Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:01

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 29%  29%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 37%  37%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 27%  27%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 0%  0%  [ 0 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 49
Author Message
 Post subject: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Mon Jun 04, 2007 04:56 

Minua kiinnostaa erityisesti, jos joku ei ole käyttänyt luontaistuotteita, ja minkä takia, koska tuntuu, että kaikki täällä ovat kokeilleet vähintään jotain, samoin kuin jos joku on saanut merkittäviä haittoja luontaistuotteista - tämän ei ole tarkoitus olla pelkkä rasti ruutuun -kysely, vaan kommentteja myös. Itse olen kokeillut todella monia yrttejä ja ravintolisiä, enkä ole saanut haittavaikutuksia juuri mistään muusta kuin kalkkitableteista (!). Apua on kyllä ollut jopa suurimmasta osasta kokeiluja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 07:28 

Olen syönyt monivitamiinivalmistetta (sisältää myös rautaa), kalkkia ja Mölleriä niin kauan kuin muistan.

Sitten kokeiluja...

Olen kokeillut sitkeästi puolen vuoden ajan RosenrotMax -nimistä tuotetta. Sisältää ruusujuurta, Schisandraa ja Ginsengiä, myös B-vitamiineja. En ole huomannut mitään muutosta ja ajattelin lopettaa pian kokeiluni.

Kokeilin joskus Nivelin -nimistä tuotetta (nivelten aineenvaihdunnan ja normaalin liikkuvuuden ylläpitoon) ja sitä en suosittele kenellekään! Niveleni eivät ole olleet koskaan niin kipeät, kuin tuon kokeilun jälkeen.

E-epasta en myöskään kokenut saavani minkäänlaista apua. Kukkaro vain keveni...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 07:48 

Suosittelen ostamaan puhdasta ruusujuurta (ja miksei ginsengiäkin), se saattaisi toimia ja on puoli-ilmaista: 50 tai 60 g maksaa n. 5e ja riittää pitkäksi aikaa. Sitä saa hyvinvarustetuista luontaistuote- ja ekokaupoista, mm. Helsingin Ruohonjuuresta. Puhdasta ginsengiä ostin ennen itämaisista kaupoista, enää en ole sitä nähnyt missään. Monissa luontaistuotteissa (ja erityisesti ruusujuuressa) on se ongelma, että vaikuttava aine kyllä toimisi, mutta sitä on aivan liian vähän. Siksi ostan mielelläni mahdollisimman "puhtaita" ainesosia.

Jännä, että sait Nivelinistä sivuvaikutuksia. Olen katsonut mitä tuote sisältää, ja ne vaikuttavien aineiden määrät ovat niin pieniä, ettei niiden pitäisi tehdä yhtään mitään! Glukosamiinia olen nyt itse syönyt, kun niveliä on särkenyt ajoittain siitä asti, kun aloin syödä prednisonia. Siitä on kyllä ollut apua minulle.

Onko sinulla jokin erityinen syy syödä kalkkia? Jos haluat vahvistaa luitasi, paras vaihtoehto on 30-100 ug D-vitamiinia päivässä (Möllerissäkin on D-vitamiinia, mutta aivan liian vähän). On ristiriitaista näyttöä siitä, vahvistaako kalsiumlisä luita ollenkaan. Tietysti jos havaitset siitä jotain vaikutusta, se on eri juttu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 08:34 

Olen käyttänyt lisäravinteita - paha sanoa, onko niistä ollut apua ja kuinka paljon. Periaatteessa käytössä on kalaöljy, vitamiinit ja hivenaineet, painotettuna B-vitamiineilla ja Magnesiumilla.

Joku vuosi sitten kokeilin ns. emästankkausta - aamulla paljon emästä "naamariin" ja illalla vastaavasti (soija)proteiinia, jotta keho saa yöksi aminohappoja. Lisäksi olin lähes vege ja vältin kahvia ja muuta epätervellistä. Kuuri antoi kyllä puhtia, mutta on pirun työläs ja vaatii itsekuria. Osinhan esim. AD-fatiikkia hoidetaan "luomuna" noin.

Tähän on pakko lisätä vyöhyketerapia, josta on ollut apua ja on hämmästyttävää, miten hyvin terapeutti löytää ja tunnistaa ongelmat. Tänään viimeksi "huvitti", kun jalkapohjat aristi eniten juuri sieltä, mikä vaikuttaa munuaisiin ja urologisiin juttuihin, jonka kanssa on viime aikoina ollut ongelmia normaalia enemmän.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 06:18 

Maija wrote:
Onko sinulla jokin erityinen syy syödä kalkkia?

Syön sitä, jossa on Piimaxiakin. Olen huomannut, että se auttaa hiusteni (pitkät) ja kynsieni (ei pitkät :P) hyvinvointiin. Kynteni ovat olleet ennen tätä todella heikot ja lohkeilevat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 15, 2008 09:35 

Nostanpa tämän kyselyn taas pinnalle.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2008 04:45 

Olen jo ennen nykyistä sairastumista kokenut usean vuoden kestäneen brainfog -kauden, ensimmäinen hyppäys ylöspäin oli tuhti B12 -kuuri ja toinen viljatuotteiden jättäminen ruokavaliosta. Molemmissa vaikutus oli selkeä ja tuli esiin muutamassa päivässä. Söin B12:sta muutaman kuukauden jonka jälkeen en ole havainnut sillä enää merkittävää tehoa, nykyään syön sitä silloin tällöin. Minulla ei ole B12 puutosta, vilja-allergia sen sijaan on sittemmin todettu.

Nyt kun tuli tämä nykyinen tila päälle, olen saanut apua pahimpaan pääsumuun vahvasta monivitamiinivalmisteesta, D-vitamiinilisästä ja runsaasta rypsi- ja oliiviöljyn käytöllä, seuraava hyppäys ylöspäin tuli magnesium -lisän myötä. Magnesium tuntui helpottavan myös uupumuksen tunnetta. Lämpöilyyn en ole huomannut minkään näistä vaikuttavan. Nyt on kokeilussa lakritsijuuri ja suolankäytön opettelu ruoanlaitossa.

En ole kokeillut vyöhyketerapiaa mutta muista meridiaaneihin perustuvista kokeiluista/harrastuksista on ollut apu selkävaivoihin, tehosta CFS:ään en osaa sanoa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 12:02 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 12:05, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Tue Oct 20, 2009 08:35 

Olen syönyt ubikinonia ja ruusunjuurta, joista kummastakin on ollut apua suuresti. Varsinkin sairauden alkuaikoina apu oli valtava. Ja oikeastaan tuo ruusunjuurivalmiste, mitä syön, on juuri tuota samaa Rosetrot Maxia, joka sisältää myös ginsengiä.

Lisäksi olen kokeillut E-epaa enkä huomannut mitään hyötyä. Söin myös alkuaikoina kofeiinitabletteja, mikä oli suuri virhe. Olo oli aivan kamala ja sydän tykytti hullun lailla. Syön päivittäin sinkkiä, koska se parantaa vastustuskykyä ja sitten omea3-tabletteja ubikinonin kanssa. Tänä syksynä olen aloittanut D-vitamiinin ottamisen, koska sen on sanottu parantavan vastustuskykyä.

Viime talvena aloitin kylmäpuristetun kookosöljyn syömisen sen vastustuskykyä parantavan vaikutuksen vuoksi. Yllätyksekseni olinkin kipeänä vaik yhdesti koko talven aikana, vaikka yleenä saan kaikki mahdolliset taudit! Ainut ongelma kookosöljyn syömisessä on se, että sitä pitää syödä 3-4 rkl päivässä, jotta saavuttaa terveysvaikutukset. En saa öljyä paljaaltaan alas, joten sekoitan sitä teehen. :) Ruoanlaitossakin sitä voi käyttää, mutta tuskin kukaan haluaa syödä kookoksen makuista ruokaa joka päivä.

Tässäpä nämä tärkeimmät taisi olla. En muista mitä kaikkea kokeilin sairauden alussa, kun se oli kaiken kaikkiaan niin sekavaa aikaa.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2009 11:30 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 12:05, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 21, 2009 12:12 

^ Täällä kolmas kookosöljyfani :wink: Sitä tulee käytettyä päivittäin mm. hampaiden hoidossa, ihovoiteena, ruokaa paistaessa, pelkältään, raakasuklaassa jne.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 21, 2009 04:40 

Joulukuussa 08 olleen huonomman kauden aikana aloitin syömään magnesiumia, josta huomasin olleen apua faskikulaatioihin (elohiiret), levottomiin jalkoihin ja yöllisiin lämpötilanvaihteluihin. Silloin aloitin myös kalaöljyn, B 12 vitamiinikuurin ja ubikinonin. Olo parani huomattavasti kuukaudeksi, mutta sen jälkeen taas tuli vaikea kausi, jolloin jätin pois ubikinonin. Sinä aikana elohiiret ym. palasivat, vaikka söin koko ajan magnesiumia.

Muutama viikko sitten aloitin D3-vit. ja siitä on ollut jonkin verran apua. Olen alkanut syödä myös alfalipoiinihappoa.

Jätin myös viljat pois viikko sitten ja olo on ollut huomattavasti parempi. Sittemmin olen jättänyt muutakin ruokavaliosta, mutta se onkin jo toisen keskustelun aihe :)

Profile  

PostPosted: Wed Oct 21, 2009 10:58 

Hauskaa että muutkin ovat löytäneet kookosöljyn! :) Onko se teillä vaikuttanut huomattavasti vastustuskykyyn? Tuota leivän päälle laittamista voisi ehkä kokeilla...

Ruusunjuuresta ja ubikinonista haluaisin sanoa sen verran, että olen lukenut, että käytössä kannattaa pitää pausseja, jotta aineet tehoaisivat hyvin eikä elimistö tottuisi niihin. En tiedä onko tämä nykyinen suositus, mutta olen edelleen pitänyt pausseja, vaikka se vaikeaa onkin.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 08:51 

Marissa: En tiedä onko kookosöljy vaikuttanut vastustuskykyyni

Kaakao: Minäkin syön myös magnesiumia koska jalassani on tosi häiritsevä 'elohiiri'

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 12:07, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 02:20 

Ruusujuuressa varmaan kannattaakin pitää taukoa. Itse en uskalla pitää taukoa Q10:stä, koska rytmihäiriöt palaavat parissa päivässä niin voimakkaina, että pelkään henkeni puolesta (enkä ihan syyttä, kyllähän CFS-potilaita on kuollut sydänperäisiin äkkikuolemiin ja minulla on dokumentoitujka sydänvaurioita).

Magnesium on erittäin tärkeää syödä oikeassa muodossa - eli ei magnesiumoksidia, jota valitettavasti lähes kaikki magnesiumvalmisteet ovat. Onneksi ruokakaupan puoli-ilmainen Magnesan on aminohappokelaattia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]