Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu May 24, 2018 05:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 28%  28%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 36%  36%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 26%  26%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 2%  2%  [ 1 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Thu Jul 18, 2013 11:45 

Lääketiede tietää sisäelimistä mm. tämän (linkki alla). MUtta mitä lääkäri osaa kertoa maksan toiminnan parantamisesta? Kun menet vyöhyketerapeutille, homeopaatille tai mm. ayerveda-lääkärille, heillä on nimenomaan ymmärrystä heti nähdä mm. maksan toimimattomuuden oireet jopa psyykessä.

Kun maksa on tukossa, hlö on väsynyt, tukkoinen ja kärttyisä. Maksa voi ylirasittua lisäravinteista, jos se ei kerta toimi hyvin!!! Siksi elimistön puhdistus hellävaraisesti on tärkeää.

http://www.solunetti.fi/fi/histologia/m ... ehtavat/2/

Maksan tehtävät

1 – tuottaa ja erittää useita plasman proteiineja

2 – varastoi ja jakelee verenkierron ravinteita ja vitamiineja

3 – hajottaa toksiineja ja lääkeaineita

4 – tuottaa sappea

5 – sisäeritysrauhasten toimintoja muistuttavia tehtäviä

Näiden keskeisten toimintojen lisäksi maksa osallistuu myös välttämättömien aminohappojen muodostamiseen ja varastoi veren glukoosia glykogeeniksi, josta glukoosia voidaan vapauttaa tarvittaessa. Maksasolut saavat oman energiansa joko glukoosista tai rasvahapoista (β-oksidaatio) ja tuottavat lisäksi ketoaineita muiden solujen energianlähteeksi. Maksa myös tuottaa lähes kaiken elimistön urean ja osallistuu kolesterolisynteesiin ja -metaboliaan.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 06, 2013 11:17 

Hei, onko kenelläkään tietoa siitä, kannattaako luontaistuotekauppiaan tiloissa järjestettävään vitamiini/lisäainetutkimukseen/kokeesen osallistua? Lähiseudulla olisi tämä tilaisuus tarjolla loppukuusta, hintaa 50 €, mietin vain olisiko se hukkaan heitettyä rahaa?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 06, 2013 12:19 

Nyt en ole ihan varma, mitä kysyt. Siis millaisesta tutkimuksesta on kyse? Mitataanko sinulta verestä jotain vai kokeilet jotain pillereitä?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 06, 2013 03:29 

Kyseessä on verikoe, enempää en mainoksesta saanut irti

Profile  

PostPosted: Sun Oct 06, 2013 11:18 

Tuon perusteella on vaikea vastata. Pitäisi tietää, että mitä aineita verestä testataan ja millaisilla testeillä. Jos siinä testataan tuohon hintaan useampia aineita, se on periaatteessa varsin hyvä diili. Olettaen tietysti, että tutkimukset ovat luotettavia... Itse voisin ainakin harkita, mutta mahdoton sanoa varmasti ilman tarkempia tietoja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 01:49 

Onko joku käyttänyt Arginiinia ja saanut siitä apua cfs.n hoitoon?

Profile  

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 12:49 

Arginiinia ei yleensä suositella CFS:ssä, koska se lisää typpioksidin ja siten myös peroksinitriitin määrää, jota CFS:ssä on jo liikaa. Jos haluat yrittää parantaa kasvuhormonin määrää tai tehostaa verenkiertoa, näihin on muita lisäravinteita joita voi kokeilla. Kasvuhormonin lisäämiseen lähinnä glutamiini ja melatoniini (lääkepuolella on enemmänkin), verenkierron parantamiseen mm. suolavesi, ginkgo, kalaöljy, B12-vitamiini, pyknogenoli, E-vitamiini ja pentoksifylliini (reseptivapaa lääke).

Profile  

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 02:22 

Minä olen saanut apua arginiinista..
Vie pahimman piikin uupumiskohtauksilta ja lyhentää rasituksesta palautumista.
Käytän kohtuudella, hieman alle ylläpitoannoksen!
Muista lisäravinteista olen vain saanut vatsani kipeäksi ja kauhean ylimääräisen stressin...

Profile  

PostPosted: Tue Feb 04, 2014 01:35 

Onkohan kellään kokemusta maarianohdake-tippojen pidemmästä käytöstä?olen nyt ottanut sitä viikon,pienellä annoksella ja aika hankalat vatsavaivat tuli...mikä ehkä oli odotettavissakin...

Profile  

PostPosted: Wed Feb 05, 2014 04:31 

Minulle tuli maarianohdakkeesta pahoinvointia, ruokahaluttomuutta ja vatsavaivoja. Nehän ovat harvinaisia sivuvaikutuksia, joissain tutkimuksissa se on ollut yhtä hyvin siedettyä kuin plasebo. Itse lopetin viiden päivän käytön jälkeen noiden haittavaikutusten takia. Jos minulle tulee jostain lisäravinteesta ohimeneviä vatsavaivoja, yleensä ne ovat helpottaneet selvästi tai loppuneet kokonaan jo 1-2 päivässä. Nykyään saan kyllä tosi monesta vatsavaivoja, sellaisistakin mistä ei yleensä tule (kuten E-vitamiini), ennen ei tullut melkein mistään.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 18, 2014 12:17 

Maija,onko tällainen tuote tuttu sulle,tai kellekään muulle:Soria Naturalin Mincartil(Classic).Olen käyttänyt vähän aikaa ja nukkunut tosi hyvin :D Sisältää monta aminohappoa,vitamiinia ja mineraalia.Eikä lue ainakaan että olis foolihappoa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 18, 2014 12:27 

Ei tuossa mitään erityistä vikaa näytä olevan, eri asia onko hyötyä. Ainakin hinta on minusta sisältöön nähden kallis. Ainoa potentiaalinen lievä ongelma on se, että mangaania on melko paljon. Minulle ainakin 5 mg selvästi pahentaa hypoglykemiaa ja tuossa on 3 mg. Mutta se lienee harvinaista, koska markkinoilla on kyllä 10 mg mangaanikapseleitakin, eli valtaosalle ihmisistä tuo määrä lienee täysin OK.

Ainoa CFS:lle tärkeä aine mitä tuossa on järkeviä määriä on magnesium. Se on kloridina, eli ei huonoimmassa muodossa mutta ei parhaassakaan. Ja sitäkin minusta kannattaa ottaa purkista vielä enemmän.

Uskoisin että on fiksumpaa syödä vaikka hamppuproteiinijauhetta, jossa on hyvin runsaasti mineraaleja ja vitamiineja luonnostaan. Se on esim. Ruohonjuuressa aika kallista, mutta olen nähnyt Suomessa selvästi edullisempiakin, en vain muista missä. Luokkaa alle 15e/500 g. Mutta jos tuo toimii sinusta hyvin, niin käytä ihmeessä.

Mikähän tuossa parantaisi unta? Veikkaisin magnesiumia ja B6-vitamiinia. Jotkut kokevat kalsiuminkin unta parantavana. Tuollaisissa valmisteissa ei ymmärtääkseni yksittäisillä aminohapoilla pitäisi olla suurta vaikutusta, koska ne pääosin muodostavat elimistössä proteiineja. (Aminohappolisät suositellaan tästä syystä ottamaan joko tyhjään vatsaan tai pelkkien hiilareiden kanssa.)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 18, 2014 10:21 

Norm.hinta on kyllä kova,mutta sain tarjouksella "kokeiltavaksi". Täytyy vähän seurailla ja testailla onko juuri se vaikuttanut uneen,vai onko sattumaa.(kalsium auttaa minua kyllä nukkumaan)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 25, 2014 07:18 

Pikku Myy wrote:
Minä asun Pohjois-Suomessa myös ja on sitä apua täältäkin löytynyt... Ihan toiveikkaasti suhtautuisin sinuna reseptin metsästämiseen, miia :) Ei järkevien lääkkeiden saaminen helppoa ole etelässäkään, vaikka toki esim. Olli Polon potilailla varmasti helpompaa onkin. Minulla esim. LDN-reseptin saaminen kesti noin vuoden, mutta lopulta sen kuitenkin sain.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 19, 2014 02:16 

Hei Maija, mainitsit jossain tämän ketjun vanhassa postauksessa, että magnesiumin ei pitäisi olla oksidimuodossa, vaan mieluummin aminohappokelaattina. Mistä tämä johtuu? Olen käyttänyt magnesiumia lisäravinteena melkein aina; ennen sairastumista siksi, että harrastin kestävyysurheilua, ja nykyään, koska olen ajatellut, että se auttaisi näihin lihassärkyihin ja kramppeihin. En kuitenkaan ole oikein varma, tehoaako se todella.. Ehkä olisi syytä pitää taukoa välillä ja kokeilla, huomaanko mitään muutosta.

Viime aikoina olen käyttänyt myös sellaista suoraan isolle suihkutettavaa magnesiumsuihketta (saa apteekeista), joka mielestäni toimii kyllä, varsinkin jos sitä laittaa etukäteen, kun tietää joutuvansa päivän aikana kävelemään tai seisomaan tavallista enemmän tms.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]