Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:09

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Melatoniinin sivuvaikutukset
PostPosted: Mon Oct 06, 2014 05:45 

Olen käyttänyt melatoniinia satunnaisesti viimeisen 6 vuoden aikana, välillä pidempiä aikoja, välillä lyhyempiä. Annostus on ollut 1 mg, 3mg, 5mg. Olen ottanut sen joskus aikaisemmin illalla, joskus myöhemmin. Mutta annostuksesta, vuorokauden-, tai vuodenajasta riippumatta, sillä on aina minulla päinvastainen vaikutus, kuin pitäisi. Se ei tee väsyneeksi, tai uneliaaksi, tai helpota nukkumista, tai anna pidempää unta. Poikkeuksetta päinvastoin. Innostun aina sitä kokeilemaan, koska kaikki suosittelevat sitä ja monilla se tuntuukin toimivan, mutta minulla ei. Viimeisin kokeilu oli viime viikolla ja vaikutus sama: katkonainen uni, kummallinen virkeä, mutta uupunut olo ja liian aikaisin herääminen. Onko jollain muulla ollut samanlaisia kokemuksia? Tai tuleeko jollekin mieleen, mistä tällainen voisi johtua? Joku puutostila ehkä? Tai liikaa melatoniinia omasta takaa?

Profile  

Post subject: Re: Melatoniinista päinvastainen vaikutus
PostPosted: Mon Oct 06, 2014 06:13 

Minulla melatoniini vaivuttaa uneen, mutta ei pidä unessa. Se on käsittääkseni ihan normaalia Siihen olen löytänyt apua monesta eri jutusta (siis yksikin näistä riittää), esim. inositoli, ashwagandha ja aminohappo glysiini. Jos otan liikaa melatoniinia (yli 3 mg), silloin unenlaatukin kärsii.

Jos taas melatoniini ei nukuta lainkaan ja olet kokeillut jo noin monta eri annosta, silloin ei voi kuin todeta, että sinulla se varmaan ei toimi. Ehkä voisit vielä 0,5 mg annosta kokeilla, sillä joillakin se toimii parhaiten. Mikään ei auta kaikkia, vaikka melatoniini onkin kehon oma hormoni. En osaa sanoa, mistä se toimimattomuus voisi johtua - ehkä melatoniinia voi tosiaan olla jo tarpeeksi.

Onneksi on paljon muitakin lisäravinteita, jotka voivat auttaa nukkumaan. Nukahtamista helpottamaan voi kokeilla esim. tryptofaania, teaniinia ja glysiiniä. Monissa valmisteissa on useaa eri vaikuttavaa ainetta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 07, 2014 09:42 

Minulla melatoniini lakkasi toimimasta jo vuosia sitten. En ole löytänyt selitystä miksi. Vaihtoehtoja onneksi löytyy. Toivottavasti löydät sinulla toimivan ratkaisun.

Kofeiinin käytön lähes täydellinen lopettaminen on myös vaikuttanut erittäin myönteisesti uneeni.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 07, 2014 11:46 

Joskus vuosia sitten on kokeiltu, päinvastaista vaikutusta oli. en ole kokeillut sen jälkeen.

Onko sinulla missme koskaan kokeiltu mihinkään asiaan Rivatriliä?
Minulla on siitäkin päinvastainen vaikutus. Olisiko tässä reaktiotavassa jotakin yhteistä, jokin poikkeuksellinen aineenvaihdunta.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 07, 2014 12:26 

Rivatrilin päinvastainen vaikutus (=piristävä) on CFS:ssä tyypillistä. Minulla ei tosin tullut sitä.

Tuli kyllä mieleen, että voisiko melatoniinin päinvastainen vaikutus johtua alhaisesta kortisolista...

Minulla melatoniini lakkasi toimimasta noin 5 v sitten, kun otin samana iltana kaksi annosta, vaikka yhteensä annos oli pienempi kuin annokset, joita olen kerralla otettuna käyttänyt ongelmitta. En tiedä miksi. Seuraavina iltoina se oli tehotonta. Olin kauhuissani, en ole tosiaan eläissäni (siis edes lapsena) nukahtanut järkevässä ajassa ennen kuin aloin käyttää melatoniinia. Onneksi teho palasin kun pidin viikon parin tauon. Sen jälkeen olen ollut tosi varovainen: jos en ole varma olenko ottanut jo melatoniinia, en ota sitä ja valvon mieluummin sen yhden yön.

Melatoniini on myös ainoa asia, joka minulla on lakannut toimimasta, mutta jonka teho palautui. Muilla mömmöillä edes vuosien tauot eivät ole auttaneet.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 07:03 

Luin eilen belgialaisen klinikan jolla käyn ylilääkärin kirjasta, että joillain melatoniini buustaa T4->T3-kilpirauhashormonikonversiota niin paljon, että jotkut menevät kilpirauhasen liikatoiminnalle. Se selittäisi paradoksaalisen vaikutuksen.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 11:55 

Rivatrilia ei ole kokeiltu. Mutta Inositol, Tryptofaani ja Teaniini on. Niistä Inositol ehdottomasti paras :) Ja ehdottomasti parempi kuin melatoniini. Taidan nyt tulla siihen lopputulokseen, että en enää kokeile sitä, ainakaan noilla annostuksilla. Luin netistä, että joku oli ottanut 0.3mg ja se oli toiminut, mutta esim 1mg ei.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 11:59 

Ja tosiaankin saattaisi selittyä tuolla kilpirauhasella. Meillä on suvussa paljon liikatoimintaa, vaikkakin mulla oli arvot viime keväänä normaalit. Mutta ehkä se voi silti buustata kilpirauhasta liikaa, varsinkin kun geneettinen alttius varmasti on.

Profile  

Post subject: Onko Circadin ok?
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 01:23 

Onko Circadin lääke jota uskaltaa käyttää?

Otin eilen illalla vajaan neljäsosa tabletin 3mg:sta ja edelleenkin on todella outo olo. Tuntuu, että väsymys, joka lääkkeestä tuli ei lähde pois. Olen ilmeisesti hiljaittain saanut cfs:n itselleni, enkä tiedä mitä lääkkeitä pystyn käyttämään ja mitä en. Nyt pelottaa, et tää väsymys jää eikä lähde pois ollenkaan. :(

Profile  

Post subject: Re: Onko Circadin ok?
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 08:20 

Tänään on alkanut hengitysvaikeudet kävellessä, ois kiva tietää onko jollakin muulla vastaavanlaisia kokemuksia melatoniinin tai erityisesti Circadinin jälkeen. Olen huomannut jo aiemmin olevani todella herkistynyt lääkkeille, mutta tämä oli jo aika yllättävää. :/

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 12:31 

Täällä on jo melatoniinista monta ketjua, siirrän tämän johonkin niistä.

Melatoniini on yleinen lääke CFS:n hoidossa, sopii useimmille mutta ei kaikille. Circadin on kuitenkin pitkävaikutteista melatoniinia ja belgialaisen lääkärini mielestä sellaista ei pitäisi kenenkään käyttää. Suosittelen kokeilemaan ennemmin tavallista luontaistuotekaupan lyhytvaikutteista melatoniinia.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 01:26 

Mutta mitä tarkoittaa, että sitä ei voi suositella kenellekään? Voiko tämä olo jäädä mulla nyt pysyväksi? Nyt toinen päivä jo samaa pökkyrää. Olen hämilläni. :/

Minulla on myös ms-diagnoosi, mutta cfs-oireilulta tämä tuntuu.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 04:53 

Siis lähinnä siksi ei voi suositella, että voi tulla aamutokkuraa. En ole kuullut, että pidempään kestäisi. Tuskin nyt kuitenkaan päälle jää, melatoniini on elimistön oma hormoni. Toivotaan että menee pian ohi.

Jos sinulla on MS-diagnoosi, käytäthän LDN:ää?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 06:12 

Mulla ei ole mitään lääkkeitä käytössä ms-tautiin. Joskun aikoinaan kokeilin paria kolmea eri lääkettä, mutta niistä tuli vain hirveä olo. Tauti ei ole ollut niin aktiivinen, että lääkitystä olisin kokenut tarpeeliseksi. Nyt tosin olen alkanut miettiä lääkitystä, kun fibromyalgia on levinnyt cfs-tyyppiseksi uupumukseksi. :/

Osaatko suositella Suomesta jotakin hyvää lääkäriä, joka tietäisi cfs:stä ja hormonitoiminnasta? Mulla on varmasti moni asia tosi sotkussa elimistössä.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 07:31 

LDN painii ihan eri sarjassa kuin muut MS-lääkkeet, koska sillä ei ole juuri mitään sivuvaikutuksia ja se lievittää myös oireita, kuten uupumusta. Käytätkö karnitiinia? Se on yksi parhaita ravintolisiä sekä CFS:n että MS:n uupumukseen.

CFS ja hormonitoiminta... Olli Polo tuntee kyllä jonkin verran myös hormonipuolta, vaikka en sanoisi häntä sen alan asiantuntijaksi. Toisaalta kellään muulla lääkärillä ei ole läheskään yhtä paljon CFS-tietoa ja -kokemusta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]