Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:08

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Onko koliini sopimaton Cfs:ssa?
PostPosted: Mon Mar 16, 2015 06:25 

Hei Maija. Hyvät ystävät.

Kiitoksia tästä palstasta. Olen lukenut jo vuosikausia, mutta en itse ole osallistunut keskusteluun.
- Olen jo isoäiti-ikäinen, sairastanut cfs-oireita nuoresta saakka. 23-vuotiaana olin jo kahden lapsen äiti, aloitin korkeakouluopinnot, jotka vaivoin ja pitkän ajan kuluessa sain päätökseen. Tuona aikana sain vähäväliä flunssia, kurkkutulehduksia, aftoja ym. Uuvuin jo silloin. Punkki minulla oli useamman kerran lapsena, silloin punkin puremaa pidettiin vaarattomana. - 90-luvun puolivälissä sain fibromyalgiadiagnoosin. Nyt olen saanut cfs-dg:n. Jonkinasteista yliliikkuvuutta nivelissä, sidekudoksen venyvyyttä (Polon dg).
- Iän myötä, parin viime vuoden aikana uupumus on dramaattisesti pahentunut. LDN:sta ei juurikaan ollut apua uupumukseen. Kipuja, joita minulla on alaselässä, se hieman lievitti. Jouduin kuitenkin turvautumaan opiaattikipulääkkeeseen, joten jätin LDN:n. - Olen kokeillut laajan kirjon lisäravinteita. En ole saanut niistä ainakaan pitempiaikaista apua. Nyt viimeksi ostin koliini/inositoli -valmisteen.

Törmäsin netissä tutkimukseen, jonka mukaan koliinia olisi liikaa cfs-potilaan jossakin aivolohkossa. Onko koliinia siis syytä välttää?

Maija, mitä sinä tiedät asiasta?
Entä muiden palstalaisten tiedot ja kokemukset?

Selkäni leikataan viikon kuluttua. Spinaalistenoosi. Synnynnäinen nikamansiirtymä ja muitakin nikamia viksin vonksin. Ratsastusta olen pystynyt harrastamaan tänne asti kipulääkkeiden avulla. Liike ei satu enempää kuin paikallaan seisominen tai istuminen. En oikeastaan koe varsinaisia fibrotyyppisiä kipuja enää niinkään. Se vielä, että aikanaan minua tietenkin pidettiin masennuspotilaana, ja kävin läpi kaikki markkinoilla olevat masennuslääkkeet. Dg: hoitoresistentti masennus.
-(En löytänyt erillistä palstaa, jolla esittäydytään.)

Profile  

Post subject: Re: Onko koliini sopimaton Cfs:ssa?
PostPosted: Tue Mar 17, 2015 12:53 

Tuo (asetyyli)koliini CFS:ssä on juttu, josta ei olla täysin yksimielisiä. On joitain lääkäreitä, joiden mielestä kolinergiset jutut eivät sovi ollenkaan. CFS:ään on käytetty useita eri kolinergisiä lääkkeitä. Pyridostigmiinistä on yksi tutkimus, galantamiinista peräti kolme. Lisäravinteista on käytetty mm. lesitiiniä, fosfatidyylikoliinia ja etenkin asetyylikarnitiinia, joka vaikuttaa hyvin lupaavalta hoidolta. Yrteistä kolinergisiä ovat mm. ashwagandha ja schizandra, harvalle nämä ovat aiheuttaneet ongelmia. Itse olen kokeillut ja pidempäänkin käyttänyt monia eri kolinergisiä aineita.

Inositoli on minusta hyvä aine etenkin uneen ja ahdistukseen. Koliinissa ehkä parasta on sen edullinen vaikutus maksan toimintaan. En usko, että tuosta lisäravinteesta on muuten merkittävää apua, mutta uneen voi tosiaan olla. Tuskin siitä haittaakaan on.

Oletko kokeillut jo esim. metyylifolaattia?

Tässä on ketju Käyttäjäesittelyt: viewtopic.php?f=2&t=3

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]