Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Metylaatio
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 01:54 

Huom.Ei ole mainos!
http://phoenixrising.me/treating-cfs-ch ... nburg-ph-d

Profile  

Post subject: Re: Hyödyllistä asiaa.
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 03:11 

Metylaatiojutut ovat tosiaan mielenkiintoisia. Oma CFS-lääkärini tosin sanoi pettyneensä niiden tehoon. Itse olen kokeillut vaikka mitä metylaatiohoitoja saamatta apua. Folaatti ja pistoksina/erittäin suurina annoksina (5 mg tabletti ei vaikuta) otettu B12 (myös syano-) syventävät minulla unta, mutta folaatti aiheutti myös migreeniä. Pitää jossain vaiheessa kokeilla sitä lisää.

Minulta ei tosin löytynyt mitään merkittäviä metylaatioon liittyviä geneettisiä ongelmia. Toisaalta minulla on ollut veressä koholla folaatti, jota kukaan lääkäreistäni, ei edes CFS-lääkäri, ei ole osannut selittää. Tällä tyypillä se ilmeisesti liittyi johonkin metylaatio-ongelmaan ja hän uskoo sen korjaamalla "parantaneensa" EDS:nsä. http://www.mthfrheds.com

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 09, 2013 03:38 

Maija wrote:
Metylaatiojutut ovat tosiaan mielenkiintoisia. Oma CFS-lääkärini tosin sanoi pettyneensä niiden tehoon. Itse olen kokeillut vaikka mitä metylaatiohoitoja saamatta apua. Folaatti ja pistoksina/erittäin suurina annoksina (5 mg tabletti ei vaikuta) otettu B12 (myös syano-) syventävät minulla unta, mutta folaatti aiheutti myös migreeniä. Pitää jossain vaiheessa kokeilla sitä lisää.

Minulta ei tosin löytynyt mitään merkittäviä metylaatioon liittyviä geneettisiä ongelmia. Toisaalta minulla on ollut veressä koholla folaatti, jota kukaan lääkäreistäni, ei edes CFS-lääkäri, ei ole osannut selittää. Tällä tyypillä se ilmeisesti liittyi johonkin metylaatio-ongelmaan ja hän uskoo sen korjaamalla "parantaneensa" EDS:nsä. http://www.mthfrheds.com

Aika mielenkiintoinen tuote sisällöltään.
http://www.holisticheal.com/neurologica ... neral.html

Kuten tämäkin.Selittää myös sen,miksi ainakin minulla kookosöljy ja lesitiini toimivat.
http://www.holisticheal.com/phosphatidy ... spepc.html

Profile  

PostPosted: Tue Apr 09, 2013 03:54 

Tuossakin tuotteessa vain on foolihappoa, ei oikeaa folaattia. :-/

Olen kokeillut fosfatidyyliseriiniä. Siitä ei ollut kuin haittaa. Kookosöljy ja lesitiini eivät tunnu vaikuttavan suuntaan tai toiseen. Runsaalla lesitiinin käytöllä saan oudommat yöunet, mutta en parempaa unta. Joillain kolinergisillä jutuilla saan molemmat, osalla vain toisen (ja joillain ei kumpaakaan vaikutusta).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Metylaatio
PostPosted: Thu Jun 04, 2015 04:26 

Olen saanut metylaatiota tukemaan B-12 vitamiini pistoksia. Mitä tuo metylaatio meinaa?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 04, 2015 05:33 

En löytänyt tuolta sivulta mitään selkeää selitystä sille, MIKÄ tuossa pitäisi toimia ja MIKSI. Juu, erilaisten B-vitamiinien kanssa touhuilua kyllä juu, mutta MIKSI sen toimisi mukamas?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 04, 2015 05:44 

Metylaatio tarkoittaa metyyliryhmän lisäämistä ja se kohdistuu mm. DNA:han ja vaikuttaa siten geenien ilmentymiseen. Se vaikuttaa myös joidenkin välittäjäaineiden tuotantoon. CFS-potilailla metylaatio voi olla liian vähäistä sekä synnynnäisesti että sairauden takia. Netissä on paljon tietoa aiheesta, mm. Amy Yaskolla kokonainen ilmainen kirja, joka on mielenkiintoista luettavaa niin kauan kuin sen lukee "with a grain of salt", kuten varmasti muutenkin teet. Netistä löytyy myös erilaisia kaaviokuvia, joissa havainnollistetaan, mitä metylaatiossa tapahtuu.

Sielulintu: Oletko saanut nimenomaan metyylikobalamiinia? Suomessa sitä ei ole markkinoilla pistoksina, lääkäri voi tietysti tilata ulkomailta.

CFS-verkossa moni on saanut huomattavaa apua metyylifolaatista ihan pelkästään tai pelkän B12:n kanssa. Sitten taas ulkomailla moni vannoo erilaisten protokollien nimeen, joista joissain on vain 2-3 ainesosaa, toisissa jopa parikymmentä. Eräs ruotsalainen Twitter-tuttuni, joka on täysin järkevä eikä mikään huuhaatyyppi, sanoo saaneensa paljon hyötyä protokollasta, jossa oli kasapäin erilaisia kofaktoreita omega-3-rasvoista C- ja D-vitamiineihin. Jos hän ottaa vain osaa, se ei kuulemma tehoa.

SAM-e:tä aion itse vielä kokeilla lähitulevaisuudessa, koska se on ainoa metylaatioon liittyvä aine, jota en ole vielä kokeillut. Suomessahan se on valitettavasti lääkelistalla.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 04, 2015 06:20 

Ihan tavallista hydroxocobalaminia on pistokset.
Juu kyllä vedän myös metyylifolaattia lisänä.
Vaikea sanoa mikä kaikesta tekee sen, mutta olo on parempi. Hormoni, ruokavalio, rautalisä, vitamiinit,?

Profile  

PostPosted: Fri Jun 05, 2015 03:06 

Minä käytin SAMe:ta joitain kuukausia pariin otteeseen. Tuntui toimivan erinomaisen hyvin alkuun mutta hyytyi. Jääkaapista löytyisi vielä melkoinen arsenaali ... Harmi kun ei tullut puheeksi aiemmin.

Onko siihen tullut vielä mitään selvyyttä onko metyloimattomasta foolihaposta ja B-12-vitamiinista haittaa? Niillä siis joilla ne eivät mene käyttöön vaan kertyvät

Profile  

PostPosted: Fri Jun 05, 2015 04:08 

Jos SAMe lakkasi toimimasta, siinä voisi kyllä hyvinkin olla syynä jonkin kofaktorin puutos, se on ilmeisesti yleistä metylaatioravinteissa, että jos jotain muuta puuttuu, ravinne voi ensin toimia ja sitten lakata toimimasta.

Tarkoitatko selvyydellä tieteellistä tietoa? On alustavaa näyttöä siitä, että foolihaposta voi olla haittaa kahdella tavalla: se estää aktiivisen folaatin toimintaa sekä heikentää isoina määrinä immuunijärjestelmän toimintaa (nimenomaan ne CFS:ssä huonosti toimivat NK-solut). Ei-metyloidun kobalamiinin ei pitäisi vaikuttaa näin. Suurin ongelma molemmissa lienee se, että yleensä ihmiset ottavat vain sitä huonoa muotoa sen hyvän muodon sijaan.

Itselläni metyylifolaatti auttoi yksinään, ei auttanut jos söi samalla foolihappoa. Lakkasi toimimasta kuten suunnilleen kaikki muukin minulla. Syanokobalamiini oraalisena auttoi aikanaan paljon, mutta lakkasi toimimasta (jo 2006) ja sen jälkeen mikään kobalamiini missään muodossa ei ole toiminut muuten kuin syventänyt yöunta, mikä taas ei vaikuta minulla päivävirkeyteen ainakaan positiivisesti. Tässä tehokkaimmilta ovat tuntuneet syanokobalamiinipistokset sekä suuret annokset metyylikobalamiinia ja adenosyylikobalamiinia yhdessä suun kautta. (Ja laadukas valmiste; esim. Pro Healthin 35 mg sekoitus neljää B12-vitamiinia vaikutti vähemmän kuin 1 mg Enzymatic Therapyn metyylikobalamiinia + 5 mg Source Naturalsin adenoa).

TMG:stä en muistaakseni huomannut mitään, en ainakaan mitään merkittävää.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 05, 2015 10:16 

Kiitos Maija, tuo kertoi paljon! Foolihappoa sisältävät purkit saa jäädä hyllyyn.

Käytin alkuun isompia annoksia, 400 ug metyylifolaattia ja 500-1000 mcg metyylikobolamiinia. Nyt enää kolmaneksen noista monivitamiinissa, 1 kapseli päivässä Doctor's Best, Best Multiple. Noihin eri muotoihin B12-vitskusta en ole edes tutustunut. Täytyy tsekata

Antaisikohan nyt SAM-e jotain lisää jos kokeilisi uudestaan nyt kun tilanne on jo niin paljon parempi. Eilen leikkasin ruohoa ison alueen, eli työnsin raskasta konetta ja tuloksena tänään vain sellaista pientä lihaskipua normaaliin tapaan. Ei mitään totaaliuupumusta. Vaikea vähän uskoa todeksi. Vielä alkuvuodesta pysyin vapisevilla jaloillani tunnnin kaksi päivässä

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]