Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pakurikäävästä antioksidantteja
PostPosted: Sun Dec 28, 2014 07:01 

Olen käyttänyt pakurikääpä uutejauheita lokakuusta asti ja on kyllä tehokas apu vastustuskyvylle. Viime talvena tuntui että vilustuin aina kun kävin ulkona, aivastelin paljon ja kurkku oli usein vähän kipeä. Nyt on aivastelut jääneet ja jos on kurkku kipeä juon mukillisen ja seuraavana aamuna kipu on poissa.

Oliko se niin että pakurissa on tuhat kertaa enemmän antioksidantteja kuin vihreässä teessä? Joka tapauksessa uskon että lääkinnällisistä sienistä on huima apu cfs:ään. Ainoa miinus että alentaa verenpainetta, täytyy lisätä lakritsijuuriuutetta juomaan tai pitää taukoja.

Profile  

Post subject: Re: Pakurikäävästä antioksidantteja
PostPosted: Sun Dec 28, 2014 10:52 

Pakurikäävällä on tosiaan huikean korkea ORAC-arvo eli antioksidanttiteho. Antioksidantit eivät kuitenkaan ole sama asia kuin immuunijärjestelmän buustaaminen - immuunijärjestelmähän tarvitsee työhönsä myös oksidantteja. Pakurilla on ihan erikseen immuunijärjestelmää stimuloivaa vaikutusta ja sillä on hoidettu mm. syöpää. Alexander Solzenitsynin kirjassa Syöpäosasto tosin sanotaan annokseksi 200 g päivässä(!). Itse uskon Solzenitsynin parantuneen pakurilla omasta syövästään, sillä mikään muu sen ajan Neuvostoliitossa saatavilla ollut hoito ei olisi voinut parantaa levinnyttä syöpää.

Itse olen kokeillut monia lääkesieniä. Pakurin hankin Suomessa aikoinaan ihan itse luonnosta. Mitään apua en siitä saanut, enkä huomannut kyllä verenpaineen laskuakaan.

Reishi auttoi alkuun vähän, mutta lakkasi toimimasta kuten kaikki muukin. Untakin se paransi vähän. Lion's manesta saattaa olla minulle hieman apua, en ole ihan varma. Sen NGF:ää boostaava eli "aivoja kasvattava" vaikutus on joka tapauksessa mielenkiintoinen.

Joku lääkesieni Mushrex-sekoituksessa aiheutti erittäin epämiellyttävän allergisen reaktion. Epäilin maitakea, mutta näytän sitä sietävän, taitaa olla turkey's tail. Siitakkeesta tai cordycepsistä en ole huomannut mitään. Nyt kokeilen agaricus blazeita. Minulla on muuten lähes täysi purkki tuota Mushrexiä, jos joku haluaa.

Sellaista asiaahan ei ole olemassa kuin vilustuminen. Flunssa on virussairaus. Kylmettyminen voi aavistuksen lisätä siihen sairastumisen riskiä, mutta ero on hyvin pieni eikä sitä ole kaikissa tutkimuksissa havaittu ollenkaan. Itselläni kylmettyminen aiheuttaa kyllä "nuhaa", mutta siinä on kyse ilmiöstä nimeltä vasomotorinen riniitti, eli kylmä saa nenän verisuonet laajentumaan ja nenän vuotamaan. En ole varma miksi, mutta joinain päivinä ilmiö on niin paha, että meinaan ihan tukehtua siihen ja seuraavana päivänä se ei vaivaa yhtään.

Itse olen havainnut ylivoimaisesti tehokkaimmaksi keinoksi flunssan torjuntaan NOW:n Cat's claw -uutteen (muut valmisteet eivät ole yhtä tehokkaita). Aikaisemmin käytin Siperian ginsengiä ja andrographista menestyksekkäästi vuosia, mutta aivolisäkkeeni tuhouduttua niiden teho heikkeni, kissankynsi onneksi toimii yhä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 29, 2014 10:51 

Itse käytän four sigma foodsin instant kauheita, ja esim instant pakuriin on lisätty ginsengiä, ruusunmarjaa ja minttua. Yks viikko vedin 2-3 instant jauhepussia päivässä (3 on suositeltu päiväannos) ja silloin huomasin että verenpaine laski yhtäkkiä kovasti, enkä ole koskaan mitannut niin matalia paineita (107/57). Päättelin sen johtuvan pakurista, jostain luinkin että alentaa verenpainetta.

Jos kerta joku syöpälääke on ollut tehokas cfs tutkimuksessa, niin miksei pakurikin. Se poistaa oksidatiivista stressiä ja emäksisöi kehoa, ja vielä tehostaa vastustuskykyä. Uskon että apu näkyy pidemmällä aikavälillä ja säännöllisellä käytöllä, mulla ainakin keho tuntuu hapekkaammalta ja tosiaan aivastelut ja kurkkukivut on jääneet. Olen myös tosi kiinnostunut lionsmanesta, ja aion kyllä jatkaa näiden sienten käyttöä. Reishi rauhottaa mutta ei paranna unta lainkaan..

Mistä se sitten johtuu, että lähes aina kun pidän talvella ikkunaa auki hetken saadakseni happea, seuraavana aamuna kurkku on kipeä? Eikö se kylmyys saa virukset valloilleen?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 29, 2014 12:21 

Voihan olla, että tuolla annoksella pakuri laskee verenpainetta. Tosin ginsengkin voi laskea sekä verensokeria että verenpainetta. Eikö saisi halvemmalla pakuria ostamalla pelkkää pakuria? Maku kun ei ole yhtään paha, päinvastoin, toisin kuin monissa lääkesienissä on. (Sain muuten ilmaisnäytteen suomalaista pikasiitakejuomajauhetta, se maistui aivan käsittämättömän kuvottavalta, yök.)

Rituksimabihan on voimakas immunosuppressantti, pakuri taas immunostimulantti. Eli ei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Yleensä kyllä immunostimulantit ovat hyväksi CFS:ssä. Niitä löytyy lisäravinteista varsin paljon, niin sieni-, eläin- kuin kasvikunnastakin ja muistakin aineista. Asetyylikysteiini, inosiini, denaturoimaton heraproteiini ja EpiCor (sekin periaatteessa sieniperäinen) ovat ehkä parhaina pidettyjä CFS:ssä. Itse sain kolmesta ensinmainitusta apua, täälläkin usean kehumasta EpiCorista en.

Voihan olla, että vaikka pakurikin kuuluisi noihin "parhaisiin", jos sitä vain käytettäisiin enemmän esim. Yhdysvalloissa. Itse kuitenkin suhtaudun siihen hieman skeptisesti, tai siis siihen "ihmelääkkeen" asemaan, joka sille on annettu suomalaisissa superruokapiireissä, vaikka eittämättä sillä on paljon edullisia vaikutuksia. Taisin muuten olla ensimmäinen suomalainen, joka kirjoitti pakurista artikkelin verkkoon vuosia sitten (ei ole enää luettavissa).

Kehoa ei voi "emäksisöidä", se on urbaanilegenda, joka perustuu tietämättömyyteen ihmisen fysiologiasta. "Emäksisinä" pidetyt ruoat ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta muuten terveellisiä.

Joillain ihmisillä tosiaan veto voi aiheuttaa kurkkukipua ja muuta, mutta immuunireaktiosta tai viruksista siinä ei ole kyse. CFS:äänhän voi liittyä itsessäänkin kurkkukipua. Jos ajattelee, että kylmettyminen aiheuttaa flunssan, tällainen yhteys on helppo huomata, vaikka sellaista ei olekaan. Asiaa on tosiaan tutkittu paljon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 29, 2014 04:26 

Minulle ne pikajauheet on kaikista paras tapa käyttää sieniä, ne maistuu todella hyvältä lisättyjen yrttien takia. Siitake tosin on ehkä pistävimmän makuinen, sen saa kuitenkin helposti juotua kun lisää sekaan vähän kardemummaa. Saan niitä välillä ilmaiseksi, mutta mielelläni kulutan rahaa niihin niiden helppouden takia. Se on ihan unelmatuote mulle, säästää energiaa valtavasti. En todellakaan kykene nyt lähteä itse keräämään pakuria metsästä.

Kehon ph:n säätelyyhän perustuu syövänkin luontainen hoito? Syöpä kasvaa hapettomassa tilassa, ja pakurin tehoa syöpäänhän on tutkittu. Kyllä minä ainakin huomaan milloin kehoni on liian hapan, silloin käytän enemmän sitruunaa ja vastaavia ruoka-aineita.

Minulla ei cfs:ään ole liittynyt kurkkukipua missään vaiheessa, sitä oli viime talvena usein ja liitän sen kylmettymiseen. Olen ennenkin kuullut että vilustuminen ei ole oikea asia, mutta en sitten tiedä miksi sitä pitäisi kutsua, kun kurkku meinaa kipeytyä heti jos kuljen kurkku vähänkään paljaana kylmällä, tai pidän ikkunaa auki. Kesällähän tälläistä ongelmaa ei ole ollut.

Jos itse saan niin ison avun vastustuskykyyn pakurista, suosittelisin sitä kyllä kaikille jotka sitä vaan pystyvät käyttämään. Helppo tapa lisätä antioksidantteja ruokavalioon.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 01:06 

Onhan sitä muitakin vaihtoehtoja kuin pussijauheet ja pakurin kerääminen itse, edullisinta on ostaa sitä jauhetta isoja määriä. Tietysti jos on sponsori, tilanne on eri.

"Kehon ph:n säätelyyhän perustuu syövänkin luontainen hoito? Syöpä kasvaa hapettomassa tilassa, ja pakurin tehoa syöpäänhän on tutkittu. Kyllä minä ainakin huomaan milloin kehoni on liian hapan, silloin käytän enemmän sitruunaa ja vastaavia ruoka-aineita. "

Elimistön pH on hyvin vakaa. Jos se muuttuu, se on hengenvaarallista. Virtsan pH:ta voi toki säätää, mutta sen olisi hyvä olla suht hapan, jotta ei tule virtsatietulehduksia. (Jos on interstitielli kystiitti, tilanne on eri, sillä silloin happamat jutut voivat ärsyttää rakkoa pahastikin, esim. sitruuna, joka tekee virtsasta happamampaa.

Jos koet, että vaikkapa sitruuna on terveydellesi hyväksi, se voi johtua esimerkiksi sen korkeasta C-vitamiinipitoisuudesta tai esim. flavonoideista. "Emäksisöiviksi" väitetyt ruoka-aineet tosiaan ovat terveellisiä, vaikka niillä kehon pH:ta ei pystytäkään muuttamaan. Kaikki väitetty "emäksisöinti" on huuhaata.

Pakuri auttaa syöpiin (ainakin joihinkin, joskus) siksi, että se on immunostimulantti, pH:hon se ei liity mitenkään. Sillä voi olla myös suoraa antiproliferatiivista vaikutusta.

Olen perehtynyt syöpähoitoihin kymmenien tuhansien sivujen verran 14-vuotiaasta asti. Suurin osa "luontaisista" syöpähoidoista on huijausta tai hyvin heikkotehoisia, osa jopa vaarallisia. Seassa on kyllä lupaaviakin aineita, kuten pakurikääpä ja useat muut lääkesienet. Esim. siitakesienestä valmistetaan Japanissa ihan reseptillä saatavia immunostimulantteja syöpään. Ovatko ne "luontaislääkkeitä" on sitten eri juttu, onko sillä väliäkään.

Toki myös monet kemoterapia-aineet ovat alun perin olleet luonnonaineita, kuten marjakuusista saatavat taksolit ja talvioista saatavat vinka-alkaloidit. Ne taas lamaavat immuunijärjestelmää hyvin voimakkaasti halutun kemoterapeuttisen vaikutuksensa ohella.

Kurkkukipua voi tulla tosiaan vedosta, mutta viruksiin tai flunssaan se ei liity.

Minustakin pakuria kannattaa kokeilla, vaikka jossain määrin hintavaahan se on, kaikilla ei ole siihen varaa. Antioksidantteja ja immunostimulantteja saa kyllä muistakin, edullisemmista lähteistä. Joillekin CFS-potilaille antioksidantit eivät tunnu sopivan ollenkaan. Itsekin olen joistain antioksidanteista saanut haittaa, kuten OPC:t, jotka eivät ole sopineet viinirypäleensiemenuutteena eivätkä havupuu-uutteena.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 12:34 

Flunssavirus kukoistaa kylmässä nenässä: http://www.hs.fi/terveys/a1305914721579

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 02:28 

Muistan lukeneeni kyllä että veren ph pysyy vakaana viimeiseen asti. Ehkä käytän vääriä termejä, koska en ole lukenut aiheesta yhtä paljon kuin sinä, mutta cfs:ssähän lihakset tuottaa moninkertaisesti enemmän maitohappoja, ja silloin asiaa varmasti auttaa syödä ja juoda niin että kehosta tehostuu happojen poistuminen. Tätä tarkoitin. Uskon että juuri esim. pakuri on loistava siihen, koska sillä on niin iso anti-oksidatiivinen vaikutus.

Ne pikajauheet on hyvä myös siksi, että ne voi kaataa suuhun ihan pelkilteen, ja ne maistuu ihan salmiakkijauheelta. En muista syövän luontaisista tiedä, mutta sienistä olen nyt vakuuttunut. Mielummin kulutan rahani sieniin kun vaatteisiin esimerkiksi.

Kuulostaa ihan loogiselta toi hs:n uutinen. Mulla nenä kylmenee aina äkkiä viileässä.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 03:01 

Maitohappoa tosiaan CFS:ssä voi kertyä lihaksiin tavallista enemmän. Ihmisen keho on kuitenkin normaalistikin täynnä erilaisia happoja, esim. sitruunahappo ja omenahappo Krebsin syklissä eli siinä prosessissa, joka luo energiaa joka solulle. Eli elimistö on sinänsä ihan täynnä happoja, niitä ei tarvitse erikseen poistaa.

Voihan olla, että vaikka pakurikääpä poistaisi lihaksista maitohappoa. Sitä ei ole tutkittu, mutta ei se tarkoita etteikö niin voisi käydä. Eniten näyttöä maitohappokertymisen vähentämisessä on ehkä beeta-alaniinista. Oman ja kavereideni kokemuksen mukaan bromelaiini toimii huikean hyvin vähentäen sitä "maitohappotunnetta" lihaksissa. Sitä en tiedä, mitä se tässä tapauksessa todella tekee solu/molekyylitasolla, tutkimusnäyttöähän kyllä on siitä, että se vähentää tehokkaasti tulehdusta.

Antioksidantithan eivät liity sinänsä maitohappoon tai muihin happoihin. Siinä mielessä ehkä joo, että liikunta lisää sekä maitohapon että vapaiden radikaalien tuotantoa. Antioksidanttien relevanttius CFS:lle taitaa olla etenkin peroksinitriitin vähentämisessä (NO/OHNOO-teoria), mutta kaikki antioksidantit eivät siinä toimi. Nuo ovat tosi mutkikkaita juttuja, koska antioksidantteja on erilaisia (mm. vesi- ja rasvaliukoisia), pelkkä ORAC-arvo ei kerro kaikkea. Olennaista on se, että mitä radikaaleja ja missä olosuhteissa ko. aine sieppaa ja kuinka haitallinen tämä lopullinen yhdiste on (siis se antioksidantin + radikaalin yhdessä muodostama molekyyli). Jos tuntuu, että jokin antioksidantti auttaa itseä, ei tietysti tarvitse tietää miksi se auttaa. Kunhan auttaa.

Tuo Hesarissa kuvattu on tosiaan yksi tutkimus ja tutkimuksia on tehty monta, yleensä tuloksella, että kylmyydellä ei ole väliä tai ero on mitätön. Mutta flunssaakin aiheuttaa monia eri viruksia: rinovirukset, adenovirukset, enterovirukset jne.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 07:16 

Tähän vähän liittyen jotkut ovat käyttäneet ruodasoodaa PEM:n oireiden poistamiseen;

http://forums.phoenixrising.me/index.php?threads/acetyl-l-glutathione-atp-baking-soda-sam-e-catalase-no-pem-after-exercise.34446/

Itse kokeilin tätä jo kerran ja saattoi auttaa. Pitää tosin vielä toistaa tämä muutamaan kertaan ja ottaa ruokasoodaa jo ennen rasitusta. Viimeksi otin vasta rasituksen jälkeen kun oireet olivat jo alkaneet.

Ilmeisesti ruodasoodan pitäisi auttaa maitohappojen poistumiseen.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 01:42 

Tuohon elimistön ph-arvokeskusteluun kommenttina, että vaikka elimistön ph on vakaa ja ruokien ja juomien happamuus tai emäksisyys ei vaikuta veren tai solujen ph-arvoon, niin syöty ruoka ja sen happamuus vaikuttaa siihen miten paljon elimistö joutuu tekemään työtä ph-arvon pitämiseen ihannearvossaan. Myönnetään että ei ole käsitystä millaisesta työstä tässä tapauksessa on kyse, mutta tässä taudissahan pienikin stressi ja rasitus elimistölle voi aiheuttaa oireita ja tuntemuksia.

Esimerkiksi kasviksista kurkku on hyvin emäksinen. Jos syön kaksi samanlaista ateriaa, ja toisen päälle yhden kurkun, niin olo on aivan eri kuin ilman kurkkua (tai muuta emäksistä kasvista). Tarkkaa syytähän en tiedä, mutta teoriani on ollut että vähemmän hapan ruoka vähentää elimistön rasitusta happo-emästasapainon ylläpitämisessä.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 02:01 

Kurkussa on tosi paljon esim. kaliumia, mitä monella CFS-potilaalla on liian vähän. Kaliumlisästä voi tulla havaittavasti parempi olo varsin nopeasti ja lähes kaikki "emäksiset" ruoat sisältävät runsaasti kaliumia.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 21, 2015 05:12 

Lähdin itsekin testaamaan pakurikääpää jonkinlaisen tummanpuhuvan uutteen voimin tässä parisen kuukautta sitten. Hankin pullollisen "Chaga"-nestettä Virossa apteekista ja sitä olen sitten päivittäin juonut veteen sekoitettuna nyt tosiaan muutaman kuukauden.

Tarkoitus olisi kerätä itse seuraavat pakurikäävät, sillä minusta hintataso sille erinäisissä muodoissaan on kotimaassamme aika korkea. Rahaa menee muutenkin vaikka minkälaisiin lisäravinteisiin, joten aina se kai olisi kotiinpäin jos vaan kykenee itse moista keräilemään.

En nyt varsinaisesti odota tästä mitään ihmeainetta, mutta sanotaan näin että on mielenkiintoista testata sen potentiaalia mahdollisena antioksidanttina pitempiaikaisessa käytössä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]