Täytyy ihmetellä Lääkelaitoksen ja Kelan toimintaa. Jokin aika sitten apteekin itsehoitovalmisteilta vedettiin Kelakorvauksia pois ja samalla se vietiin pois kalsinsitraatti 500mg & D 10ug.ta, vaikka se voi olla tehokkaampi valmiste kuin Calcichew D3 Forte.
Todettu, että PTH on koholla sekä kalsiumin ja D-vit vajaus ja korvaushoitona ollut Calcichew D3 Forte sitruuna 500 mg/10 mikrog, yksi purutabletti kahdesti vuorokaudessa. - koko ajan Ca-ion ollut alle rajaarvon, D-vit puutos korjautui - olen ylittänyt annostuksen pitemmän aikaan, otta 3kpl/pvä, silti Ca-ion-arvo ollut edelleen matala - ehdotin lääkärille, että voin kokeilla vastaavaa sitraattivalmistetta, joka ei ole Kelakorvattava valmiste, Ca-ion arvo on ensimmäistä kertaa viitearvojen sisällä - nyt sain reseptin siten, että otan Calcichew D3 Forte 3kpl/pvä, kun sitä voi ottaa raskauden aikana jopa 3 tablettia, sillä en pysty ostamaan ei-Kela-korvattavia lääkkeitä enempää kuin mitä jo nyt ostan. - olen nähnyt vanhusten käyttävän 4 tabl/pvä; mitä Kelarahojen haaskausta, kun voitaisiin hoitaa tehokkaammalla tuotteella tai kalsiumsuolat saattavat heikentää raudan, sinkin ja strontiumranelaatin imeytymistä. Tämän vuoksi rauta-, sinkki- tai strontiumranelaattivalmisteet tulisi ottaa vähintään kaksi tuntia ennen Calcichew D3 Forte -valmisteen ottamista tai kaksi tuntia sen jälkeen. Lisäksi Calcichew D3 Forte -valmisteella on yhteisvaikutusta useiden muiden lääkkeiden kanssa.
Minun johtopäätös tästä on se, että kirjoitan näistä epäkohdista Fimeahan ja Kelaan; jotain tarttis tehdä. Aina löytyy jostain aihetta palautteeseen. Tämä olis ensimmäinen palaute näihin instituutioihin.
Sitraattivalmiste on yli 2 kertaa kalliimpaa kuin karbonaatti, mutta käyttämäärät olisivat pienemmät. Lisäksi pienemmät käyttömäärät alentaisivat lääkkeen sivu- ja yhteisvaikutusten aiheuttamia kustannuksia. esim. anemiaa voisi olla vähemmän. Sitraattivalmisrtetta voisi käyttää ainakin silloin kun 2 tabl karbonaattivalmistetta ei toisi toivottua tulosta.
|