Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 02:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Melatoniinin sivuvaikutukset
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 09:37 

Mira, vaikuttaa mielenkiintoiselta testiltä. Kerrohan sitten miten käy.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 07:10 

CFS:ää hoitava Markku Partinen sanoo ET:n jutussa (2014), että: "Melatoniinin oikea ottoaika on 3–5 tuntia ennen hämäräntuloa. Eli alkuillasta viimeistään viiden–seitsemän paikkeilla." Terveyshaittaa vanhentunein pakkausohjein otetusta melatoniinista ei ole, mutta Partinen toteaa jutun lopussa, että: "Aamulla vain saattaa väsyttää enemmän."

Lähde: http://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/ajankohtaista/melatoniiniohjeet_johtavat_harhaan.

Te, jotka käytätte, mihin aikaan otatte melatoniinin?

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 07:37 

Otan yleensä n. 2 h ennen nukkumaanmenoa, eli kymmenen aikaan ja menen nukkumaan puoliltaöin. Jos väli venyy pidemmäksi, en enää nukahda. Mutta olen myös huomannut sen, ettei melatoniini vaikutakaan kovin nopeasti, ei sitä voi juuri nukkumaanmenoa tosiaan ottaa.

Muuten en ymmärrä Partisen ohjetta ja lisäksi tuossa tunnutaan implikoivan, että Circadin olisi parempi kuin lyhytvaikutteiset melatoniinit - ja kuitenkin toisten lääkäreiden mielestä Circadinia ei pitäisi yhtään kenenkään käyttää.

Mutta melatoniinista on kyllä hyvin erilaisia näkemyksiä eri lääkäreillä. Hollantilainen ex-lääkärini yritti saada minua ottamaan 5 mg - sinänsä perusteltu näkemys, onhan melatoniini antioksidantti, lievittää tulehdusta jne. Sillä vain huononi unet. Sitten taas belgialaisen hormonilääkärini mielestä 1 mg oli minulle liian iso annos ja yritti vaihtaa minut 0,1 (vai 0,2?) mg kielenalustabletteihin. Nehän ovat tehokkaampia, mutta yhdellä en nukahtanut, kahdella kyllä. Totesin, että ei siitä vaihdosta mitään hyötyä ole, on vain kalliimpaa. Nyt otan taas tavallista 1 mg valmistetta.

Mutta silti en ole valmis nielemään Partisen kommentteja ihan tuosta vaan, vaikka hän unilääkäri onkin. Itselläni on melatoniinista reilu 8 v kokemusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 08:05 

Sama juttu; olen käyttänyt melatoniinia ainakin seitsemän vuotta ja minua se alkaa nukuttaa noin puolessa tunnissa. (Jos jätän ottamatta, valvon helposti kahteen yöllä.)

Olen tosin aamuisin aina erittäin väsynyt, vaikka heräisin ilman kelloa, joten täytyy pistää Partisen väitteet testiin.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 08:20 

En ymmärrä, miksi lyhytvaikutteinen melatoniini väsyttäisi aamulla kuin poikkeustapauksissa. Itselläni pelkkä melatoniini ilman mitään muita unimömmöjä aiheutti sen, että heräsin yöllä kahden aikaan pirteänä kuin peipponen, koska sen vaikutus oli mennyt jo kokonaan ohitse. Pitkävaikutteinen on sitten taas ihan eri juttu.

Tokihan tuota Partisen neuvoa voi kokeilla, jos epäilyttää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 09:43 

Mun kokemus melatoniinista (3 mg) oli se, että nukahtamiseen tai nukkumiseen sillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta aamuisin olin väsynyt ja tokkurassa. Lyhyeen jäi se(kin) kokeilu. Ihan tarpeeksi väsyttää muutenkin.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 10:17 

Otin kasilta melatoniinin ja kaupassa ihmettelin puoli tuntia myöhemmin, miksi meinaan nukahtaa sinne. :mrgreen: Eli pidän vanhan rutiinin.. Perjantai ja saa jo kympiltä laittaa koisimaan, kiitos vain Partinen. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 10:29 

lila: Kannattaa kokeilla pienempää annosta. Tosiaan itselläni liian iso annos jopa pilasi yöunet. 3 mg on "normaali" annos, mutta todellisuudessa aika iso. Kannattaa siis kokeilla 1 mg ja vaikka 0,5 mg.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 12:38 

Mulle sopiva aika on noin 1-1,5 tuntia ennen nukahtamisaikaa. Oudolta kuulostaa tuo 3-5 tuntia. Jos venytän noin pitkään, mulle käy myös niin, että ei se enää väsytäkään.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 12:14 

Ja ei muuten vaikuttanut melatoniinin aikaistaminen aamuväsymykseen. :| Jotakin häikkää siinä nukkumisessa on, vaikka en unettomuudesta kärsi.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 04:20 

Aamuväsymys nyt tietysti on tälle väsymysoireyhtymälle tyypillistä, mutta voi johtua myös esim. hypoglykemiasta, (alihoidetusta) kilpirauhasen vajaatoiminnasta, lisämunuaisen vajaatoiminnasta tai uniapneasta. Oliko sinulla lisähappi käytössä?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 04:58 

Quote:
voi johtua myös esim. hypoglykemiasta, (alihoidetusta) kilpirauhasen vajaatoiminnasta, lisämunuaisen vajaatoiminnasta tai uniapneasta. Oliko sinulla lisähappi käytössä?

Olen kilpirauhaslääkityksellä ja arvot ovat kaikkien mittapuulla hyvät. Lisähappi ei ole käytössä. Verensokeri on mittarin mukaan hyvä, mutta Polo neuvoi olla luottamatta siihen. Lisämunuaisten vajaatoimintaa ja uniapneaa ei ole tutkittu. Eli selvitystyö jatkukoon.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:23 

Arvothan eivät vielä kerro totuutta siitä, onko oikeanlainen lääkitys, ja annoksen kertoo parhaiten se, voiko sitä nostaa vai meneekö liikatoiminnalle. Mutta ehkä olet näin jo tehnyt. Mutta nuo muut syyt pitäisi ehdottomasti poissulkea, ovathan ne CFS:ssä erittäin yleisiä. Ja lisähappi on monelle tosi hyvä.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:31 

Vilho Aholan mielestä oli paras jättää lääkitys nykyiselle tasolle, koska vaste hoitoon on ollut hyvä sekä numeroin että voinnin puolesta. Olet oikeassa tuon poissulun suhteen. Minulla vain täytyy tällä hetkellä ohjata resurssit dysautonomian tutkimiseen ja hoitamiseen, jotta se ei etene enää yhtään.

Lisähappea olen myös miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että HBOT-hoitoihin olen menossa. Sillä tavoin saadaan happi parhaiten perille (ellei sitten tämä korkean aivopaineen lääkitys ole tehokkaampi vaihtoehto).

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 02:55 

HBOT:ssa ongelma on, että hoitoa saa vain osan ajasta. Happi olisi tehokkaimmillaan nukkuessa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]