Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Jun 19, 2018 06:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 28%  28%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 36%  36%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 26%  26%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 2%  2%  [ 1 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Sun Apr 20, 2014 11:15 

Magnesiumoksidi yksinkertaisesti imeytyy huonosti. Sama koskee useimpia muitakin mineraaleja (kalsium, kromi, sinkki jne): ne imeytyvät huonosti oksideina, klorideina jne (magnesiumkloridi kyllä iholta kai imeytyy ihan hyvin). Hyvin imeytyvät nuo kelaatit, sitraatti ja malaatti sekä kalliimmista esim. glukonaatti, mutta monella sitraatit ärsyttävät vatsaa ja kelaatit taas ovat hyvin siedettyjä. (Monilla lisäravinteilla myös nuo huonosti imeytyvät muodot voivat ärsyttää vatsaa eli närästää tai tulee vatsakipuja, magnesiumilla niillä on lähinnä laksatiivinen vaikutus isommissa määrissä.)

Magnesiummalaatti (eli magnesiumin ja omenahapon suola siinä missä sitraatti on magnesiumin ja sitruunahapon suola) on monen mielestä CFS:ssä erityisen hyvä, sillä keho käyttää omenahappoa energian tuotantoon. Mutta sitä on vaikea löytää Suomesta plus usein tosi kallista ja tableteissa on vähän itse magnesiumia. Noissa kannattaa aina olla tarkkana, esim. "400 mg magnesiumyhdistettä" voikin lähemmällä tarkastelulla paljastua tarkoittavan vain 100 mg itse magnesiumia per tabletti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 21, 2014 07:03 

Onko kukaan kokeillut Glukosamiinia lihas/nivel ja jänne oireisiin?

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ ... rong-800-m

Profile  

PostPosted: Mon Apr 21, 2014 09:17 

Käytin aikoinaan (2006-2007) glukosamiinia helpottamaan prednisonivieroituksen aiheuttamia kuukausia kestäneitä nivelvaivoja, joihin se auttoikin. Yleensä se ei kai ei juuri auta CFS:n aiheuttamiin nivelkipuihin, niihin kokeilisin ennemmin esim. omega-3-rasvoja, boswelliaa tai bromelaiinia, ehkä MSM:ää. Erään tutkimuksen mukaan glukosamiini pahentaa rasituksen jälkeisiä lihaskipuja terveilläkin ihmisillä. Itse en tällaiseen kiinnittänyt huomiota, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä olisi voinut olla.

Jos haluat kokeilla, glukosamiinisulfaatti on paljon tehokkaampaa kuin -hydrokloridi, en suosittele hankkimaan -hydrokloridia. N-asetyyliglukosamiini olisi vielä parempi vaihtehto, joka voi auttaa paljon muuhunkin kuin nivelvaivoihin (etenkin suoliston ongelmiin), mutta sitä lienee Suomesta vaikea löytää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed May 20, 2015 03:42 

Kaikkea mahdollista käytetty, ilman mitään vaikutusta yhtään mihinkään.

Profile  

PostPosted: Wed May 20, 2015 08:11 

Mikä on "kaikkea mahdollista"? Itse olen kokeillut reilusti yli sataa lisäravinnetta ja apuja on löytynyt sieltä hyvinkin obskuuriltakin puolelta.

Profile  

PostPosted: Wed May 20, 2015 11:30 

Onko kukaan muuten saanut tähän apua lääkekannabiksesta? Suomessahan se ei tietysti ole laillista jos ei oteta huomioon sitä törkeän kallista valmistetta, jota on vaikeaa edes saada. Ainakin fibromyalgiapotilaat ovat apunsa saaneet tietyistä lajeista.

Profile  

PostPosted: Thu May 21, 2015 06:12 

Maija wrote:
Mikä on "kaikkea mahdollista"? Itse olen kokeillut reilusti yli sataa lisäravinnetta ja apuja on löytynyt sieltä hyvinkin obskuuriltakin puolelta.

Hypervitaminisaatiota B (juu, metyylifolaatilla), C, D, E... EPA, DHA, ALA, ARA, karnitiini, tyrosiini, riboosi, magnesium, sinkki, Q10, mitähän niitä kaikkea muuta on, ei voi muistaa edes. Paljon on rahaa mennyt haaskuun roskaan.

Profile  

PostPosted: Thu May 21, 2015 06:14 

Omppu wrote:
Onko kukaan muuten saanut tähän apua lääkekannabiksesta? Suomessahan se ei tietysti ole laillista jos ei oteta huomioon sitä törkeän kallista valmistetta, jota on vaikeaa edes saada. Ainakin fibromyalgiapotilaat ovat apunsa saaneet tietyistä lajeista.

Indica ja sativa-sarjat molemmat kokeiltuna vaporoituna, ei mitään vaikutusta. Ei siis minkäänlaista viihdevaikutustakaan. Toki en nyt viikkokausia vaporoinut, mutta useampana päivänä peräkkäin kuitenkin. Sativa-sarja aiheutti ensimmäisellä kerralla ruokahalun kasvun tilapäisesti, mutta ei enää sen jälkeen. Jostain kyllä luin, että etenkin Indica voisi olla tässä vaivassa hyvä, siksi innostuin kokeilemaankin.

Edit: Itse asiassa taisi olla indica-sarjaa, kun alkoi vituttamaan, kun ei mitään vaikutusta tullut, niin vaporoisin ihan hulluna ja lopuksi söin loput. Ajattelin, että teen jotain väärin tms. kun ei kerran vaikuta mitään, "kyllähän kannabiksen pitäisi vaikuttaa". No, vaikuttihan se, pyörrytti ihan pirusti ja verenpaine laski, taisi tulla "pieni yliannostus", heh. Mutta ei edes viihdevaikutusta.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2015 01:52 

Maija, kirjoitit toisessa keskustelussa, että: "ja ei-neuropaattiseen kipuun bromelaiini on ihan must. Neuropatiaan lipoiinihappo." Ajattelin, että tämän otsikon alla olisi parempi kysellä aiheesta lisää.

Eli ensinnäkin lipoiinihappo = alfalipoiinihappo? Onko annoksena 600mg/pvä?
Perustuuko näyttö diabetestutkimukseen? Miten bromelaiinissa?

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2015 11:05 

Lipoiinihappo viittaa joko alfalipoiinihappoon tai R-lipoiinihappoon, joka on sen aktiivinen isomeeri. Itse käytän 300 mg alfaa (aiemmin 100 mg R-lipoiinihappoa, joka on vahvempaa) ja omat neuropatiaksi tulkitsemani tuntemuksen pysyy poissa. Jos en ota, niin tuntuu kuin reisissä mönkisi jotain ja naamalle tunkee olemattomia, kutittavia "hiuksia". Lipoiinihappoa on tutkittu lähinnä diabeettisessä neuropatiassa, mutta yksittäisiä julkaisuja löytyy myös muuntyyppisistä neuropatioista. Minulle ei ole tehty ENMG:tä tai muuta tutkimusta, joista oman neuropatiani tyyppi voisi selvitä.

Bromelaiini on todella hyvä etenkin rasituksen aiheuttamiin lihaskipuihin, varsinkin etukäteen otettuna. Yleensä poistaa ne jopa kokonaan kun ottaa vähintään 30 min ennen rasitusta. Tutkimusnäyttöä siitä ei tässä taida olla (vaikka vaikutusmekanismia onkin paljon tutkittu), mutta olen saanut parikymmentä ihmistä sitä käyttämään, kun se toimii niin hyvin. Voi se nivelkipuihinkin auttaa, eräs lastenreumaa sairastava tuttavani saa siitä paljon apua kun ehdotin kokeilua. Mutta CFS-nivelkivut ovat tietysti aika eri asia kuin nivelreuman.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2015 11:53 

Minulla on tosiaan CRPS:ään liittyviä hermosärkyjä, ja olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, että miten hyvin alfalipoiinihappo tehoaa niihin tuolla diabetestutkimuksen annoksella. Nyt on ollut adrenaliini käytössä kipulääkkeenä (ja sitä ennen monta muuta). Kuvailisin omaa hermosärkyäni sanoilla: puukottava, tulinen, tuskainen ja välillä äärimmäinen.

Käytän bromelaiinia sen bradykiniinin eston vuoksi bradykiniinivälitteisiksi epäiltyjen allergiakohtauksien estämisessä. En ehtintyt seulomaan kunnolla, mutta tuota bradykiinin estoa on yhdistetty myös iskeemisten kudosten suojelemiseen kuten myös neuropaattisen ja tulehduksellisen kivun hoitamiseen. Minulla nivelkipujen taustalla on HMS (ja EDS-epäily) sekä fibromyalgia.

Olisiko siis niin, että bromelaiini toimii kivunhoidossa juuri tuon bradykiniinin estämisen vuoksi?

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2015 03:17 

Oliko sinulla siis LDN, en nyt muista? Siitä on yksi julkaisu CRPS:n hoidossa. Jatalla tällä foorumilla on myös CRPS, hän käyttää LDN:ää ja adrenaliinia. En osaa sanoa, auttaisiko lipoiinihappo, mutta voi se auttaa.

Minä olen aina yhdistänyt bromelaiinin kivunlievityksen sen proteolyyttiseen vaikutukseen, tosin jonkun paperin mielestä se ei olisi se syy, mutta yleensä bradykiniinistä ei mielestäni ole puhuttu. Bradykiniini on tosin minulle aika vieras aine, pitäisi siihen perehtyä enemmän.

CFS-guru Jay Goldsteinin kirjoissa bradykiniini mainittiin ohimennen: ACE-estäjät ja ARB-lääkkeet lisäävät sitä, parhaaksi antagonistiksi hän listaa kutapressiinin. Kutapressiini (nykyinen Nexavir) on porsaan maksasta valmistettava pistoksina annettava antiviraali, jota on käytetty CFS:n hoidossa paljon Jenkeissä, mutta ei ole markkinoilla Suomessa. Eräs ystäväni tilasi sitä Hollannista(?) ja se auttoi hänellä verenkierto-ongelmiin, mutta huikean hinnan takia hän joutui lopettamaan käytön.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2015 03:56 

On käytössä LDN ja koen, että se ei auta kivussa, mutta oheisongelmissa kylläkin. Nexavir vaikuttaa muuten mielenkiintoiselta, mutta tyyris hinta voi olla minullekin este. ACE-estäjät ja muutamat muut lääkeryhmät tosiaan lisäävät bradykiniinin tuotantoa.

Bradykiniinin liikatuotantoon olen perehtynyt HAE-epäilyn vuoksi. Huomasin kuitenkin, että traneksaamihappo ei vain ole estänyt kohtauksia, mutta myös parantanut verenkiertoa ja puuduttanut kipuja. Bradykiniinihän laajentaa verisuonia (kun itselläni on valmiiksi löysät suonet), jolloin sen estäminen auttaa myös verenkierto-ongelmiin. Samalla estää natriureesia, ja sitä kautta myös hypovolemiaa.

(Bradykiniinireseptori B1:stä on epäilty kroonisen kivun reitiksi, johon liittyy kudosvauriota ja tulehdusta. B2-reseptorilla on verisuonia laajentava vaikutus.)

Luonnollisiksi bradykiniinin liikatuotannon estäjiksi on nimetty bromelaiini, aloe vera sekä polyfenolit (punaviini ja vihreä tee). Olen kokenut hyötyväni bromelaiini- ja aloe vera -tableteista.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 11:18 

Miksihän lääkelistalla on kaikki järkevät lisäravinteet kuten bromelaiini, hevoskastanja ja glukosamiini esimerkiksi? Eli niitä ei saisi tilata Suomeen edes toisesta EU-maasta. Osaako Maija tai joku muu vastata, miten Fimea tuota listausta tulkitsee? Tulkinnassahan otetaan huomion myös tuotteen pitoisuus ja käyttötarkoitus, ei pelkästään tuotteen sisältämää ainetta.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 11:09 

Komppaan potilasta, onko kenellekään täällä tullut ongelmia luontaistuotetilauksista?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]