Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 09:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Apua unihäiriöihin luontaistuotteista
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 04:35 

Nyt siis tarvitsisin kokemustenne mukaan parhaita ehdotuksia ongelmaani, kun en kertakaikkiaan enää jaksa tätä väsymystä. Se tuntuu menevän koko ajan vain pahempaan ja pahempaan suuntaan (jonka ovat huomanneet myös läheiseni). Päivät rupeavat olemaan jo sellaisia etten jaksa yhtään enää harrastaa liikuntaa enkä laittaa kunnollista (terveellistä) ruokaa, siivota tai tehdä edes muita tuollaisia pieniä asioita. Tästä kai pikkuhiljaa rupeaa alkamaan sellainen kierre kun ei tietenkään ole hyväksi elimistölle totaalinen liikunnan puute ja huono ruokavalio. Uskon, että yksi merkittävä tekijä on valtavat unihäiriöni (katkonainen uni/pitkin yötä heräily, painajaiset, joskus nukahtamisen vaikeus, väsyneenä herääminen). Voin herätä noin 3-8 kertaa yössä ja nähdä yhtä monta painajaista. Sen takia haluaisinkin nyt alkaa toden teolla kokeilemaan jotain kunnon luontaistuotetta jota ottaisin illalla unenlaadun parantamiseen, sekä jotain mitä voisi ottaa aamulla ihan yleisesti piristämään.

Minulla kun tosiaan on fibromyalgia niin olen syönyt nyt 4v putkeen Triptyl lääkettä joka ilta unihäiriöihini. Haluaisin kuitenkin pikku hiljaa luopua lääkkeestä, kun tuntuu, että annostusta pitäisi vain lisätä ja listä kun elimistö siihen tottuu. Isoilla annostuksilla tulee taas niin paljon sivuoireita (suun kuivumista, yleistä tokkuraisuutta) etten pysty niitä käyttämään. Nukun kuitenkin huonosti nykyään myös lääkkeen kanssa, joten ei siitä ole enää mitään hyötyä. Lihaskipuihini se ei ole vaikuttanut mitenkään.

Haluaisin edes jollain tapaa elämäni takaisin, kun vaikka olen ollut kroonisesti sairas viimeiset 5 vuotta, niin tilanne alkaa jo olla niin epätoivoinen, että jos tästä voisin vielä väsyneempi olla niin en jaksaisi nousta edes sängystä käymään vessassa... :cry:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 04:59 

Minusta kannattaisi yrittää pyytää resepti melatoniiniin, jos mahdollista.

Luontaistuotteista voi auttaa mm. valeriaana ja inositoli, erityisesti unessa pysymiseen. Myös esim. humala, sitruunamelissa ja kärsimyskukka voivat auttaa, niitä on usein yhdistelmävalmisteissa. Erityisesti valeriaanasta kannattaa katsoa, että ottaa mahdollisimman vahvan tuotteen (apteekista), joissain tuotteissa on tosi vähän vaikuttavaa ainetta. Silti voi joutua ottamaan pari tablettia. Minulla valeriaanasta oli jonkun verran apua, inositolista enemmän. Aminohappo tauriini paransi minulla valeriaanan tehoa, mutta yksinään sillä ei tuntunut olevan vaikutusta.

Magnesium voi auttaa, ei niinkään unilääkkeeksi, mutta parantaa unen laatua. Osta magnesiumaspartaattia/aminohappokelaattia, ei esim. oksidia. Magnesiumia sopiva annos on 200-500 mg, inositolia 500-1000 mg. Myös B-vitamiinit saattavat auttaa. Valeriaana ja ehkä inositoli saattaisivat auttaa noihin painajaisiin.

Tryptofaani on serotoniinin esiaste ja siitä on monelle apua, annos on aika yksilökohtaista. En tosin ottaisi sitä yhdessä Triptylin tai muiden masennuslääkkeiden kanssa keskustelematta ensin lääkärin kanssa.

Laventeli ja jasmiini aromaterapiana voivat auttaa, kuulostaa ehkä humpuukilta, mutta ne vaikuttavat GABA-reseptoreihin ja laventelin tehosta on tutkimuksiakin.

Varoitan tosin jo nyt, että välttämättä unihäiriöiden korjaaminen ei ratkaise uupumusta ja muita ongelmia. Itselläni melatoniini + inositoli ratkaisivat lähes kokonaan 18 vuotta jatkuneet univaikeudet (vaikkakaan tosi pahassa stressissä niiden vaikutus ei riitä), mutta toimintakyky ei parantunut juuri lainkaan, paitsi tosi huonoja päiviä on vähemmän. Fibromyalgiaan sen sijaan apua voi saada enemmän.

Varsinaisesti piristäviä luontaistuotteita on Suomessa myynnissä hyvin vähän, ainakaan sellaisia joiden vaikutus ei perustu kofeiiniin. Ginseng on ainoa piriste joka minulle on vaikuttanut piristeenä, mutta vain parin gramman annoksissa kuivattua ginsengjuurta, jota en ole enää löytänyt mistään. B12-vitamiini (apteekista 1 mg tabletteina) voi toimia piristävästi. Ruusujuurellakin tuntuu olevan positiivista vaikutusta jaksamiseen (sitä saa joistain luontaistuotekaupoista kuivattuna). Q10, lipoiinihappo ja karniitiini voivat helpottaa uupumusta ja lihasheikkoutta. Lakritsijuurestakin voi olla apua.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 05:00 

Onko sulla mitattu kilpirauhashormoneja ja ovatko ne viitteessä, matalat?

Tyroksiini on hyvä unilääke, kun sitä on oikea määrä, ei liikaa eikä liian vähän. Kilpirauhashormonivajis voi olla, vaikka mittaustulokset olisivat ns. normaalit. Lääkityksellä alussa tulee univaikeuksia, mutta ne menevät ohi, kun lääkettä lisätään. Monet cfs:ää muistuttavat oireet voivat johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 07:31 

Joo siis thyroxin lääkitys on mulla myös ollut nyt vuoden ajan. Arvot oli tosiaan vielä viiterajojen sisällä kun lääkitys aloitettiin, mutta alhaiset kuitenkin. Viime mittauksessa tsh oli 0.4 ja t4v 13, eli suhteellisen ok arvot, mutta t4v ilmeisesti kai olisi vielä hieman parantamisen varaa. Oireeni tuskin kilpirauhasesta (ainakaan pelkästään) johtuu, kun lisäsin thyroxin annostustakin reilu kuukausi sitten eikä olo ole parantunut yhtään.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 08:21 

Paljonko tyroksiiniannoksesi on? Minulla on ollut TSH lääkityksellä 0,07-0,09. T4V noin 20 paikkeilla. Tyroksiinia oli 1,5 isoa mutta käskivät vähentää, sitten oli n. 1,25. Armourilla en ole vielä mittauttanut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 10:05 

Minulla on aina ollut vain pieniä (lasten) tabletteja, tällä hetkellä annostus on joka toinen päivä 2.5 ja joka toinen päivä 3 tabl. Parhaimmillaan minulla on t4v ollut 17, silloin otin joka päivä 3tabl. TSH kuitenkin laskee minulla herkästi annostuksen noston yhteydessä, ja silloin TSH olikin 0.012. Lääkärin mielestä se oli liian alhainen joten annos laskettiin niin, että otin joka toinen päivä 2 ja joka toinen päivä 3 tabl. Oloni kuitenkin muuttui niin huonoksi (samoin arvoni), että nostin taas omatoimisesti tuota annostusta sillä puolikkalla aina joka toinen päivä.
Viime mittauksessa tosiaan t4v oli 13 ja tsh 0.4

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 06:34 

Olen käyttänyt jo vuosia - tarvittaessa - melatoniinia, jota yliopiston apteekki valmistaa ja (aika) pitkään sitä on saanut ihan tavallisistakin apteekeista. Eikös sen pitäisi olla myös kohtalainen antioksidantti?

Minulla ei ainakaan reseptin saamisen/uusimisien kanssa ole ollut mitään ongelmia päinvastoin.

Lisäksi markkinoille on tullut äskettäin oikein "lääke", joka sisältää melatoniinia, on kaiketi vielä ns. KELA-korvattava.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 07:23 

Melatoniini on hyvin vahva antioksidantti ja sillä on paljon muitakin edullisia ominaisuuksia: parantaa luuntiheyttä, lisää kasvuhormonin eritystä, on neuroprotektiivinen ja suojelee mitokondrioita. Se voi helpottaa IBS:ää ja tinnitusta ja ehkäistä migreeniä. HYKSillä tosiaan tuntuvat määräävän melatoniinia hyvinkin helposti, mutta moni lääkäri on ilmeisesti epäileväinen sen suhteen - vaikka kyseessä on kehon oma hormoni, jota saa monissa maissa luontaistuotteena.

Se uusi melatoniinivalmiste (Circadin) on niin kallis (luokkaa 20 euroa/21 tablettia), että YA:n melatoniini (16e/100 tablettia 3 mg annoksella) tulee reilusti halvemmaksi ilman mitään Kela-korvauksia.

Minulle tuli tänään sähköposti, jonka kirjoittaja väitti, että melatoniinia saa pian Suomessakin luontaistuotekaupoista 1 mg tabletteina. Jos tämä on totta, niin se on varsin hyvä juttu monen potilaan kannalta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 07:34 

Jep, juuri HYKSistä melatoniinia sain aikanaan, ei tarvinnut ehdotella tai tingata, vaan tuli yhtenä vaihtoehtona esiin ja sen jälkeen TK:ssa tai HYKSissä on reseptit aina uusittu - kuulemma paljon parempi vaihtoehto kuin esim. uni-/nukahtamislääkkeet.

Aika jännää (harmillista) millainen takapajula Suomi on monessa asiassa, varsin luontaistuotteiden, vast. suhteen. Sitten taas lääkärit suorastaan tuputtaa lääkkeitä, erityisesti tuntuu, että masis-lääkkeitä tuputetaan vaivaan kuin vaivaan.

Ystäväni vaimo, joka on lentoemäntä on käyttänyt melatoniinia koko sen ajan - liki 15 v., kun on ollut kaukolennoilla töissä ja ostaa melatoniinit aina jostain ulkomailta siinä, missä muutkin "tuliaiset".

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 06:56 

---------

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 09:34, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 07:18 

Melatoniini väsyttää monia päivällä, koska Suomessa määrätään yleensä niin suurta annosta (3 mg). Monille jo 0,5 mg toisi unen.

L-tryptofaania ei saa käyttää minkään masennuslääkkeen kanssa keskustelematta lääkärin kanssa. Inositolia ei saa käyttää litiumin ja valproaatin kanssa. Ruusujuurta ei suositella masennuslääkkeiden kanssa, mutta SSRI:en kanssa se menee kaverien kokemuksen mukaan ongelmitta - MAO-estäjien kanssa en tosiaan suosittele. Myös ginsengin ja MAO-estäjien yhdistelmästä on joskus varoiteltu ja kärsimyskukkaa ehkä välttäisin myös, se nimittäin saattaa olla itse MAO-estäjä. Muiden kanssa ei pitäisi olla ongelmia, mutta kannattaa kysyä vaikka apteekista, jos epäilyttää.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 11:31 

Maija wrote:
Se uusi melatoniinivalmiste (Circadin) on niin kallis (luokkaa 20 euroa/21 tablettia), että YA:n melatoniini (16e/100 tablettia 3 mg annoksella) tulee reilusti halvemmaksi ilman mitään Kela-korvauksia.

Minulle tuli tänään sähköposti, jonka kirjoittaja väitti, että melatoniinia saa pian Suomessakin luontaistuotekaupoista 1 mg tabletteina. Jos tämä on totta, niin se on varsin hyvä juttu monen potilaan kannalta.
Circadin on pitkävaikutteinen eli melatoniinia vapautuu vielä aamuyöstä eli saattaa pitää unessa paremmin kuin YAn valmiste. Idea kuulostaa toimivalta. Onkohan kenelläkään kokemusta ?

Onko melatoniini jo luontaistuotekaupoissa ?

Profile  

Post subject: Re: Apua unihäiriöihin luontaistuotteista
PostPosted: Thu Jul 14, 2016 05:23 

Kun tässä ketjussa puhutaan univaikeuksista, niin ihmettelenpä minäkin niitä. Toissa yönä valvoin noin kahdesta aamuun. Viime yönä samoin. Toissayönä oli nielemiskipua herätessä kahdelta ja sitten erittäin hyvää ja rentoa oloa. Viime yönä ei ollut oikeastaan mitään oiretta mutta ei ollut rento olokaan. Kuumakin on usein yöllä. Joskus ennenkin olen valvonut tuolla lailla kolme yötä peräkkäin ja neljäntenä on jo nukuttanut.

Nyt ei olisi varaa valvoa enää kolmatta yötä, Lähdemme aamulla aikaisin autolla reissuun koko päiväksi. Olen jo viikolla miettinyt, että miten ihmeessä jaksan, kun on viime päivinä ollut heikotuskohtauksia ja rytmihäiriöitäkin. En ole ehtinyt tänäänkään päivällä yrittämään nukkumista eikä nukuta.

Saattaa olla, että syy valvoimiseen ja muihin oireisiin selvisi tänään. On ollut useita päiviä vasemmalla nielussa ahtautta ja nielemisvaikeutta. Tänään kävin pyörällä kaupalla hakemassa matkaeväitä. Ensin mietin, että jaksanko lähteä, se meni kuitenkin hyvin. Mutta kun tulin kotiin, niin vasen nielurisa alkoi purkaa moskaa. Piti ruveta kakistelemaan. Risassa syvällä(aivoihin päin) näkyi vielä tavaraa. Yritin puristella ja lypsää sormilla. Sain sieltä lisää, mutta sinne jäi vielä syvälle. En tiedä oikein kuinka syvälle sinne onkaan käytävä aivoihin päin. Kun minulla on kaikkien lääkäreiden mielestä pienet risat, niin käytävät ovat varmaan sinne niiden takaiseen kudokseen kauas. Olisikohan minulla jäljellä sikiöaikaiset kidustaskut...

Nyt sen puoleinen korva lumpsahtaa niellessä. Olo on ihan tavallinen. Näitä syklejä nielurisojen kanssa on useasti vuodessa. Ennen kuin risa purskahtaa itsekseen tai puristamalla, niin lääkärit eivät näe siellä mitään erikoista, joten mitään hodettavaa ei heidän mielestän ole. Olen tänä kesänä käynyt yksityisellä korvalääkärilläkin valittamassa risoja, mutta hän katsoi Tyksin tiedosta, että minut on jo kaksi kertaa viime vuosina lähetetty sinne arvioon - ja ei ole aiottu leikata risoja. No näin sitten on etten saa mitään hoitoa niihin muuta kuin joskus antibioottia ja niitähän ei ole suotavaa ottaa. Eli muhikoon moskat siellä aivojen lähellä vuodesta toiseen. - Ja minä kärsin vaikka mistä oireista aina purskausten edellä (mm. nivelkivuista ja rytmihäiriöistä). Yksi mahdollisuus olisi mielestäni tyhjentää käytävät pipetillä imemällä(?).

Toivottavasti ensi yönä nukun. Ihmettelen hikoilemisen alkamista viime aikoina. Onkohan kilpirauhaslääkitykseni aina vain liian korkealla, ja aina täytyy sitä alentaa - nykyään ehkä murulla ja suuremmalla murulla jne? Ylilääkityksenköhän vuoksi en nuku kunnolla öitä? Olisiko jossakin ylimääräistä kilpirauhassolukkoa, kun varsinaiset rauhaset ovat vain mitättömät solusaarekkeet? Melkein ylivireä olen, en ole nyt väsynyt. Tämmöisiä mietin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]