Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: Raudanpuute
PostPosted: Tue May 15, 2007 10:27 
Offline

Joined: Tue Jan 30, 2007 03:34
Posts: 185
Olen vajaan viikon syönyt rautaa ja uupumus on selvästi vähentynyt.

Tästä dokumentista käy ilmi kuinka monta mahdollista mutkaa anemian diagnosoinnissa on. Ja tässäkään ei lue mitään siitä, onko mahdollista että lihansyöjilläkin voi olla anemiaa mutta luulisi että olisi mainittu jos kaikki tutkimusten osanottajat olisivat olleet kasvissyöjiä (itse olen).

Multivitamiinin rauta ei usein ole hyvin imeytyvässä muodossa.

www.ibms.org/pdf/bs_articles_2006/laten ... _sep06.pdf

Dokumentissa mainitaan hyvinä testeinä transferriini saturaatio sekä transferriini reseptoritesti. Mutta nekään eivät ole täysin varmoja.

Hemoglobiini ei ole lainkaan hyvä anemian mittari, eivät retikulosyytit jne.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 10:52 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5962
Location: Amsterdam, Hollanti
Öh, ihmeellinen käsitys, että anemia olisi kasvissyöjien ongelma. Kasvissyönti ei aiheuta minkäänlaista raudanpuutetta, jos syö oikein. Erityisen tärkeää on syödä C-vitamiinipitoista ruokaa joka aterialla. Itse asiassa vegaaniruokavaliossa raudanpuuteanemian riski on todennäköisesti pienempi kuin sekasyöjällä mm. maitotuotteiden välttelemisen takia. Itselläni oli aikoinaan kun söin vielä lihaa hemoglobiini hädin tuskin 120. Nykyään se on 147 eli naisten suositusten ylärajoilla. Kyllä hemoglobiinilla jokin korrelaatio elimistön rautastatukseen on.

Noin viisi vuotta sitten söin rautakuurin lääkärin pyynnöstä (100 mg päivässä C-vitamiinin kanssa). Olo ei parantunut yhtään. Eipä rautaa kannattaisikaan syödä ellei ole varmistettua anemiaa, se kun on pro-oksidantti. Suurin osa anemiatapauksista ei muuten johdu raudanpuutteesta, vaan muista tekijöistä (esimerkiksi vatsahaava, runsaat kuukautiset, tiettyjen B-vitamiinien puutostila tai tiettyjen mineraalien liiallinen saanti). Joten kyllä, on hyvin mahdollista, että sekasyöjällä on anemia. Miehillä se on tosin varsin harvinaista verrattuna naisiin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 11:09 
Offline

Joined: Tue Jan 30, 2007 03:34
Posts: 185
No, C-vitamiinilla ei mielestäni ollut suurta merkitystä raudan imeytymisessä. Lihassa ja kalassa oleva rautatyyppi (heme iron) imeytyy muistaakseni n. 5-10 kertaa paremmin kuin kasvisten rauta. Sinun tapaustasi en osaa kommentoida sen tarkemmin.

(Statistical) "Correlation does not imply causality" jos ajatelleen kausaliteetilla anemiaa.

Tuo että ei pitäisi syödä rautaa turhaan, on tietysti näin, mutta koska rautavarastot alkavat laskea kuitenkin välittömästi niin pitäisi ehkä käydä testauttamassa 2-3 kertaa vuodessa se taso ja lääkärit tykkää. Itse näillä näkymin aion syödä tätä lisää "ikuisesti", uskon että mahdolliset hyödyt>haitat.

En tiedä tuosta suurimmasta osasta. Tutkimustuloksia on voinut vääristää se, että ei ole käytetty noita em. testejä vaan ferritiiniä mitattu.

Tuo että miehillä on harvinaisempaa on sinänsä mielenkiintoista.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 11:23 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5962
Location: Amsterdam, Hollanti
Miksi se on mielenkiintoista? Rautaa ei poistu juuri lainkaan ulosteen ja virtsan mukana, käytännössä vain veren mukana. Ja terveellä miehellä ei pitäisi poistua elimistöstä verta, hedelmällisessä iässä olevilla naisilla puolestaan poistuu. Sen takia suosituksetkin ovat yleensä tyyliin miehillä 12 mg päivässä, naisilla 18 mg.

En todellakaan suosittelisi syömään rautatabletteja jatkuvasti, ellei niissä ole todella vähän rautaa, tai ellet käytä niitä kuuriluonteisesti (esim. pari kuukautta vuodessa). Eikä varmaan juuri kukaan lääkärikään suosittelisi, kun et ole nainen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 11:58 
Offline

Joined: Tue Jan 30, 2007 03:34
Posts: 185
No niin joo 8) Ei yhdistynyt. En jaksa tarkistaa, onko siis miesten diagnosointi ihan noin vähäistä. Toisaalta, naisten osuus joilla tuota ongelmaa (anemiaa) oli, oli 22% tuossa pdf:ssä ja yhdessä toisessa tutkimuksessa 10% missä muistaakseni kontrolloitiin dieettiä ja kait muitakin tekijöitä. Mä vaan ajattelisin että se olis suurempikin prosentti, mutta voiko sitten vaikka vuodon määrä vaikuttaa noin paljon...

Minun täytyy tutkia enemmän tuota lihansyöntiä vs. mainitsemasi muitten tekijöitten merkittävyyden eroa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 10:03 
Offline

Joined: Tue Jan 30, 2007 03:34
Posts: 185
Minua Maija kiinnostaisi sinun versiosi tuosta heme/non-heme raudan imeytymiseroista (muutenkin linkit antaisivat enemmän painoarvoa tiedoillesi).

Tässä Vegan Societyn tieto: 22% lihan ja 1-8 % kasvisten raudasta imeytyy. Ero on siis jopa suurempi mitä mainitsin.

C-vitamiini lisäsi 35% raudan imeytymistä kasviksesta yhdessä tutkimuksessa, 100% toisessa.

Kuitu ei välttämättä heikennä imeytymistä, fosfaatti sen sijaan ilmeisesti suuresti vähentää sitä.

http://www.vegansociety.com/html/food/n ... n/iron.php

Yhdessä tutkimuksessa löydettiin eroa paitsi eri ruokien raudan imeytymisessä, myös niiden hyödyntämisessä (eli miten lopputulos näkyy maksassa).

Pikaisella etsinnällä en löytänyt mitään tekstiä, missä olisi jokainen ruoka eriteltynä tällä tavalla, ja viitteet vielä mukana. Tämä olisi kuitenkin mielestäni tärkeää. Samalla lailla kuin T3-kilpirauhashormoni voi monille olla erittäin tärkeä vaikka labrat olisivatkin normaalin rajoissa.

Minä myös haluan ajatella laatikon ulkopuolelta vähäsen, ja tässä tapauksessa tuli mieleen että mitä jos raudan imeytymistä kontrolloiva mekanismi (tällainen on olemassa, estämässä raudan ylikertymistä kehoon mutta se ei aina toimi, ehkä n. 5%:lla) fuulaantuu kroonisesta taudista niin että luulee että rautaa on jo tarpeeksi kun vaikka ferritiini on ylhäällä, vaikkei rautaa olisi erytropoietiisiin saatavilla.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 06:54 
Offline

Joined: Sat Sep 16, 2006 11:40
Posts: 72
En usko, että raudan syömisestä on kummempaa hyötyä CFS:ssä. Tottakai kuitenkin kannattaa pitää tasot kohdillaan, mutta kuten Maijakin sanoi, liikaa ei kannata syödä.

Mulla on ollut pienestä pitäen aika matalat rauta-arvot ja rautakuureja söin varsinkin pienempänä. Kasvisruokavalioon siirtymisellä ei mielestäni ole ollut vaikutusta kovinkaan paljoa, tosin en tiedä minkälaiset rautavarastot mulla oli sitä ennen. Jostain syystä CFS:än sairastuttuani ei vatsani ole rautaa enää kestänyt. 2002-2003 kokeilin varman kaikkia apteekin rautavalmisteita + luontaistuotteita, mutta mitään en pystynyt syömään. 2003 syksyllä sain sitten sisätautipolilla useamman rautainfuusion, koska varastot olivat tosi tyhjät. Väsymykseen siitä ei ollut apua, ehkä hieman fyysisen rasituksen sieto parani. Luulen, että e-pillereillä on jonkin verran vaikutusta rauta-arvoihini nykyään, siis kun ei tarvitse joka kuukausi kärsiä. Tarviskin koittaa mittauttaa varastot, jostain syystä viime kertoina kun olen pyytänyt niin olen saanut pelkän hemoglobiinin mittauksen. No se nyt on ainakin vielä pysynyt normaalin rajoissa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 09:08 
Offline

Joined: Tue Jan 30, 2007 03:34
Posts: 185
Ei liikaa, luin että siitäkin tulee uupumusta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 10:57 
Offline

Joined: Fri Jan 25, 2008 04:40
Posts: 1744
Toivon saavani raudasta itselleni hoidon. Olen lukenut, että mm. kielikipu ja ruokatorvivaiva (jotka ovat minulla) voivat johtua raudan puutteesta. Ja raudan puute ei välttämättä näy tavallisissa verikokeissa. Kielikipu voi johtua myös hiivasta tai diabeteksesta. Hiivaa ei viljelynäytteessä ollut. Selvää diabetestakaan minulla ei ole. Tietysti kielivaivat voivat johtua myös pahanlaatuisista muutoksista.

Katsoin omia punasolujani mikroskoopissa. Minusta siellä on maalitaulusoluja, jotka voivat liittyä anemiaan (mutta myös kolesterolin tai lesitiinin lisääntymiseen, sappi- tai maksaongelmaan). Oireluettelot raudanpuutteessa ovat hyvin samanlaisia kuin kilpirauhashormonin vajauksessa tai cfs:ssä. Miksi lääkärit eivät alussa selvitä perusteellisesti anemian mahdollisuutta? Jos vaikka minäkään en olisi tarvinnut tyroksiinia.

Nyt panen toivoni mahdolliseen raudanpuutteeseen ja sen hoitamiseen. Hemoglobiinini on kylläkin 14,5, joten sen mukaan ei puutetta pitäisi olla. Ja olen käyttänyt jonkin verran nestemäistä rautavalmistetta. Jossakin suositellaan tutkimaan mm. seerumin rauta, seerumin transferriini, seerumin ferritiini ja maksaentsyymit.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 11:24 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5962
Location: Amsterdam, Hollanti
Kielikipu voi viitata myös B12:n puutteeseen (syynä kai siinäkin anemia), olen tosin varmaan sanonutkin tämän. Yleensähän anemian syynä on jokin muu kuin raudanpuute. Punasolujen koostahan eli MCV:stä voi usein päätellä, onko kyseessä raudan puute (pienet punasolut) vai B12:n puute (isot solut).

Ferritiini olisi kyllä hyvä mitata. Rauta on kuitenkin pro-oksidantti ja muutenkin lähinnä haitaksi, jos sitä ei tarvitse. Naisilla tietysti pienempi vaara saada sitä liikaa, mutta silti. Olen käsittänyt, että ferritiinimittaus kertoo varsin luotettavasti rautavarastojen tilan. Tietysti jos vahvasti uskot, että raudanpuute voi olla ongelma, ei kai muutaman viikon kokeilusta hirvittävää haittaakaan ole. Onhan sillä mielenrauhallakin arvonsa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 08:40 
Offline

Joined: Fri Jan 25, 2008 04:40
Posts: 1744
Ferritiini ei ole luotettava, jos on joitakin pahoja sairauksia tai tulehdusta (tulee liian suuria tuloksia). Ferritiini oli joulukuussa 35 kun viite oli 5-90. Joidenkin mielestä ferritiini pitäisi olla aika korkea. Ferritiinikin maksaa aika paljon, joten minun on karsittava sellaiset, jotka ovat vähän turhia (ei ole enää vakuutusta). B-vitamiinivalmistetta käytän, siinä on myös foolihappoa. On tämä tilanne vähän käsittämätön. Kieli on omituisen makuinen eikä tahdo mahtua suuhun, eikös kielen turpoamistakin ole raudanpuutteessa. Nyt kun pitäisi olla hyvä hoito kilpirauhasasiassa, niin ongelmia on. Kilpirauhashoidon yhteydessä tähdennetään riittävää rautaa, mutta en tiedä, mitä raudan vähyys tekee. Olen käyttänyt vähän rautaa helposti imeytyvässä muodossa. Rautatilanteen mittaaminen muuten kuin hemoglobiinina on minusta perusteltua. Haluan sen selvittää ja mennä lääkärille kyselemään. Lisäksi haluan pitkäsokerimittauksen, terveyskeskuksesta en saanut sitä. Kielikipua voi nimittäin aiheuttaa myös diabetes. Koska kieli on kuiva ja aiheuttaa janontunnetta, juon paljon. ACTH:n kävin itse kokonaan maksaen jo otattamassa maksoi 44 euroa, joten kovin kalliita tutkimuksia en haluaisi paljon. Sillä voisi selvittää lisämunuaistilaa, Cushingin tautia ei ainakaan ole deksametasonikokeen perusteella. Tämä itse itsensä lääkärinä olo tulee kalliiksi. Olisi kiva, jos jossain paikassa tehtäisiin kaikki tutkimukset samalla kertaa, mutta kun sellaiseen ei pääse.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 04:28 
Offline

Joined: Mon Sep 29, 2008 05:37
Posts: 571
Location: Turku
-------


Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:50, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 05:24 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5962
Location: Amsterdam, Hollanti
Minun mielestäni ei kannata. Rautahan on oksidantti ja korkeista arvoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan rauta-arvojasi olisi varmaan hyvä seurata, koska hemoglobiinin laskeminen voi kertoa sisäisestä verenvuodosta, kuten vatsahaava tai paksusuolensyöpä. Jos arvo laskee edelleen, olisi kenties aiheellista tehdä tutkimuksia (esim. okkultti veri ulosteesta). Siihen voi varmasti olla muitakin syitä, esim. lääkkeet saattavat vaikuttaa, mutta tuollaiset on aina hyvä tutkia.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2008 01:25 
Offline

Joined: Mon Sep 29, 2008 05:37
Posts: 571
Location: Turku
Kiitos vastauksestasi, Maija! :)


Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:51, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2008 02:31 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5962
Location: Amsterdam, Hollanti
En tiedä millaisia puutoksia voi mahdollisesti seurata haiman vajaatoiminnasta, mutta ilman viljoja pärjää kyllä, jos syö muuten terveellisesti ja monipuolisesti. Ja kaikkein ravitsemusrikkaimmat viljat (tattari ja quinoa) eivät sisällä gluteenia ollenkaan. Ne hakkaavat kevyesti jopa rukiin ravintoainesisällössä.

Lähinnä ehkä seleenistä saattaisi mahdollisesti tulla puutetta, mutta seleeniä saa runsaasti parapähkinöistä - jopa vain 1-2 pähkinää päivässä tarjoaa runsaasti seleeniä. Sitä on muissakin pähkinöissä ja siemenissä aika paljon, mutta parapähkinät ovat ehdottomasti paras lähde. Myös oluthiivahiutaleet (luontaistuotekaupoista, ei "elävä" hiiva) sisältävät runsaasti seleeniä, samoin kuin useimpia muitakin ravintoaineita. Niitä käytetään vegaaniruoassa antamaan "juuston" makua, mutta niitä voi sirotella myös esim. puuroon jne. Hiivahiutaleissa on paljon myös RNA:ta, joka CFS:ssä voi olla eduksi.

Vitamiinien suhteen minusta ei välttämättä kannata mittailla, koska kaikkia ei voi edes järkevästi mitatata verestä ja toisaalta vitamiinien syöminen tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin testien tekeminen. D-vitamiinin arvot olisi kyllä hyvä mitata, mutta sitä ei tehdä juuri koskaan. Itse suosittelisin seuraavia ravintolisiä:

- D-vitamiini vähintään 40-50 mcg päivässä talvella (jotkut tarvitsevat jopa 100 mcg päivässä ja jotkut myös kesäisin) - kaikki suomalaiset
- C-vitamiini 500-1,000 mg päivässä (apteekissa 200 kpl 500 mg tablettia alle kympin) - CFS:ää ja useimpia muita sairauksia sairastavat , ei pakollinen mutta voi olla hyödyksi
- monivitamiini (halvin on Pirkka, alle viisi euroa 100 kpl) - CFS:ää sairastavat, miksei terveetkin
- sinkki - CFS:ää ja monia muita sairauksia sairastavat, kokeile 30-60 mg päivässä muutaman viikon ajan, jos et huomaa eroa, voit lopettaa
- magnesium - CFS:ää sairastavat, 300 mg päivässä mieluiten magnesiumaminohappokelaattia (ei oksidia!), jos et muutamassa viikossa huomaa vaikutusta, voit lopettaa
- vahva B-vitamiini - CFS:ää, masennusta ja joitain muita sairauksia sairastavat, kokeile muutaman viikon ajan ja jos et huomaa eroa, voit lopettaa
- vahva B12 - kuten edellä

Ainoat mistä voi saada yliannostuksen käytännössä ovat A-vitamiini (ei päde beetakaroteeniin) ja B6-vitamiini, jota vaaditaan liika-annostukseen kymmeniä tai satoja milligrammoja päivässä.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group