Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 12:04

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tyrosiini/asetyylityrosiini
PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:19 

Hei,

tilasin bulkpowersilta- acetyl l-tyrosiinia. Mukana ei ollut mitään annosmittaa tms. Onko kokemuksia/vinkkejä, millaisella annoksella kannattaa aloittaa kokeilu?

Profile  

Post subject: Re: Tyrosiinin annostus!
PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:28 

Asetyyli-L-tyrosiini on siis eri aine kuin tyrosiini (eli siinä mielessä otsikko on vähän harhaanjohtava). Annokseksi mainitaan 200-500 mg, tavalliselle tyrosiinille yleensä selvästi enemmän.

Aikoinaan BulkPowdersissa piti tilata mittalusikat erikseen. Jossain vaiheessa kun tilasin, kaikissa pusseissa olikin mitat mukana, joten oletin, että ne olisivat nyt pysyvästi kaikissa. Itselläni alkaa olla kaikki paikat täynnä erikokoisia mittoja, kun käytän niin paljon jauheita, mutta useimmat ovat tosi isoja.

Apteekista voi yleensä ostaa edullisesti 1 ml mittoja, joissa on merkitty ainakin 0,5 ml, joissain kaikki 0,1, 0,2 jne. 0,5 ml painaa 200-500 mg riippuen aineesta. Eli jos haluat aloittaa varovasti, niin varmaan 0,25 ml olisi sopiva.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:52 

Kiitos Maija,

hyvä kun tarkensit. Olen näiden eri lisäravinteiden (kai nämä niitä on :)) kanssa vähän sekaisin. Olen kuitenkin päättänyt kokeilla näitä ja etsiä niistä apua itselleni. Käyn huomenissa sisätautilääkärillä ja pyydän verikokeita tarkistusmielessä ja aloitan sen jälkeen kokeilun.

Ei niin huonoa etteikö jotain hyvääkin. Kaaduin jouluaaton aattona ja löin pääni. Aivotärähdys ja niskaretkahdus. :( Tänään sain kuitenkin lähetteen pään mangneettikuvaan. Minulla sairashistoriassani otettu 90-luvun lopulla pään
mangneetti, kun olin ensimmäisissä poissulkututkimuksissa. Nyt pääsen tapaturmavakuutuksen kautta kuvaan. Hyvä!

Profile  

PostPosted: Mon May 04, 2015 12:22 

Kokeilin toissapäivänä vihdoin sitä asetyylityrosiinia, jota olen täällä monelle suositellut itse kokeilematta. Minullahan normityrosiini lakkasi toimimasta jo vuosia sitten. Minulle myös tuli tunne, että se olisi molempien kahden muutaman viikon kokeilun jälkeen huonontanut kilpirauhasen toimintaa pysyvästi, mutta sehän saattoi olla sattumaakin. Nyt mietin, että ei minulla taida enää ollakaan toimivaa kilpirauhasta jäljellä ja sain asetyylityrosiinipurkin parilla eurolla.

Otin siis toissapäivänä yhden 350 mg kapselin enkä huomannut juuri mitään. En ainakaan lisää energiaa, ennemminkin päinvastoin. Eilisaamuisen kilpirauhaslääkkeen jälkeen tuli kuitenkin tosi pahat kilpirauhasen liikatoimintaoireet (enkä varmasti ottanut kumpaakaan tuplana tms). Oli aivan järkyttävän kuuma ja ihan koko ajan pissatti, vaikka otin lisää desmopressiiniä. Ruokahalukin oli pohjaton. Onneksi iltapäivällä alkoi helpottaa ja nukkumaan mennessä liikatoimintaoireet olivat kadonneet.

En koskaan havainnut mitään tuollaista tavallisesta tyrosiinista. Voi olla, että minulla se ei vaikuttanut kilpirauhaseen. Tai sitten en vain huomannut, koska minulla kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole juuri vaikuttanut esim. energiatasoihin. 5% lisää tehoa kun on hoitamattomalla tai alihoidetulla vajaatoiminnalla, kuten olen ainakin jälkimmäisessä kokeilussa ollut, on vähän eri asia kuin optimaalinen, maksimikorkeudessa oleva lääkitys.

Eli minulla asetyylityrosiini tuntuu selvästi vaikuttavan, mutta ei mitenkään hyödyllisesti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 21, 2015 01:13 

Neuvoja kaivattaisiin ennen lääkärin näkemistä/kuulemista mihin voi mennä vielä aikaa.

Tähän asti olen hoitanut epäilemääni kilpirauhasen vajaatoimintaa lähinnä isoilla jodiannoksilla ja myös L-tyrosiinilla. Ovat joskus toimineet niin ja näin. Kuitenkin kun äidilläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja hän ottaa päivittäin aamulla tuollaisen 25 mikrogramman annoksen Tyroksiinia. Itse olen välillä kokeillut ottaa sellaisen. Olen ollut sellainen, että olen jo pitkään kärsinyt palelusta ja heikosta pulssista (jos ei kahvin aiheuttamaa tykytystä lasketa). Veri ei vaan virtaa kropassa kunnolla!

No kuitenkin tuo tyrosiinitabletti antaa aina potkua, huomaan, että jaksan jopa välillä lähteä ulos ja päästäni ainakin hieman poistuu tokkura. Kaulan alueella myös tunnen lämpöä sitten kun otan tuota lääkettä. Mietin, että onkohan tuo annos vaan liian iso kun sydän rupeaa takomaan jonkun verran ja rupean hikoilemaan? Mitä suosittelisitte? Niin ja miksi Olli Polo ei määrännyt verikokeissa otettavaksi myös S-T4-V ja S-T3-V-hormoneita pelkän S-TSH:n lisäksi?

Profile  

PostPosted: Thu Jul 23, 2015 12:13 

Korjaan, tuossa Tyroksiini-paketissa näyttää lukevan 0,1 mg, mutta annostus on kuitenkin mikä? Taidan nyt pitää taukoa kokeilusta sivuoireiden takia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]