Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 09:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Joka paikkaa särkee, antakaa neuvoa
PostPosted: Wed Feb 03, 2016 10:46 

Koko kroppa särkee hampaita myöten, ja hermosto tuntuu yliaktiiviselta. Alkoholi ja avanto auttavat hetkeksi. Mitä lisäravinteita suosittelisitte? Alkaa mennä hermo...

Profile  

Post subject: Re: Antakaa neuvoa
PostPosted: Wed Feb 03, 2016 11:30 

Kysymyksesi on aika monimutkainen ja hankala ottaen huomioon, miten vähän tietoja siinä annetaan. (Olet ehkä postannut jotain muualle, mutta täällä on satoja käyttäjiä ja usein on vaikea muistaa kuka on kuka.) Mitä diagnooseja sinulla on, mitä on poissuljettu? Koko kehon kipu voi johtua esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai testosteronin puutoksesta. Ei ole tarkoituksenmukaista napsia rohdoksi lisäravinteita, jos syynä on jokin oikeasti hoidettavissa oleva vaiva.

Valitettavasti lisäravinteet eivät yleensä myöskään ole kovin tehokkaita tällaisissa tilanteissa. Bromelaiinista, kurkumiinista, magnesiumista tai lipoiinihaposta voisi olla apua, riippuen kivun syystä. Mutta jos kipu on myofaskiaalista eli ei-tulehduksellista lihaskipua, siihen ei yleensä löydy apua lisäravinteista, ellei kivun syynä syynä ole jokin ravitsemuksellinen puutos. TENS-laite voisi silloin auttaa, tosin tietysti sillä voi hoitaa vain pientä kipualuetta kerrallaan.

Onko sinulla yliliikkuvat nivelet? Onko muita rakenteellisia ongelmia tiedossa, esim. erimittaiset jalat tms?

Postasit tämän alueelle Lääkkeet, siirrän tämän alueelle Lisäravinteet.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Feb 03, 2016 04:07 

Diagoosit ovat se että olen terve kuin pukki, silti olen uupunut ja aina johonkin paikkaan sattuu. Polvien nivelet ovat ainakin yliliikkuvat. Päässä on pöhkö olo, leuka, hartiat ja niska jumissa aina, tai jos ei niin sitten selkä tai lantio särkee. En jaksaisi aina syödä buranaa. Vitutukseen syön pienen annoksen mielialalääkettä, mutta ei sekään ole viime aikoina auttanut. Lihakset tuntuu siltä kun ne olis aina vähän maitohapoilla. Olen myös aika valoherkkä, etenkin pimeeän vuodenaikaan ja aamuisin. Käytän purentakiskoa aina välillä öisin, muttei sekään ihmeitä tee. En ole ylipainoinen, liikun joka päivä parituntia ulkona ja muutenkin touhuan jotain koko ajan. Joogaan ja avantouin ja soitan rumpuja. Yritän olla mahdollisimman vähän tietokoneella ym. laiteilla ettei niska jumiutuisi. Energiaa tarvittaviin hetkiin viikolla syön suklaata. Se antaa extra buustin pariksi tunniksi. Otin lopputilin vakityöstä, koska en jaksanut ja teen nyt pätkätöitä. Ei ole sekään auttanut. Ehkä henkisesti on parempi. Olen aikoinani kärsinyt myös paniikkikohtauksista. Syön vitamiineja. Kesäisin on parempi olo.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 03, 2016 05:37 

Mitä sinulta on tutkittu ja poissuljettu? Paljonko kilpirauhasarvosi ovat, numeroina, ei "ovat OK"? Maitohapoilla olevat lihakset sopisivat hyvin kilpirauhasen vajaatoimintaan, samoin se että kesäisin on parempi olo. Paljonko D-vitamiinitasosi ovat/paljonko D-vitamiinia käytät? D-vitamiinin puutos voi kipeyttää lihakset. Oletko tutustunut Ehlers-Danlosin syndroomaan, voisiko sinulla olla se?

Jos sinulla on CFS, tuo liikuntamäärä voi aiheuttaa sinulle merkittävästi haittaa ja olla näiden kipujenkin takana. Useimmissa sairauksissa liikunta on hyvä juttu, CFS:ssä huono, aiheuttaa mm. tulehdusta ja heikentää verenkiertoa.

Myös hypoglykemia eli alhainen verensokeri voi aiheuttaa laaja-alaisia lihaskipuja. Onko sinulla mitattu verensokeria? Kannattaa kokeilla syödä suht vähähiilihydraattisesti edes muutama päivä ja katsoa auttaako se oloon yhtään. Yksi päivä ei vielä riitä, mutta 4-5 päivää voi auttaa.

Tuolla on mahdollisia selityksiä triggerpistevaivoille: http://cfs.gehennom.org/?triggerpisteet

Olli Polon käyttämät hoidot kuten LDN, lisähappi ja adrenaliini voisivat hyvinkin auttaa. Lihasrelaksantti baklofeeni voisi myös auttaa, mutta lisäravinnepuolella on heikosti lihasrelaksantteja - ainakaan sellaisia jotka eivät Suomessa olisi lääkelistalla. Magnesium lienee tärkein ja se on tärkeää ottaa hyvässä muodossa, ei oksidina. Nykyäänhän jotkut käyttävät ulkoisesti magnesiumöljyjä ja -suihkeita, nämäkin voivat toimia vaikka niistä onkin huonosti näyttöä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Feb 04, 2016 10:51 

En enää muista kilpirauhasarvoja, enkä muitakaan, kaikki vaan olivat hyviä. Toisaalta, syöpään kuolleella äidillänikin oli veriarvot täydelliset pari kuukautta ennen kuolemaansa. Sokerit on ok, mutta huomaan kyllä niissä paljon vaihtelua. Käytän D3 vitamiinia 50 mikrogrammaa päivässä. Magnesiumia en syö, pitäisi varmaan.
Olen kokeillut karppaamista, ja se oli kyllä hyväksi. Etenkin aamuisin se sopii mulle. Koiraa on pakko ulkoiluttaa, joten ulkoiluja en pysty vähentämään.
Triggerpisteistä sen verran että olen käynyt akupunktiossa, ja se EI tuntunut hyvältä. Kuppaus auttoi viikon-kaksi. Lisäksi kävin muutaman kerran kiropraktikolla joka painelin erittäin lujaa ja kipeästi eri paikoista. Se kyllä turrutti paikat hetkeksi. Mutta ei siitäkään mitään lopullista apua ollut, pääsin vaan rahoistani eroon.
Eilen mulla sattui olemaan sellaista luppoaikaa, ja muksullakin oli kaveri kenen kanssa puuhailla, ja katsoin pari tuntia hyvää leffaa, melkein kaikessa rauhassa, ja huomasin että sen jälkeen olo oli parempi. Aloin muistelemaan, että ennen tätä työn ja perhe elämän ristipainetta, viihdyin paljon yksikseni. En pysty rentoutumaan ja rauhoittumaan ellen pääse muihin maailmoihin ja jos en saa olla yksin. Vaimoni pystyy esim. keskittymään missä vaan ja unohtamaan maailman ulkopuolelleen, mutta mä olen jatkuvassa tarkkailu tilassa. Eli täytynee yrittää löytää vastaavanlaista aikaa, ja yrittää jättää ympäröivä maailma ulkopuolle.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 04, 2016 10:57 

Ongelma on juuri se, että esim. kilpirauhaskokeiden viitearvot ovat päin mäntyä. Näin "hyvä arvo" voikin olla osoitus vajaatoiminnasta. Siksi pitäisi ne numerot tietää. Magnesiumia kannattaa ehdottomasti ottaa (tosiaan ei oksidina vaan muu muoto!) ja D:täkin voisi vähän enemmän, moni tarvitsee 100 mcg tai enemmänkin.

Jos triggerpisteisiin on jokin metabolinen syy, eli vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta tai jonkin vitamiinin tai mineraalin puutos, silloin tuollaiset manipulaatiohoidot eivät välttämättä paljoa auta. Kokemuksesta voin sanoa, minäkin olen esim. käynyt akupunktiossa. Itselläni triggerpisteongelman pääylläpitäjänä on ollut alhainen verensokeri, aikoinaan varmaan muutkin hormonipuutokset vaikuttivat (minulla on aivolisäkkeen vajaatoiminta eli melkein kaikista hormoneista puutosta). Monella kroonisesti sairaalla miehellä on alhaiset testosteroniarvot ja se voi vaikuttaa vähän kaikkeen.

Voisikohan joku muu perheenjäsen ulkoiluttaa koiran osan kerroista?

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 08:59 

Vaikea kysymys, ja Maija avasikin tuota jo varsin paljon. Kysyisin pari tarkennusta: Särkeekö hampaissa hermoja vai ikeniä? Ovatko ikenet arat (esim. hampaita harjatessa) , vuotavatko helposti verta?

Esiintyvätkö kivut ja uupumus aina yhdessä vai onki sinulla kipuja vain uupuneena?

Onko ns. vaeltavia nivelkipuja (esim. yhtänä päivänä särkee vasenta rannetta, parin päivän päästä oikeaa, sitten polvea jne. ilman mitään näkyvää syytä?) Tällaisia esiintyy usein hometoksiinialtistuksessa.

Kipua lievittäviä lisäravinteita on aika paljon mutta riippuu hirveästi siitä, mistä kipu johtuu, millaista se on, miten ja missä ilmenee jne.

Minulle on ihan lääkäri suositellut kovaan pääkipuun ja huonovointisuuteen inkivääriä, mielellään tuoreena/säilöttynä ja runsaasti. Kamomillatee helpottaa mahakipua. Näin yleisesti. Kroonisesta, lievästä poskiontelotulehduksesta johtuva kipu helpotti oreganoöljykapseleilla. Näin esimerkiksi.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 06, 2016 02:50 

Hermosärkyä hampaissa, luultavasti, ovat ihan kunnossa.
Olenkin tässä taas kerran googletellut ja lueskellut netistä aiheeseen liittyviä kirjoituksia. Olen tullut siihen lopputulokseen, että olen ns. erityisherkkä ihminen, joka tarvitsee yksinäisyyttä ja lepoa enemmän kuin monet muut. Voi olla että on myös joitakin elimellisiä vajaatoimintoja, mutta pitäisi oppia kuuntelemaan enemmän itseäni. Ja olemaan itsekkäämpi jotta saan aikaa palautua arjesta. Vähemmän turhia synkkiä uutisia netistä.
Koiran lenkkejä en pysty vähentämään. Mutta aloin syömään magnesiumia ja pitänee kokeilla inkivääri juomia.
Säryt ovat pahempia uupuneena, mutta kyllä aina jonnekin kolottaa, enemmän tai vähemmän. Pahimpina iltoina otankin pari olutta jotta saan hermostoni rauhalliseksi. Olen huomanut myös, että minulla särkee yleensä aina enemmän oikea puoli kropasta.

Tuosta homealtistuksesta sen verran, että asuimme asunnossa jossa oli kosteusvaurio ja vaimoni sairastui siitä todella pahasti. Itselleni ei tullut mitään niin näkyvää oiretta kuin hänellä, mutta voi olla että vuosien saatossa se on minuunkin vaikuttanut. Muutimme erinäisten vaiheiden jälkeen uuteen rivariin, ja täällä on ollut puhdasta tähän mennessä. Kaikki huonekalut vaihdettiin.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 06, 2016 03:19 

Quote:
Pahimpina iltoina otankin pari olutta jotta saan hermostoni rauhalliseksi.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, alkoholi on rauhattoman hermoston yksi pahimmista vihollisista.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 06, 2016 07:01 

Ymmärrän paremmin kuin hyvin halun rauhoittaa hermostoa parilla oluella, mutta siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuten Ankufi mainitsi, alkoholi on todellakin rauhattoman hermoston vihollinen.

Rauhoittumista ja yksinoloa toki kannattaa yrittää vaalia. Silti kipuihin voi kokeilla erilaisia apuja. Kamomillatee on perinteinen rauhoittaja ja rentouttaja, sitäkin on minulla joskus jopa lääkäri suositellut. Se on yllättävän tehokasta, kun joka ilta sitä juo.

Itse olen lähtenyt hoitamaan pitkään töissä jatkuneen homealtistuksen jälkeisiä oireita tuolla oreganoöljyllä. Ensin huomasin, että se avasi tukossa olleet, kipeät poskionteloni ja myöhemmin huomasin, että se myös piristää. Aion nyt käyttää sitä säännöllisesti pidemmän aikaa, ainakin muutaman kuukauden, ja katsoa, josko se auttaisi uupumukseeni myös pitkällä aikavälillä.

Uskon, että kroppaan voi jäädä pitkästä homealtistuksesta jotain vaurioita tai lievää, kroonista tulehdusta (Maija varmaan osaa paremmin avata tätä). Jos vaimosi on pahasti edellisessä kodissanne sairastunut, voi sinullakin olla jotain lievempiä oireita tuolta ajalta. Hometoksiinit ovat siitä pirullisia, että ne vaikuttavat kropassa kovin pitkään, ja juuri uupumus ja kivut ovat aika tyypillisiä seurauksia niistä.

Onko magnesiumin lisäksi D-vitamiinilisä käytössä, riittävällä annostuksella? Mulla ainakin tulee nivelkipuja, jos jätän D-vitamiinin pois.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]