Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: B12-vitamiini ja folaatti
PostPosted: Fri Jun 12, 2015 05:51 

Mulla otettiin P-Aktiivinen B12-vitamiini S-B12-TC2. Ja tuloksena 79 (>35). Kannattais varmaan alkaa ottaa B12-vitamiinia??

Profile  

PostPosted: Fri Jun 12, 2015 06:20 

just me wrote:
Mulla otettiin P-Aktiivinen B12-vitamiini S-B12-TC2. Ja tuloksena 79 (>35). Kannattais varmaan alkaa ottaa B12-vitamiinia??

Ööhh... Siis pitoisuutesi on 79 ja raja-arvo on >35. Pitoisuutesi on yli kaksi kertaa raja-arvo. Do the math.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 07, 2015 11:52 

Eräs hollantilainen kertoi, että hän oli ennen CFS:n takia lähes vuoteenoma. B12-imeskelytableteista ei ollut apua. 1,5 vuotta sitten hän aloitti B12-pistokset ja on sen jälkeen pystynyt käymään töissä kolme päivää viikossa, huima ero siis. Saisipa Polonkin noita määräämään, kovin harva on Suomessa onnistunut saamaan, Hollannissa yllättävän moni ihan terveyskeskuslääkäriltään.

Jotkut hehkuttavat nyt myös B12-nenätippoja (Miravital).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Sep 09, 2015 03:53 

Maija wrote:
Eräs hollantilainen kertoi, että hän oli ennen CFS:n takia lähes vuoteenoma. B12-imeskelytableteista ei ollut apua. 1,5 vuotta sitten hän aloitti B12-pistokset ja on sen jälkeen pystynyt käymään töissä kolme päivää viikossa, huima ero siis. Saisipa Polonkin noita määräämään, kovin harva on Suomessa onnistunut saamaan, Hollannissa yllättävän moni ihan terveyskeskuslääkäriltään.Jotkut hehkuttavat nyt myös B12-nenätippoja (Miravital).

Aika jännää, että B12 ei suostuta pistämään. Pitäisiköhän saada se diagnoosi siitä mikälieanemiasta nyt olikaan, jossa siis ongelmana on, että vatsalaukku tms. tuhoaa B12 ja näin ollen se ei imeydy ruoasta mitenkään. Siihen on hoidoksi vain ja ainoastaan B12 injektiot elämänsä loppuun asti. Onkohan näillä ihmisillä ko. vaiva, mutta sitä ei ole vain osattu diagnosoida? Suomalaisten lääkärien tietämys näistäkin vaivoista on täysin olematonta.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 09, 2015 12:58 

Pernisiöösin anemian diagnoosi ei juuri auta, koska pistokset saa siinä yleensä vain 2-3 kk välein. (Monet PA:ta sairastavatkin tarvitsisivat viikottaisen piikin.) CFS:ssä pistoksia otetaan yleensä ainakin kerran viikossa, jotkut päivittäin. Cheney on määrännyt jopa 10 mg päivässä. Minulle määrättiin 3x viikossa. Voi olla, että jollain onkin diagnosoimaton puutos (tosin jos olisi pelkkä puutos, niin paranisi toki ennalleen eikä puolityökykyiseksi, neuropatiat voivat jäädä), mutta B12:lla on monia ns. farmakologisia vaikutuksia myös, vaikuttaa verenkiertoon ja sieppaa peroksinitriittiä, jolloin mitä enemmän, sitä parempi.

Veikkaan, että ainakin 30 % CFS-potilaista hyötyisi selvästi, jos saisi metyylikobalamiinipistoksia useamman kerran viikossa ja lisäksi oraalista metyylifolaattia. Olen muuten törmännyt yhä useammassa paikassa EDS-ihmisten kommenttiin, että hypermobiilissa EDS:ssä metyylifolaatti olisi olennainen juttu. Joidenkin mielestä koko sairaus olisi epigeneettinen, ei geneettinen, mikä selittäisi kyllä, miksi siinä ei ole havaittu mitään yksiselitteisiä geenimutaatioita. Monella täällä metyylifolaatti onkin auttanut paljon. Kaksi kaveria (toisella CFS, toisella ei) ei havainnut siitä mitään vaikutusta, mutta heillä onkin ehkä klassinen EDS.

Suomessa hormonit ovat vaarallisia ja vitamiinit ovat kallista pissaa. :-/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 10:27 

Loppui B-vitamiinilisät (metyylifolaattia vielä on hiukan) tuossa pari viikkoa sitten. Nyt olen alkanut viimeisen viikon aikana huomata yhä pahenevaa aivosumua. Siis aivan totaalista jumia ja idiotismia tämä nuppi täynnä. Ei vaan kulje järki, niin ei kulje. En olisi voinut uskoa, että tuolla on noin suuri merkitys, luulin, että aivosumun helpottamiseen auttoi LDN ja lepo, mutta näköjään tuo B-vitamiinilisä taisikin olla se suurin juttu.

Ja en oikein usko, että kyseessä on plasebo-effektikään, kun vasta nyt tajusin itse asiassa, että nuo B-vitskut ovat olleet loppu. En ole koko juttua edes ajatellut, kun jäi laittamasta dosettiin silloin, enkä viimeksikään osannut niitä kaivata sieltä kun täytin. Nyt vaan pomppasi mieleeni, että perkele, aivan, tuohan on ollut jo 2 viikkoa loppu multa. Ja kas kummaa, aivosumua tosiaankin ollut jo viikon verran.

Osaako joku vinkata parempia ja/tai halvempia, kuin nämä, mitä siis ostin ja käytin ja olivat ok?
http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-B- ... psules/110
http://www.iherb.com/Solgar-Folate-1000 ... lets/51772
Aika suolainen hinta noissa kun tarkkaan ajattelee...plus sitten vielä tullimaksut kun tulee USA:sta... :|

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 10:29 

Kruunuhaan Lääkärikeskuksesta saa B12-vitamiini piikki reseptin.

Väsymykseen, raudanpuutteeseen,

Mitä tarkoittaa metylaatiota tukemaan?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 01:07 

mmjan: Ei taida olla juuri halvempia vastaavia tuotteita. Itse käytän Solgarin 800 mcg Metafolinia sekä Enzymatic Therapyn metyylikobalamiinia (joka on kalliimpaa kuin Jarrow, näitä kahta pidetään parhaina, mutta koska olen jostain syystä fiksoitunut ajatukseen, että ET on paras, käytän sitä, koska ei ole parista eurosta kiinni). Satunnaisesti otan myös Swansonin erittäin edullista P-5-P:tä eli metyloitua B6-vitamiinia, se maksaa pari euroa purkki, mutta sitä ei taida saada Suomeen tilattua fiksusti.

Mikä tuossa moni-B:ssä sitten sinua auttaa on vaikeampi kysymys. B12:han on todella hyvä lisäravinne, mutta 100 mcg ei-sublinguaalisena tuntuu hyvin vähältä. Oletko siis kokeillut myös isompaa annosta (vähintään 1 mg) sublinguaalista B12:ta? On joitain B-vitamiinisekoituksiakin, jotka otetaan sublinguaalisena, mutta nämä maistuvat karsealta, koska niissä on riboflaviinia (B2) josta tulee B-vitamiineihin se ällöttävä "eltaantuneen jugurtin" maku ja haju. Plus B12 on se, joka erityisesti hyötyy sublinguaalisesta annostelusta.

Esim. B1, B2, B3, B5 ja B6 voivat kaikki antaa lisää energiaa ja Polo on alkanut määrätä jopa biotiinia. Tuossa valmisteessasi tosin B1 ja B2 eivät ole aktiivisissa muodoissa. Tiamiinin aktiivisia muotoja ovat ainakin kokarboksylaasi, benfotiamiini ja sulbutiamiini, mutta kaksi jälkimmäistä ovat käsittääkseni Suomessa lääkelistalla. Riboflaviinista aktiivisia ovat kai flaviinimononukleotidi ja riboflaviini-5-fosfaatti, näistä en tiedä paljoa.

Minusta melkeinpä kaikkia B-vitamiineja kannattaisi kokeilla myös siltään (tai isompaa annosta sekoitustabletin ohessa), jo senkin takia että sekoitustableteissa ei useimpia ole niin isoja annoksia. Esim. tiamiinia ja pantoteenihappoa on käytetty hyvinkin suurina annoksina, mm. yhdessä IBD-tutkimuksessa uupumuksen hoidossa jopa 600-1 500 mg tiamiinia, pantoteenihappoakin on käytetty yli gramman päiväannoksina.

Voihan noita tilata ilman tullimaksuja kun tilaa riittävän pieniä tilauksia? Niin minä olen aina tehnyt. Toki postikuluja tulee enemmän, mutta koskaan ei ole tullimaksuja pamahtanut. Nykyinen dollarin kurssi kyllä ärsyttää, parhaimmillaan 22 euroa oli 31 dollaria, nyt alle 24 dollaria.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 04:39 

Kun olen alkanut käyttää metyylikobalamiinia ja metyylifolaattia, olen huomannut kummallisen seikan. MCV, eli punasolujen keskikoko on jonkin verran kasvanaut, kun koko on aiemmin ollut alarajalla tai alle. Pienen koon sanotaan johtuvan raudan puutteesta. Ovatkohan nuo nyt vaikuttaneet raudan parantuneen hyväksykäytön kautta?

En olisi odottanut muutosta punasolujen koossa, koska koon perusteella arvioituna minulla ei ollut B12-puutosta. Jos olisi ollut, niin punasolut olisivat olleet normalia suurempia. Jos molempien puutosta olisi ollut, niin en tiedä, mihin kohtaan punasolujen keskimääräinen koko olisi asettunut.
Ai niin, olen käyttänyt myös Minisunin vahvaa monivitaminivalmistetta.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 06:27 

En ole isompaa annosta kokeillut. Ehkä pitäisi, kun jo tuollakin on tuollaista vaikutusta. Tuntuu vaan niin ärsyttävältä vetää noita tabuja koko ajan. Helpompi olisi ottaa injektiona koko paska, mutta silloin pitäisi vissiin ottaa useammin kuin 2-3kk välein, eikös?

Jos jollakin on ehdottaa parempaa B-vitamiiniyhdistelmää (jossa B1 ja B2 olisivat jo aktiivisessa muodossa...eli missä?), niin otan ilomielen vastaan. Kai sellaisia löytyy, kun vaan penkoo. On netissä noita kauppoja vaikka miten paljon.

Miten muuten B12 pitoisuudet ja nämä? Onko SEID-potilailla alentunut B12 pitoisuus ja sitten pillereillä sen saa normaaliksi, vai onko B12 pitoisuus yleensä normaali ja pillereillä se nousee "huisin korkeaksi"? Ihmettelen vaan tosiaan tuota vaikutusta ja annosta näet...

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 06:55 

pulla: Jos on sekä B12:n että raudan puutos, siitä voi tulla "keskiarvoksi" normaalikokoiset punasolut. En ole varma, miksi ne nyt olisivat kasvaneet. Tällaiseen törmäsin hiljattain: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25825568/

mmjan: Minä en noista valmisteista tiedä kun en itse sellaista käytä (minulla on tosiaan foolihapoton monivitamiini LEF:ltä ja erikseen B6, B12 ja folaatti, olen kokeillut about kaikki B-vitamiinit myös yksitellen isoilla annoksilla). IHerbissä tai Amazonissa avainsana "coenzymated" löytää ne ja sitten voi itse katsoa sisällön, ei niitä niin paljoa ole. Mutta en usko, että löydät mitään edullisempaa, about samanhintainen parempi tuote saattaa vielä löytyä. Ja Jarrow kuitenkin on hyvä merkki, niin nuo mitä tuossa on todennäköisesti kuitenkin imeytyvät hyvin. (B1:n ja B2:n aktiiviset muodot listasin tuossa edellisessä postauksessani.)

Injektioita pitäisi tosiaan saada vähintään kerran viikossa. Suomessa sellainen vaatii jo käytännössä funktionaalista lääkäriä - tai tosi hyvää tuuria, eräs kaveri Helsingissä sai saksalaissyntyiseltä tk-lääkäriltä reseptin pistoksiin, mutta harmillisesti lääkäri jäi pian eläkkeelle. Pistokset voivat olla todella paljon tehokkaampia kuin pillerit, esim. merkittävä vaikutus vaikka oraalisella ei olisi mitään vaikutusta. Toisaalta Suomesta ei välttämättä saa lainkaan metyylikobalamiinia pistoksina ja suun kautta voi sentään ottaa metyylikobalamiinia ja adenosyylikobalamiinia. (Hollantilaisen CFS-lääkärini mielestä tosin pistoksena ero eri muotojen välillä ei ole suuri.)

Yleensä kai CFS:ssä ei ole erityistä B12-puutosta. Suurimmillaan on käytetty jopa 10 mg päiväannoksia B12:ta pistoksina. Ei silloin enää mitään puutosta korjata vaan käytetään kobalamiinia farmakologisesti. Se mm. sieppaa peroksinitriittiä ja parantaa punasolujen muotoutuvuutta. En osaa sanoa, millaiset B12-arvot tällaisesta hoidosta sitten tulee verikokeisiin, varmaankin tosiaan huisan korkeat. Mutta B12-arvot eivät onneksi olla liian korkeat. Jos arvo on vaikka 2 000 ilman B12-lisää, se voi johtua maksasairaudesta. Mutta 10 000 arvo jos syy tiedetään on ihan jees.

Riippuu tietysti puutoksen määritelmästä, voihan sitä ajatella, että "CFS-potilas tarvitsisi poikkeavan suuria annoksia B12-vitamiinia, vaikka tätä ei voi verikokeista havaita". Onhan se tavallaan eräänlainen puutos.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 09:55 

Heh, itse voisin kyllä periaatteessa pistää tuon B12 ja muutkin, jos vaan saisi reseptin ja pullon, mutta en kyllä ilkeä itseäni pistää. Se on vaan jotenkin niin...kääk...en tykkää. Pitäisi varmaan perustaa joku piikitysrinki tänne päin Suomea asian tiimoilta... :twisted: :lol:

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 11:15 

B12:n pistäminen on todella helppo nakki, vaikka ajatus kuinka inhottaisi. Neulat ovat niin ohuita, että se ihan oikeasti tuntuu about hyttysen pistolta (sitähän sanotaan kaiken maailman rokotteista, mutta niihin se ei yleensä päde, B12-pistoksiin kyllä). Voihan sen toki rekrytoida vaikka perheenjäsenen pistämään. Jos se meneekin lihaksen sijaan ihon alle tai vaikka suoneen niin mitään vahinkoa ei tapahdu.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:07 

Maija wrote:
Voihan sen toki rekrytoida vaikka perheenjäsenen pistämään.

Joo, mä voisin pyytää exää pistämään, kun se(kin) on hoitsu. Piikittäisi varmaan mielellään ja usein ja lujaa, eikä ehkä ihan kovin hellävaraisesti... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Wed Mar 23, 2016 10:22 

Aloitin itsekin nyt B12-lisän. Onko se 1 mg/vrk riittävä annos? Folaatti ei tehnyt mitään ainakaan sillä 1000 ugn annoksella, vieläkö kannattaa kokeilla isommalla?

Lähiapteekissa on ensi kuussa B12-vitamiinin mittauspäivä. Sinne varmaan kannattaa suunnata. Näköjään samassa saa mitattua myös D-vitamiinitasonsa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]