Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:22

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Raudanpuute
PostPosted: Sun Dec 06, 2015 10:24 

Minulla oli keväällä ferritiini 9. Julkisen puolen mukaan ihan OK, kun minimi on 5. Yksityiseltä käskettiin heti rauta- ja c-vitamiinikuurille. Nykyään on luokkaa 50 ja sen kyllä huomaa voinnissa.

Onko muuten tietoa, että mikä noita rautavarastoja kuluttaa? Olen miettinyt, että CFS:ni taustalla olisi krooninen infektio. Sain sepsiksen 2010 salmonellabakteerista, ja sen jälkeen on todistetusti ollut mykoplasma sekä niitä seuranneet uupumuksen pahenemisvaiheet.*

* En aluksi huomannut kuin ekan sivun vastaukset. Ilmeisesti infektio voi olla syynä? Onko muita vaihtoehtoja, mitä ei ole tullut vielä ilmi?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 10:56 

Minulla kupari on ennemmin liian korkea.

Ainakin osittain rautavarastoja voi kuluttaa osalla se, että hemoglobiinia muodostuu liikaa, jotta alihapetetut kudokset saisivat edes jotenkin happea. Pololla on teoria, että tämä menee vaiheissa, en nyt muista tarkkaan miten, mutta olisiko niin, että ensin normaali Hb ja Fe, sitten Hb nousee Fe kustannuksella, kun Fe loppuu niin sitten tietysti Hb:kin alkaa laskea.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 12:50 

Täytyy vielä varmistaa labratuloksista, mutta tuo Polon teoria voi hyvinkin päteä kohdallani. Sellainen mielikuva on, että ferritiinin laskiessa olin erittäin tyytyväinen, että Hb on kuitenkin noussut.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 01:51 

Tarkistin labrat, mutta teoriaan en voi oikein ottaa kantaa, kun ferritiini on mitattu vain muutaman kerran. Näyttäisi, että ainakin näiden perusteella menee ohjekirjan mukaan eikä matalaan ferritiiniin ole liittynyt hemoglobiinin nousua. (En tosin löytänyt ihan kaikkia labramittauksia..)

Hb 127-135 (2013-2014),
Hb 126 (3/15) ja ferrit 9 (4/15),
Hb 147 (12/15) ja ferrit 54 (10/15).

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 02:23 

Maija wrote:
Minulla kupari on ennemmin liian korkea.
Yhden mun lääkärin mukaan sekä korkea, että matala kupari voi aiheuttaa raudan puutetta. Mulla oli kupari hiuksista testattuna hivenen liian korkea. Auttoi tosi tosi paljon anemiaan, kun otin kuurin kuparia poistavia lisäravinteita. Sinkkiä siinä ainakin oli, en muista mitä muuta. Joudun kyllä edelleen silloin tällöin ottamaan lisärautaa, mutta en niin usein, pitkään ja suuria annoksia.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 10:32 

Kysymys: Äidilläni on hb 81. On ollut parikymmentä suotta välillä 80-90. Lääkäri ei tutki, käskee vain syödä rautatabletteja, jotka eivät yksinään auta äidilläni hb:n nostamiseen. Olen epäillyt hänellä B12-puutosta ja hän käyttääkin nyt B12-vitamiinia suihkeena (se aktiivisempi muoto, en nyt muista sen nimeä). Lääkäri ei suostu edes mittaamaan B12-vitamiinia äidiltäni, saatikka että hän jotain pistoshoitoa saisi. Seitsemänkymppinen joutaa kai kuolla mieluummin pois yhteiskunnan varoja kuluttamasta?

Kenelläkään mitään ideoita, miten voisi vielä hoitaa raudan ja B12-suihkeen lisäksi? Hän on todella allerginen suurimmalle osalle lisäravinteista, joten ei voi juuri syödä mitään hivenainevalmisteita. Sinkkiä hän syö.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 10:57 

Öhm. Todella törkeää olla tutkimatta. Tuollainen anemia huonontaa elämänlaatua, mutta siellähän voi olla esimerkiksi jokin suolistosairaus taustalla, jopa paksusuolensyöpä. Anemiassa pitää aina epäillä tällaisia, se on koululääketieteen perusteita. Iäkkäällä voisi ehkä olla verisairauskin? Jos kyseessä olisi B12-imeytymishäiriö, siihen ei välttämättä auta muu kuin pistokset. Onko homokysteiiniä mitattu?

Eikö lääkäriä voisi vaihtaa? Terveyskeskuksessakin se onnistuu, jos nyt lääkäreitä ei pikkupaikkakunnalla ole vain yksi (onko se edes mahdollista?).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 11:55 

Ei ole mitattu homokysteiiniä. Vuosittain otetaan vain pieni verenkuva ja siinä on kaikki muut arvot OK paitsi tuo hb. Lääkäri vielä kehtasi väittää, että äitini käyttää liikaa alkoholia ja siksi hb on matala! Äitini on ollut koko ikänsä absolutisti, joten väite oli kyllä uskomattoman törkeä. Lääkäri ei ollut edes uskonut sitä, että äitini sanoi, ettei koskaan käytä alkoholia, vaan yritti ehdottaa AA-kerhoa. En ymmärrä mistä lääkäri sai moista päähänsä, kun äitini pukeutuu ja laittautuu aina erittäin huolitellusti eikä taatusti näytä tai muutenkaan vaikuta alkoholistilta. Pääkin on terävä kuin partaveitsi joten minkään höperyyden vuoksikaan ei moista voi luulla.

Äiti asuu nyt toisella paikkakunnalla mutta on muuttamassa minun naapuritalooni tammikuussa. Täällähän tulee väkisinkin sitten uusi tk-lääkäri. Jos hänkään ei tee asialle mitään, niin olen ajatellut, että menisin äidin mukaan lääkärikäynnille ja vaadin, että asia tutkitaan kunnolla. Olen aika tiukka vaatimaan hoitoa, kun taas äitini on aika kiltti, ei juuri sano lääkäreille vastaan.

Lisäksi äiti ei itse koe kärsivänsä mitenkään tuosta matalasta hb:stä, hänellä ei ole huimausta eikä epätavallista väsymystä tms. joten ehkä hän siksi ei osaa vaatia, että se tutkittaisiin.

Olisi vain hyvä tietää, mitä kaikkea minun kannattaa vaatia (verikokeita, tutkimuksia) ja mitä kannattaisi kysyä?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 11:59 

Ensimmäisenä tuli mieleen ferritiini. Ja syökö raudan kanssa c-vitamiinia?

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 12:01 

Kun hemoglobiini laskee matalaksi hitaasti, keho tottuu siihen. Yllättävän vähän oireita voi olla yllättävän alhaisellakin hemoglobiinilla, mutta kyllä ihmisellä voi olla oireita joita ei tiedosta, vaikka sanoo ettei olisi.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 11:22 

Kappas, minultakin löytyi matala ferritiini (30). Hemoglobiini on korkealla (158). No, eikun veriplättyä syömään appelsiinituoremehun kanssa, josko tuota saisi vähän nousemaan.

Äidilläni (jolla on fibro, Sjögren, SLE, yliliikkuvat nivelet, jne.) on puolestaan hemo hirveän matala ja ferritiini vaarallisen korkea (en muista lukuja). Että silleen. Tämmöstä tämä on nyt sitten näillä...

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 03:52 

Tulehdussairaudet nostavat ferritiiniä, se ei ole sama kuin että olisi liikaa rautaa. Oman kokemukseni mukaan jo lievä flunssa voi väliaikaisesti nostaa verikokeessa ferritiiniä parikymmentä pykälää. Et ole saanut äitiäsi suostuteltua kokeilemaan LDN:ää?

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 09:50 

Äiti syö C-vitamiinia kyllä. Ei ole suostunut edes yksityiselle lääkärille lähtemän, eli LDN:ää on aika turha edes yrittää saada mistään tk:sta. Voisihan sitä tietty kysyä. Muuten on tosi hyväkuntoinen ikäisekseen. Hb on aina ollut mataa. Ei sitä aikanaan edes työterveyshuollossa kukaan tutkinut.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 11:01 

LDN:ää siis tarkoitin Markuksen äidille, jos kerran autoimmuunisairauksista kärsii. Vähän huonosti tämän viestini osoitin.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 01:02 

Maija wrote:
Tulehdussairaudet nostavat ferritiiniä, se ei ole sama kuin että olisi liikaa rautaa. Oman kokemukseni mukaan jo lievä flunssa voi väliaikaisesti nostaa verikokeessa ferritiiniä parikymmentä pykälää.

Heh, no, sitten mutsilla on ollut paha tulehdus jo vuosikymmenen... :p

Quote:
Et ole saanut äitiäsi suostuteltua kokeilemaan LDN:ää?

Olen koettanut, mutta vastaus on "kun noita lääkkeitä on jo ennestäänkin niin paljon" ja vastaväite:"Niin, mutta sitten ei luultavasti olisi kun tämä auttaisi" ei uppoa niin ei uppoa... :( Olen aivan 100% varma, että hän hyötyisi LDN:stä ja olen tarjonnut omistanikin kokeiltavaksi parin kuukauden satsia, mutta kun ei niin ei. Jääräpää. :mrgreen:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]