Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Oct 22, 2017 05:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jodi teki ihmeitä!
PostPosted: Sat Sep 09, 2017 03:22 

Aloitin kesällä Japanin matkan innoittamana jodilisän (Kelp-tabletit) 600 mikrogrammaa/pv.

Minulla on vuonna 2006 radiojodihoidettu kilpirauhasen liikatoiminta, josta on seurannut vajaatoiminta. Vajis on ollut nyt 11 vuotta ja lääkkeenä Erfa Thyroid.

Olen Kelpin aloittamisen jälkeen jo kahteen kertaan laskenut Erfan annostusta! Annos ennen kelpiä oli 3 tabl./pv, nyt se on 1 tabl./pv. Viimeiset kilpirauhasarvot olivat normaalit tuolla pienellä annoksella, ja oloni on parempi kuin kertaakaan vajaatoiminnan aikana! Minusta tuntuu, että tämäkin on liikaa, ja olenkin menossa kilpparikokeisiin taas marraskuussa. Saas nähdä, pääsenkö lääkkeestä vielä kokonaan eroon.

Radiojodi ei tappanut omaa kilppariani kokonaan, se on ollut koko ajan osittain toimiva. Näin ollen on kuulemma mahdollista, että toiminta palautuu niin, etten tarvitse enää lääkkeitä.

Sen lisäksi jodilisä on piristänyt minua ihan mielettömästi! Sekä lihakset että pää toimivat paremmin kuin vuosiin. Minähän olin jo kuvitellut olevani lähes terve Essuren poiston jäljiltä, mutta jodilisä on kyllä kohentanut oloani aivan huomattavasti lisää.

Profile  

Post subject: Re: Jodi teki ihmeitä!
PostPosted: Sat Sep 09, 2017 04:06 

Oho, siistiä! Minä olen kokeillut jodia sekä tippoina että kelpinä. Millään annoksella ei ollut mitään apua kilpirauhasen vajaatoimintaan tai mihinkään muuhunkaan, isot annokset veivät ripulille.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Sep 09, 2017 04:48 

Maija, ikävä kuulla :(

Minä päädyin kokeilemaan tätä tosiaan siksi, että olen neljä kertaa viimeisten 9 vuoden aikana viettänyt Japanissa muutamia viikkoja kerrallaan. Joka kerta olen saanut noilla reissuilla kilpirauhasen liikatoiminnan oireita (mm. käsien tärinää ja kohonnutta pulssia). Lisäksi hiukset ja kynnet ovat aina voineet Japanissa hyvin, ja olen ollut tosi pirteä. Viimeisin reissuni oli huhtikuussa 2017.

Nyt olen ensimmäistä kertaa sellaisessa tilanteessa, että olen jaksanut alkaa selvittää sitä, mistä tuo muutos oikeastaan voisi johtua. Päädyin pitkällisten selvittelyjen seurauksena siihen tulokseen, että syynä voisi olla runsas jodin saanti. Kelp (kombu) kun on perusainesosa japanilaisessa keittiössä.

Kokeileminen näköjään kannatti, kun tulos on ollut näin mainio!

Ehkä joku muukin saa tästä vinkistä apua omaan vointiinsa :)

Minä en ole lähtenyt mitään mega-annoksia edes kokeilemaan, vaikka ne ovat eri nettipalstoilla tosi suosittuja. Monet tuntuvat käyttävän jopa 6 mg - 50 mg:n suuruisia annoksia. Minulle on riittänyt vallan mainiosti tuo 600 mikrogrammaa. Kokeilin välillä myös 900 mikroa mutta en huomannut mitään eroa, joten palasin tuhon 600 mikroon. Nostan sitten jos näyttää olevan tarvetta, mutta pyrin pitämään annoksen alle 1 mg:ssa. Olen käyttänyt Solgarin ja NOWin Kelp-valmisteita.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 01:36 

Kokeilin joskus vuonna 2014 ja minulle tuli jo 600mg merilevävalmisteesta (sisälsi 300mcg jodia) liikatoiminnan oireita, eli nosti entisestään korkeaa pulssia, pahensi pyörrytystä ja käsien tärinää. Itsellä ei tosin kilpirauhasen vajaatoimintaa ole todettu, eikä myöskään liikatoimintaa.

Jos ei vajaatoimintaa ole, niin kannattaa olla varovainen, ainakin mega-annosten kanssa.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 11:07 

jaka: Oletko siis syönyt koskaan sushia? Siitähän tulee helposti jo paljon isompia annoksia merilevää. Aika jännä, jos ruoka-annoksella jo voisi saada liikatoimintaa aikaan. :-o

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 12:40 

Mulla ei ole mitään vaikutusta jodilla ja olen lukenut ettei sitä edes kannata nauttia jollei halua sekoittaa kilpparia kokonaan.

Sairas vuodesta 98. MCTD, CFS, IBS, Raynaud,TOS?, selkäkipu, ADD, yliliikkuvuus?, skolioosi, borrelia, mykoplasma, aurallinen migreeni, keliakia, vilja-allergia, anafylaksia, matala IgM, hormonipuutoksia, lantion toiminnanhäiriö, dysautonomia.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 07:14 

Maija, en ole muistaakseni sushia koskaan syönyt. Yhdistin kuitenkin silloin selvästi ne oireet merilevävalmisteeseen. Samanlaiset oireet tulevat kyllä myös kielenalaisesta B12-vitamiinista.

Kyse ei varmasti siis ollut siitä, että kilpirauhanen olisi mennyt liikatoiminnalle, vaan oireet muistuttivat kilpirauhasen liikatoiminnan oireita.

Last edited by jaka on Sun Sep 10, 2017 08:16, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 08:10 

Maija on täysin oikeassa tuossa sushin jodipitoisuudessa, sushissa on erittäin paljon jodia.

Sielulintu, perusteeton jodifobia on lääketieteessä ERITTÄIN yleistä, ja normaalista jodimäärästä varoitellaan aivan turhaan. Kokeile googlata iodophobia :mrgreen: Muutamalla sadalla mikrogrammalla merilevää (jota Kelp siis on!) EI voi saada kilpirauhastaan sekaisin, ei edes parilla milligrammalla. Silloinhan kaikilla japanilaisilla olisi täysin sekaisin oleva kilpirauhanen! He kun saavat vähintään 10-kertaisen määrän jodia ruokavaliostaan suomalaisiin nähden. Heillä on kuitenkin maailman paras kilpirauhas- ja muukin terveys.

On aivan älyvapaata lääkäreiltä ja muilta asiantuntijoilta pelotella normaalin ja elimistölle välttämättömän hivenaineen käytöllä, kun sitä saadaan normaalista ruoka-aineesta.

Mutta tämä pelotteluhan on niin tavallista ja tuttua. C-vitamiinillakin pelotellaan, vaikka sitä voi syödä vaikka koko purkin ilman, että siitä tulee mitään muuta haittavaikutusta kuin ripuli. Mutta länsimainen lääketieteen asiantuntija sanoo, että enemmän kuin yksi tabletti C-vitamiinia päivässä voi suunnilleen tappaa :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Mon Sep 11, 2017 02:45 

Japanissa on joidenkin lähteiden mukaan tavallista enemmän kilpirauhasen liikatoimintaa, johon runsaan jodinkäytön uskotaan vaikuttavan. Vajaatoimintaa taas on vähemmän. Mutta tosiaan määrät ovat ihan eri luokkaa kuin Suomessa saadut tai vaikkapa nimimerkki potilaan käyttämät määrät.

On mahdollista, että jos kilpirauhassairautta jo sairastaa, jodi voi vaikuttaa niin negatiivisesti kuin positiivisestikni. Esim. jotkut ns. funktionaaliset lääkärit ovat sitä mieltä, ettei jodilisä sovellu autoimmuunia vajaatoimintaa sairastaville.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 27, 2017 11:10 

Käytin aikoinaan jodia (lähinnä kaliumjodidia) antibioottina suun kautta grammatolkulla. Loistavia hetkellisiä tuloksia, mutta tuli myös hetkellisiä haittoja isoimmilla annoksilla. Isoin päiväannos, johon nostin oli 3 grammaa (ei yksikkövirhettä). Enää en toki tuollaisia määriä siedä, mutta jalkakylvyn kautta otan Lugolin jodia 100 - 200 mg reilussa merisuolavedessä melkein päivittäin. Pystyin ajamaan juuri äskettäin jodin avulla hydrokortisonin kokonaan alas.

Kun aikoinaan aloitin joditerapian niin alussa oireet olivat todella häiriintyneitä ja oireita oli laidasta laitaan. Suosittelen kyllä olemaan varovainen jodin kanssa. Isommilla annoksilla on syytä ymmärtää, mitä tekee, ja mitä kehon mahdolliset reaktiot tarkoittavat.

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi lääkäri David Brownsteinin luentoihin jodista. Pari vuotta sitten vinkkasin Olli Sovijärvelle joditerapiasta, ja jälkeenpäin hän ilmoitti, että on saanut huikeita tuloksia kilpparipotilailla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]