3:sta enempää?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 10, 2014 10:39 

En pysty kommentoimaan T3V:tä, mutta omalta endokrinologiltani saama ohjeistus tukee ajatusta, ettei tyroksiiniannostusta kannata nostaa liian nopeasti. Voisit ihan hyvin napsia 75 mcg:aa kesään asti ja käydä sitten otattamassa uudet verikokeet. Et myöskään juurikaan hyödy veriarvojen mittauttamisesta sillä välin kun olet vielä nostamassa lääkitystä. Muuten joutuu vaan ramppaamaan verikokeissa ilman mitään syvällistä valaistusta asiaan. Vasta kun lääkityksesi on vakiintunut ja kroppa tottunut ko. annokseen, kannattaa käydä kokeissa.

Olis kyllä hyvin tärkeää, että lääkäri paneutuu oireisiin kokonaisuutena, kun tässäkin on oireyhtymästä kyse - ei siis käytännössä koskaan vain yhdestä ongelmasta! Minuakin ärsyttää, kun joutuu erikseen käymään endokrinologilla ja CFS-lääkärillä, muiden muassa, ei kai nämä nyt niin vaikeita asioita voi olla.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 10, 2014 11:33 

Hassua on tuo, että tyroksiinin aloitus usein niin nopeasti auttaa olossa ja sitten kuitenkin vasta viikkojen päästä todellinen tilanne näkyy verestä.

Mulla on nyt sitten ainakin kaksi toisistaan poikkeavaa, mutta kovin vakuuttavalta tuntuvaa kannanottoa. :) Tuntuu tosi hyvältä, kun väsyneet ihmiset jaksavat vielä toistenkin tilannetta pohtia.

Ehkä annan tuon tyroksiinilääkityksen tason toistaiseksi olla nykyisellään, kun on jo menossa DHEA:n nosto. Jos olossa tulee muutoksia parempaan, en enää tiedä, mikä auttoi, jos teen monta muutosta päällekäin.

Diabeteslääkärini on määrännyt kilpparikokeet 1,5 kk:n välein eikä niissä käyminen ole minulle ongelma, kun sähkömopolla hurautan lähilabraan noin kahdessa minuutissa. Kyllä varmaan ihan mielenkiinnosta noissa kokeissa käyn sitten kun nykyannoksen (75 µg) aloittamisesta tulee vajaa pari kuukautta täyteen. Tai sitten nostan Maijan "kannustuksesta" DHEA:n noston tasaannuttua tyroksiiniannoksen 100 µg:aan ja odottelen sitten tuon 1,5 kk.

Onneksi vointi on joka tapauksessa parempi kuin esim. vuosi sitten, joten pystyy jo vähän pohtimaankin.

Profile  

PostPosted: Tue May 13, 2014 11:27 

Mulla on vuoden ajan mitattu 4 kertaa kilpirauhasarvot. Viime kesänä tsh 2.52 t4v 15.52, viikko sitten mitattin ja tulokset oli tsh 1.01 t4v 13,6. Tsh on hyvä, mutta aika alhanen toi t4v? Voisko tyroksiinista olla apua? Yleisesti vointi on kyllä koko ajan parempi ollu. Oliko niin että ldn saattaa parantaa vajaatoimintaa? Alotan lääkkeen tällä viikolla.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 07, 2014 02:01 

Miten, hansu, LDN on vaikuttanut. Onko kilpirauhasarvoja mitattu sen jälkeen?

Mitä mieltä, Maija, olet minun matalista kilpirauhasarvoistani? Ne ovat olleet ainakin maaliskuusta asti alemmat kuin mitä ne yli 7 vuotta sitten ilman lääkitystä olivat. Viime vuoden (2013) tein endokronologin kehotuksesta Thyroid-annoksen laskua 2,5 tabletista 2,0:aan (koko vuoden, kun se oli niin vaikeaa).

Olen edelleen siinä 2 +/- murunen-annoksessa. Olen ehkä tottunut tähän tilanteeseen, kuten yleensä vajaatoimintaan jossakin määrin pystyy tottumaan. Minähän yritin nostaa annosta takaisin (2,25 tablettiin), mutta se ei tuntunut hyvältä. Miten arvoni voivat nyt olla noin huonot?

21.3.2014
T4V 12,1 (viite 12-22)
T3V 4,4, (3,1-6,8)

9.5.2014
T4V 11,3 (viite 12-22)
T3V 5,1 (3,1-6,8)

Edelliskerralla (maaliskuussa) T4V oli juuri alarajalla ja T3V niin matala, että ei ole koskaan ollut minulla. Tietysti eläinperäisellä lääkityksellä (Thyroid) T4V jää suhteellisen alas. Nyt T3V 5,1 on juuri sama kuin oli ennen lääkitystä.

Pitäisiköhän lääkityksellä kilpirauhasarvot saada ylemmäksi kuin ne ovat olleet vajaatominnalla ollessa? Kilpirauhaslääkitys on ollut yli 7 vuotta. Vai voiko aineenvaihdunta muuttua niin, että ihminen tulee toimeen huonommilla arvoilla kuin ilman lääkitystä?

Ehkä monien antibioottihoitojeni ansiosta on peruskunnossani tapahtunut jonkinlaista paranemista. Mutta aamupäivisin ilmenevä lievä vetämättömyys ja tarmottomuus vaivaa. Olen kuitenkin sellainen tyyppi, joka pystyy patistamaan itsensä toimimaan esimerkiksi fyysisissä puutarhahommissa äärimmilleni, kun on motivaatio saada jotakin tiettyä asiaa tehdyksi. Sen tekeminen palkitsee niin paljon, että voimankäytön rasitus unohtuu ja siksi pidän kokonaistoimintakykyäni kohtalaisen hyvänä huolimatta ajoittaisista vetämättömyyksistä.

Olisikohan vielä mahdollista saada aamupäivät paremmin käyntiin? Vai pyydänkö liikaa? Nuo matalat kilpirauhasarvot minua hämäävät.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 08, 2014 06:20 

Kuten olen jo toisaalla sanonut, uskon että tarvitsisit ehkä nykylääkityksesi ohelle T3-hormonia. Jos sillä saisi sekä nuo arvot ylös että olon paremmaksi, olohan tietysti on se olennainen. Eivät nuo T3-arvot voi kyllä mitenkään olla hyvät. Voi myös olla, että tarvitsisit myös vähän hydrokortisonia lisäksi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 08, 2014 09:50 

Kummallista kuitenkin on se, että olo ei ole mitenkään kamalan huono noin "huonoilla" arvoilla. Antibiootit ovat ehkä olleet hyväksi, esimerkiksi kummalliset palelukohtaukset ovat poissa. Tosin keskittymiskyky on huono. Eikä korvaoireilu ole kokonaan loppunut.

Sietäisinköhän minä nyt T4:ää lisänä? Sitähän minulta nyt erityisesti näyttäisi puuttuvan, koska Thyroidissa on suht paljon T3:a. Aiemmin on T3V minulla ollut aika hyvä verrattuna moniin muihin kilpirauhaspotilaisiin. Joten voisi ajatella, että muunto minulla toimii. Mutta kun aiemmin T4-lisä Armourin tai Thyroidin ohella pahensi tilannetta...

Ehkä olisi parempi vain saada annos lisätyksi korkeammalle. Pudotus v. 2013 lienee ollut ihan turha.

Ehkä olisin tarvinnut hydrokortisonia vuosia sitten, kun olin uupunut ja burnoutti. Kortisonia ei kai suositella borrelioosin yhteydessä.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 08, 2014 10:51 

Jos on lisämunuaisen vajaatoiminta, niin silloin kortisonia pitäisi käyttää aina. Eiväthän fysiologiset annokset vaikuta mihinkään negatiivisesti. Liian vähäinen kortisoli vain heikentää immuunijärjestelmän toimintaa.

Jos sinulla on iän/liitännäissairauksien/stressin myötä T3-muunnos alkanut toimia heikommin?

Profile  

PostPosted: Sun Aug 24, 2014 02:38 

Heippa, mulla on takana aika rankka viikko 2 kertaa piipaa-autolla ensiapuun jne. Rajua kiertohuimausta, verenpaine vetää 190/110, painetta päässä, pahoinvointia, lihasnykimistä (melkein potkaisin lääkäriä päähän), käsi alkoi rajusti vapista, puhekyky lähti muutamaksi tunniksi jne. -> diagnoosina extrapyramidaalinen liikehäiriö, jota vielä tutkitaan.

Lopetin aiemmin piruuttani kaikki mun lääkkeet ja muut eli jätin pois Sirdaludin, LDN:n, D-vitamiinin, Kelpin, L-tyrosiinin, foolihappon, B12-vitamiinin ja C-vitamiinin. Sitten tulikin tämä romahdus.

Taas uusia verikokeita...

Ihmettelin mun TSH arvoa, joka oli romahtanut (toisaalta kait ihan hyvään lukemaan)
Ennen 2.45 nyt 0,91. Tyrosiini, vapaa oli kans noussut. Ennen 10 tasan, nyt 14.6. Ei ole ikinä ollut noin korkea.

Siis voiko Kelp ja L-tyrosiini olla noin vaikuttava vai onkohan sitten taustalla aivotoiminnanhäiriö, joka laskee TSH:ta ja aiheuttaa nuo neurologiset häiriöt? Verenpaineen tasoa on jo tutkittu viime syksytä, kun vetäsin vastaanotolla 240/120 (adrenaliinitasoja yms).

Onko kellään käytössä Kelp ja L-tyrosiini? Miten raju niiden vaikutus on? Ajattelin niitä lähinnä tukiaineina, en odottanut noin paljon vaikutusta.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 24, 2014 03:18 

Mun B12 taso oli reilu vuosi sitten 289 (nyt ei mitattu) ja nyt mitattiin ferritiinitaso (levottomat jalat epäily) ja se oli 82.

Joskus luin jostain, et B12 taso pitäis olla 350. Raudasta en tiedä, kun Hb on 147, et uskaltaisko sittenkin vetää kokeeksi vielä rautakuuri. Jätin kaikki pois, testatakseni, onko niillä oikeasti vaikutusta ja ettei ne ns. peittäisi muita sairauksia alle. Ens viikolla taas lääkäri ja lihasten ENMG-testi.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 24, 2014 05:33 

Huh, kuulostaa hurjalta. Ferritiini kuulostaa niin korkealta, että tuskin siinä on vikaa. Vaikka kyllähän tulehdus voi sitä nostaa, mutta en uskaltaisi noilla rauta-arvoilla ottaa rautaa ilman lääkärin lupaa. B12 voisi olla korkeampikin kyllä.

Tyrosiini nostaa dopamiinin määrää ja ekstrapyramidaaliset häiriöt liittyvät aivojen dopamiiniratoihin. Voisikohan tyrosiinin äkillinen lopetus (ehkä yhdessä muiden aineiden kanssa) laskea dopamiinin määrää niin alas, että seuraisi tuollaisia oireita? Minusta se ei ole mahdotonta, vaikka olisi varmaan julkaisun arvoinen löydös... LDN:hän saattaa mahdollisesti vaikuttaa myös dopamiiniin.

Olen kokeillut kelpiä ja muita jodinlähteitä ja tyrosiinia. Jodista en havainnut ikinä muuta kuin että vatsa meni sekaisin isommilla annoksilla. Tyrosiinia olen kokeillut kahdesti ja molemmilla kerroilla kilpirauhasen toiminta huononi pysyvästi. Voi hyvin olla sattumaakin enkä ole tällaisesta muilla kuullut, mutta itse en uskaltaisi sitä enää käyttää. (Minulla on ollut paljon muitakin hormonipuutosten pysyviä, äkillisiä pahenemisia ilman yhteyttä mihinkään lisäravinteeseen tai lääkkeeseen.)

P.S. Miksi olet käyttänyt foolihappoa? Sitä olisi kaikkien CFS-potilaiden hyvä välttää, eikä sitä voi suositella kenellekään, vain aktiivista folaattia.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 25, 2014 11:18 

En ole löytänyt aktiivista folaattia mistään. Ehkä sitten kahlaan netistä. Tuota foolihappoa oli kaapissa, niin söin loppuun.

Oma tt-lääkäri sanoi yks kerta tuossa, kun kysyin Kelpin käytöstä, että ei niillä juuri vaikutusta ole. No jos ei ole, niin ihmettelen omia tuloksia.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 25, 2014 11:21 

Nykimisiä ja vapinoita on ollut lähes 7 vuotta ja hävisi LDN:llä. Ne tulee aina takaisin, jos on muutaman päivän ilman (olen kokeillut). Nyt alkoi niin nyppimään tää "sähän oot ihan terve"- jargon, et jätin kaikki pois. Olkoot.. saavatpa tutkimista kerrakseen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]