Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 02:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 29%  29%  [ 14 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 37%  37%  [ 18 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 27%  27%  [ 13 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut vain haittaa 2%  2%  [ 1 ]
En CFS:ään, mutta muihin vaivoihin kyllä 0%  0%  [ 0 ]
En, pidän niitä humpuukina/liian tehottomina 0%  0%  [ 0 ]
En, koska haitat pelottavat 0%  0%  [ 0 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 6%  6%  [ 3 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta ehkä joskus 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 49
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt luontaistuotteita/lisäravinteita CFS:ss
PostPosted: Fri Dec 18, 2015 11:22 

Kaverini joutui peräti tullimiesten kuulusteluun(!) tilattuaan iHerbistä GABA:aa. Veikkaan että he sekoittivat sen GHB:hen (gammahydroksibutyraatti eli gamma, ns. bilehuume ja date rape -aine), koska sen verran he kovistelivat ja uhkasivat jopa sakoilla. GABA on siis elimistön oma välittäjäaine ja aminohappo, jolla koululääketieteen mukaan ei edes ole vaikutuksia, koska "se ei ohita veriaivoestettä". Vastaavaa ei ole käynyt kun ihmisiltä on otettu esim. DHEA-purkkeja pois tilauksista, vaikka DHEA on sentään teknisesti ottaen anabolinen steroidi, muita seurauksia ei ole tällöin ollut kuin tuotteen menettäminen.

En ole kuullut "tavallisten" yrttien poisottamisista mutta sen tiedän, että Suomessa tulli nykyään vahtii varsin tarkasti nettitilauksia. Jopa Briteistä ja Ranskasta tulevia paketteja on avattu, vaikka ovat EU:ssa.

Itse uskaltaisin edelleen tilata Suomeen esim. bromelaiinia tai hevoskastanjaa, koska en ilmankaan niitä voisi elää, mutta olisin varovainen "lääkemäisempien" tuotteiden kuten nootrooppien tai tuon GABA:n kanssa. Onneksi Hollannin tullia ei kiinnosta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 12:57 

Vanha, mutta aiheeseen liittyvä postaus: http://vitamiinitverkosta.blogspot.fi/2 ... ineet.html.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:10 

Ankufi wrote:
Vanha, mutta aiheeseen liittyvä postaus: http://vitamiinitverkosta.blogspot.fi/2 ... ineet.html.

ROTFLOL! Voivoi, vanhaan hyvään aikaan tilattiin de facto efedriiniä kaverin kanssa netistä, kun alkoi cofitabsit kyllästyttää. No, ei nyt paljon eikä usein, mutta pari kertaa ainakin. Ja perille tuli. Nykyään päätyisi varmaan vankilaan moisesta hirveästä rikoksesta... :D :p

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 12:02 

Tullista puheen ollen. Minä sain kerran postissa pieniä simpukankuoria ulkomailta. Sisältönä luki englanniksi simpukan kuoria. Ne olivat muovipurkissa ja rapisivat mukavasti ravistettaessa.

Se paketti piti avata virkailijoiden läsnä ollessa. Tuli pieni hiljainen hetki, kun he näkivät simpukankuoret!

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 09:04 

Kiitos kokemuksistanne nettitilauksista.

Komppaan Ankufia bromelaiinin vaikutuksen suhteen nimenomaan bradykiniiniin. On siis hyödyllinen siinäkin mielessä, mutta annos saisi olla aika suuri, itselläni 1500 mg/pv. Bradykiniinillä on kipujen lisäksi vaikutusta turvotteluun. Tuo kiniini-kaliikreiini-akselin tutkiminen pitäisi oikein ottaa asiakseen.

Ja juu, en minäkään ilman hevoskastanjaa ja bromelaiinia pärjäisi. Aloe vera on vielä kokeilematta, sitä lisään seuraavaan tilaukseen.

Hevoskastanjaan tutustuin itse asiassa vallan omistuisesti: Olin vuosia sitten kylpyläreissulla Virossa ja kävin rotevalla venäläisnaisella hierottavana. Hän oli hyvä hieroja ja varasin uuden ajan seuraavaksi päiväksi. Hän tulikin paikalle ja oli aivan kauhuissaan: koko selkäni, hartiat, niska ja takareidet olivat aivan täynnä mustelmia (minulle on aina tullut todella helposti mustelmia). No, hieroja ei lääketieteestä omien sanojensa mukaan tiennyt mitään mutta sanoi heti että sulla on heikot verisuonet, osta hevoskastanjaa. Osasi jopa suositella jotain ihan tiettyä valmistetta, jonka sitten hain paikallisesta apteekista. Ei suostunut hieromaan uudestaan ennenkuin mustelmat olivat parantuneet.

Niin tulin sitten tutustuneeksi hevoskastanjaan. Unohdin kuitenkin käytön moneksi vuodeksi, löysin sen uudelleen vasta tänä kesänä. Ilman en enää pärjäisi, kun on ongelmana verisuonten seinämien liiallinen läpäisevyys (suonet "vuotaa" nestettä). Hevoskastanja on siihen ihan must-tuote.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 09:28 

Bromelaiinin annosta ei voi sanoa vain milligrammoina, koska niiden IU per mg -määrä eli proteiininsulatusyksikköä milligrammassa (joka purkissa aina listataan) vaihtelee jopa nelinkertaisesti, jotkut "500 mg" -valmisteet ovat tosi mietoja. Itse en pysty ottamaan 3 x 500 mg päivässä vahvoja Doctor's Bestiä tai NOW'ta, tai saan ripulia, onneksi itselleni riittää yleensä yksi, joskus otan kaksi jos on ollut tosi paljon fyysistä rasitusta, eikä siitä tule mitään haittavaikutuksia. (En ota siis yleensä ollenkaan jos en tee pitkää kävelyä tai muuten liiku.)

Aloe veraan suhtauduin ennen hyvin epäluuloisesti, se on niin verkostomarkkinoijien suosikkikamaa yms. Mutta sitten selvittelin asiaa ja se tosiaan vaikuttaa mm. immuunijärjestelmän toimintaan, haavojen paranemiseen (myös sisäisesti käytettynä), suolistoon ja virtsarakkoon. Itse en ole siitä huomannut muuta kuin että diabetes insipidus vähän helpottaa, koska sitä rakkoärsytys pahentaa. Siksi en sitä aktiivisesti käytäkään.

Minä olen käyttänyt hevoskastanjaa nesteturvotukseen nyt reilu 4,5 vuotta. Minulla se ei kyllä tunnu erityisesti vähentävän mustelmataipumusta. Vielä jos joudun ottamaan lisäkortisonia flunssan estämiseksi pari päivää niin johan näytän leopardilta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 10:29 

Juu, kortisoni kyllä lisää mustelmaherkkyyttä, olen huomannut. Mulla on ollut kyllä vaikutusta mustelmaherkkyyteen muuten tuolla hevoskastanjalla, johtuisikohan sitten meidän erilaisesta sairaustilanteesta?

Mulla on käytössä brittiläinen bromelaiini, joka kyllä mullekin aluksi aiheutti tuolla isolla annoksella mahaoireita, mutta nyttemmin olen tottunut. Aloitin kyllä ihan sillä 500 mg/pv. Totta, ettei nuo milligrammat kyllä kerro totuutta, se on vaan jotenkin niin helppo tapa ilmaista käytetyn tabun nimellinen vahvuus...

Aloe veraan tutustuin jo yli 20 vuotta sitten, kun hoidin aloe-geelillä etelänreissussa palanutta ihoa. Se oli ainoa, joka iholleni tepsi eikä kirvellyt tai ärsyttänyt jo muutenkin kärsinyttä nahkaa... Ulkoisesti olenkin sitä käyttänyt juuri esim. auringonpolttamien hoitoon mutta en sisäisesti ole kokeillut.

Mulle ehdottomia on myös C-vitamiini (2000 mg/pv, 4 annoksena) ja seleeni, sinkkiä kuureina (maha ei kestä jatkuvasti sinkkiä, en tiedä miksi, useita valmisteita kokeiltu), rauta ja B-vitamiini, kversetiini ja maitohappobakteerit, talvella D-vitamiini suihkeena, maha ei kestä minkäänlaista D-vitamiinilisää, suihke on ainoa mulle sopiva vaihtoehto. Siinäpä ne.

Yrteistä on käytössä nokkonen ja lakritsinjuuri, molemmat teenä. En toki joka päivä juo kumpaakaan, molempia pari krt viikossa. Mulla ei ole verenpaineongelmia, joten ei tarvitse varoa lakritsinjuurta. Nokkonen taas sopii, koska sekä poistaa nestettä, ainakin mulla, että on luontainen antihistamiini.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 11:28 

Voi olla, että se hevoskastanja on minullakin vähentänyt mustelmaherkkyyttä jonkin verran. Oli minulla aikoinaan ehkä enemmän. Liian ohutta verta minulla ei ole, päinvastoin, joskus viskositeetti oli kohollakin. Mutta kun söin omega-3:ja (jotka jouduin lopettamaan hypoglykemian takia) niin mustelmia tuli tosi herkästi ja ihan valtavan suuria.

Minä käytän aloe veraa eniten hiuksiin(!). Esim. hennamassan seassa siitä tulee minusta jotenkin ihanan silkkisen pehmeät hiukset.

Lakritsijuurta käytän ajoittain mahan takia, jos on esim. joutunut paljon napsimaan tulehduskipulääkkeitä (harvoin). Nokkosta syön ruokana, en ole huomannut siitä mitään vaikutuksia.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 12:21 

Kversetiini on yhtäkkiä lakannut sopimasta mulle joten jätin sen pois. Aloe vera on mulla käytössä ihan muista syistä kuin uupumuksen takia. Sain sen juuri ja aloitin käytön heti. Samoin muista syistä on käytössä rosmariini ja nokkonen, molemmat kuitenkin myös piristävät aivan älyttömän hyvin. Ihan kuivattuina niitä käytän, en minään puristeina tms.

Siitepöly ja kennohunaja ihan must, olen saanut siitepölyn vähitellen hilattua reiluun teelusikalliseen per pv. Aluksi siitä tuli teelusikallisen annoksella todella levoton olo ja aivan ihmeellisiä unia :shock: Jouduin hivuttaman annosta ylöspäin vähitellen. Piristävä vaikutus on merkittävä.

Bromelaiinivalmisteeni näkyy olevan hyvinkin vahvaa (1200 IU), otan sitä 3 per pv. Hevoskastanjan myös olen nostanut 3 per pv.

Kalkkitabletit muuten ei ole sopineet mulle koskaan, en jaksanut koko ketjua kahlata, joten en tiedä, onko joku muu todennut, etteivät kalkkitabletit sovi.

Myös sopivan rautavalmisteen löytäminen on ollut tosi vaikeaa ja jos jokin on sopinut hetken, se ei pian enää sovikaan :( Toivon, että runsas nokkosen nauttiminen korjaisi nyt myös rautavarastoja ja saisin jättää rautavalmisteiden kanssa tappelemisen pois.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 12:32 

Minulle kalkkitabletit eivät sovi, saan lihassärkyjä. Mitä sinulle tulee niistä?

Siitepöly minulla laskee verensokeria kuten monet muutkin lisäravinteet. Mistähän aineesta nuo oudot olot tulevat. :-o

En valitettavasti usko, että nokkosen rauta riittää täyttämään rautavarastoja, vaikka se huikean rautapitoinen onkin. Mutta toivottavasti olen väärässä. Jotkut jenkit ovat saaneet blackstrap molassesillakin (tosi stydi rautapitoinen ruokosokerisiirappi) verikokeissa näkyviä tuloksia.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 06:14 

Täällä on ollut myös kalsiuminsyönnin kanssa vaikeaa. Alkaa oksettaa, ja kerran jouduin ihan manaamaan kalkin takia.. :shock:

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 02:32 

Mulle tulee kalkkitableteista pahoinvointia. Muillekin siis tulee samaa. Omituista.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 06:11 

Vanha, mutta ihan mielenkiintoinen juttu kalsiumin ja kroonisen väsymysoireyhtymän yhteydestä: http://www.traceelements.com/Docs/News% ... c%2089.pdf.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 06:12 

Mielenkiintoinen löytö! :D

Aiheeseen liittyvä infografiikka, joka näyttää selvästi, millä lisäravinteella on vahvaa ja millä ei-niin-vahvaa tieteellistä näyttöä minkäkin vaivan hoidossa.

:arrow: http://www.informationisbeautiful.net/v ... pplements/

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 06:49 

Njoo, tuossa on vaan hirveästi virheitä ja outouksia. Esim. ksylitolin tehosta hampaiden suojaamisessa ei olisi mitään tai juuri mitään näyttöä. Sitten taas monia olennaisia lisäravinteita tuossa ei ole.

Monet kaikkein parhaista lisäravinteista ovat sellaisia, että niistä on paljon kokeellista näyttöä, mutta vähän kliinisiä tutkimuksia. Ja silti ne toimivat hiton hyvin, kuten bromelaiini. Enemmän olisi ehkä syytä vältellä sellaisia, joista on tutkimuksia että ne eivät toimi, mutta monesti sellainen näyttö on ristiriitaista. Esim. karpalo virtsatietulehduksissa. Ristiriitaisuuden syynä on usein eri annostelu tai erilainen tuote, esim. karpalokapselit vs. karpalomehu. E-vitamiinista on saatu tutkimuksissa haitallista käyttämällä vain alfatokoferolia, kun pitäisi käyttää sekoitusta eri tokoferoleja ja tokotrienoleja. Jne.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]