Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kuinka saada lisäravinteita pistoksina Suomessa?
PostPosted: Tue Sep 08, 2015 01:05 

Hei kaikki,
olen noudattanut Dr Sarah Myhillin CFS-hoidon ohjeita niin pitkälle ja tarkkaan kuin omin avuin pystyn, mutta hän suosittelee sekä magnesiumia, että B12-vitamiinia ihonalaisina injektioina, ja tähän tarvisin varmaan lääkärin tms apua. Vaikka pistostekniikka olisi varmaan helppo opetella vaikka netistä ja neulankin saisi varmaan ilman reseptiä, oletan, että injektoitavassa muodossa noita lisäravinteita ei voi ostaa itse, vaan tarvitsee reseptin?

Sarah Myhill suosittelee siis, että potilas ottaisi joka aamu seuraavat pistokset:
B12 methylcobalamin (metyylikobalamiini) ½ ml subcutaneous injection
Magnesium sulphate (magnesiumsulfaatti) ½ ml subcutaneous injection

Kävin eilen paikallisella terveyskeskuslääkärilläni Jyväskylässä ja se oli kyllä todella turhauttava ja hyödytön tapaaminen, poissulkuperjaatteella kokeiden jälkeen lääkäri kyllä hyväksyi, että minulla näyttäisi olevan CFS, mutta hänellä ei ollut mitään apua tarjota, ei edes lähetettä jollekulle joka tietäisi asiasta edes pikkuisen. Eikä hän siten suostunut määräämään myöskään magnesiumia tai B12-vitamiinia pistoksia, hänestä ne olisivat "vaarallisia".

Eli kaipaisin tähän apua tai ehdotuksia muilta. Ensinnäkin tunteeko kukaan Jyväskylän alueella lääkäriä - joko kunnallisella tai yksityisellä puolella - joka tuntee CFS ainakin jonkin verran ja voisi näin ollen suostua määräämään pistoksia? Jos ei Jyväskylässä niin entä muualla Suomessa, esim Tampereella tai Helsingissä? Tai onko magnesiumia tai B12-vitamiinia mahdollista saada injektoitavassa muodossa ilman reseptiä, esim ulkomailta? Muukin keskustelu aiheesta on tervetullutta...

Profile  

Post subject: Re: Kuinka saada lisäravinteita pistoksina Suomessa?
PostPosted: Tue Sep 08, 2015 04:38 

Juuri kirjoitin eilen toiseen ketjuun, etten tiedä juuri ketään, joka olisi Suomessa onnistunut saamaan tätä hoitoa. Yksi kaveri sai - kunnes saksalaissyntyinen tk-lääkäri jäi eläkkeelle, eli sekään johtolanka ei hirveästi auta. Antioksidanttiklinikka voisi olla hyvä osoite. Ville Pöntynen Kuopiossa voisi olla myötämielinen, mutta en voi taata, että hän näitä määräisi. Jyväskylässä on otsonihoitoklinikka, en tiedä saisiko sieltä avarakatseisempaa hoitoa.

Metyylikobalamiinia pistettävässä muodossa Suomesta ei saa tietääkseni lainkaan. En tiedä, voiko esim. Yliopiston apteekki valmistaa sitä tai tilata, ainakin tilata voinee, mutta se lienee kallista. Reseptin joka tapauksessa tarvitsee. Olen kuullut, että joissain maissa B12-ampulleja saisi ilman reseptiä, mutta en ole ihan varma, missä (Espanja voisi olla hyvä veikkaus). Nämä kuitenkin tulli voi postitse tilatessa takavarikoida ja luultavasti takavarikoikin. Jos ne tuo itse henkilökohtaisesti, se on laillista ilman reseptiäkin, jos mukana on enintään 3 kk annos.

Magnesiumista en tiedä. Oletettavasti sitä voi YO:n apteekki valmistaa pistettävään muotoon reseptillä. Se pistetään yleensä pakaraan, mikä on aika hankala tehdä itse, vaikka väitetysti jotkut siinä ovat onnistuneet.

Molempia noista voi käyttää muissa muodoissa, esim. B12-nenätippoja on kehuttu ja magnesiumia voi inhaloida ja olikohan rektaalinen reitti myös.

Paul van Meerendonk Utrechtissä varmaan noita kirjoittaisi sinulle ja reseptillähän ne saisi laillisesti lähettää Suomeenkin, mutta hän kai yleensä haluaa nähdä potilaan ainakin kerran itse, ennen kuin suostuu puhelinvastaanottoihin...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Sep 08, 2015 11:49 

Itse aion kysyä tuolta Antioksidanttiklinikasta noita B12-pistoksia. Kerron myöhemmin, että onnistuiko.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 09, 2015 11:06 

Kiitos molemmille vastauksista! Valitettavasti aika turhauttavalta tosiaan vaikuttaa tilanne Suomessa.

@ Maija : Tarkoititko Jyväskylän Otsoniklinikalla Klinikka Kaarina Krogerusta? Tuo otsonihoito näyttäisi ihan tutustumisen arvoiselta sellaisenaan, joskaan en ole varma onko klinikan työntekijöillä kellään lääkärinpapereita, jotta voisivat sitten voisi kirjoittaa reseptin injektoitavista lisäravinteista (Krogerus näyttäisi itse olevan koulutukseltaan sairaanhoitaja, joten hän ei sitä ilmeisesti voi tehdä).

Vilkuilin tuota CFS-verkon otsonihoitoketjua, ja huomasin siitä, että nimimerkki Veeralle Jyväskyläläinen lääkäri Ilkka-Matti Aho oli suositellut otsoniterapiaa - voisipa siis kuvitella, että hän saattaisi sitten olla avarakatseisempi B12- & magnesium-pistoksiakin kohtaan, jotka nähdäkseni ovat kuitenkin lähempänä länsimaisen terveydenhoidon mainstreamia kuin otsonihoito!

Oletan, että nenätipoista puhuessasi tarkoitat nimenomaan tätä Miravitalia, josta mainitsit B12-ketjussa? Tiedätkö (tai tietääkö kukaan muu) nettikauppaa, josta näitä voisi tilata Suomeen? Entä onko sinulla magnesiumin inhalointiin suositella jotain tiettyä tuotetta?

@ Omppu - toivotaan parasta, kerro tosiaan ihmeessä miten meni! Tällä välin voisin itse kokeilla saada ajan Ilkka-Matti Aholle ja katsoa mihin se johtaisi. Laitan myös Paul van Meerendonkin nimen korvan taakse seuraavaa Alankomaiden reissua varten. Ja ulkomaisten lääkäreiden listassa kannattaa toki muistaa myös Sarah Myhill - hän vaatisi tosin varmaan myös henkilökohtaisen konsultaation, ja Walesin Knighton on kieltämättä hiukan sivussa...

Profile  

PostPosted: Thu Sep 10, 2015 01:06 

Mie sain antioksidanttiklinikalta ne B12- pistokset.
Pitää vain maksaa piikitys 10€ ja lääkehinta. Jos määrätään jopa 2 viikon välein niin aika kallistaha se on.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 10, 2015 05:11 

Sielulintu: Mikset pistä itse? Se on hyvin helppoa, ei ole mitään syytä laittaa lääkäriä tuohon hommaan. Läheinenkin voi sen tehdä, jos itseä ajatus inhottaa liikaa. Tosiaan pistoksia voidaan ottaa päivittäin, ei niitä missään lääkärissä käydä ottamassa.

Visa: En nyt onnistu Jyväskylän otsoniklinikkaa löytämään Googlella, ei kai se ole toimintaansa lopettanut. Siellä on ollut töissä useita eri lääkäreitä, kuten Harri Sallisalmi (jonka vastaanotolle pääsee myös Terveystalossa), pakkohan siellä on lääkäreitä olla kun annetaan IV-hoitoja yms.

En tiedä noista nenätipoista sen enempää, mutta voin kysellä kun menen CFS-konferenssiin täällä Amsterdamissa loppukuusta, B12 on Hollannissa tosi kova juttu. Olen tulossa ensi kuussa Suomeen, voisin minä noita periaatteessa tilata ihmisille ja tuoda mukanani etukäteismaksua vastaan, mutta onhan tuo aika kallis tuote, en tiedä onko siinä järkeä.

Magnesiumin hengittelystä en tiedä sen enempää kuin mitä Myhillin sivuilla on, vaikutti ihan mielenkiintoiselta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 10:25 

Olen käynyt hoitajalla. Todella en ole ajatellut edes pistää itse. Paljonko ne piikit maksaa?

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 10:36 

Jos se on tavallista apteekin kamaa eikä mistään ulkomailta tilattu, niin lääke on luokkaa 1-2 euroa ampulli. Neuloja ja ruiskuja saa apteekista, niitä saa yleensä ostaa aika isohkon paketin, mutta se tietysti sitten riittää pitkään. Luokkaa 20 e/100 kpl.

B12:n pistäminen on sikälikin hyvin turvallista, että jos onnistuisi pistämään sen lihaksen tai ihonalaiskudoksen sijaan suoneen, mikä useimpien pistosten kanssa on enemmän tai vähemmän epätoivottua, siitä ei ole mitään haittaa. Aika vaikea siinä on mitenkään haitallisesti mokata.

Jos lääkäri vain suostuu määräämään, suosittelisin tosiaan ainakin kokeilemaan pistää useita kertoja viikossa.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 10:46 

Polo nykyään määrää joskus B12-pistoksia, mutta en tiedä miten usein/millä kriteereillä. Sanoin, että kannattaisi kyllä melkeinpä kaikille.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 11:38 

Törmäsin tämmöiseen käsittämättömään ongelmaan. Saan suolistopolilla D-vitamiinipistoksia. Pistoksen vahvuus on 2500 mikrogrammaa. Lääkärin mielestä pistosväli on pidettävä kolmessa kuukaudessa lääkevalmistajan ohjeen mukaisesti. 2500 mikrogrammaa nostaa veren D-vitamiinipitoisuutta niin, että 2 kk pistoksen antamisen jälkeen se on 40 nmol/L. Toisin sanoen annos on liian pieni tai antoväli liian harva. Pistoksia ei kuitenkaan uskalleta antaa useammin eikä tiheämmin.

Jos kerran puutoksen raja on suomessa 50 nmol/L ja suositus on, että veren pitoisuus pitäisi saada tasollle 70 nmol/L, niin miten lääkärin saisi ymmärtämään, että 2500 mikrogrammaa on selvästi alakanttiin eikä sillä saada veren pitoisuutta nousemaan tavoitetasolle.

Yksinkertainen laskutoimitus: kun veren pitoisuus halutaan nostaa vaikkapa 70 nmol/litrassa ja tutkimukset ja kirjallisuus sanoo, että suun kautta annostuksen pitäisi olla noin 70 mikrogrammaa päivässä, niin kolmen kuukauden annoksen määrä pitäisi olla noin 3 x 30 pvä x 70 mikrogrammaa eli 6300 mikrogrammaa kolmessa kuukaudessa. Tutkijat suosittelevat 100-125 mikrogramman päivittäisannoksia per pvä.

Tästä pitäisi tulla sellaiseen johtopäätökseen, että puutoksessa annostuksen pitäisi olla laskelmaani selvästi korkeammalla tasolla. Kun vielä CFS lääkärit ovat huomanneet, että tässä sairaudessa D-vitamiinitasot eivät nousekaan samoilla annoksilla kuin terveillä vaan korkeammilla, niin annostusta pitäisi vielä tästä nostaa. Eräs CFS lääkäri on saavuttanut CFS-potilailla 100nmol/L tason veressä vasta 200-250 mikrogramman päivittäisannoksilla.

Mistä löytyisi Suomesta sellainen lääkäri, joka uskaltaisi pistää riittävän annoksen D-vitamiinia lihakseen? Tietääkö joku tämmöisen lääkärin?

D-vitamiini on minulla laskenut talvisin vakavan puutoksen rajalle ja oireina on ollut kognitiivisia häiriöitä, unihäiriöitä ja masennusta, jotka ovat joko poistuneet taikka selvästi helpottaneet pistoksen saamisen jälkeen tai kun vitamiinia on kokeiltu suun kautta annosteltuna. Riittävälle annokselle on todelline tarve.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 07:26 

Tuo sinun esittämäsi lasku ei pidä paikkaansa. Kun minä olen ottanut 25 mikrogrammaa päivässä, niin tulos on ollut n. 70 nmol/l. Ja kun annos on syksyn ollut 35 mikrogrammaa niin tulos on lähes 80 nmol/l talvella.

Ehkä ei uskalleta antaa pistoksena kovin paljon kerralla mahdollisten haittavaikutusten vuoksi. Ensinhän pitoisuus veressä on huima.

Kun minulla nostettiin D-vitamiiniannos 100 mikrogrammaan, niin kohta paukakti eteisvärinä ja jäi päälle. En ole sataprosenttisen varma syy-seurayussuhteesta, mutta ajallisesti se sopi erittäin hyvin.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 08:06 

Minulla on tällainen suihkemuotoinen D-vitamiini, jossa annos on peräti 75 mcg/suihkaus, ja aikuisille suositellaan 2 suihkausta päivässä. Olen kyllä ottanut vain yhden ja ajattelin panna tämän nyt kesäksi tauolle.

http://www.life.fi/Better-You-Dlux-Dail ... 3000-Spray

En ole kyllä huomannut sivuoireita tulevan mutta hyvä tietää, että voi noinkin kohtuullisilla määrillä tulla jopa sydänoireita.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 10:45 

D-vitamiinilabrojen tulokset eivät ole luotettavia, ellei sitä lopeta useaksi päiväksi ennen testejä. Tätä ei kerrota juuri missään. Minulla arvot olivat ihan taivaissa, kunnes tämä selvisi - yksi vuorokausi ilman ennen testiä ei riittänyt.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 10:57 

Ystävälläni on CFS ja hän söi kuukausia 150 mikrogrammaa purkista vuorokaudessa ja veriarvo oli 75 nmol/litra. Voi olla tapauskohtaista mutta uskoisin tutkimustuloksiin. Omani ainakin on reilusti alakanttiin tuolla 2500 mikrogramman annostuksella.

Tässä pari esimerkkiä ei CFS henkilöiden veriarvoista.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22613271

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22482374

Muitakin netistä löytyy. Ei nuo nyt kovin korkeilta näytä varsinkin kun ottaa huomioon, että auringon valon vaikutuksesta terveillä on mitattu verestä 200 nmol/L ja reilusti enemmänkin ja sen sanotaan olevan ihan normaalia vielä.

Profile  

PostPosted: Tue May 03, 2016 11:11 

Pullalla on tosin hyperparatyreoosi, joka voi vaikuttaa. Ei tosiaan normaalilla ihmisellä pitäisi nousta lähellekään tuollaisia määriä, mutta testitkin pitää tosiaan ottaa pienen tauon jälkeen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]