Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: D-vitamiini tasonne? Luuston kunto
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 03:27 

S-D25 on ollut v. 2015 välillä 70-78.

Annos on ollut 30-35 mikrogrammaa. Luuntiheys oli viime vuonna taas osteopenian rajalla. Aikaisemmin se on ollut osteopeninen mutta välillä parantui normalaitasolle. Annos on viimeksi pudotettu sen vuoksi, kun S-D1,25 meni yli viitteen. Nyt se on viitteissä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 03:54 

Käytätkö K2:ta vai onko se kielletty lisäkilpirauhasongelmissa?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 05:52 

En käytä. Vaikuttaako se veren hyytymiseen? Minun pitäisi käyttää Marevania, mutta en suostu, vaan käytän Primaspan-100:aa.

Lisäkilirauhassairauden takia en ole saanut mitään eritysohjeita, vain kalkin ja D-vitamiinirajoituksen. Estrogeeninkin olen viime vuonna jättänyt pois. Kokonaisvaltaista hoitoa tai suunnitelmaa hoidostani monisairaana ei ole. Jos jotain asiaa muutetaan, niin kai se vaikuttaa johonkin toiseen.

En syö juuri mitään vihreää. Ravintoterapeutti sanoi ruokavalioni olevan kunnossa, vaikka se on aika kapea. Marevan-annos oli tosi pieni silloin kun käytin sitä, ei kukaan siihen puuttunut (vaikken syökään paljon vihreää).

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 02:59 

Miulla on ollut todella huono D-vitamiini arvo mutta jossain vaiheessa sain liian korkeaksi kun innostuin ottamaan joka päivä korkeita annoksia. Voinnissa en huomannu mitään eroa.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 03:39 

Oliko se todella liian korkea vai testissä liian korkea? Missään ei lue että ennen testiä pitäisi olla monta päivää, ehkä lähemmäs viikko ottamatta D:tä. Kun en tiennyt tuosta olen saanut itsekin päätähuimaavia tuloksia, kun jätin vain edellisen illan kapselin ottamatta.

Mutta eihän siitä läheskään aina mitään huomaakaan. Itse en ole huomannut D:stä yhtään mitään. Hyödyt kuitenkin tunnetaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 09:24 

Niin se on, että D-vitamiini ei todellakaan ole hetkessä vaikuttava ihmelääke. Vastaavasti D-vitamiinin puutos ei hetkessä aiheuta luukatoa, vaan sen kehittyminen vie yleensä pitkän ajan, eikä luukatokaan välttämättä "tunnu missään".

Profile  

PostPosted: Tue Jan 26, 2016 10:01 

Maija,

Kiitos vinkistä. Yliherkkyyksiini liittyy selkeästi limakalvojen heikkeneminen, joten en ole kokeillut suihkeita. Epäilen aromien ärsyttävän suun limakalvoja janpelkään hieman myösmkipuja, joita suuhun varmasti tulisi. Kielessäni ei ole nimittäin välillä pintanahkaa ja samantyyppisiä ongelmia on ikenien kanssa.

Esim silmälääkkeet ärsyttävät kyynelkanavia, ja vatsaa sekä suolistoa. Kun uupumus on pahimmillaan virtsatien, suoliston ja suun limakalvot ovat niin huonossa kunnossa, että syöminen, pissaaminen ja ulostaminenkin aiheuttavat kipua. Virtsatiet tutkittiin kipujen takia bakteeri ja virustulehduksien varalta mutta mitään ei löytynyt. Silmät kuivuvat ja tulehtuvat. Kielestä lähtee nahka ja se on hyvin arka. Lääkärin mukaan tässä olisi kyseessä punajäkälä. Kaikki nämä oireet lähtevät pois kun uupumus kunnolla helpottaa.

Nyt se ei helpota hetkeen, sillä taistelen viimeisiä viikkoja eläkevakuutusyhtiön työkokeilussa. Parhaimmilani jaksoin 18 tuntisia viikkoja, nyt en edes jaksa 12 tuntisia ja olen viikon sairauslomalla. Kohta saa levätäkin sitten pitkään kun anotaan taas sairauspäivärahaa ja -eläkettä.

Mutta takana on nyt kaksi viikkoa suun kautta nautitulla Biomedin lisäaineettomalla vahvalla D-vitamiinitipalla 150 mikrogrammaa pvässä. Tämä troppi on aiheuttanut minulle vähiten oireita verrattuna mihinkään vitamiiniin tai hivenaine lisään. Mutta nyt suolisto rupeaa tuntumaan selvästi tulehtuneelta. Gastroenterologi ehdotti suonensisäistä D-vitamiinia. Odotan vielä viikon ja katson paheneeko tulehdus. Olen sortunut viikko sitten juustoon, josta saan myös tulehdusta ja jos tulehdus tulee vain juustosta, sen pitäisi ruveta nyt helpottamaan. Ärsytys helpottaa yleensä 1-2 viikossa. Tässä vitamiinissa on oliiviöljyä, jonka tiedän aiheuttavan myös ärsytystä mutta riittääkömsiihen 6 tippaa päivässä, en tiedä. Olen kuitenkin ollut yhteydessä useisiin suomalaisiin vitamiinivalmisteiden tekijöihin ja ehdottanut lisäaineettoman D-vitamiinitipan valmistusta rypsi-tai auringonkukkaöljyyn, joka ei minua ärsyttäisi. Saa nähdä johtaako se mihinkään. Markkinoita voisi olla, sillä monet ryhmät eivät voi tai halua käyttää esim eläinperäisiä kapseleita, jotka on tehty liivatteesta (siasta) (vegaanit, muslimit, adventistit).

Olen ollut yhteydessä erikoislääkäriin, joka teki väitöskirjan D-vitamiinin imeytymisestä kapeakaistaisen UVB-valohoidon annossa veren D-vitamiinitasoon. Olemme keskustelleen sähköpostitse mahdollisuudesta saada näitä hoitoja. Aika näyttää, onko tätä hoitoa mahdollista saada, kun käypähoitosuositukset eivät tunne valohoidon antamista kuin psoriaasikseen ja yhteen toiseen sairauteen vaikka tutkimus osoittikin hoidon olevan hyvä vaihtoehto D-vitamiinitason nostamiseen.

Tuolla D-vitamiinin syömisellä on ollut selkeät vaikutukset. Uniongelmat helpottavat jonkin verran, muisti ja oppiminen paranevat huomattavasti sekä masennus vähenee selkeästi. Nämä edut huomasin jo transdermaalisella D-vitamiinilla, vaikken edes tiennyt, mitä oireita puutos voisi aiheuttaa. Kun pidin taukoa transdermaalisesta D-vitamiinista, oireetkin pahenivat ja kun palasin takaisin käyttäjäksi, em oireet taas helpottivat. Verikokeet ja kokeiluni vahvistavat sitä havaintoa, minkä jotkut lääkärit ovat tehneet CFS-potilailla, että D-vitamiini ei imeydy kaikilla heistä niin hyvin kuin terveillä. Yksikin paljon CFS-potilaita hoitanut lääkäri on tehnyt havaintoja, että 125-250 mikrogrammaa vasta nostaa veren tason noin 100 nmol/L.

D-vitamiinin mittauksesta sen verran, että transdermaalisen vitamiinin käyttöä ei ilmeisesti tarvitse keskeyttää verikokeen takia, sillä se varastoituu suoraan kudoksiin nostamatta veren pitoisuutta juurikaan. Veri tosin kuljettaa sitä ympäri elimistöä mutta vereen "liukeneminen" on selvästi hitaampaa kuin suoliston kautta imeytyvän. Tämä ei ole tutkimustietoa vaan useiden ihmisten kokemuksiin perustuvaa tietoa eräästä suljetusta keskusteluryhmästä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 26, 2016 10:09 

Jatkan vielä sen verran, kun Tiina sanoi, että D-vitamiini ei auta hetkessä. Hän on varmaankin oikeassa mutta siitäkin huolimatta minulla kyllä auttaa. Ehkä se riippuu siitä, mitä apua D-vitamiinilta odotetaan. Kuten kerroin, minun muistini, oppimiskykyni, yöuneni ja masennukseni selkeästi paranivat kun aloin käyttämään D-vitamiinia. Muutos tapahtui kahdessa vuorokaudessa niin selkeästi, että sitä ei voinut olla huomaamatta. Sama havainnon tein sekä transdermaalisella, että suun kautta annostellulla vitamiinilla.

Eri juttu sitten on, että minulla on ollut vakavan puutoksen rajoilla oleva tilanne, jota ehkä kaikilla täällä ei ole ollut. Elimistö varmaankin jatkaa itsensä parantamista pidemmällä aikavälillä vielä lisää kun vitamiinin käyttöä jatketaan ja se varmaankin on hitaampaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]