Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:57

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 10:11 

Onkohan sillä vaikutusta mihinkään, jos kilpparin vajis onkin tullut kilpirauhasen autoimmuunitulehduksen (autoimmuunityreoidiitti) seurauksena? Itseltäni ei (tietenkään) ole mitattu kilpparin vasta-aineita, mutta kun minulla tuntuu monelta osin elimistö kääntyneen itseään vastaan, niin vahvasti epäilen, että kilppariongelmanikin johtuisi autoimmuuniongelmasta.

Loogisena seurauksena tästä olisi se, että LDN parantaisi tämänkin vaivan, kun on se jo mitatusti normalisoinut insuliinivasta-aineenikin. :)

TSH oli laskenut alle kuukaudessa 1,11:sta 0,83:een. Pieneneeköhän tyroksiinin tarve syksyä kohti?

Profile  

PostPosted: Sat Sep 20, 2014 11:14 

Autoimmuunityreoidiittihan on tosi yleinen koko väestöllä (naisilla), hieman tavallista yleisempi MS:ssä ja hurjasti tavallista yleisempi ykköstyypin diabeetikoilla. Niin uskon myös, että kilppariongelmasi on autoimmuuni. Kyllä LDN:n pitäisi siihenkin auttaa, tosin yleensä ihmiset huomaavat avun pian ja moni joutuu jo ensimmäisellä viikolla alentamaan lääkitystään. Voi toki olla, että jos on ollut alilääkityksellä, ei tajua kilpirauhasen toiminnan parantuneen, kun ei mene liikatoiminnalle vaan tulee vain parempi olo.

Autoimmuunityreoidiitissa TSH voi heitellä paljonkin päivästä toiseen, joten tuo ei välttämättä ole vielä laskua, vaan vain vaihtelua.

1 on kyllä yleensä, tai ainakin monelle, ihan liian korkea TSH lääkityksellä. Itse olin silloin vielä pahasti vajaalla ja joudun pitämään TSH:n lähellä nollaa, jotta en ole vajaalla.

Käsittääkseni on kuitenkin aika harvinaista, että LDN parantaisi autoimmuunityreoidiitin kokonaan, vaikka ei se kai mahdotonta ole.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Oct 03, 2014 06:36 

Mulla on tilanne edennyt. Olen neurologian polin asiakas Parkinson-tutkimukset käynnissä. Vähän väliä sairaslomalla vapinan, huimauksen, kovien kramppien takia. Neurofyssarilla löydös: vasen jalka ei toimi ollenkaan polvesta alaspäin. Mitään käskyjä ei mene perille. ENMG normaali ja lihasvoima sekä nivelet ok. Vasen käsi tottelee enää satunnaisesti hitaissa liikkeissä, Nopeat vetää käden ihan jumiin, mitään ei tapahdu.

Kunto on romahtanut aikalailla, mutta nyt tulee kaikki oireet voimakkaana, joita on ollut pitkin vuosia vähäisempänä ja joihin en ole saanut mitään hoitoa muuta kuin fibromyalgia diagnoosin.

Kilppariarvot on pysyneet hyvänä ja siitä olen iloinen :)

Profile  

PostPosted: Fri Oct 03, 2014 06:39 

Ja nyt muuten eka kertaa on kyselty uupumisesta ja väsymisestä syvällisemmin.
Muuta en osannut sanoa, kuin että olen opetellut jakamaan voimat päivän toiminnoille ja jättänyt kaiken "turhan" pois. Sitten en väsähdä.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 04, 2014 07:37 

Eihän sinulla vain olisi borrelioosi?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 07, 2014 03:41 

Borrelioosi testit on olleet kaksi kertaa positiiviset ja kerran negatiiviset. Suomen terveydenhuolto tulkitsee tällöin positiiviset vääräksi arvoiksi, eikä minulla ole borrelioosia.

Olen käynyt omalla kustannuksella borrelääkärin vastaanotolla ja saanut 3kk antibioottikuurin. Tällä kuurillä lähti kolmannenvaiheen ACA-ihottumaksi epäilemäni läntti nilkasta. Tutkimuksen mukaan se ei lähde millään muulla tavalla ja parin vuoden kokeilut eri rasvoilla yms lääkärien lääkkeillä osoitti teoriani oikeaksi. Se lähti vain antibiootilla.

ACA on merkki neuroborrelioosista, mutta saadakseni tutkimuksia ja hoitoa, en voi mainita omasta teoriasta mitään virallisessa terveydenhuollossa saamatta psykiatrista diagnoosia. Reumalääkäri jo kirjoitti lausuntoon minun olevan agressiivisesti omalla kannalla ja kieltäydyin lääkehoidosta (eli Triptylistä). Hän suositteli hoitomuodoksi pitkäaikaista terapiaa.

Samaan aikaan alkoi aivotoimintojen häiriöt pahana vaiheena eli vuosia olleet vapinat yms. paheni erittäin pahaksi. Samaan aikaan lopetin myös LDN:n kokeeksi. LDN piti vapinat kurissa. Kahdessa kuukaudessa olen ottanut pakkia monen vuoden edestä ja uusia oireita tulee jatkuvasti lisää. Nomutta tästä lisää joskus myöhemmin :)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 08:36 

Huhhuh. Kyllähän oireesi, huimaus, krampit, jne. kuulostavat pahasti borrelioosilta eikä miltään muulta. Olen ymmärtänyt dokumenteista, että Suomessakin on jotain asiallisesti krooniseen borrelioosiin suhtautuvia lääkäreitä... Ootko näitä yrittänyt selvittää?

Tuli nyt vaan mieleen, mun on pitänyt postata aiheesta erikseen, mutta luin äskettäin tutkimuksesta, jonka mukaan mehiläismyrkky mellit(t)iini tappaa borreliaa (ja toisen mukaan HI-viruksia). Voisitko kuvitella kokeilevasi mehiläisenpistoja (olettaen, että et ole hyönteisenpistoille yleensä allerginen)? Itselläni mehiläisenpisto vie CFS-oireet 3-4 viikoksi - käytännössä kokonaan.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 25, 2014 04:03 

tiina wrote:
Itselläni mehiläisenpisto vie CFS-oireet 3-4 viikoksi - käytännössä kokonaan.

Ohhoh :o Onko kenellekään muulla ollut tällaista kokemusta? Täytyypi muistaa kesällä jos jaksan raahautua ulos ja pörriäisiä ilmaantuu :)

Itse epäilin CFS:n lisäksi sairastavani kilpirauhasen vajaatoimintaa, enkä oikeastaan ole edelleenkään poissulkenut sitä laskuista. Oireeni listasin tuohon toiseen ketjuun: http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?f=14&t=250&start=30

Elokuun lopussa TSH:ni oli 1.4 ja T4-V 13.4. Viiterajoihin sijoittumisesta huolimatta sain tk-lääkärin suostumaan tyroksiinikokeiluun (!) Kokeilun piti jatkua vuoden loppuun, mutta lokakuun puolivälissä jouduin olemaan yhteydessä terveyskeskukseen saadessani erittäin pahoja oireita, joiden itse ajattelin olevan vain oikein pahoja CFS-oireita. Tämä toinen lääkäri käski minua lopettamaan tyroksiinin ja menemään heti seuraavana päivänä kilpirauhaskokeisiin uudelleen. Arvot olivat nyt 1.5 ja 14.8, eli aivan hitusen kohonneet elokuusta. Itseäni asia jäi harmittamaan, sillä olisin halunnut jatkaa tyroksiinikoetta. Olen kuullut että nuorilla ihmisillä arvojen kuuluisi olla yläkanttiin, ja että aivolisäkeperäinen vajaatoiminta ilmenisi molempien arvojen mataluutena? Kannattaakohan penätä tämän kilpirauhasasian perinpohjaista tutkimusta (julkisella tai, jollei siellä, niin yksityisellä)? Vai ovatko arvot niin hyvät että kaikki oireet selittynevät CFS:llä?

Ja juu, eihän täällä tietystikään kukaan osaa minulle mitään absoluuttisia totuuksia antaa, mutta tuntuu tarpeelliselta "ihmetellä ääneen" :)

Maisa wrote:
Borrelioosi testit on olleet kaksi kertaa positiiviset ja kerran negatiiviset. Suomen terveydenhuolto tulkitsee tällöin positiiviset vääräksi arvoiksi, eikä minulla ole borrelioosia.

Suomen terveydenhuolto pistää kyllä usein itkettämään kiukusta :cry: :evil:

Profile  

PostPosted: Tue Nov 25, 2014 09:51 

Jokaisen pitää taistella, että saa tutkimuksia ja hoitoa. Kyllä se niin on.

Vaikea sanoa kilpirauhasjutustasi. Sinulla on kovin moninainen oirekuva (toisessa ketjussa). Olisi ehkä pitänyt kokeilla kilpirauhashormonin nostoa.

Mutta ainakin useanlaisia verikokeita voisi ottaa kokonaisuuden selvittämiseksi. Myös lisäkilpirauhasiin liittyviä. Näköhäiriöstäsi tuolla toisessa ketjussa sanon, että minulla oli semmoinen kohtaus, että näkymä muuttui vähäksi aikaa ruuduulliseksi "pikseliseksi". Olikohan sinulla samanlaista?
Nestetasapainohäiriöitäsi pitäisi selvittää.

Kun vain löytäisit kokonaisuuteen tarttuvan lääkärin.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 25, 2014 06:14 

Jos on neuropolin asiakas niin sitten on mahdollisuus pyytää likvoria selkäydinnesteestä ja etsiä sieltä borreliaa, mikäli siis aiemmat kokeet ovat olleet vain verikokeita.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 26, 2014 10:36 

On aika kummallista, että olen nykyään tullut hyvin herkäksi kilpirauhashormoneille. Alkuvuosina elimistöni ei ollut moksiskaan lääkityksen lisäyksistä. Nyt olen kokeillut hirmu pienillä määrillä vaihdella lääkitystä ja viimeksi kokeillut eri yhdistelminä Thyroxinia Thyroidin kanssa. En tiedä ollenkaan, mikä lääkityksen taso pitäisi olla ja yhdistelmä. Tänään tuli mieletön jano, join hirveästi ja tuli pissakirvely, eli olin kuivunut.

Illala alkoi palella jalkoja ja niissä on ikävä tunne. Oikeastaan kylmää ei ollut kuin varpaissa. Iho oli kuiva, kaavin suihkussa paljon kesällä tullutta paksunnosta pois. Myös isovarpaiden päälle on kasvanut paksut anturat nivelan kahteen kohtaan. Kun taivutan varpaita, niin siellä tuntuu olevan nivelessäkin jotkin luupatit niillä kohdilla. Ilmankos kasvattaa paksun nahkan siihen varpaan päälle suojaksi. Oikea isovarvas kipuili koko ajan, kun olin lenkillä, jotenklin nivel on heikko. Ennen ei ole ollut sellaista. Tuntuuu, että vaivoja tulee kovaa vauhtia lisää.

Ajattelin,että kilpirauhaslääkitykselle pitäisi tehdä jotakin. Mutta kun tietäisi, että mitä.

Borrelioosista puheen ollen, minulla on syyskuusta asti ollut hirvikärpäsen pureman jälki näkyvissä. Kai niille on ominaista se, että kestävät kauan. Tai sitten se onkin punkin purema. En ole nähnyt ötökkää itse teossa. Näppylän koosta ja kutinasta päättelisin elukkaa hirvikärpäseksi.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 29, 2015 07:53 

Kun vaihdan Thyroid-annosta 2 tabletin ja 2 - muru välillä niin ylempi annos aiheuttaa turvotusta (paino nousee) ja ulosteen kovenemista ja 2 miinus muru laskee painoa ja uloste on sopivaa. Nyt en siis oikein kestä enää 2 tablettakaan. Aina on vain laskettu kilpirauhaslääkitystä.

Tuommoista paradoksaalista vaikutusta on ollut ennenkin kilpirauhashormonilla.

Kilpirauhasestani ei ole magneettikuvan mukaan jäljellä kuin pienet solusaarekkeet (jotka minusta voisivat olla mieluummin lisäkilpirauhaset, jotka minulla toimivat liikaa). En usko, että vähälukuiset kilpirauhassoluni voivat enää tuottaa kilpirauhashormonia.

Pitäisikö minun yrittää nostaa ferritiiniä ja/tai kortisolia?
Ferritiini oli 1.6.15 51, viite 13-150 (Huom: miehelläni on ferritiini toista sataa ja hän syö huonommin kuin minä).
S-korsol oli 1.6.15 179, pudonnut paljon siitä, mitä se aiemmin on ollut (>300).

T4V oli 13,8 (viite 11-22), T3V 5,8 (3,1-6,8).
D-vitamiini oli aika hyvä, 75 (viite >50).
Kalkki ja PTH koholla.

Kesäkuun alussa, jolloin nuo kokeet oli otettu, oli aamupäivisin vaikeaa herätä ja jaksaa seisoa. Joskus oli jopa hienoista pahoinvointia. Nukkuminen oli vaihtelevaa, joskus vain jokunen tunti yössä. Yöllä pissalla käynneillä tuntui, ettei oikein pysy tasapainossa. Jalkojen jäykkyys kylläkin voi hankaloittaa tasapainon ylläpitoa.

Nyt keskikesällä olo on kaikenkaikkiaan vähän parempi. Tosin tänään sain taas pitkästä aikaa SVT-kohtauksen, ja aamuisin on ollut vaikeaa herätä ja näen usein valveunia. Heinäkuun puolivälissä oli verenpaineen ja pulssin häilymistä ja joskus vatsakipua.

Virtsausvaikeus on välillä pahempana ja oikea silmäluomi roikkuu toisinaan. Tuo virtsausvaiva lienee neurologinen, mutta sen suuri vaihtelu ihmetyttää. Vasen korva hurisee aika usein.

Yritän mennä piakkoin kortisolin uudelleen mittaukseen.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 12, 2015 10:08 

Kilpirauhashormonit eivät toimi kunnolla, jos kortisoli/lisämunuaistoiminta ei ole balanssissa.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 12:58 

Tuo on tullut huomattua. Kilppareiden oirehdinnan lisäksi minulla on madaltunut testosteronin tuotanto ja hyvin luultavasti vuotavan suolen oireyhtymä sekä erinäisiä ruoka-aine allergioita. Ongelma on vaan se, että kun on lisiksiä yrittänyt hoitaa niin se aktivoi candidaa (suolistohivaa), mikä taas luo muita oireita. Sen hiivan hoito taas poistaa monia oireita, mutta toisaalta tuntuu rasittavan myös tiettyjä elimiä, kun myrkyt suodattuvat elimistön kautta. Maksa on jo ollut ylityöllistettynä pitkän aikaa. Muutakaan en keksinyt niin olen ajatellut mennä asiaa nyt hoitamaan antioksidanttiklinikan kautta. Suurin virheeni on se etten ole mennyt sinne jo vuosia aiemmin vaan kävin läpi muut lääkärit, jotka eivät ole minua juuri osanneet auttaa. http://candidaquestions.probacto.com/24 ... -connected

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2016 08:39 

Olin tänään endokrinologilla (E).
Olin mittauttanut joulukuussa 2015 kortisolin ja T3V:n, kun E:n kesällä joulukuuksi antamassa lähetteessä niitä ei muiden lisäksi ollut. E kysyi, että miksi olin mittauttanut kortisolin. Vastukseksi sanoin sen olleen keväällä matalahkon. Kysyin, että miksi se vaihtelee (VI-15: 179 – VIII-15: 471 – XII-15: 315)? E sanoi, että se voi vaihdella monesta syystä, mm. sen mukaan, onko esimerkiksi nukkunut huonosti pitkän ajan. Sanoin, että en mene kokeisiin, jos olen nukkunut huonosti. E:n mukaan hypokortisolismia ei minulla voi olla, 315 on ihan OK.

Kilpirauhasarvot ovat ihan kunnossa. Joulukuussa TSH 0,052, T4V 13,2, T3V 5,8 (viiteyläraja 6,5). Oikeastaan olen hypertyreoosissa, koska TSH on noin matala. Luusta lähtee kalkkia. Niin, minullahan on nyt pudonnut luuntiheys osteopeniseksi. Miksi se on nyt pudonnut, kun kilpirauhashormoniannosta (Thyroid) on aina vain vähennetty. E sanoi, että vääjäämättä luuntiheys tulee tippumaan eläinperäisillä hormonivalmisteilla ajan kanssa. Sanoin, että tänä vuonna on estrogeenikin lopetettu ja minun lisäkilpirauhasliikatoimintakin alentaa luun kalkkia.

E sanoi, että jos kilpirauhasarvot ovat viitteissä, niin soluissa voi olla hypertyreoosi. Minä koetin sanoa, että ei voi tietää, että jos vaikka onkin soluissa hypotyreoosi.

Thyroidin sijalle hän suositteli tyroksiinin ja T3:n yhdistelmää. Hän on aiemmin sanonut minulle, ettei Thyroidia kannata vaihtaa Thyroxiniin, kun olen niin kauan käyttänyt sitä. Itse olen sanonut hänelle, että jokaisessa vaihdossa (Thyroxin – Armour – Thyroid) on tullut vajaaoireita.

Sain esittää listan vuoden 2015 oireista (joskus ei ole voinut): Sairastellut paljon, laihtunut 4 kiloa, ulostusrytmi muuttunut epäsäännölliseksi, ajoittain voimakasta palelua, silmien ympärykset, erit. oikea turvoksissa, loppuvuonna silmien kuivuutta, suun kuivuutta joskus, hengitysrytmi keskim. nopeutunut (oltuaan aika hidas), hengitysvaikeuksia ajoittain, ruuansulatuskanavaoireet lisääntyneet, ei varsinaista ummetusta mutta uloste hieman koventunut, jalkapohjat kuivat.

Puhuin infektiokierteestä ja antibiooteista, elokuussa viimeksi antibiootti. E:n mielestä antibiootit ovat pahasta. E kysyi, että onko tutkittu mikä bakteeri on kysymyksessä. Sanoin, että ei niitä koskaan tutkita, monesti olen pyytänyt tutkimaan nielurisasta valuvasta möhnästä, mutta ei tutkita. Korvalääkärit ovat aina määränneet minun antibioottikuurini. Vähän ihmettelin, että määräävätkö korvalääkärit turhia kuureja. E:n mielestä useiden antibioottikuurien käyttö tekee infektiokierteen Lapsilla on näin todettu. Niin, millähän siitä kierteestä sitten pääsee?

Kysyin, että olenko alkaloosissa, kun verikaasuanalyysin perusteella luulisin, että on lievä metabolinen alkaloosi (emäsylimäärää on ja bikarbonaatti koholla, pH tosin ”vain” ylärajalla, no, ei ainakaan hyperventilaatiota ole). Kaksi kertaa on lähes sama tulos. Hyvin pikaisen silmäyksen jälkeen E sanoi, ettei ei ole alkaloosia.

Hengitysvaikeus on ollut elokuusta lähtien aika paha ajoittainen oire. E sanoi sen johtuvan lievästä astmasta. Sanoin minulla todetun toistuvasti pienten keuhkoputkien ahtautta eikä ole syytä selvitetty. E sanoi, että sellainen keuhkoputkien supistelutaipumus voi olla ja varsinkin, jos on sisäilmaongelmaa. Yritin ehdottaa ruuansulatuskanavan oireiden yhteyttä hengitysongelmaan. Onhan minulla todettu ruokatorven alkupäässä punoitusta ja turvotusta (puhuin myös nielemisvaikeudesta, joka alkoi Mycoplasmainfektion ja Doximedin aikana). E:n mielestä se hengitysongelma ei liity rs-kanavan häiriöihin. Jatkuu...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]