Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Yamoa/ajebine ja kutaj (allergiat, masennus, väsymys)
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 02:12 

Yamoa ja ajebine ovat siis Funtumia elastica -kasvista tehtyjä yrttivalmisteita ja kutaj(a) on puolestaan Holarrhena antidysenterica. Yamoaa/ajebineä on käytetty enemmän allergioiden hoidossa ja kutajia, kuten kasvin tieteellinen nimikin sanoo, vatsavaivoihin. Molemmat sisältävät konessiiniä, jolla on hoidettu lois- ja joitain muita infektioita jo 1900-luvun alussa. Se on myös H3-histamiinireseptorin salpaaja, millä voi olla piristävää vaikutusta. H3-salpaaja (tai siis käänteisagonisti) pitolisantti on käytössä harvinaislääkkeenä narkolepsian hoidossa.

Ankufi kirjoitti jossain ketjussa hyötyneensä paljon yamoasta. Se on kuitenkin varsin kallista, joten itse päädyin tilaamaan edullisempaa ajebineä, melko hintavaa sekin. Kutajia saa alle kympillä eBaysta. (Kannattaa huomata, että osa yamoa- ja ajebinevalmisteista on jauheita ja osa pillereitä, eikä tämä ole aina ihan selkeää, koska purkit ovat aika samannäköisiä.) Esim. iHerbistä näitä ei saa.

Ajebinestä tuli aika jännä vaikutus. Se ei piristä yhtään, siis vähennä väsymystä tai uupumusta, mutta heikentää kyllä yöunta, jos ottaa päivän toisen kapselin iltakuuden jälkeen (epistä, että yöunet menee, mutta virkistystä ei saa yhtään). Mutta sen sijaan sillä oli selvä piristävä vaikutus mielialaan. Normaalistihan minulla ei ole sen kanssa ongelmia, mutta nyt kun elämäni on pysyvästi sabotaasilla tuhottu, niin toki se tuppaa helposti masentamaan. Ajebine vei lähes kokonaan pois tämän erittäin "luonnollisen" masennuksen. Alussa vaikutus heti heikkeni, jos päivän toinen annos jäi ottamatta, mutta nyt, kun jouduin lopettamaan ajebinen (en sivuvaikutusten takia, niitä ei ollut muuta kuin yöunen menetys, joka oli täysin estettävissä), vaikutus alkoi laantua vasta useita päiviä myöhemmin.

Jännää sikäli, että en muista minkään muun aineen vaikuttaneen näin, vaikka useampi on masentanut kyllä (esim. nystatiini ja arginiini). Harva masennuslääke auttaa 2-3 päivässä!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Yamoa/ajebine ja kutaj (allergiat, masennus, väsymys)
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 09:52 

Yamoaa ja Kutajia olen testaillut. Ensin söin Yamoaa, joka minulla on kahden kapselin annoksella erittäin piristävä (ennen klo 10:00 on syötävä).

Maijan vinkistä siirryin Kutajiin, joka tuntuu hieman vahvemmalta ja on tosiaan edullisempaa. Joskus pitää laskea annosta yhteen, jos alkaa hikoiluttaa, kädet täristä tai se vaikuttaa yöuniin. Kutaj on minulla jäänyt pakollisena lisäravinnepakkiin, sillä auttaa myös keskittymisen kanssa.

Jos on uupumusta ja keskittymisongelmia, kannattaa testata.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]