Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed May 23, 2018 01:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 28%  28%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 36%  36%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 26%  26%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 2%  2%  [ 1 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Thu Oct 22, 2009 04:37 

Maija wrote:

Magnesium on erittäin tärkeää syödä oikeassa muodossa - eli ei magnesiumoksidia, jota valitettavasti lähes kaikki magnesiumvalmisteet ovat. Onneksi ruokakaupan puoli-ilmainen Magnesan on aminohappokelaattia.

Minä syön nykyään Emegesania, jossa on magnesiumhydroksidia. Onkohan se oikeassa muodossa?

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 06:37 

Hydroksidista en ole ihan varma, mutta en usko, että se imeytyy yhtä hyvin kuin aminohappokelaatti.

Wikipedia toteaapi jotta: "Magnesium hydroxide is common component of antacids and laxatives; it interferes with the absorption of folic acid and iron."

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 09:32 

Ilmeisesti magnesiumsitraatti olisi vieläkin parempi vaihtoehto?

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 09:42 

Magnesiummalaatti (eli magnesium + omenahappo) olisi kai parasta, mutta sitä ei kai saa Suomesta. Sitraatti voi olla aminohappokelaattiakin paremmin imeytyvää, mutta ne valmisteet ovat niin paljon kalliimpia, ettei minusta kannata siihen sijoittaa (kun halvemmalla voi ottaa vaikka tupla-annoksen Magnesania - josta saa vielä hieman B-vitamiineja kaupan päälle). Magnesania maksaa kuukauden annos n. viisi euroa ja sitä saa lähes jatkuvasti kolmella eurolla Foorumin alakerran luontaistuotekaupasta. Jos joku on törmännyt yhtä halpaan sitraattiin, niin saa toki kertoa täällä.

Olen kuullut joistain yksittäisistä ihmisistä, joille kalsiumsitraatti on aiheuttanut sivuvaikutuksia, mutta muut kalkit ovat sopineet. Siksi suhtaudun hieman varauksella sitraatteihin, vaikka voikin olla täysin turha ennakkokäsitys.

Mutta tosiaan, Pikku Myyn postaamasta tutkimusabstraktista "Mg oxide supplementation resulted in no differences compared to placebo."

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Oct 23, 2009 12:17 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 12:08, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Mg imeytyminen
PostPosted: Sat Oct 24, 2009 10:19 

Maija wrote:
Mutta tosiaan, Pikku Myyn postaamasta tutkimusabstraktista "Mg oxide supplementation resulted in no differences compared to placebo."
Tästä on ristiriitaisia tuloksia tutkimuksissa. Tolosen sivuilla kerrotaan: "Magnesiumia käytetään eniten sulfaattina, joka on yleisin magnesiumsuola sairaalakäytössä. Lisäksi Mg-oksidi (MgO) ja monet muutkin Mg-suolat imeytyvät hyvin. Eri tuotteiden välisessä imeytymisessä ei ole sellaisia eroja, kuin mainonnassa yritetään väittää. Esimerkiksi vuonna 2001 julkaisussa tutkimuksessa ei voitu havaita eroja Mg-oksidin, -sulfaatin,- karbonaatin, - fosfaatin, - aspartaatin,- glukonaatin,- askorbaatin ja -orotaatin välillä. Runsas kalkin ja kuitujen saanti voi vähentää jonkin verran, kun taas prebiootit tehostavat magnesiumin imeytymistä."
http://biovita.fi/suomi/terveyssivut/magnesium.html
Mikähän tässä on totuus ? Luulen, että toisilla oksidikin imeytyy kohtuullisesti, toisilla taas ei.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 10:24 

No, minä olen törmännyt aika moneen tutkimukseen, joissa oksidi imeytyy selvästi huonommin kuin vertailukohde. CFS:ää sairastavilla varmaan noin yleisesti kaikki imeytyy keskimääräistä huonommin...

Magnesiumsulfaattiahan ei Suomessa juuri käytetä. Se on se muoto, jota käytetään suonen- ja lihaksensisäisessä annostelussa - mutta sitä tuskin voi verrata oraaliseen käyttöön. Myös Epsom-suola (Suomessa muistaakseni katkerosuola) on jonkinlaista magnesiumsulfaattia. Monet käyttävät sitä ulkoisesti ja kyllä sitä voi syödäkin, mutta Suomen apteekeissa aika kallista (en muista enää, mutta kun joskus kysyin sen hintaa, niin kyllä magnesiumtabletit tulevat halvemmiksi, samalla lailla kuin C-vitamiinitabletit tulevat Suomessa halvemmiksi kuin apteekin -jauhe).

Profile  

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 11:47 

maija mistä voisin saada apua kammottavia kognitiivisia ongelmia? ja mitä luontaistuotteita suosittelette?

Profile  

PostPosted: Mon Oct 26, 2009 11:58 

Minä olen saanut apua muistiongelmiin ym. ubikinonista (Q10). Kannattaa ainakin kokeilla. Ja muista ostaa gelatiinikapseleita, jotta imeytyvät mahd. hyvin. Ilmeisesti aika suuriakin annoksia suositellaan CFS-potilaille, mutta se tulee tietysti kalliiksi. Minulla kuitenkin jo yksi kapseli päivässä on auttanut.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 09:32 

Minulla Q10 ei ole auttanut kognitiivisiin ongelmiin, mutta ginkgo bilobasta oli aikoinaan paljon apua (lopetin sen käytön kolmen vuoden jälkeen vuonna 2007, kun reseptilääkkeiden ansiosta en tarvinnut sitä enää). Ainoa huono puoli oli se, että teho alkoi näkyä vasta noin viiden viikon jälkeen (joillain kyllä paljon nopeammin) ja valmistetta piti ottaa kolme kertaa päivässä. Jos unohdin yhdenkin annoksen, niin sen kyllä huomasi. Karnitiini on auttanut myös vähän kognitiivisiin vaikeuksiin.

Valitettavasti kognitiivisiin ongelmiin tehoavat parhaiten reseptilääkkeet. Itselläni ginkgo auttoi ehkä 30%, mutta nimodipiinin ja pirasetaamin yhdistelmä on auttanut yli 80% (myös LDN:stä on ollut apua). Olen kokeillut kymmeniä luontaistuotteita ja useimmista on ollut jotain apua, mutta harva on vaikuttanut mitään kognitiviisiin oireisiin.

Luontaistuotteita noin yleensä on vaikea suositella tietämättä mitä oireitasi pidät hankalimpina. Suosittelen tutustumaan Itsehoito-sivuun.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 01:21 

kiitos maija ja marissa vastauksesta.niin koska asun täällä pohjoisessa niin en usko että täältä löytyy lääkäriä joka mitään pilleriä mulle kirjoittaisi.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 01:42 

Minä asun Pohjois-Suomessa myös ja on sitä apua täältäkin löytynyt... Ihan toiveikkaasti suhtautuisin sinuna reseptin metsästämiseen, miia :) Ei järkevien lääkkeiden saaminen helppoa ole etelässäkään, vaikka toki esim. Olli Polon potilailla varmasti helpompaa onkin. Minulla esim. LDN-reseptin saaminen kesti noin vuoden, mutta lopulta sen kuitenkin sain.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 04:25 

Hei, minäkin olen muuten Pohjois-Suomesta! Olisipa mukava joskus tavata kaltaisiaan. :)

Profile  

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 05:37 

Hei,

Se mikä magensiumin muoto itselle sopii parhaiten selviää kokemukseni mukaan parhaiten kokeilemalla.. sitraatti voisi olla hyvä "alkuarvaus". Glysinaatti silloin jos pitää ottaa hyvin suuria annoksia, lukemani perusteella glysinaatti ei sotkisi vatsaa isommilla annoksilla kuten muiden muotojen kanssa voi käydä (erityisesti oksidi, kun mokomaa laksatiivia paljon myydään)

Ilmeisesti Mg-aspartaatti, glysinaatti, sitraatti-, malaatti ja orotaatti ovat hyviä muotoja.

Itselleni on sopinut orotaatti hyvin, harmi kyllä sitä on Suomessa vain yhdessä valmisteessa ja siinäkin vain 30 mg per tabletti (loput Mg aminohappokelaattimuodossa)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 11:02 

Olen popsinut lisäravinteita systemaattisesti niin että minulla on ollut selkeä lisäravinneohjelma n. vuoden verran tosin aluksi aivan eri syystä kuin cfs.
Minulla on diagnosoitu aiemmin tarkkaavasuus häriö ;), joka on autismin kirjon sairaus.
Siihen liittyy useita varsin samantyyppisiä ongelmia mitä CFS:ssään mm. heikko immuniteetti, lisääntynyt oksidatiivinen stressi, imeytymishäiriöt, mitokondrian/energiantuotannon ongelmat, heikko detoksi, kognitiiviset ongelmat. Itseasiassa uskoisin että näillä kahdella (CFS/AS) on paljonkin yhteistä. Ainakin yhteisiä geneetisiä riskitekijöitä sekä patogeenien aiheuttama krooninen subkliinen tulehdusreaktio elimistössä.
Tähän on biolääketieteellinen lähestyminen auttanut.
Laitan tähän mitä nyt käytän tällä hetkellä.

Vatsa:
Minulla oli dysbioosi, ohutsuolen bakteeriston liikakasvu, vuotava suoli, imeytymishäiriöitä mineraalien, proteiinien ja rasvaliukoisten vitamiinien osalta.
Vähätärkkelyksinen ns. paleo dieetti (vhh) auttoi.Siirryin eliminaatiodieetin
kautta tähän. Periaatteessa mitä tämä dieetti tekee on se että ylä ruoansulatuskanavani pysyy steriilimpänä sekä ruokayliherkkyydet sekä muut tulehdusta lisäävät ruoka-aineet on kans poistettu.
Aluksi söin viikon suolistoantibiootin, joka oli herkkyysmäärityksen mukainen tehokas
citroa ja klebsiellaa vastaan, näitä minulla oli varsin runsaslukuisena ulosteanalyysissä. Antibiootti toimi hyvin.
Syön nyt lähinnä luomulihaa, kalaa, kananmunia, vihanneksia, pieniä määriä quinoaa ja mustaa riisiä. hedelmiä kohtuudella,marjoja, joitain pähkinöitä, paljon rasvoja(oliivi,kookos,voi,kalaöljy,omega9)
Tämä ruokavalio on pitänyt vatsaoireeni poissa ja lisäksi parantanut huomattavasti muutenkin vointiani.
Purkeissa myytävät probiootit eivät juuri ole auttaneet. Itsetehty jugurtti/kefiiri joka sisältää kymmeniä kertoja suurempia määriä eläviä pöpöjä verrattuna purkeista tai kaupan steriloidusta jukurtista saatavaan on osoittautunut varsin hyväksi.
Näistä saan hyödyllistä biofilmiä muodostavaa pieneliöstöä sisuksiini.
Hyvät rasvat. mm voin butyyrihappo, omega kutoset/kolmoset hyvässä suhteessa 4:1, kookosrasvan laurinihappo. Nämä kaikki auttavat suoliston limakalvon kunnossa pysymiseen.
Sinkki auttaa vuotavassa suolessa. Olen kokeillut monessa muodossa. ehkä sinkkimetioniini tai sinkkikarnosiini toimivat minulla parhaiten.
Syön annoksella 30-60mg/ päivä. Pitäisi myös auttaa buustaamalla metalloteiini-proteiinien tuotantoa, joka on autismin spektrin häiriöissä matala.
Sinkki toimii myös kofaktorina sadoille entsyymeille. Kroonisissa sairauksissa esiintyy usein lievää sinkkivajausta.
Ruoansulatus entsyymilisät parantavat ravinteinen imeytymistä. Näissä on eroja. Koen hyötyväni ainakin paljon lipaasia ja amylaasia sisältävista. Voikin olla että rasvojen ja hiilihydraattien osalta ruoansulatuksessani on ongelmia.

Oksidatiivinen stressi:
Erilaisia antioksidantteja syön runsaasti.
Rasvaliukoiset vitamiinit/mineraalit. En syö synteettisiä rasvaliukoisia vitamiineja. Kaikki ovat luonnollisemmissa muodoissa(A,D,K+Tokoferolit) näitä syön melko reippailla annoksilla.
Mineraalit ovat aminohappokelaatteja, tai MCHA:sta, seleeni hiivasta eristettyä, poikkeuksena lithium ororaatti, jota syön todella pienellä annoksella(2mg lito/pv). Sekä juuri tilaamani magnesium malaatti ja kalium jodidi.
Melatoniini auttaa huomattavasti olooni. Otan sitä kuuden maissa 0.25mg ja yöksi 2mg depotteina.
Suuri osa muistakin lisäravinteista joita syön toimii antioksidantteina.
Glutaionitasoa nostamalla koitan myös estää keskushermostoni härskiintymistä.

Energia:
Ilmeiseti samat mitä CFS:ssä syödään.
Magnesium, Q10, Alcar,Karnosiini, omega 3, fosfolipidit, Nad ja Nadh, sam-e,Peak-atp jne. Kookosrasva(muuttuu maksassa ketoneiksi joista aivot saavat nopeasti energiaa)
Näistä on ollut jokseenkin paljon hyötyä varsinkin ALCAR:in aloittamisesta parin kolmen gramman päiväannoksella. Peak-atp myös toimii. On vaan kallista..
Tens stimulaatio. Boostaa atp:tä (tosin terveillä tehdyissä tutkimuksissa) mm Andre Agassi ja monet muut tennispelaajat käyttävät. Ostin laitteen kuukausi sitten. En ole vielä kokeillut.
Yleinen huomio on ollut kuitenkin usein että aluksi on ollut enemmän hyötyä sitten keho ehkäpä on taas hakenut homeostaasia ja adaptoitunut johtaen hyötyjen pienenemiseen. Äkillinen lopettaminen on lisännyt väsymystä hitaampi alaspäin titraaminen on ollut parempi vaihtoehto.

Detoksifikaatio:
Kuitu sitoo toksiineja suolistossa.
Tauriini lisää sappinesteen eritystä.
Puhtaan juomaveden riittävästä saannista sekä puhtaiden rasvojen runsaasta käytöstä ei ainakaan ole ollut haittaa.
Ravintolisät jotka tehostavat maksan toimintaa erityisesti vaiheen kaksi detoksifikaatiota sekä glutationin kierrätystä.
Venyttely/jooga ym. joka tehostaa kehon lymfa/ nestekiertoa.
Ajattelin tilata IR-saunan. jos jollain on kokemuksia niin kuulisin mielelläni. Pitäisi sopia cfs-potilaille hyvin. Itse ainakaan en nykyään pysty montaa minuuttia saunassa hikoilemaan lämmönsietokyvyn heikennyttyä.

Uusin juttu jota olen kokeilemassa (aloitin joulukuun alussa)on metylaation tehostaminen/glutaioniinin buustaaminen.
Sekin alunperin autismin hotoon aloitettu(metylaatioon liittyvien polymorphismien suurempi esiintyvyys sekä alhainen glutationi tuotanto/korkea homokysteiini löydöksinä) on kait auttanut osaa CFS:ssää sairastavista.
Syön siihen liittyen koentsyymimuotoisia b-vitamiineja. lisäksi isommalla annoksella hydroksykobalamiinia sekä metafoliinia.
Tämä on auttanut jonkin verran hermosto-oireisiini.

Immuniteettiä parantamaan vaikuttavista aineista on ternimaito ollut ainoa jolla olen huomannut olevan tehoa D-vitamiinin lisäksi. Olen kokeillut monia yrttejä yms. mutta immuniteettiä tehostavat aineet yleensä vainpahentavat oireitani.

Lisäksi kognitiivisiin ongelmiini olen kokeillut joitain nootropikseja kasvikunnan ja laborantin valmistamina.
Verenkiertoa tehostavat ovat kuurimuotoisesti olleet hyviä.
CDP-koliini on seuraava jota aoin kokeilla ehkä piracetamin kera.
Haluaisin koittaa alpalipoiinihappoa.. kuitenkin riski siitä että se mobilisoisi myrkyllisiä metalleja kehossani on kai todellinen ainakin isommilla annoksilla.
Eniten pysyvää hyötyä olen saanut säännöllisestä meditaatiosta. Olen oppinut myös sitä kautta paljon uutta ja ihmeellistä kehostani sekä mielestäni.

Kaikista syömistäni lisäravinteista olen tehnyt jonkin verran tutkimusta(käytännössä selaillut pubmedia ja lukenut anekdootteja foorumeilta.. en siis tämän enempää) Olen noudattanut varovaisuusperiaatetta, punninnut riskit ja selvittänyt mahdolliset yhteisvaikutukset muiden syömieni lääkkeiden ja ravintolisien kanssa.

Olen kokenut saaneeni oleellista hyötyä näillä keinoilla. Olkoonkin että osa varmasti on vain hienosäätöä tai selittyy plasebolla sekä sillä että vihdoin olen saanut sellaisen tuntuman että voin itse vaikuttaa hyvinvointiini enkä elä enää ainoastaan lääkäreiden armosta. :)

Mikäli olisin rikas olisi kiinnostavaa käydä useammin labroissa ja seurata erinäisien näihin luettelemiini ongelma-alueisiin liittyvien biomarkkereiden kehittymistä suhteessa omaan vointiini /paranemiseen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]