Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Raudanpuute
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 10:41 

mmjan wrote:
Kappas, minultakin löytyi matala ferritiini (30). Hemoglobiini on korkealla (158). No, eikun veriplättyä syömään appelsiinituoremehun kanssa, josko tuota saisi vähän nousemaan.

Äidilläni (jolla on fibro, Sjögren, SLE, yliliikkuvat nivelet, jne.) on puolestaan hemo hirveän matala ja ferritiini vaarallisen korkea (en muista lukuja). Että silleen. Tämmöstä tämä on nyt sitten näillä...

Moro vaan. Miulla diagnosoituna Sjögren mutta kai väärä diagnoosi. MCTD on melko sama kun siinä nuo molemmat SLE ja Sjögren piirteet.
Miulla taas liian alhainen ferritiini.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 10:18 

Hieman nyt ärsyttää.. Eilen oli lääkärin soittoaika uusimmista verikokeista. Oli jälleen uusi tk-lääkäri, neljäs jo joka katsoo. Ja tämä johtuu ihan vain resurssipulasta ja kunnan uudistuksista.
Hb oli 129. Ferritiini oli 6. Leuk 3,1 ja niiden diffi kuulemma ok. Yritin netistä katsoa verikoe tulokset, mutta ei oltu merkattu sinne vielä.

Ärsyttävintä nyt se, että näiden lääkäreiden on kyllä aika mahdotonta paneutua potilaisiin kunnolla, jos tutustuvat potilaiden tietoihin siinä puhelimessa puhuessaan. Tämäkin lääkäri totesi, että "sullahan on naiseksi ihan hyvä hb". Totesin, että mulle tämä on parikymmentä pykälää liian matala. Ja, että ferritiini ei ole vuodessa noussut käytännössä mihinkään. Kysyin, että syönkö rautavalmisteita (niitähän en ole saanut puoleen vuoteen syödä). Ei sanonut juuta eikä jaata. Sanoi vain, että eiköhän ne pikkuhiljaa ne raudat nouse rautapitoisella ruokavaliolla. Kysyin myös matalista leukkareista, lääkärin mielestä ovat ne nyt vaan luontaisesti matalat. Ehkäpä niin, onneksi ne nyt ovat hieman nousseet.
No, muutan vuoden vaihteessa uudelle paikkakunnalle, joten uudet lääkärit taas vastassa, joille valittaa vaivojaan :mrgreen: Ostan rautamehua, jätän gluteenit pois ja katson mihin homma kehittyy.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:20 

kolfaxi, onko joku syy miksi et saa rautaa syödä? Noin alhaisella ferritiinillä aloittaisin kuurin välittömästi.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 03:26 

Halusivat nähdä, että laskeeko hb samantien jos raudansyönti lakkaa. Söin siis ensin puoli vuotta rautalisiä eri muodoissa, nyt olin puoli vuotta ilman rautaa. Hb sahannut siinä 121-129 raurakuurin jälkeen, aiemmin eli noin 3 vuotta sitten mulla ollut hb n. 145. Muut verisoluarvot ovat kyllä nousseet jo niin, että kohta ollaan viitteiden puolella eli pientä parannusta tapahtuu ja siihen lääkäritkin takertuu, mutta ferritiini ei ole noussut juuri yhtään.
Kävin rautamehua hakemassa, mutta en varmaa aio aloittaa rautakuuria ennekuin käyn yksityisellä koetulosten kanssa.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 01:07 

Mikä on teidän ruumiinlämpö aamulla?

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 01:24 

36,3 kielen alta, en mittaa muualta. Paljonko on sinulla?

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 02:09 

37,2 suusta, en mittaa muualta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 05:25 

Sielulintu wrote:
Mikä on teidän ruumiinlämpö aamulla?

35,4-35,7 yleensä. Kainalosta tai korvasta mittaamalla. En ole "pitkää mittaria" vielä kokeillut... :D :p

Profile  

PostPosted: Sat Mar 12, 2016 10:51 

Eilen mitattu hb oli 139 ja ferritiini 92. Eipä ole ikinä ollut näin hyvät arvot. Enkä ole rautatabletteja kuurin jälkeen syönyt, mutta vaihdoin kyllä maidon kookosmaitoon.

Syön tulehdusta poistavia lisäravinteita ja olen ab-kuurilla sekä syön pari kertaa viikossa kortisonia (10mg), mutta voiko olla, että minulla ei ole enää autoimmuunitila päällä? Myös lasko ja CRP laski jo viime vuoden lopulla.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 05:15 

Pelkkä sekasyöjä/kasvissyöjä ei tosiaan kerro ravitsemuksesta mitään, koska molempien sisällä voi syödä tasapainoisesti ja monipuolisesti tai sitten ihan päin honkia.

Kuulemma universumin paras rautalisä on nokkonen. Toisena tulee sianmaksa mutta en ole vielä oppinut tekemään siitä mitään syömäkelpoista.

Itselläni on ollut anemiaa aika ajoin (Hb 96), punasolut ovat pieniä, ja kuukautiset hulppeat. Mieluiten luopuisin kuukautisista, mutta hormonitonta vaihtoehtoa ei taida olla jos on pienikin epäilys sidekudospoikkeamasta. Viime vuosina Hb on pysynyt 120 paremmalla puolella, ferritiini pitäisi vielä testata. Alhaiseen hemoglobiiniin tosiaankin tottuu, tuo 96 oli silloin kun olin muuten terve, tein raskaita pelto- ja metsätöitä ja tulos oli todellakin yllätys. Hengästyin toki helposti ja lihakset löivät nopeasti maitohapoille, mutta luulin vain olevani huonokuntoinen. Menin siis luovuttamaan verta, ja tilanne paljastui siinä kohti.

Olen napsinut tuota Gentle Ironia aikalailla vakiona, jotta saa Hbn pysymään kantimissaan. Onko se pitkäaikaiskäytössä huono vai pitäisikö painottaa rautapitoista ravintoa?

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 11:39 

Minua on lääkäri käskenyt syömään jatkuvaa rautalisää juuri pienten punasolujen vuoksi. Niiden koko on pieni, vaikka hb on 130 ja ferritiini 50. Lääkärin mukaan minulle ei ole haittaa jatkuvasta rautalisästä. Punasolujen kokoa kyllä seurataan, mutta eivät ne ole raudasta huolimatta suurentuneet. Jos arvoja seurataan, niin jatkuvasta rautalisästä ei varmaan ole haittaa.

Mä muuten syön päivittäin nokkosta, mutta ei sekään ole mun punasolutilannetta parantanut.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 11:39 

....

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 12:08 

Runsaat kuukautiset johtuvat usein kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kokemuksesta tiedän, että hyvinkin vähäinen vajaatoiminta tai hyvin lievästi alihoidettuna voi aiheuttaa ongelman yllättävän voimakkaana.

Kyllä rautaa voi syödä vaikka koko ajan, tosin joidenkin tutkimusten mukaan se saattaisi imeytyä paremmin tauotettuna. Tällöin tosin kyse olisi esim. viikottaisista taukopäivistä eikä mistään kuukausi rautaa/kuukausi ilman -rutiinista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 12:21 

Kaikille aneemisille tiedoksi, että ylipainehapella voidaan hyvinkin nopeasti korjata anemiaa. Ilmeisesti se on nyt tämän minun melkein tuplasti suuremman varastorauta-arvon takana. :shock:

En tiedä montako kertaa vaatii, mutta hintaa hoidolle tulee vähemmän kuin suonensisäisessä hoidossa.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 24, 2016 12:26 

Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuo "aito" ja pysyvä arvo. Esim. tulehdushan nostaa ferritiiniä. En siis sano, että HBOT aiheuttaisi inflammaatiota, vaan että ferritiini voi nousta eri syistä.

Itse kyllä uskon, että tavallinen lisähappi voisi minulla parantaa raudan imeytymistä, mutta en ole saanut ferritiiniarvoja hapen aloittamisen jälkeen, pitää Suomessa yrittää johonkin halpislabraan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]