Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:03

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Rintatulehdus
PostPosted: Mon Mar 30, 2009 05:33 

En äkkiseltään löytänyt aiempaa keskustelua aiheesta ja haluaisinkin tiedustella onko muilla ollut vastaavanlaista vaivaa.
Tulehdukseni alkoi viime torstaina epämääräisellä kainalo- ja rintakivulla jotka paheni perjantain aikana. Illalla töistä päästyäni tutkin asiaa ja huomasinkin kipeässä rinnassani punaisia läiskiä. Rinta oli myös todella kuuma ja sen sisällä tuntui kova möykky. Tutkin netistä mitä se voisi olla ja oireet täsmäsivät rintatulehdukseen. Hassua tässä on se, että normaalisti tämä on imettävien äitien vaiva ja minä en puolestani ole ikinä ollut edes raskaana. Sain oireet viikonlopun aikana talttumaan tulehduskipulääkkeillä ja lämpöhoidolla ja tänään vielä kysäisin terveydenhoitajalta että tarvitsenko lisähoitoa tähän tulehdukseen. Terkkari oli vain silmät pyöreänä ihmeissään että miten olen voinut saada tällaisen tulehduksen. Sovittiin että jos oireita on vielä huomenna menen hakemaan antibioottikuurin.
Onko siis muilla ollut vastaavanlaista vaivaa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 30, 2009 06:24 

Ettei kyseessä ollut tulehtunut imusolmuke? En tiedä sitten, pidetäänkö imusolmuketulehdusta rintatulehduksen "alatyyppinä", mutta minulla on ollut useampi imusolmuketulehdus kainalossa. Ensimmäiset aiheutti kainaloiden ajelu, seuraavat deodorantti. Erehdyin ostamaan halpahallin dödöä, joka vihastutti kainalot ja sen jälkeen ei olekaan sitten mikään alumiinideodorantti sopinut (mikä on suht ikävää, kun hikoilee paljon ja 90% alumiinittomista dödöistä toimii hyvin huonosti).

Minulla oireina oli voimakas kipu kainalossa ja patti, joka taisi kooltaan olla jotain herneen ja kirsikan välistä. En muista oliko punoitusta tai kuumotusta. Sain kaikki tulehdukset pois oreganoöljyllä, jota käytän aina vastaavissa tilanteissa, koska se on erittäin tehokas laajakirjoinen luonnon antibiootti.

Onko sinulla kainaloissa mitään näppyjä, joista tulehdus olisi kenties voinut levitä imusolmukkeisiin? Oletko hiljattain ajellut kainalosi?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 31, 2009 03:43 

Kyllä se tulehdus selvästi oli rinnassa ja se ilmeisesti suututti kainalon imusolmukkeet (kuuluu rintatulehduksen oireisiin), eikä kainalossa ollut mitään näkyvää vikaa. Kainalot olin kyllä ajellut juuri kolme päivää aiemmin ja edellisenä päivänä ennen tulehduksen alkua kävin lääkärillä näyttämässä toisessa rinnassani olevaa pientä pattia (oli hyvälaatuinen pikkuinen ihon rasvasolukon kysta, ei pitäisi liittyä tähän mitenkään). Tiedä sitten onko lääkäri puristelullaan saanut tulehduksen aikaiseksi :roll:

Profile  

Post subject: Re: Rintatulehdus
PostPosted: Mon Jun 29, 2015 02:43 

On se kumma, aina kun saapuu helle ja muut, niin kainaloiden imusolmukkeet tulehtuvat ja kipeytyvät. En pysty pitämään edes rintaliivejä kivun takia. Hellesää ei ole minun juttu. On tullut sellainen tunnu, että teistä muista useimmat voitte lämpimällä säällä paremmin, minulla se on päinvastoin.

Hellekausina niska- ja päänsärky pahenevat, päänsärky on migrenööttistä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 29, 2015 04:59 

niinpä, tänään ensimmäinen päivä jolloin ulkona lämpöä 24 astetta. Aamulla heräsin kunnon jysäriin, eikä se siitä ole hellittänyt. Kurkku on kipeä, niska arka ja migreeni siihen päälle, kesä on jostain tosi syvältä, nyt ainakin siltä tuntuu :cry:

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 02:31 

Lämmin sää tuntuu ulkona niin mukavalta (olettaen siis, että sinne jaksaa lähteä), mutta muuten se tekee tästä asunnosta saunan. Enpä tiedä, että kumpi käy enemmä vaivaamaan, alitajuinen palelu vai sitten tämä kesäinen, joskin kovin vähän aikaa kestävä hikoilu.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 10:11 

Mitä deodoranttia muuten Jatta käytät?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 12:25 

Maija wrote:

Meinasin juuri kysyä samaa...voipi olla se syynä.

VINKKI!!! Kannattaa kokeilla apteekista saatavaa Tenavan rasvatalkkia kainaloihin! Etenkin jos on tullut punoitusta, ihoärsytystä, kirvelyä tms. vaikka deodorantista tms. Se paitsi pitää kainalot kuivina, niin myöskin oikeasti HOITAA IHOA oikein hyvin ja tehokkaasti. Sitä voi lisätä vaikka monta kertaa päivässä, ei haittaa mitään! Hajua se ei pidätä, mutta ilman kosteutta hajuakaan ei pahemmin ole. Ja sitä voi toki käyttää nivusiin, polvitaipeisiin jne. kaikkialle missä on hankausta hikeä, jne. Oikein erinomaista kamaa, kokeilkaa ihmeessä!!! :)

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 12:49 

Minulla tällä hetkellä käytössä sinkkivoide, "vauvan pyllyvoide" dödönä. Myös itsetehty eteerinen öljy -öljysekoitus ja yksi kaupallinen luomuhippidödö sopivat ja toimivat. Omat kainaloni eivät ilmeisesti kestä enää alumiinin lisäksi (josta sain imusolmuketulehduksia itsekin) useimmissa dödöissä olevaa etyyliheksyyliglyseriiniä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 03:10 

Maija wrote:

En mitään kotona ollessa, pesu riittää, kun en kestä tuoksuja. Kun lähden muualle kuin ruokakaupaan, niin käytän kivi/mineraalidödöä. Minä en juurikaan hikoile kainaloista, muualta niidenkin edestä.

Minä myös käytän intiimipaikoissa ja sektioarvessa Lasten sinkkivoidetta tai Tenavan talkkia.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 04:35 

Mineraalidödöt ovat myös alumiinia, joka tukkii ihohuokosia, joten en ihmettelisi, jos satunnainenkin käyttö aiheuttaa imusolmuketulehduksia... Kannattaa kokeilla sitä sinkkivoidetta kainaloon. Ei kai ole mahdotonta, että sekin tukkisi ihohuokosia, mutta minulle ainakin sopii vaikka juuri mikään dödö ei enää sovi (ja minulle sopii vain Weledan, kun joissain muissa on sitä etyyliheksyyliglyseriiniä, joka minulla siis repii ihon auki).

Talkista piti vielä sanoa, että talkki on kyllä ihanaa tavaraa kesällä jalkoihin ja reisien väliin, estää ns. chub rubia eli lihavammalla reidet hiertyvät vastakkain hameen alla. Kainaloihin en sitä uskalla enää juuri käyttää, kun ne ovat tosiaan tulleet niin herkiksi kaikelle.

Onneksi on T3 käytössä, niin helteellä on kätevä laskea kilpirauhaslääkitystä. Täällä on nyt yli 30C, niin otin aamu-T3:sta vain puolet ja se oli varmaan juuri sopiva määrä. Ja täällä näkyy ihmisiä talvitakeissa ja villaneuleissa kaduilla! Tulee huono olo kun katsookin.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 10:28 

Osa crystal deodoranttikivistä ei sisällä aumiinia tai tuki huokosia

https://tuisa.fi/index.php?id_product=49&controller=product&id_lang=2

http://deodoranttikivi.net/esittely.htm

https://www.hyvinvoinnin.fi/crystal-deodorantit

Minulla on käytössä kirkas crystalkivi, mutta se on niin vanha, että en tiedä varmasti sen alumiinittomuudesta. Käytän niin harvoin, että en luule sen johtuvan siitä. Nytkin kun olin reisussa/hautajaisissa, niin en tarvinnut sitä; sää oli sen verran viileä.

Kainaloiden solmukkeiden turvottelu on sitä luokkaa, että pari lääkäriä on pyytänyt pitämään lymfooman mahdollisuuden mielessä.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 10:43 

Kaikki mineraalidödöt ja kivideot sisältävät alumiinia (tai sellaista ei ainakaan tule vastaan, joka ei sisältäisi), vaikka jotkut sivut väittävät, että eivät sisällä. Englanninkieliset sivut sanovat samasta dödöstä, että ei sisällä alumiiniklorohydraattia ja "A solid stick of natural mineral salts and ammonium alum". Aluna = alumiinia, kuten nimikin sanoo. Toinen Crystal-deodorantti sisältää kaliumalunaa.

Alumiini vaikuttaa nimenomaan tukkimalla hikirauhasia ja kyllä se aika pitkään voi kainaloissa säilyä, kun jotkut alumiinidödöt blokkaavat hajujakin kokonaisen viikon verran.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 01:34 

Täytyy pärjätä sitten muilla keinoilla.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 02:03 

Väittävät ettei noiden kividödöjen alumiini olisi sellaisessa muodossa että siitä mitään imeytyisi, mutta mistäpä näistä tietää. Jotkut vähemmän hikoilevat kuulema käyttävät neitsytkookosöljyä dödönä ja myös Madaran luonnonmukaista dödöä olen kuullut kehuttavan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]