Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:16

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Lisäravinteet aamulla/illalla, tyhjään/täyteen mahaan?
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 02:02 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
-,,.......


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:01, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 03:39 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5953
Location: Amsterdam, Hollanti
Tässä on varsin hyvä kysymys. Monet lisäravinteet kannattaa ottaa aamulla koska niistä voi saada piristävää vaikutusta. Jotkut taas on hyvä ottaa illalla, koska ne voivat parantaa unta. Toiset kannattaa ottaa ruoan kanssa ja toiset taas ehdottomasti ilman, ja joitain ei kannata ottaa kaikkea kerralla (esim. C-vitamiinia ei kannata ottaa yli 500 mg kerralla tai siitä menee suuri osa hukkaan vessanpöntön kautta).

Laitan tähän nyt tärkeimpiä lisäravinteita listattuna, * tarkoittaa että voi tehdä muutoinkin. Yritän saada näistä joskus parempaa listaa CFS-verkkoon. Monista lisäravinteista en ole itsekään varma, niin en lisännyt niitä tähän ja monilla ei ole väliä milloin ne ottaa. Ja tietysti jos on eri mieltä jostain niin voi tehdä niin kuin haluaa - vaikutukset ovat yksilöllisiä, joillain jokin piristää ja toista se väsyttää.

Aamulla/aikaisin päivällä

-B12
-heraproteiini
-ginseng
-ruusujuuri
-lakritsijuuri
-karnitiini
-kreatiini
-tyrosiini

Illalla

-magnesium *
-kalsium *
-tauriini *
-Siperian ginseng
-tryptofaani

Ruoan kanssa

-kaikki mistä vatsa tuntuu menevän sekaisin
-käytännössä kaikki vitamiinit, mielellään (erityisesti rasvaliukoiset A, D, E)
-beetakaroteeni
-useimmat probiootit eli maitohappobakteerit
-glukosamiini

Tyhjään vatsaan

-heraproteiini
-useimmat aminohapot
-jotkut probiootit, mm. Idoform-kapselit
-asetyylikysteiini
-bromelaiini

Ei kahvin tai teen kanssa

-kalsium
-magnesium

Hyviä yhdistelmiä (imeytyminen paranee)

-kalsium, magnesium, B-vitamiinit ja D-vitamiini
-seleeni ja E-vitamiini
-rauta ja C-vitamiini (ruoasta tai tabletista)

Ei keskenään näitä

-rauta ja kalsium
-sinkki ja kalsium

Ei kaikkea kerralla tai monta kertaa päivässä

-C-vitamiini (yli 500 mg annokset)
-monet yrtit, mm. ginkgo, mäkikuisma, echinacea, oliivinlehti)

Itse otan osan lääkkeistä ja lisäravinteista heti herättyä, osan 1. aterian kanssa, osan 1. ja 2. aterian välissä (lisää pirasetaamia ja karnitiinia) ja useimmat muut nukkumaan mennessä.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 09:57 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.....


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:02, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 12, 2007 06:49 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.........


J


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:02, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 12, 2007 07:14 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5953
Location: Amsterdam, Hollanti
Ääh, nyt menee jo vaikeaksi. Ottaisin muut aamulla tyhjään vatsaan, mutta jos probioottisi on muu kuin Idoform-kapseli, niin sen vaikka ensimmäisen aterian kanssa. Jos otat magnesiumia yli kerran päivässä, ottaisin aamulla ja illalla, muuten varmaan illalla. C-vitamiinia voi ottaa ihan niin paljon kuin vatsa kestää.

Noista annoksista on paremmin tietoa Itsehoito-sivulla, joka muuten päivittyy ja samalla hivenen laajenee joko myöhemmin tänään tai huomenna.

Kaikkien vitamiinien yhdisteleminen on käsittääkseni ihan turvallista. Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin ravintolisiin. Enemmänkin menee niin, että jotkut lisäravinteet toimivat erityisen hyvin yhdessä toisten kanssa, kuten karnitiini ja lipoiinihappo. Joitain yrttejä on, jotka voivat vaikuttaa lääkeaineiden imeytymiseen (erityisesti mäkikuisma ja kamomilla samoin kuin kurkuma lisäravinteena), mutta muuten yhteensopivuuksia ei juuri ole. Ja kuten olen tainnutkin sanoa, ei saisi ottaa kerralla kovin montaa verta ohentavaa lisäravinnetta/lääkettä kuten E-vitamiini (monivitamiinia ei lasketa eikä kalaöljyä, jos siihen on lisätty vähän E:tä), kalaöljy, ginkgo, pentoksifylliini ja pirasetaami. Mielellään enintään kaksi noista.

Joidenkin antibioottien kanssa ei saa/kannata ottaa kalsiumia, rautaa tai sinkkiä. Tästä käsittääkseni kerrotaan pakkauksessa. Voi varmaan pitää nyrkkisääntönä, että lisäravinteet kannattaa ottaa eri aikaan kuin antibiootit.

En mitään vitamiineja varmaan lisäisi listaasi, ehkä sinkkiä voisi kokeilla annoksella 50 mg päivässä. D-vitamiini sinulla on käsittääkseni käytössä, vaikkei se listassa olekaan? Lipoiinihappoa, karnitiinia (500 mg - 1 g) ja Q10:ä (100 mg) suosittelisin ehdottomasti ihan jokaiselle, mutta lipoiinihappo tosiaan kannattaisi hankkia täältä, sillä Suomessa se on paljon kalliimpaa: http://www.discountsupplements.co.uk/sh ... 35&cur=EUR (tuossa on melkein vuoden annos, postikuluja tulee pari euroa). Voin varmaan tilata sitä halukkaille luottokortittomille tilauksen kuluja vastaan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 01:06 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
........


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:03, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 01:26 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5953
Location: Amsterdam, Hollanti
Alfalipoiinihappoa saa varmaan joka luontaistuotekaupassa (tosin hinta on huomattavasti enemmän kuin noissa ulkomaan kapseleissa, 10-20 euroa kuussa muistaakseni annoksesta riippuen), mutta R-lipoiinihappoa en ole nähnyt missään. Se on siis yli 2x vahvempaa ja muutenkin parempaa. Tuonne Itsehoito-sivulle on valittu vain sellaisia troppeja, joita Suomesta saa ostaa.

Jotkut jutut eivät ole edes kovin kalliita Suomessa, esim. monivitamiini on tosi halpaa, samoin kuin apteekin C-vitamiini. Ubikinoniakaan ei saa juuri halvemmalla - Jenkeissä se olisi edullisempaa, mutta jenkkifirmat haluavat laskuttaa postimaksuja jopa kymppejä. Lipoiinihappo, B12 ja Siperian ginseng ainakin ovat ulkomailla selvästi halvempia.

Suomalaisissa luontaistuotteissa on usein se ongelma, että määrät ovat niin pieniä, että tabletteja saisi pistellä kourakaupalla, jotta saisi muuta kuin plasebovaikutusta. Eli kannattaa olla tarkkana ja selvittää aina etukäteen millaista annosta hakee. Luontaistuotekauppojen myyjiltä ei kannata kysyä, he harvoin tietävät asiasta mitään ja yrittävät usein myydä jotain "samanlaista" tuotetta, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä sen kanssa, millaista vaikutusta kaipaat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 04:11 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.......


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:03, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 04:31 
Offline

Joined: Fri May 12, 2006 03:19
Posts: 444
Sivuhuomatuksena että tuon alfalipoiinihapon kanssa kannattaa *ehkä* olla varovainen alkuun jos on amalgaamipaikkoja suussa... omaa kokemusta ei asiasta ole mutta mm. amalgaamiguru dr. Cutler on ainakin sitä mieltä.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 10:35 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.........


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:03, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 01:02 
Offline

Joined: Fri May 12, 2006 03:19
Posts: 444
satupieni wrote:
Voiko itse nähdä onko noita amalgaami paikkoja suussa. Siis eroittaako ne normaali paikoista? Minulla on vain kaksi paikattua hammasta ja ne kummatkin ovat metallin värisiä....?


Jep ne on semmosia hopeanharmaita/tummia.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 09:54 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5953
Location: Amsterdam, Hollanti
Minä en näkisi amalgaameja minään erityisenä kontraindikaationa lipoiinihapon ottamiselle. Se mainitaan aika harvassa lähteessä, joten suurin osa lipoiinihappoa ottavista ei edes tiedä asiasta. Hyvin suurella osalla ihmisistä kuitenkin on amalgaameja, joten jos haittaa olisi, siitä varmasti puhuttaisiin laajemmin.

Esim. sivustolla jolta minä tilaan R-LA:t [tarkoitettu kehonrakentajille] suositellaan ottamaan sitä jopa 1 gramma päivässä, joka vastaa noin kolmea grammaa alfalipoiinihappoa - 30x enemmän kuin monet ottavat.

Toki kaikkien lisäravinteiden kanssa kannattaa olla varovainen.

Ja vielä amalgaameista - amalgaamit ovat juurikin noita "normaalipaikkoja" - tai siis ennen olivat. Nykyään paikataan useimmiten muovilla, joka kestää huonommin, mutta ei aiheuta amalgaamin mahdollisia terveysriskejä. Paras olisi käyttää keraamisia paikkoja, jotka ovat paljon muovia kestävämpiä, mutta ne ovat kalliimpia.

Itselläni ei ole yhtään paikkaa hampaissa, mutta kohta varmaan on. Hampaasta lohkesi iso palanen kiitos Kraft Foodsin, joka laittaa myslipatukoihinsa kiviä. Odottelen vain, että saisin firmalta jonkin vastauksen, kun itselläni ei ole varaa hammaslääkäriin, eikä minun mielestäni kuulukaan sitä maksaa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 03:07 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.......


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:04, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 03:21 
Offline

Joined: Thu May 11, 2006 08:54
Posts: 5953
Location: Amsterdam, Hollanti
Tuolla määrällä ubikinonia ei tee juuri mitään (olen usein sanonut, että 100 mg olisi hyvä annos, mutta jotkut suosittelevat paljon isompiakin annoksia), mutta 500 mg karnitiinia 1-2 x päivässä on ihan hyvä. Sen verran itsekin käytän (jos karnitiini olisi halvempaa, käyttäisin enemmänkin). Tosin jotkut terveet ihmiset väittävät huomaavansa vaikutuksia jopa 10 mg päivittäisestä Q10-annoksesta.

Ehkä tuollainenkin määrä voi auttaa sydänoireisiin, mutta en usko siitä olevan merkittävää apua uupumukseen. Toisaalta kun samoissa tableteissa on myös karnitiinia, niin vaikea sanoa mikä niissä toimii, jos huomaat niistä apua. Lihaskestävyys voi parantua karnitiinilla jopa parissa päivässä, mutta voi mennä viikkojakin ennen kuin vaikutukset huomaa.

En tiedä Suomessa myytävistä tuotteista kun itse en niitä käytä (netistä saa tilattua paljon halvemmalla), mutta Mira oli löytänyt jonkun varsin edullisen karnitiinijauheen. Siitä taisi olla tietoa threadissa Aminohapot, jos ei, niin foorumin Search-toiminnon pitäisi löytää.

Halvin ubikinoni mitä Suomesta saa maksaa käsittääkseni noin 30 euroa/100mg/ 60 kapselia. En muista sen merkkiä, mutta voisi olla joku Bio-Qinon Q10 plus tms.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 08:12 
Offline

Joined: Fri Jun 01, 2007 10:59
Posts: 435
.........


Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:04, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group