Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: D-vitamiinin puutos
PostPosted: Wed Jul 13, 2016 09:27 

Olen tässä pikkuhiljaa ruvennut osaamaan yhdistää joitakin CFS-oireistani D-vitamiinin puutokseen, joka minulla on todettu. Kirjoitin tässä CFS-oireista, koska samoja oireita minulla on ollut myös CFS:ssakin. Koska en pysty syömään D-vitamiinia yliherkkyyden takia, joudun ottamaan sen pistoksina.

Ensi viikolla annetaan kolmas pistos ja näyttää siltä, että tarvitsen normaalia enemmän D-vitamiinia pistoksina kuin keskimääräinen puutoksesta kärsivä. Lääkärin mukaan 2500 mikrogrammaa kerran kolmessa kuukaudessa pitäisi riittää. Minulla tulee puutosoireita jo kahden kuukauden jälkeen. Lisäksi sain tietää gastroenterologian sairaanhoitajalta, että jos oleskelee shortseissa ja T-paidassa tai edes ilman paitaa ulkona parhaaseen aikaan eli klo 13 maissa tunnin suorassa auringonpaisteessa, se ei juurikaan näy D-vitamiiniverikokeissa. Pitäisi olla joka päivä auringossa tunteja.

Mitkä ovat D-vitamiinin puutoksen oireet minulla? Lihassärky, niska- ja hartia-alueen lihasten jännitys ja lihasten huono palautuminen, päänsärky, keskittymishäiriöt ja muistiongelmat sekä näistä johtuvat oppimisvaikeudet, huimaus seistessä ja istuessa sekä silloin kun nousee makuulta tai istumasta seisomaan sekä lisäksi oikein huono olo, masennus ja kovakin ahdistus.

Kun saan D-vitamiinipistoksen lihakseen, oireet häviävät hiljalleen noin viikossa. Jos taas otan esim 200 mikrogrammaa D-vitamiinia kerralla suun kautta, oireet häviävät alle 24 tunnissa mutta suolisto ärsyyntyy siitä niin paljon, että kestää melkein viikon toipua ärsytyksestä. Olen myös huomannut, että puutokseen saatu D-vitamiini vähentää Crohnin taudista johtuvaa suolistokipua ja suoliston tulehdusoireita (tästä löytyy samansuuntaisia tutkimuksiakin) sekä silmätulehdusta.

Tämmöisiä kokemuksia. Haluan rohkaista lukijoita kokeilemaan D-vitamiinia myös CFS:aan kunnollisilla annoksilla. Muutoksen huomaa kyllä muutamissa päivissä, jos siitä on puutosta. Tohtori Tolonen suosittaa tutkimustietoon vedoten yli 100 mikrogramman annoksia päivittäin. Näin suositteli jo Arvo Ylppö aikanaan vauvoille.

Sitäpaitsi, tuo sairaanhoitajan lausuma sekä useat tutkimukset ovat osoittaneet suomalaisillakin, että suositusten mukainen 10 mikrogramman annostus ei terveillä ihmisillä riitä muuttamaan veriarvoja sellaisiksi, että D-vitamiinin puutos pysyisi poissa. Ei edes kesällä, mikäli ei oleskele useita tunteja auringossa joka päivä.

Profile  

Post subject: Re: D-vitamiinin puutos
PostPosted: Wed Jul 13, 2016 10:52 

Ööh, en kyllä usko tuohon mitä sairaanhoitaja sanoi. Olen perehtynyt asiaan paljon ja kirjoittanut siitä muutamia artikkeleitakin. D-vitamiinin kanssa kaikki lähteet puhuvat noin vartin auringonotosta, eivät mistään tuntikausista. Tätä pidempi auringonotto alkaa jo tuhota D:tä, jolloin määrä ei enää kasva, joskaan ei vähenekään.

Minulla ja monella muulla verikokeet osoittavat, että tämä lyhyt aika pitää paikkansa ja veriarvot todellakin nousevat. Kaikilla ihmisillä ne eivät nouse millään auringonoton määrällä.

Olennaista on se, että on riittävästi paljasta ihoa eikä aurinkorasvaa. Suomessahan ongelma on se, että esim. huhti-toukokuussa D-vitamiinia kyllä muodostuu iholla, mutta harva silloin pystyy olemaan ulkona t-paidassa, vaan ainoastaan kasvot saavat aurinkoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 13, 2016 12:46 

Minulla todettiin liian alhainen d-vitamiini ja olen nyt syönyt 13 päivää 100mg mutta en ole huomannut mitään vaikutusta.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 13, 2016 03:59 

Stressiessi: Minullakaan ei maha kestä D-vitamiinia, mutta olen huomannut, että suihkeena annosteltava D-vitamiini ei aiheuta ongelmia. Suihkautan 2 suihketta kielen alle päivittäin. Valmiste on aika hintava, näitä on kai saatavilla useita erilaisia. Itse käytän tätä: http://www.life.fi/Better-You-Dlux-Dail ... 3000-Spray

Sama juttu muuten magnesiumin kanssa: kestän sitä vain suihkeena. Sekin on kyllä kallista.

Nyt tilasin magnesiumia purutablettina, kun se on paljon halvempaa kuin suihke. Jos kestäisin sitä paremmin kuin nieltäviä tabletteja.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 13, 2016 04:39 

Magnesiumöljy Iherbistä 7€ 237ml.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 13, 2016 04:44 

Magnesiumia voi annostella parenteraalisesti monin eri tavoin. Suihkeessahan on aika vaikea saada kehoon mitään merkittäviä määriä. Kaikki varmaan nykyään tietävätkin Epsom-suolan ja magnesiumsuihkeet, mutta näiden tehosta kiistellään ja näyttö on vähäistä. CFS-lääkäri Sarah Myhill käyttää potilaillaan magnesiumia pistoksena (IM), rektaalisesti tai nebulisoituna (hengitettynä), Google kertoo tarkemmin. Magnesiumpistoksethan ovat muutenkin yleinen CFS-hoito, vaikkakin aika kivulias. Esim. eräällä tutullani ovat olleet tehokkain hoito.

Siitä en osaa sanoa, miten Suomessa saisi magnesiumia pistoksina.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 13, 2016 08:23 

Siis tarkoitin magnesium-suusuihketta, kielen alle. Annos on mulla 20 suihkausta päivässä (ohjeen mukaan 10 mutta käytän tuplamäärää).

Tuo iherbin öljy on ulkoiseen käyttöön.

En käytä ulkoisesti vaan nimeomaan magnesiumtablettien korvaajana, kun en voi niitä tablettimuodossa nauttia.

Käytän tätä tuotetta: http://www.vitaravinne.fi/magnesium-ion ... -1266.html

Profile  

PostPosted: Thu Jul 14, 2016 11:29 

Nuo ulkoiset suihkeethan on myös tarkoitettu magnesiumtablettien korvaajaksi, vaikka ne transdermaalisesti imeytetäänkin. Mutta niistä ei ole selvää näyttöä, imeytyykö magnesium todellisuudessa kehoon. Toki voi kokeilla, että huomaako niistä vaikutusta.

Suusuihkeet soveltuvat hyvin aineisiin, joita keho tarvitsee pieniä määriä, kuten D-vitamiini ja B12-vitamiini. Mutta magnesiumin päivätarve on luokkaa 1 000 kertaa enemmän...

Profile  

PostPosted: Thu Jul 14, 2016 02:46 

Tiedän kyllä, että magnesiumin päivätarve on suuri. Kun vaihtoehto on olla käyttämättä mitään magnesiumlisää, kun ei maha sitä kestä, tai käyttää magnesiumsuihketta, jota maha kestää, niin valitsen kyllä jälkimmäisen.

Onhan C-vitamiinillakin oikeasti terapeuttinen annos niin suuri, ettei tavallisen ihmisen maha sitä kestä suun kautta nautittuna. Vaan yritäpä saada sitä I.V:nä Suomessa. Et saa. Suun kautta mun kroppa kestää 8000-10.000 mg/vrk.

Miksi noin paljon? Ainakin Linus Pauling käytti juuri tuota 8000 mg:n päiväannosta. Ja sillä on kuitenkin 2 Nobelin palkintoa enemmän kuin minulla. Minä en käytä päivittäin kuin 4000 mg mutta sairaana olessani käytän tuon 8000-10.000 mg.

No, tämä nyt taas menee ohi aiheesta vähän, ja tiedän, että tämä ortomolekulaarinen lääketiede on monen mielestä silkkaa roskaa. Minun mielestäni siinä on paljon fiksuja pointteja, huomattavasti fiksumpia kuin koululääketieteessä.

Joka tapauksessa ihmisten keskimäärin käyttämät vitamiinimäärät ovat aivan liian pieniä, jotta niillä saisi mitään terapeuttista vaikutusta aikaan.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 14, 2016 07:32 

Juu, tämän ymmärsin, mutta mahdollisia vaihtoehtoja tosiaan on useita: öljy/ihosuihke, pistos, nebulisoitu ja rektaalinen. Näistä ainakin kolme viimeisintä kyllä toimii, ensimmäisestä ei ole takeita, mutta se ei ole myöskään kovin kallis tai hankala.

C-vitamiinin mega-annokset voivat olla ihan kannattavia. Valitettavasti itselläni kroppa sietää normitilanteessa vain noin 1,5 g suun kautta, sairaana vähän yli 2 g.

Tuli muuten mieleen, näin aiheeseen palatakseni, että voikohan D-vitamiinisuusuihketta annostella nenään? Näin se ei ainakaan menisi suolistoon asti...

Profile  

PostPosted: Fri Jul 15, 2016 07:47 

Taas tuli koitettua yhtä uutta D-vitamiinivalmistetta suun kautta. Luulisi, että kun tuotteessa ei ole muuta kuin vettä, liivatetta, luonnollista glyseriiniä, kalanmaksaöljyä ja D3-vitamiinia lampaan villasta, että tuote olisi riittävän luonnollinen sopiakseen mutta kun ei. Olen kokeillut muistaakseni nyt viittä eri D-vitamiinivalmistetta. Ilmeisesti kyse on tuon D3-vitamiinin valmistusprosessista. Siitä jää tuotteeseen kemikaaleja, jotka ärsyttävät elimistöäni. Mahdankohan olla vielä kemikaaliyliherkkäkin. Kuitenkaan pistos ei aiheuta yliherkkyysreaktiota.

Tuo suu suihkeen kokeileminen olisi varmaan vielä tehtävä jossakin vaiheessa sitten kun nykyiset yliherkkyysoireet ovat kadonneet. Pitää vain löytää suihke, jossa ei ole aromeita tai keinotekoisia makeutusaineita, joille olen myös yliherkkä mutta ole vielä löytänyt sellaisia. Löysin semmoisen D-vitamiinitabletin, joka sisältää vain riisinauhoa, metyyliselluloosaa ja jäkälistä saatavaa D3-vitamiinia. Se on vielä koittamatta. Valmistusprosessi tosin on sama kuin eläinperäisilläkin D-vitamiineilla.

Vielä on kokeilematta myös kapeakaistainen UVB-valohoito, joka suomalaistutkimuksen mukaan on tehokas keino veren D-vitamiinipitoisuuden nostamiseen vanhuksilla. Toistaiseksi ongelmana näille hoidoille on se, että tämä hoitomenetelmä ei kuulu käypähoitosuosituksen piiriin eikä riittävän tehokkaita UVB-lamppuja myydä Suomessa kuin ammattilaisille eli lääkäreille ja sairaaloille. Tosin ihotautipuolella psoriaatikot saavat niitä kuitenkin hankkia käyttöönsä yhdistyksensä kautta.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 16, 2016 11:56 

Tuossa alla hieman pitkä linkki artikkeliin, joka käsittelee CFS-potilaiden D-vitamiinitasoja. Minulla tuntuisi olevan tuollainen tilanne kuin tuossa artikkelissa mainitaan. Mahtaakohan tuommoisia 250 mikrogramman päivittäisannoksia pistoksena edes saada suomalaisilta lääkäreiltä jos vaikka niitä sattuisi tarvitsemaan??? Mahdollinen tarpeeni minun laskujeni mukaan olisi 2500 mikrogramman pistos joka kuudes viikko tai jopa kerran kuussa.

Jos tuo suolistolääkärini ei uskalla korottaa annoksia tarpeeksi, niin minkä erikoisalan lääkärin puoleen minun pitäisi kääntyä? Oireeni ovat voimakkaat ja välillä lähes sietämättömät, joten apua todella tarvitaan.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... SSsu5tJeyA

Profile  

PostPosted: Sat Jul 16, 2016 11:59 

Antioksidanttiklinikka? Siellä tuskin pelätään isoja annoksia vitamiineja.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 16, 2016 01:34 

Kyllä tuo magnesiumöljy vaikuttaa kun poistaa kipua jonkin ajan kuluttua iholle laitosta. Auttaa myös unen tuloon.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 17, 2016 09:07 

Kokeikin magnesiumsuihketta iholle mutta sain siitäkin suoliston ärsyyntymistä. Muistaakseni laitoin vain neljä suihkausta vatsan seutuville.

Pyysin valmistajalta tutkimustuloksia magnesiumsuihkeen imeytymisestä ihon läpi, koska he väittävät nettisivuillaan, että asiaa olisi tutkittu paljonkin. Se materiaali, mitä he minulle postitse lähettivät ei ollut tieteellistä nähnytkään. Tutkimukset olivat heidän itsensä rahoittamia ja ne eivät täyttäneet tieteellisenntutkimuksennkriteerejä. Oli mm testattu yhdeksällä opiskelijanaisella. Etsin ja etsin tutkimuksia mutta ei niitä löytynyt. Mutta pakkohan sen magnesiumin on jonkin verran imeytyä, koska sain siitä oireita.

Yritän saada suolistolääkäriltä riittävän annostuksen D-vitamiinia pistoksina mutta jos hän ei hallitse tätä osa-aluetta työstään, niin pyydän lähetettä sisätautilääkärille tms. Pakkohan yliopistollisesta keskussairaalasta on löytyä vitamiinilääkäri. Jos ei muu auta, niin sitten täytynee matkustaa antioksidanttiklinikalle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]