Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Feb 19, 2018 06:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 28%  28%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 36%  36%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 26%  26%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 2%  2%  [ 1 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 06:52 

Vaivaisella on hieno jaottelu lisäravinteista.

Minulla on tällä hetkellä käytössä:
R-lipoiinihappo
E-EPA 1300 mg vrk
Ubikinoni 100 mg
D-vitamiini 50-100 mcg
Magnesium (sitraatti) 300 mg (kaksi kertaa olen unohtanut nyt viime aikoina ja molemmilla kerroilla muistin, että olen unohtanut, kun levottomat jalat tulivat)
B-vitamiinit satunnaisesti

Profile  

PostPosted: Mon Jul 25, 2011 10:37 

Maija wrote:
Minua kiinnostaa erityisesti, jos joku ei ole käyttänyt luontaistuotteita, ja minkä takia, koska tuntuu, että kaikki täällä ovat kokeilleet vähintään jotain, samoin kuin jos joku on saanut merkittäviä haittoja luontaistuotteista - tämän ei ole tarkoitus olla pelkkä rasti ruutuun -kysely, vaan kommentteja myös. Itse olen kokeillut todella monia yrttejä ja ravintolisiä, enkä ole saanut haittavaikutuksia juuri mistään muusta kuin kalkkitableteista (!). Apua on kyllä ollut jopa suurimmasta osasta kokeiluja.

Sama juttu että kalkkitapletit ei sopinut - muuten luontaistuotteet ovat tuoneet helpotusta ja jos ei ole kellään negatiivisia kokemuksia, niin sehän vain tarkoittaa että luontaistuotteet todella auttaa..

Profile  

PostPosted: Mon Jul 23, 2012 01:02 

Yritan palauttaa mykoplasman sekoittamaa immuunijarjestelmaani takaisin normaalitilaan luontaistuotteilla. Mycoplasma pneumoniae tartunnan jalkeen (3 kuukautta sitten) olen karsinyt kroonisista hengitysvaikeuksista, kroonisesta kuumeesta, sydantykytyksesta, huippualhaisesta verenpaineesta, huimauksesta, uupumuksesta seka kivuista keuhkoissa ja kyljissa.

Ennen mykoplasmatartuntaa harrastin aktiivista liikuntaa 5-6 paivaa viikossa, olin ollut kasvissyoja 13 vuotta ja kaytin vitamiinilisisa joka paiva. Olen erittain skeptinen luontaistuotteiden parantavia vaikutuksia kohtaan. Luontaistuotekokeilun aikana haluan nahda, jos tuotteilla on selva yhteys oireiden muutoksiin.

Aloitin luontaistuotekokeilun noin 2.5 viikkoa sitten. Ennen sairastumistani olin kayttanyt multi B-vitamiinivalmisteita, D3-vitamiinilisaa, C-vitamiinilisaa seka omega-3 kalaoljya jo vuosikausia. Tahan lisasin 2.5 viikkoa sitten Grapefruit Seed Extract kapseleita, joita olen ottanut 2 x 250 mg aamuisin ja iltaisin. Noin 1.5 viikkoa Grapefruit Seed Extract aloittamisen jalkeen kuumeeni oli laskenut paivittaisista 38.3C asteen piikeista 37.5C asteen piikkeihin. Ja iltaisin lampotilani on laskenut alle 37C asteen ensimmaisen kerran sitten sairastumiseni. En voi 100% vaittaa, etta Grapefruit Seed Extract olisi vaikuttanut kuumeen laskuun, mutta olin erittain onnellinen huomatessani, etta kehossani vallitseva ”tulehdus” oli heikentynyt oli syy siihen sitten mika tahansa.

4 paivaa sitten aloitin immuunisysteemin vahvistuskokeilun uusilla ”herbal” tuotteilla (jatkan edelleen Grapefruit Seed Extractin ja vitamiinien kayttoa). Aloin kayttamaan Lomatium Root Extractia 1mL 3 kertaa paivassa. Lomatium juurta on pidetty erittain vahvana luontaistuotelaakkeena virus- ja bakteeritartunnoissa seka myos CFS:lle tyypillisten autoimmuunioireiden hoidossa. Taman lisaksi aloin myos kayttaa seuraavaa nestemaista rohdosseosta 4 mL 2 kertaa paivassa:

Bryonia alba
Pulsatilla
Apple Cider Vinegar
Garlic Bulb
Ginger Root
Habanero Fruit
Horseradish Root
Olive Leaf Extract
Onion bulb
Wild Mountain Oil of Oregano
Zinc (liquid ionic)
Echinacea Root and Seed
Pau D'Arco Bark
Astragalus Root
Suma Root
Cordyceps Mushroom

Rohdosseosta kokeilen yhteensa 10 paivaa, mutta Lomatium Root extractia kokeilen ainakin kuukauden verran paivittain. Jos oireisiin tulee mitaan muutosta taman kokeilun myota, niin kerron siita taalla foorumissa.

Profile  

PostPosted: Sun May 26, 2013 09:02 

Olen käyttänyt monia luontaistuotteita,parhaan avun olen saanut
MSM-jauheesta.vähentää kipuja ja antaa vähän energiaakin.
magneesium,b-vitamiini ja c-vitamiini mukana myös.
viime talvena kuitenkin maksa ja sappi sanoivat sopimuksen irti kanssani,piti vähentää kaikki aivan minimiin :x

Profile  

PostPosted: Sun May 26, 2013 10:56 

Käytitkö MSM:n kanssa molybdeeniä?
http://www.terveystaito.fi/Artikkelit/2006_1.htm

Profile  

PostPosted: Mon May 27, 2013 02:49 

Enpä ole tuota tiennyt,ei vakkari luontaistuotekauppiaskaan ole maininnut.olen kyllä käyttänyt pascoe emäsjauhetta ja joitain muita vastaavia,onko sama vaikutus?
ongelmia on kyllä ollut hapensaannissa,maksassa ym.,voisiko johtua osittain msm:n pitkäaikaisesta käytöstä? :?:

Profile  

PostPosted: Mon May 27, 2013 03:06 

Suurin osa luontaistuotekauppiaista ei tiedä ravitsemuksesta tai yrttien käytöstä oikeasti mitään, vaikka kovasti siltä yrittäisi vaikuttaa. Suuri osa tämän foorumin käyttäjistäkin tietää varmaan paremmin!

Olen alkanut viime aikoina vakavasti miettiä, kannattaako CFS-potilaan käyttää monivitamiineja tai tavallisia moni-B-vitamiineja. Monella meistä on geneettinen mutaatio, joka aiheuttaa sen, että synteettisestä foolihaposta ei ole lainkaan hyötyä vaan siitä voi olla jopa haittaa (joidenkin mielestä paljonkin haittaa!). Ruoassahan foolihappoa ei ole, ellei sitä ole siihen lisätty. Pitäisi syödä vain laadukkaita B-vitamiinivalmisteita, joissa on aktiivista folaattia, ei foolihappoa, mutta niitä on Suomessa vaikea löytää, varsinkaan kohtuuhintaan. (Ja kohtuuhintaisia monivitamiineja ilman foolihappoa ei käytännössä ole, ainakaan minun "kohtuuhinnan" määritelmälläni.)

Maksan toiminnan parantamiseksi parhaita lisäravinteita lienevät asetyylikysteiini ja maarianohdake. Esim. NOW:n asetyylikysteiinissä on molybdeeniä mukana. Lipoiinihappokin voi auttaa. Noilla on jopa tutkimuksissa pelastettu ihmisiä muutoin tappavasta valkoisen kärpässienen aiheuttamasta maksavauriosta(!).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon May 27, 2013 03:39 

Joo,välillä tuntuu että on tullut syötyä liikaa kaikkia vitamiineja ym,voinut aiheuttaa ehkä vahinkoakin,mutta jostain on yrittänyt voimaa saada elimistöönsä.rahaa ainakin mennyt vuosien myötä paljon:[.Nyt kun ldn käytössä,toivon että pärjäisi pelkästään sillä...katsotaan miten käy:)

Profile  

PostPosted: Thu May 30, 2013 04:37 

Tilauksessa methionine ja B-6 vitamiini korkeisiin IgE- arvoihin.
Jotkut puhuvat histadeliasta mutta tiedä häntä mikä vaivaa.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 18, 2013 08:37 

Maksa-arvot edelleen korkeat,ei auttanut tuo luontaistuotteiden vähentäminen :( .täytyy varmaan nyt kokeilla noita mitä tuossa ehdotettiin,(maarianohdake ym).Akt.folaatin otin jo käyttöön. Taitaa olla tuo a.fol. aika hyvä ainakin mun aivokemialle,vaikka ldn on auttanut paljon,folaatin käyttö on parantanut oloa vielä lisää :) .aivosumuun ei oo kyllä auttanut...

Profile  

PostPosted: Sun Jun 23, 2013 11:39 

Olen ite ollut paikallisessa luontaistuotekaupassa töissä ja huoh sitä tietämättömyyden määrää. En siis todellakaan väitä, että tietäisin tarpeeksi tai mitään, mutta jos on ollut alalla 20 v, niin kyllä pitäis olla tietämystä ja opiskella uusia asioita edes jonkun verran.

Mulla ei ole ollut huomattavaa hyötyä kuin mangneesiumista. Ja joku aika sitten, kun herppes meinasi tulla ja tempasin lysiinia, niin se ei kaikesta alkukuumotukista ja kutinasta huolimatta tullut. Tunnin kuluttua huuli oli rauhallinen eikä enää punoittanut.

On itelläkin varmaan tonni kaksi mennyt näihin eri vitamiineihin. No toki, kun söin kilpirauhas supporttia purkista, kun lopetin armourin, niin pysyi arvot reilassa siihen asti, että lopetin vitamiinit...Olossa en huomannut vaikutusta. Lisämunuaiset tykkäsi kyllä tuosta isocortista. Mulla tuli siihen paussi, niin sitten ei enää toiminutkaan, kun aloitin uudelleen :x

Profile  

PostPosted: Sun Jun 23, 2013 01:36 

Tuosta lipoiinihaposta olisi kysymys,onko samaa kuin tonalin?käytin sitä aikaisemmin säännöllisesti,mutta lopetin vuosi sitten,sen jälkeen alkoivat nuo maksa-arvot nousta,en muista teinkö muita muutoksia samaan aikaan,vai voisko johtua tonalinin lopettamisesta...

Profile  

PostPosted: Sun Jun 23, 2013 01:43 

Ei ole sama, Tonalin on konjugoitua linolihappoa (CLA) eli rasvahappo, lipoiinihappo ei ole rasvahappo. CLA voi kyllä vaikuttaa maksan toimintaan - siitä kiistellään, että parantavasti vai pahentavasti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 23, 2013 01:52 

Ok,kiitos vastauksesta :)

Profile  

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 11:39 

mua on auttaneet:

- ubiqinon (sydänkipuihin ja jaksamiseen)
- magnesium
- D-vitamin
- herbalife- soijaproteiini (vaikka mihin; imeytymishäiriöön, jaksamiseen, yleiskuntoon, ihovaivoihin, pään sumuisuuteen)
- aloe vera -juoma (vatsan toiminta)
-

Maito pois, liha & vehnä minimiin, vihannekset tilalle, perunan sijasta mm. tumma riisi, quinoa, linssi.
Mun kroppa huutaa proteiinia! Solut tarvii paranemisprosessissa paljon hyvää proteiinia, kannattaa olla tarkka siitä mitä syö ja mitä protskua keho kykenee sulattamaan.

- Hapen ja veden saanti tärkeää. Hengitys- ja energiahoidot, magneettihoidot (patjalla), jotka parantaa verenkiertoa = hapensaantia ja aineenvaihduntaa.

- Kuonat pitäis saaha kehosta pois; en ole vielä jaksanut toteuttaa maksanpuhdistusta koska se on rankka juttu.

- Homeopatia auttoi mua monta vuotta puhdistamaan kehoa, mm. maksaa joka on meidän tärkein jätelaitos!

Virallinen lääketiede osaa antaa vaan lääkkeitä. Suosittelen vaihtoehtoista puolta, koska he ymmärtää sisäelinten toiminnasta asioita, jotka on olelliisia silloin kun esim. keho jököttää maksan takia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]