Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Onko karnitiineissa eroa ?
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 05:02 

Mahtaakohan tämä auttaa. Voiko aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta vai olenko vaan herkkä kaikille piristäville aineille? silti olen ihan poikki. Ehkä tietty johtuu siitä, että pari päivää olen ollut menossa.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 05:54 

Just me: Oletko nyt samaan aikaan kokeillut karnitiinia ja vähentänyt jotain lääkettäsi? Se voisi selittää oudot tuntemukset. En ole kuullut, että karnitiinista tulisi ahdistusta tai levottomuutta, mutta ei se toki mahdotonta ole. Ei se ole niinkään piristävä kuin uupumusta ja heikotusta vähentävä aine.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 06:06 

Kiitos taas vastauksestasi!
Olen juu jättänyt pois peratsinin, täytyy jutella tuolle hoitajalle mitä sen kanssa teen, pari päivää ollut ilman. Ehkä tämä selittää tilannetta. Se peratsin jotenkin lamaa mua enkä jaksais sitä!

Profile  

PostPosted: Sat Feb 05, 2011 01:18 

Maija wrote:
CSS: Hmm, mielenkiintoista. Mitä muita karnitiineja olet kokeillut, kokeilitko ikinä tuota fumaraattia?
Kokeilin fumaraattia 1 purkin. Se tuntui aluksi hyvältä asetyleenistä siirryttäessä vaan sitten ALC tuntui taas selvästi paremmalta. Ehkä näitä olisi parempi käyttää yhdessä. Näitä kolmea olen kokeillut.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 06, 2011 12:14 

Olen nyt tämän talven syönyt fumaraattia 1700:n päiväannoksella ja olo on ollut pääosin lähes terve. Yksittäisiä muutaman päivän kuumejaksoja oli syksyllä ja esim. vatsataudin jälkeen olin jonkin aikaa kuumeessa, mutta kokonaisuutta katsoen olen voinut tosi hyvin koko talven. Karnitiinifumaraatin lisäksi syön d3-vitamiinia 50 mikrogrammaa ja e-epaa 500 milligrammaa päivässä, mutta näitä olen syönyt jo aiemminkin.

Nyt sitten tietysti askarruttaa onko tuo fumaraatti ratkaiseva tekijä olon parantumisessa vai onko kyse vain sattumasta. Tosin minulla tavallisen L-karnitiininkin aloitus silloin aikoinaan paransi oloa merkittäväs+ti jo ihan parissa viikossa, joten voisiko tässä olla jokin "puutos" taustalla..?

Profile  

PostPosted: Sun Dec 07, 2014 10:33 

Omalle kohdalle karnitiini ei tainnut sopia. Olen tosin käyttänyt vasta viikon, mutta aiheuttaa sivuoireena jatkuvaa vasemman silmäluomen nykinää, joka tulee jo 500 milligramman annoksella ja pahenee selvästi tätä isommilla annoksilla (käytän acetyl-l-carnitine muotoa). En ole ainakaan tässä viikon aikana huomannut että tuosta olisi apua ollut.

Ei kyllä esim. L-tyrosiini soveltunut myöskään itselle. Aiheutti kovia migreenikohtauksia.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 08, 2014 04:11 

En ole ennen tuollaisesta sivuvaikutuksesta kuullut, mutta asetyylikarnitiini muuttuu osittain elimistössä asetyylikoliiniksi ja asetyylikoliini voi aiheuttaa faskikulaatioita. Minusta kannattaisi kokeilla vielä jotain muuta karnitiinimuotoa, ne eivät lisää asetyylikoliinin määrää (se on se asetyyli- siinä alussa, joka sitä lisää).

Karnitiini on yleensä varsin hyvin siedettyä (joillain tulee vatsavaivoja), tyrosiini on useammin ongelmallista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 08, 2014 07:29 

Löysin Googlettamalla joillakin samaa ongelmaa: http://www.mindandmuscle.net/forum/14015-new-am-stack

Ehkä voisi joskus kokeilla vaikka tuota fumaraatti-muotoa.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 10:41 

Ei tainnut sopia fumaraatti-muodossa olevakaan karnitiini itselle. Ensimmäisenä päivänä auttoi paljon, mutta teho loppui nopeasti. Sain valmisteesta myös kipuja lihaksiin ja päähän, jotka lakkasivat kun lopetin käytön. Onhan noita jumeja ja kipuja muutenkin, mutta nämä olivat täysin uudenlaisia vihlovia kipuja.

Ei liity aiheeseen, mutta gelatinoitu Maca auttoi myös ensimmäisenä päivänä paljon, mutta toisena päivänä aiheutti ihan tajuttoman väsymyksen, nukuin lähes koko päivän.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 23, 2015 06:25 

Tänään kolahti postilaatikkoon iherbin paketti. Lisäravinteiden kokeilu siis jatkuu. Tilasin Magnesium Malate 625mg; Acetyl L-Carnitive 500 mg ja Dhea 50mg.

Lääkityksenä minulla on LDN 1,5 mg 1 kps aamulla ja illalla, Florinef 0.1 mf 1/2 tab. 1 x pvä, Adr-pistos, jonka otan iltaisin. Joku aika sitten tilasin BulkPowdersilta N- acetyl l-tyrosiinia ja sillä on ollut selkeästi positiivinen vaikutus jaksamiseeni. Olen ottanut sitä aamulla ja illalla 0,5 ml veteen sekoitettuna. Jaksamisen lisäksi se on siis vaikuttanut myös turvotuksen laskuun ja siihen, että kudokset ovat muuttuneet pehmeämmiksi. Siitä innostuneena ajattelin kokeilla muitakin lisiä.

Painoni on noussut sen + 30 kg kolmessa vuodessa, karvoitus on vähentynyt ja libido on "down". Kaikkia noita tilaamiani ei liene järkevää aloittaa yhtäaikaa. Onko teillä kokemuksia yo. lisäravinteista? ... hiljaa hyvä tulee... :)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 02:42 

Ai tuliko DHEA tullin läpi ongelmitta? sehän kuuluu lääkeaineiden listalle suomessa.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 12:16 

Ei tulli avaa kaikkia paketteja, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana. Nykyään kuulemma availlaan enemmän ja tulee herkemmin seurauksia vaikka mistä aineista. Kaveri oli lähellä saada sakot GABA:n tilaamisesta. Ei tiennyt, että on kiellettyä. Tullimies oli niin vihainen, että luulen hänen ehkä sekoittaneen GABA:n GHB:hen tai muuhun huumausaineeseen.

DHEA:han on yleensä siedettävän helppoa saada resepti, jos lääkäri on muuten avarakatseinen.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 05:59 

Hei,
en tiennyt, että dhea:n tilaamisessa on rajoitteita. Luin tarkemmin asiasta vasta, kun olin tilannut sen. Paketti tuli postilaatikkoon, oli sen verran pieni. En ole vielä aloittanut sen kokeilua, kun ajattelin ensin tunnustella karnitiinin vaikutusta. Laatikon päällä taisi olla maininta itsehoitutuotteista/luontaisravinteista .. jotain sellaista.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 09:06 

Kokeilin fumaraatti-muotoista karnitiinia uudestaan ja kyllähän se auttoi uupumukseen, mutta piti taas lopettaa sivuoireiden takia. Vasen jalka kipeytyi eikä sillä oikein pystynyt kävelemään ja kipu loppui kun lopetti karnitiinin käytön. En kyllä ymmärrä miten yksi lisäravinne voi aiheuttaa noin pahoja sivuoireita.

Onkohan mitään muuta mitokondrio-energiaan vaikuttavaa lisäravinnetta mitä voisi kokeilla? D-riboosista en huomannut mitään vaikutusta, samoin kuin Q10:stä. NADH:stä ei mitään näkyvää vaikutusta eikä magnesiumista myöskään.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 10:27 

Lipoiinihappo, riboflaviini (mieluiten riboflaviini-5-fosfaattina), ruusujuuri, niasiiniamidiribosidi (Niagen) ja MitoQ ainakin. Kaksi jälkimmäistä ovat aika tyyriitä, vaikka eivät ne kai juuri riboosia (CFS-annoksella, otithan ainakin 10 grammaa päivässä?) kalliimpia ole.

Nykyään saa myös elimistöön imeytyvää ATP:tä tablettina (PeakATP-teknologia), mutta en ole varma meneekö se edes mitokondrioihin vai miten se toimii, luultavasti muuta reittiä. Elimistö tuottaa kymmeniä kiloja ATP:tä päivässä, niin järjen mukaan tuon ei pitäisi voida tehdä mitään, mutta siitä on jotain tutkimuksia ja minulla 400 mg selvästi toimii (tällä hetkellä, ainahan ne lopettavat minulla toimimasta pian).

Voi olla, että sinulla olisi jokin puutostila joka aiheuttaa sen, että karnitiini ei sovi. Aika monen eri mömmön sivuvaikutus voi johtua esim. siitä, että magnesiumia puuttuu. Otitko noita kahta yhdessä? Jos otit, se voi olla jonkun muun puutoksesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]