Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Onko Circadin ok?
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 09:57 

Minä käytän melatoniinia säännöllisesti (6mg/yö) ja hengästyn levossakin. Minulla on todettu hypokalemia, jota saattaa pari lääkettä aiheuttaa. Aikaisemmin en osaanut näihin kaliumhukkaajiin laskea melatoniinia, mutta nyt olen miettinyt myös sen mahdollisuutta.

Onko sinulta mitattu kaliumia? Circadin tuoteselosteen haittavaikutuksissa lukee: veren elektrolyyttien poikkeavuudet ja laboratoriokokeiden poikkeavuudet.

Duodecimin mukaan oireet hypokalemiassa ovat:
"Lievä hypokalemia ei yleensä aiheuta oireita mutta saattaa altistaa sydämen rytmihäiriöille. Vaikea hypokalemia on vaarallinen tila. Siihen liittyy voimattomuutta, lihasheikkoutta ja ummetusta sekä sydämen rytmihäiriöitä."

Todellisuudessa tiedän epäillä hypokalemiaa silloin, kun hengästyminen alkaa..

Profile  

Post subject: Melatoniinin vaikutukset
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 10:48 

Syön melatoniinia 6mg/vrk, vaikka en usko, että varsinaisesti tarvitsen unen syventäjää. Olen käyttänyt sitä lähinnä kasvuhormonin erityksen lisäämiseen ja nopeaan nukahtamiseen, ilman sen suurempia pohdintoja.

Heräsin kuitenkin toisen keskustelun myötä tutkimaan melatoniinin suotuisia ja haitallisia vaikutuksia, joista erityisesti negatiiviset sopivat tilanteeseeni.

Haittavaikutusten top 3:

1) Matala verenpaine, jota tuntuu olevan mahdoton pitää säädyllisissä lukemissa > melatoniini oletetusti laskee verenpainetta.

2) Matala ruumiinlämpö, jonka keskiarvo vain koko ajan laskee > melatoniini laskee tutkitusti ainakin yöksi ruumiinlämpöä.

3) Korkea pulssi ja helposti ilmestyvä takykardia > molempia voi oletetusti aiheuttaa.

Puolitan alkuun melatoniiniannokseni, ja jään seuraamaan näkyykö verenpainemittarissa muutoksia.

Millaisia vaikutuksia muilla on ollut melatoniinista?

Profile  

Post subject: Re: Melatoniinin vaikutukset
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 10:57 

Täällä on jo useita ketjuja melatoniinista (joita minun olisi pitänyt jo aiemmin yhdistellä), yhdistän tämän sinne.

Annoksesi on tosiaan aika suuri, vaikka esim. syövissä ja Alzheimerin taudissa on käytetty paljon suurempiakin. Useimmilla jo 1 mg taitaa riittää nukahtamiseen. En tiedä, lisääkö se vielä merkittävästi kasvuhormonin eritystä, mutta siihenhän on muitakin lisäravinteita (ja useita lääkkeitä) kuten glutamiini (argiininia ei suositella CFS:ssä).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Melatoniinin vaikutukset
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 11:05 

Näin edellisessä keskustelussa, joka keskittyi pitkäaikaiseen melatoniiniin, vastaavanlaisen kommenttisi. En kuitenkaan löytänyt sitten niitä muita keskusteluita, vaikka muka kovasti pengoin. :mrgreen:

Glutamiinia en olekaan testannut. Voisin sitä hieman tutkia.

Profile  

Post subject: Re: Melatoniinin sivuvaikutukset
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 09:32 

Käytän melatoniinia 4,5 mg iltaisin. Ei mitään sivuvaikutuksia.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 09:39 

Saan sydämen tykytyksiä melatoniinista. Herään jopa siihen että tykyttelee. Ei hyvä. Onkohan toi hypokalemia miullakin voi p.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 09:43 

Sielulintu: Millaisella annoksella?

Olen aika varma, että onnistuin saamaan hypokalemian lauantaina, vaikka ilman labroja en voikaan sitä todistaa. Otin adrenaliinia, jättiannoksen B12:ta (päähänpistosta), tavallista enemmän kortisonia ja vielä paria muuta juttua, jotka voivat kaikki laskea kaliumia. Niin, diabetes insipiduksessa oli pahempi vaihe, mikä laskee kaliumia. Nämä kaikki siis sattumalta yhdessä, en ajatellut. (Melatoniinia en ollut ottanut useaan päivään.) Lihaksia alkoi kivistää kovasti. Join sitten kookosvettä runsaasti ja se helpottikin. Kaapin perukoilla olisi kyllä kaliumglukonaattijauhettakin, mutta en ole sitä vuosiin käyttänyt niin se on jossain tungettuna pohjimmaiseksi tarpeettomana.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 09:48 

Otin puolikkaan 3mg siis 1,5mg :)

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 11:01 

Olen nukkunut nyt kolme yötä ilman melatoniinia (laskin 6mg > 0mg kertaheitolla). Ja minulla on siis kalsiuminestäjä käytössä, millä voi olla yhteisvaikutuksia melatoniinin kanssa.

Kaksi yötä nukuin katkonaisesti, ja kolmannen hyvin. Verenpaineet ovat olleet hieman korkeammalla, joten sanoisin, että kohdallani on siihen vaikuttanut (ellei sitten pari katkonaista yötä ole tehneet tehtäväänsä).

Ruumiinlämpö on heitellyt, mutta keskimääräisesti sekin on ollut hieman korkeampi. Kävi jopa ennätysmäisessä 36.5 asteessa ja pitkästä aikaa olen hikoillut.

Sykkeet laskivat aluksi erittäin matalalle (70), mutta ovat ensimmäisen vuorokauden jälkeen pyörineet entisissä lukemissa (100). Rytmihäiriökin oli Omronin mukaan v-loppuna.

Ajattelin palata 1,5mg annokselle ja koittaa, mitä tapahtuu. Ainakin olen huomannut sen, että hyvin nukutusta yöstä huolimatta, olo ilman melatoniinia on hieman hajanaisempi kognitiivisesti.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 31, 2015 03:15 

Minulle melatoniini on ainut unilääke, joka joten kuten siedän. Käytän sitä enää vain satunnaisesti, yleensä annoksella 0,5 mg. Circadinia ei tosiaan voi suositella; sitä kokeilin alkuvaiheessa lääkärin määräämänä, ja sehän tarkoitti koko päivän kestävää tokkuraa.

Nykyisin on paremmat konstit uneen - siis adrenaliinipistokset ;o)

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 06:19 

Tiina, käytän myös addua. Pienemmän melatoniiniannoksen kanssa on sujunut paremmin. Syke on matalampi ja ruumiinlämpö korkeampi. :)

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 10:31 

Hieman OT, mutta minua ei enää A uneta. Minulla ei siis ole koskaan tullut siitä mitään vaikutusta paitsi nukahtaminen, ja siihen melatoniini toimii hyvin. Pidin melatoniinista taukoa kun kokeilin pistoksia kesällä. Nyt uusi kokeilu pistoksilla hieman eri syystä ja melatoniinia (tai glysiiniä) pitää kyllä ottaa, tuntuu että on melkein vaikeampi nukahtaa pistosten kanssa nykyään kuin ilman. Unen laatu kyllä varmaan parempi.

Luulen että johtuu hapesta, joka buustaa minulla sympaattista hermostoa. Alussa en myöskään pystynyt nukahtamaan, jos happi oli kolmosella, piti olla kakkosella. Nykyään pystyn yleensä nukahtamaan kolmosellakin tai ainakin 2,5.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 11:11 

Jatkan OT, mutta pakko kysyä, että käytätkö Maija happirikastinta vai CPAP/APAP-tyyppistä ratkaisua?

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 11:55 

Happirikastinta, mitä siis tarkoittaa jos tällä foorumilla puhutaan hapen käytöstä.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 02:06 

Vien OT:n vielä ihan uusille raiteille :roll: : Ostin viikko sitten aktiivisuusrannekkeen, joka mukamas jotenkin seuraa unen laatua. Olen ollut huomaavinani, että silloin, kun syvän unen pätkät on olleet lyhyitä, olen aamulla paljon väsyneempi kuin jos siellä on vaikka kaksi tunnin mittaista yhtäjaksoista pätkää. Nyt viime yönä koin lyhyistä unista huolimatta nukkuneeni ihan hyvin ja siellä näkyi taas pari pitempää syvän unen jaksoa. Otin illalla 3 mg melatoniinia tavallisen puolikkaan tabletin sijaan. -> Pitääpä seurata onko melatoniinilla tai sen määrällä jotain vaikutusta noiden syvän unen jaksojen kestoon.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]