Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 21, 2008 02:26 

Eräällä CFS-sivulla suositellaan erään pahanmakuisen lääkejauheen alassaamiseen laimennettua sokeritonta karpalomehua. Se on väitetysti niin kirpeää, ettei sen seasta maista mitään. Tämä voisi ehkä toimia? Voihan siihen laittaa vähän sokeria sekaan, jos tuntuu, että se on liian kirpeää. Nykyään sokeroimatonta karpalotäysmehua saa lähes joka kaupasta. Minullakin on sitä kotona, mutta olen säästänyt pullon loppuja mahdollisiin virtsatietulehduksiin.

Kannattaa huomata, että karpalomehu voi lisätä vessassa ravaamista, mutta sillä on monenlaisia antimikrobiaalisia vaikutuksia, joten se voi kenties tehostaakin heraproteiinin tehoa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 29, 2008 11:38 

Nyt reilu kolme kuukautta heraproteiinia syöneenä tuntuu, että kunto on mennyt ylöspäin sinä aikana. Jotkut oireet ovat kyllä pahentuneetkin, mutta tuntuu että jaksan paremmin. Voi se tietysti olla nimodipiinikin, mutta mutulla veikkaisin heraa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 07:53 

Tätä voisin kokeilla, siis heraproteiinia. Auttaisikohan se samalla näläntunteeseen, kun tuntuu, että on aina nälkä?

Mistäköhän tuota mahtaisi löytyä, täytyypi etsiä..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 08:01 

Luulen, että ainainen näläntunne on hormonaalista. Kortisonista vieroittuessani minulla tuli aina tietyn ajan päästä annoksen pienentämisestä aivan valtava näläntunne, mikään ei tuntunut vievän nälkää, vaikka ruokahalu ei ollut erityisen hyvä. Myös kuukautisten aikana minulla on ollut vastaavaa. Voi se tietysti muustakin johtua - tämä ei ole tutkimustieto, kuten useimmat anekdootit joista täällä mainitsen.

Turussa avataan ensi kuussa kauppa nimeltä UFS, josta saa maustamatonta Ion 92:ta sekä mansikanmakuista heraa jonka nimeä en muista (Whey 2?). Ne ovat ainakin hyviä vaihtoehtoja. http://www.ufs.fi/information.php?osCsi ... info_id=16

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 08:19 

Kiitos Maija :)

Juu en tiedä vaikka olisi ihan henkistä tämä jatkuva nälkä! Mutta sen olen huomannut, että jos olen ollut pitkään syömättä, niin se nälkä ei meinaa mennä millään pois.. Pitäis vaan saada se paketti kuntoon, että voi hyvin ja tuo heraproteiini voisi kuulostaa hyvältä.

Protskuja sitten vaan niinkuin bodarit konsanaan. Mutta jostain luin, että mahdollisesti tämä heraproteiini voisi auttaa laihdutuksessa jos on pieni tulehdustila päällä elimistössä jne.

Mutta tosiaan hyvä, että mainitset tuon undenatured whey jne, koska muuten ei olisi ollut hajuakaan mitä sitten etsiä

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 12:50 

Mitenkäs kun puhutaan että pitää hankkia denaturoitua heraproteiinia. En löytänyt mistään muuta kuin ultrasuodatettua. Onko siinä jotain sellaista, että ei teho samalla tavalla kuin denaturoitu. Olen siemaillut tuota nyt sen 20 g päivässä ja olo tuntuu jotenkin paremmalta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 12:57 

Ei denaturoitua vaan denaturoimatonta heraproteiinia. Ultrasuodatetut ovat denaturoimattomia eli juuri oikeaa tavaraa. Aikoinaan selvitin tätä pitkään, kun Suomessa missään ei lue että "denaturoimaton".

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 04:04 

Sori siis tarkoitin kyllä denaturoimatonta. Olen siis ostanut oikeanlaista tuotetta. Kiitokset Maija tiedosta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 04:05 

Näköjään oli tulossa kahteen kertaan...

Last edited by Maj on Mon May 05, 2008 04:07, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 04:05 

Sori siis tarkoitin kyllä denaturoimatonta. Olen siis ostanut oikeanlaista tuotetta kuitenkin. Itsekin ihmettelin kun missään tuotteissa ei lue että olisi denaturoimatonta. Kiitokset Maija tiedosta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 01:24 

Kuinka kauan heraproteiinia on tarkoituksen mukaista nauttia? Onko tästä mitään tietoa, jostain luin että pitäis vähintään puoli vuotta vetää. Jos näin on niin kannattaako sitten lopettaa kokonaan sen puolen vuoden jälkeen vai kannattaako esim ottaa aina silloin tällöin?
:roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 01:34 

En oikein tiedä tästä sen tarkemmin. Ainakin jotkut krooniset bakteeri- ja virusinfektiot olivat puolen vuoden jälkeen hävinneet, mutta heraproteiinista voi olla apua vaikkei näitä infektioita olisikaan (tai vaikka ne eivät parantuisi), koska se vaikuttaa muutenkin esim. immuunijärjestelmään. Varmaan kannattaa kokeilla puoli vuotta (jos tuntuu olevan apua) ja sitten kokeilla olla ilman ja katsoa, näyttääkö siltä, että käyttöä kannattaisi vielä jatkaa.

Näin aion varmaan itse tehdä, nyt viitisen kuukautta heran käyttöä takana. Ainakaan mitään ihmeparannusta itselläni ei ole tapahtunut, joten ehkä pitäisi jatkaa käyttöä yli puoli vuotta. Varmasti mitä kauemmin käyttää, sitä paremmat tulokset, mutta ei se käyttö tietysti ilmaista ole (ja mielestäni on vähän ikävää tuota juomaa hörppiä). Voi tietysti olla, että Cheneyn käyttämät "kuurit" soveltuisivat myös heraproteiiniin, eli käyttäisi vaikka kaksi viikkoa kuussa.

Kannattaa myös kokeilla lakritsijuurta, sillä se voi selvästi parantaa heran antiviraalista vaikutusta. Se voi muutenkin parantaa oloa CFS:ssä. Itselläni heran ja lakritsin yhdistäminen on ainakin saanut aikaan "die-off"-oireita (imusolmuketurvotusta, yöhikoilua yms), mikä viittaisi siihen, että ehkä jotain tapahtuu tehokkaammin (minulla oli näitä samoja oireita kun aloitin heran käytön pelkästään, mutta ne menivät ohitse).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 09:45 

Otattekos heraproteiinin aamulla vai illalla? Onko sillä mitään merkitystä. Ainakin urheilijat tuntuvat puhuvan iltaprotskuista...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 11:05 

Aamulla kannattaa ottaa tyhjään vatsaan. Yleensäkin on normaali-ihmiselle järkevää painottaa proteiinit alkupäivään ja hiilihydraatit loppupäivään, koska proteiinit tuppaavat olemaan "energisoivia" ja hiilihydraatit "väsyttäviä" (näin kärjistäen). Lisäksi runsas proteiinitankkaus illalla saattaa häiritä yöunia.

Itse olen nyt sekoittanut heraproteiinin persikkamehuun ja se tuntuu maistuvan parhaalta niin. Löysin tarjouksesta eurolla ison pullon Robinson-merkkistä persikkamehutiivistettä ja kun sitä lisää herajuomaan, lopputulos maistuu etäisesti sellaiselta, miltä persikkapirtelön voisi kuvitella maistuvan. Onhan siinä vähän edelleen "kalkkiveden" makua, mutta se maustamattoman heran ällöttävä "päämaku" hukkuu siihen persikkaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 12:21 

Ostin eilen uuden heraproteiinipaukkauksen, tällä kertaa Fast'in Hera 80. En tiedä onko muilla tuotteesta kokemuksia. Myyjä kertoi sen sisältävän hyvin vähän laktoosia Tuote tuntuu tosi 'kevyeltä' verrattuna edelliseen (NutriPlus Whey8100). Ostin maustamattoman ja kyllä tuota pystyy hyvin juomaan ilman mitään kaakaoita tai muita. Sekoitan sen laktoosittomaan kevytmaitoon ja on ihan juotavaa.

Edellisestä tuotteesta, joka oli siis makeutettua ja siihen oli vielä lisätty glutamiinia, niin tuntui että se oli liian täynnä sokeria ja oli kauhea jano koko aamupäivän sen takia.
Otan heran tästäkin eteenpäin sitten aamuisin. Tuntuu ihan järkeenkäyvältä.

Last edited by Maj on Wed Jun 11, 2008 12:51, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]