Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:33

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: B12-vitamiini ja folaatti
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 01:23 

Minulla on pienet punasolut. Synnynnäisesti kai. Syön jatkuvaa rautalisää mutta olen vasta nyt tilannut mukaan metyylifolaattia ja B12-vitamiina (mun hb on naiseksi ihan hyvä, 130. Mulle tosin tuokin on aika matala).

Voinnissa on kyllä selvä ero positiiviseen suuntaan! Mun lääkärini on koko ajan ollut sitä mieltä, että uupumukseni taustalla on tämä rautaongelma (keuhko- ja sydänsairauksien ja MCAS:n sekä työuupumuksen lisäksi), mutta minulle on suositeltu foolihappoa folaatin sijaa. Folaattiin vaihtaminen vasta on tehnyt merkittävän eron.

Käyttääkö kukaan muuten noita harvinaisempia B-vitamiineja eli B15 tai B17?

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 12:03 

B15 ja B17 eivät liity mitenkään oikeisiin vitamiineihin. B17 on selvästi myrkyllistä, B15 hyvin mahdollisesti - vielä kun olisi yksiselitteistä mikä aine B15 edes on, siis kemiallisesti.

Pysyisin hyvin kaukana.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 11:43 

Venäjällä B15-vitamiinia käytetään paljon. Saksassa olen siihen myös törmännyt nimellä Pangamsäure (Pangamic acid). Muuten en osaa asiasta sanoa mitään.

Lienee siis syytä välttää tuota. (B17-vitamiinia en ole edes etsinyt)

Edit: Mjaa, B15 on ollut 1980-luvulla käytössä lähinnä urheilijoiden ja laukkahevosten (!) doping-aineena. Kemialliselta koostumukseltaan aine on vaihdellut, joten sen suhteen ei tosiaan näytä olevan yksimielisyyttä edes siitä, mitä kyseinen aine kemiallisesti on (tosin sitä on doping-testeissä silti löydetty hevosilta, merkillistä). Venäläisiä lääkäreitä ei tässä asiassa kannattane kuunnella.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 12:37 

Maija wrote:
B12:n pistäminen on todella helppo nakki, vaikka ajatus kuinka inhottaisi. Neulat ovat niin ohuita, että se ihan oikeasti tuntuu about hyttysen pistolta (sitähän sanotaan kaiken maailman rokotteista, mutta niihin se ei yleensä päde, B12-pistoksiin kyllä). Voihan sen toki rekrytoida vaikka perheenjäsenen pistämään. Jos se meneekin lihaksen sijaan ihon alle tai vaikka suoneen niin mitään vahinkoa ei tapahdu.

Tästä ei voi olla samaa mieltä. Paljon riippuu siitä kuka pistää. Vuosia olen saanut näitä. Joskus on joku harjoittelija on todella sattunut. Tämä ei minusta ole kuitenkaan ongelma jos B12 auttaa ja sehän auttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 02:53 

Mikset pistä itse? Minulla ei ole koskaan sattunut itse pistämänäni, ei edes ensimmäinen kerta koskaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Apr 09, 2016 11:51 

Maija wrote:
Mikset pistä itse? Minulla ei ole koskaan sattunut itse pistämänäni, ei edes ensimmäinen kerta koskaan.

Hyvä kysymys. Minulle piikin joskus aiheuttama kipu ei ole ollut ongelma. Useimmiten piikki on ollut kivuton tai lähes kivuton.
Olen kuitenkin siirtynyt jokin aika sitten takaisin suun kautta, kielen alla käyttöön. Minulla imeytyy siten riittävän hyvin mikä on varmistettu verikokeella. Pääasiallinen syy muutokseen on että piikin jälkeen tulee minulla huonompi vaihe ja vasta päivän, parin päästä selvä hyöty.
Suihke toimii kielen alla nopeasti, tabletti toimii hitaammin. Nämä tuntuvat tällä hetkellä riittävältä.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 09, 2016 01:12 

Verikokeet eivät kerro vielä yhtään mitään. Usein käy niin, että oraalinen/sublinguaalinen B12 nostaa veriarvoja hulppeasti, mutta ei vaikuta itse oireisiin, vaikka piikki vaikuttaisi. Plus piikistä imeytyy aina paljon enemmän.

Tietysti jos et huomaa eroa piikin ja sublinguaalisen välillä, niin mikäs siinä, mutta verikokeilla sitä ei voi perustella. Jos olet ottanut piikkejä jonkun toisen antamana, tuskin olet ottanut tarpeeksi usein eli esim. joka toinen päivä.

Profile  

PostPosted: Sat May 07, 2016 09:45 

Onko muuten suomessa miten yleistä että synteettistä foolihappoa lisätään kaupan leipien viljoihin? pakkausselosteissahan ei monesti mitään asiasta lue.

Profile  

PostPosted: Sat May 07, 2016 09:59 

Yleiset vitaminoinnithan ovat aina kansallisia juttuja. Siis toki yksittäisessä mehussa tai muroissa voi olla vitamiinia, mutta esim. ruokasuolan jodiointi tai maidon D-vitaminointi (miinus luomu) ovat yleisessä käytössä. Suomessa jauhoihin ei lisätä foolihappoa. Jos lisättäisiin, se pitäisi ilmoittaa.

Suomessa toki myydään jonkin verran ulkomaisia tuotteita, joissa on vitaminoitua jauhoa. Tämä on aika harvinaista, ne ovat lähinnä erikoistuotteita ja foolihappo on niissä ilmoitettu. Minulla on mm. Atkins-pastaa, jossa on foolihappoa, koska se on yhdysvaltalainen viljatuote. Vaikka muuten välttelen foolihappoa, en ole huolissani sen saamisesta, kun syön foolihappolisättyjä tuotteita enintään pari kertaa kuussa. Määrä on kuitenkin vitamiinitablettia selvästi pienempi.

Profile  

PostPosted: Sun May 08, 2016 03:59 

Jännää. Minä söin B-vitamiini (yhdistelmävalmistetta) + metyylifolaattia + B12 jättiannoksin. Aivosumu helpotti.

Sitten jätin tuo B-vitamiini (yhdistelmävalmiste) pois ja söin vain metyylifolaattia + B12 jättiannoksin. Aivosumu tuli takaisin.

Aloitin uudestaan syömään B-vitamiini (yhdistelmävalmistetta) + metyylifolaattia + B12 jättiannoksin. Aivosumu helpotti.

Mitenkäs tämä tällä tapaa, osaatko Maija spekuloida, mistä voisi johtua? Eikös juuri sen metyylifolaatin + B12 pitänyt olla "se juttu" tässä paketissa? Nyt näyttääkin siltä, että siitä ei ollutkaan minulle mitään apua, vaan nimenomaan pitää vetää kaikki B-ryhmän vitamiineja (ja ehkä sen lisäksi sitten vielä noita kahta erikseen, en tiedä). Häh? :D

Profile  

PostPosted: Sun May 08, 2016 04:04 

Hyvä tietää että pitää ilmoittaa.

Olen nyt käyttänyt Jarrow Formulasin B-yhdistelmävitamiinia jossa on 400mcg metyylifolaattia. Noin viikon koin saavani apua valmisteesta, mutta nyt pari päivää on ollut kova uupumus ja päänsärky. http://mthfr.net/methylfolate-side-effects/2012/03/01/ -sivustoa luin ja yhdistin että oireeni luultavasti johtuvat juuri tosta metyylifolaatista. Pidän nyt taukoa, jotta sivuvaikutukset lähtisivät pois. Ilmeisesti viittaa siis siihen että jonkin sortin MTHFR-mutaatio olisi kyseessä? ei ole näitä multa testattu.

Profile  

PostPosted: Sun May 08, 2016 10:14 

Minun piti aloittaa metyylifolaatti hitaasti ja nostaa sitä vain 100 mcg kerrallaan parin viikon välein, vaikka en ole herkkä lääkkeille eikä minulla pitäisi olla pahoja, ainoastaan lieviä MTHFR-mutaatioita. Jos aloitit 400 mikrogrammalla, se voi olla sinulle ihan liikaa aloitusannokseksi.

Toki monella sivustolla on myös muita ohjeita, kuten että käytä kaliumlisää, mutta minulla ainakin olennaisinta oli kasvattaa annosta hitaasti. Ja voi olla, että silti tuli usein migreeni annosnoston yhteydessä, ennen kuin keho tottui.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 01:23 

Kysyin muuten apteekista, että miksei heidän valmisteissaan ole missään metyylifolaattia. Voitte arvata, mikä oli vastaus? Pään pyöritystä..."mikä metyylifolaatti"...joopajoo...ylihinnat, mutta ei edes kunnon laatua saatavilla sieltä. Hohhoijaa...

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 01:28 

Apteekissa on raskausajan vitamiineja, joissa on metyylifolaattia - mutta tietääkseni kaikissa myös foolihappoa. (Se on mahdollisesti lainsäädännöllinen juttu, että ei saa markkinoida raskausajaksi jos ei ole foolihappoa.) Jos niissä ei olisi foolihappoa lisäksi, ne sopisivat toki myös CFS-potilaalle, vaikka ei olisikaan raskaana (miehille niissä voi olla ehkä liikaa rautaakin, en tiedä).

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2016 09:54 

Nyt on viikko takana 100mcg Metyylifolaattia + 500mcg Metyylikobalamiinia sekä folaattia sisältämätön B12-yhdistelmävitamiini. Edelleen tulee päänsärkyä ja uupumus on normaalia kovempi. Pitää varmaankin kokeilla tätä testiä uudemman kerran sitten kun on enemmän vapaata.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]