Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: D-vitamiini tasonne? Luuston kunto
PostPosted: Sun Feb 08, 2015 07:40 

Oletteko mittauttaneet d-vitamiini tasoanne, jos olette niin mikä oli tulos ja onko tuloksen taustalla d-vitamiinilisää purkista vai ei?

Itse mittautin mielenkiinnosta. D-vitamiinilisä ollut käytössä satunnaisesti viimetalvena, kesällä ja nyt syksyllä ei mitään. Tulos ei yllättänyt ja se oli 52.6 (min 50). Mittaus tehtiin yksityisellä joten julkisella puolella siitä ei ole merkintää.

Pari viikka sitten kävin erikoishammaslääkärillä ja siellä katsottiin mm. hampaistoni rtg joka oli otettu ennen joulua. Kuvat avattuaan hammaslääkäri totesi ensimmäisenä "Sinulla on vakava d-vitamiinin puutos" ja kysyi "Syötkö d-vitamiinilisää?" Olin aika ihmeissäni, sillä sehän on testeissä juuri todennettu, mutta potilashistorassani siitä ei ole merkintää. Hammaslääkäri sitten näytti kohdat yläleukaluussani jotka olivat erittäin hauraat kuin "Vaahtoa" :( Löydös on niin ilmiselvä, että tomppelikin sen huomaa. Olen n. 40v ja mietin, että missähän kunnossa muu luusto on.

Nyt on topakka lisä (100) käytössä sellaisen öljyhelmen muodossa. Uusintamittaus paljastaa riittääkö tuokaan, vähän epäilyttää.

Profile  

Post subject: Re: D-vitamiini tasonne? Luuston kunto
PostPosted: Sun Feb 08, 2015 08:43 

En muista tuloksiani, mutta 125 mcg käytössä ja aikoinaan (2011 tms) oli reilusti ylikin viitteiden kahdessa testissä. Sitten seuraava testi (2014), samalla valmisteella, tehtiin eri labrassa niin, että olin viikon ottamatta sitä (D-vitamiinihan aika pitkään säilyy elimistössä), ja tulos olikin vain juuri ja juuri viitteissä! Eli joko toinen labra näytti väärin (jälkimmäistä pidetään hyvin luotettavana) tai D:t pitäisi testata aina niin, että on monta päivää kokonaan ilman, ei vain yhtä. Sain lääkäriltä komennuksen ottaa osana päivistä 2 x 125 mcg.

Aiemmin ilman D:tä tai pienemmällä annoksella en ole ollut testeissä. HYKSin infektiopolikaan ei ainakaan aikaisemmin tätä arvoa mitannut, mikä on naurettavaa. Jokainen hollantilais- ja belgialaislääkäri jolla olen käynyt on sen testauttanut. Luuston kuntoa minulla ei ole mitattu DEXA:lla, röntgenillä tai muullakaan, eikä hammaslääkäri ole mitään sanonut. Aloin viime vuonna syödä K2-vitamiinia, jonka pitäisi myös olla erittäin tärkeää luustolle (kasvisten K1 ei auta), suosittelen sitä ehdottomasti sinullekin, kun kerran luustosta on noin iso huoli.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 09:50 

Voit yrittää tolla hammaslääkärin tiedoilla päästä julkisella luuntiheysmittaukseen.

Luusto on useamman tekijän ja aineen soppa, eli pelkällä deellä ei nyt ihan kuuhun mennä jos luusto on heikossa kunnossa.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 11:04 

HEI,

D-vit-arvo matala Calsium 3D-forte lääkityksestä huolimatta, kuten myös Ca-ion on myös matala. '

Kerran tehty luuntiheysmittaus, ei osteoporoosia.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 11:40 

Jos tarkoitat Calcichew D3 Fortea, ei tuollaisella määrällä D-vitamiinia nouse mikään arvo. Aikuinen tarvitsee Suomessa yleensä ainakin 100 mcg eli 4 000 IU päivässä, jotkut moninkertaisesti enemmän.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 09, 2015 12:47 

Tasoista vielä ja vaikuttavuudesta.

Vouhottaminen tästä alkoi, kun äitini 72v on syönyt muutaman vuoden d-vitamiinilisää (20) ja hänellä on todettu osteopenia aiemmin. Nyt syksyn syönyt korkeampaa annostusta (50) ja tammikuisessa mittauksessa arvo oli 40 vaikka hänen ikäisellään sen tulisi olla 75-125.

Minulla 40v arvo siis 52.6 (min 50).

Käytin endokrinologilla 6v poikamme kanssa ja häneltä myös otettiin d-vitamiinitasomittaus, jonka tuloksia odotellaan. Endo totesi, että kasvavalla lapsella vahvan luuston saamiseksi tuo taso verestä tulisi olla 80-125 (jopa 150).

Tästä on helppo laskea, että sataseen olisi hyvä pyrkiä jokaisen ja se ei ihan pikku pillereillä tule.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 09, 2015 02:24 

Viime keväällä mitattu ja oli 119nmol/l. Syön pääasiassa 50 mikrogrammaa päivässä, mutta 2 viikkoa ennen mittausta söin 100 mikrogrammaa. Itselle 50-60 mikrogrammaa on aika optimiannos sillä olen melko lyhyt ja laiha.

Se on vähän mysteeri miksi jotkut (samaa kokoluokkaa olevat ihmiset) tarvitsevat isoja annoksia päästäkseen edes 40nmol/l lukemaan kun toiset pääsevät korkeisiin lukemiin jo pienilläkin annoksilla. Esim. yhdellä suht terveellä, paljon liikkuvalla sukulaisellani D-vitamiini arvo oli 150nmol/l eikä hän saa kuin noin 30 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 09, 2015 01:25 

Kuten sanoin, noihin mittauksiin voi vaikuttaa hyvinkin paljon se, jos mittausta edeltävinä päivinä ottaa D:tä, luultavasti ei pitäisi. Eräs terveysalalla oleva tuttu on sitä mieltä, että eri labrojen tuloksissa on tosi isoja eroja ja jotkut labrat eivät ole luotettavia.

Lisäksi tietysti mittauksen ajankohta vuodesta, onko se kesän jälkeen vai talven jälkeen. Uskoisin näiden kolmen tekijän selittävän huomattavan osan eroista, vaikka varmasti yksilöllisiäkin eroja on.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 12, 2015 07:50 

Itse vedän 125ug/vrk. Sillä tasolla ei liene tarvetta edes käydä mittauttamassa tasojaan. Kaikkien CFS-potilaiden pitäisi EHDOTTOMASTI syödä tuota määrää D-vitamiinia! D-vitamiinista tai ainakin sen puutoksen ehkäisystä on laajoja terveyshyötyjä nimenomaan infektiotautien ja autoimmuunijuttujen suhteen.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 12, 2015 07:59 

Kyllä ehdottomasti pitäisi mitata tasot tuollakin annoksella. Joillain on ollut paha puutos, eräskin tällä foorumilla tarvitsi 750 mcg päivässä. 250 mcg tarve ei ole edes kovin harvinaista. Hyvin harvalle 125 mcg voi mahdollisesti olla vähän liikaakin.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 13, 2015 10:46 

Jokapaikassa toitotetaan d-vitamiinin merkityksestä isoin otsikoin ja silti sitä ei mitata julkisella puolella. Käsittämätöntä! Kuumeilun ja väsymyksen yms. vuoksi minua on tutkittu vaikka miten ja vertakin on nyhdetty lukuisia kertoja, mutta koskaan EI ole mitattu d-vitamiinitasoa. Hitto, fakta vaan on se, että kaikesta pitäisi itse olla todella tietoinen ja osata pyytää/vaatia. Nyt sitten kävin yksityisellä ja se kohta on hoidettuna.

Tuntuu siltä, että koko terveydenhoito ja tutkimus on niin medikalisoitunutta, että perusasiat menettävät merkityksensä esim. vitamiinien yms. rooli ihmisen hyvinvoinnissa. Tämä nyt ei liity mitenkään tähän palstaan, mutta laitan esimerkkinä maiden välisistä eroista:
Pojallani oli parhaimmillaan korvaulehduksia 8kpl/vuosi ja niitä hoidettiin jatkuvasti antibiooteilla. Pari vuotta sitten hän pääsi leikkaukseen Hollantiin ja tietysti juuri ennen toimenpidettä hänellä havaittiin punoittavat korvat. Melkeinpä suutuin, kun antibiootteja ei tullut ja hoidoksi sanottiin konservatiivisesti avaava nenäsumute +keittosuolasumute. Sumutemäärät sekä tiheys olivat ihan toista kuin Suomessa (täällähän lasten nenäsumutteisiin suhtaudutaan jo lähtökohtaisesti negatiivisesti) ja hoitoon suhtauduttiin suurella vakavuudella. Kotiinlähdön koittaessa korvat olivat puhtaat, Suomessa tarkastutin vielä korvat ja ne olivat edelleen terveet. Tämän jälkeen jokaisessa räkätaudissa on aloitettu Hollannin hoito, korvatulehduksia ei ole ollut eikä myöskään antibiootteja!! Heh, aina kun tästä kerron tutuille tai ammatilaisille niin minua katsotaan kieroon. Maija ja muut ulkomailla asuneet voisivat valottaa muistakin "poikkeavuuksista", aina ei ole oma maa mansikka ja muu maa mustikka.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 14, 2015 06:56 

Kunnallisella puolella suurin osa lääkäreistä ei taida niin perustaa D-vitamiinin päälle. Minulle jopa kunnallisen puolen sisätautilääkäri sanoi että kaikki lisäravinteet ovat pelkkää rahan tuhlausta.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 18, 2016 11:38 

Minulla mitattiin juuri 28nmol/L. Käytin transdermaalisesti 200 mikrogrammaa päivässä 3kk ajan ennen mittausta. En ole pystynyt käyttämään vitamiinilisiä kun ne aiheuttavat minulle suolistoon kovaa tulehdusta. Samoin kaikki lääkkeet. Myös ruokayliherkkyyksiä löytyy joka lähtöön. Onko jollakulla kokemuksia D-vitamiinitasojen nostamisesta kapeakaistaisella UVB-valohoidolla? Olen nyt väkisin syönyt lisäaineetonta D-vitamiinia 150 mikrogrammaa päivässä viikon ajan mutta ensimmäiset suolisto-oireet ovat jo alkaneet.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 18, 2016 11:52 

Entä D-suusuihkeet? Jos ne sylkisi pois purskuttelun jälkeen... Ei optimaalista, mutta ei yllätä myöskään, ettei D:tä imeydy tarpeeksi transdermaalisesti. :-/

Profile  

PostPosted: Mon Jan 18, 2016 06:48 

Mulla myös kaikki muut D-valmisteet sopimattomia paitsi suusuihkeet.

Kun suihkutan kielen alle ja pidän huolen, että en nielaise, ennen kuin aine on limakalvojen kautta kokonaan suussa imeytynyt, niin ei tule mitään suolisto-ongelmia.

D-vitamiinatasot on joskus kauan sitten mitattu. En mittaa niitä, käytän tuota suihketta annoksella 1500 mcg/pv. Muutenkin riittävästi kokeita mitattavana yksityisellä, ja julkinen ei mittaa. Ei riitä rahat kaikkiin yksityisen puolen labroihin kenelläkään...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]