Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:21

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Serrapeptaasi
PostPosted: Tue Jul 26, 2011 12:33 

Onko kukaan kokeillut? Iherbillä monet kehuu, vähentää tulehdusta, korvaa jopa kipulääkkeet, selkäkipuunkin auttaa, parantaa verenkiertoa väitetään. Tässä hieman tietoa suomeksi:

http://www.terveyskaupat.net/Serrapeptaasi

Profile  

Post subject: Re: Serrapeptaasi
PostPosted: Tue Jul 26, 2011 01:02 

Käytin sitä n. 8 kuukautta putkeen parantaakseni keuhkojani lukuisten tulehduksien ja keuhkokuumeitten jäljiltä :D En voi muuta kuin kehua tuotetta :D Ensimmäisinä päivinä tuli limaa keuhkoista (serrapeptaasi alkoi ilmeisesti "puhdistamaan" sairasta keuhkosolukkoani tms.?), keuhkoihin tuli selvästi sen jälkeen "kevyempi" olo (en osaa tunnetta paremminkaan selittää..) ja kahden viikon ajan kärsin "puhdistusoireesta" muutenkin eli oksettava olo oli kaksi viikkoa serrapeptaasin aloittamisen jälkeen mutta sitten se helpotti :D Sehän serrapeptaasin idea onkin että se puhdistaa kaikin tavoin elimistöä joten monelle siitä tulee "puhdistusoireet". Kannattaa aloittaa pienemmällä annostuksella ja kasvattaa sitä pikkuhiljaa. Itse aloitin sillä 100.000 UI:lla mutta kannattaa ehkä ensin aloittaa sillä 40.000 UI:lla (muistaakseni senkin vahvuisia serrapeptaaseja on olemassa :?: ) ettei tule ne puhdistusoireet niin voimakkaina.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 04, 2013 02:20 

Kokeilin hiljattain, mutta en huomannut, että se olisi ollut tehokkaampaa kuin toinen proteolyyttinen ja tulehdusta lievittävä entsyymi bromelaiini, joka on selvästi edullisempaa. Käytän bromelaiinia ehkäisemään ja lievittämään lihasten toipumista rasituksesta, mihin se toimii erittäin hyvin. Mihinkään muuhun se (tai serrapeptaasi) ei minulla ole auttanut.

Serrapeptaasin pitäisi kai olla tehokkaampaa kohdun fibroomiin, mistä olen lukenut paljon kehuja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 05, 2013 01:54 

Purkki on ostettu ja välillä naukkailtu mutta en huomannut mitään.
Pitää varmaan syödä loppuun koko purkki ja katsoa vaikuttaako.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 08:16 

Tätä tuli aikanaan kokeiltua. Minulla tämä toimii kuten myös bromelaiini. 

Serrapeptaasi aluksi aiheutti jopa polttavan tunteen selkäni ongelma-alueilla. Vakuuttavan täsmällisesti vaikutti juuri siellä missä pitikin. Muualla ei sitten tuntunutkaan mitään. Kipu lievittyi vähitellen selvästi pysyvästi. Jopa virtaa koin saavani hieman lisää. 

Toiset tarvitsevat serrapeptaasia ilmeisesti suurempia annoksia, esim 200000-300000IU päivässä ja ylikin joidenkin mukaan, vähintään muutaman kuukauden jatkuvaa käyttöä muistaakseni suositellaan. Oman kokemuksen mukaan kuitenkin muutamassa päivässä pitäisi huomata jotain, jos annos on riittävän suuri.

Bromelaiini vaikuttaa mielestäni hyvin eri tavalla, toimii paremmin kuin mikään muu ennen lihaskipua lisäävää toimintaa. En ole käyttänyt sitä muutamaa päivää pitempään yhtä jaksoisesti (onko joku muu?) enkä ole huomannut sillä vastaavaa hyvää vaikutusta pitkäaikaisiin kiputiloihin kuin serrapeptaasilla selvästi on.

Serrapeptaasia näyttää nykyään saavan Suomestakin selvästi aiempaa edullisemmin.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 11:02 

Hei,minkälaisia selkäkipuja sulla on ollut tai mistä johtuu?mietin pitäisikö kokeilla tuota serrapeptaasia...selkäkivut on mulla nyt aika pahat,johtuu kaiketi yliliikkuvuudesta:]

Profile  

PostPosted: Tue Jul 30, 2013 11:36 

Nelly wrote:
Hei,minkälaisia selkäkipuja sulla on ollut tai mistä johtuu?mietin pitäisikö kokeilla tuota serrapeptaasia...selkäkivut on mulla nyt aika pahat,johtuu kaiketi yliliikkuvuudesta:]

Minulla on todettu yliliikkuvuutta mutta myös mm vanhoja urheiluvammoja, jotka vaikuttavat asiaan. Antibiootit ovat auttaneet selvästi myös, joten ilmeisesti tulehdusta on.
Toivottavasti saat apua serrapeptaasista tai jostain muusta hoidosta.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 04, 2013 08:40 

Tänään ostin serrapeptaasia ja otin yhden tunti sitten.Koko viikon on ollut mielettömät selkäkivut,mikään ei oo auttanut,mutta nyt alkoi helpottaa :D Kipu on poissa ja selkä tuntuu lämpimältä ja lihakset rennommilta.Uskomaton vaikutus,toivottavasti myös jatkossa...(hinta on kyllä kova,50 e purkki,mutta kivuttomuudesta sen kyllä maksan)

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 01:35 

Onko tästä uudempia kokemuksia?!

Profile  

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 08:31 

Kaaduin viime viikolla. Jalka vääntyi aika pahasti, mutta ei ole kovin kipeä. Oikea pitkä selkälihas oli aika pinkeä. Olen nyt ottanut kahtena päivänä serrapeptaasia. Nyt koskee hieman oikealle selkään, tuntemus on ehkä tuolta vatsan puolelta läpi.

Vaikuttaakohan se aine maksaan ja sappitiehyihin? Kipu on sen verran ylhäällä, että ei oikein ole siellä lanneselän alueella, jossa minulla on liikkuva nikama. Tosin rintarangassakin on vikaa.

Hieman on nyt tullut uloste löysempänä, kolme kertaa tänään. Uskallankohan jatkaa tuota ainetta? Onko serrapeptaasi jollakin nostanut maksa- tai munuaisarvoja?

Huomenna ajattelin mennä ortopedille sen jalan vuoksi.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 13, 2015 12:16 

Söin 2.5 purkkia serraa, ei auttanut. Olisin lopettanut syönnin aiemmin, mutta äiti oli ostanut sen minulle ja pikkusiskolleni.

Pikkusiskoni nilkan rasitusmurtuma ei ole luutunut, mutta luuti jonkun verran serran aikan. Kun hän lopetti syönnin, niin luutuminen loppui. En tiedä mikä nyt on tilanne. Hän ei anna jäykistää nilkkaa.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 03:16 

En tiedä, aiheuttaako serrapeptaasi minulle oireita. Jo ensimmäisestä annoksesta ja sitten myöhemmin ajattelin saaneeni jotain oiretta. Oli levotonta oloa, vapinaa. Kamalaa janotusta ja kasvojen poltetta. No noita kasvojen poltetta ja janotusta saan myös jos ruoka on liian suolaista tai joskus muutenkin, ehkä D-vitamiinista tai mistä lie.

Tänään taas niska vapisee ja on heikko, mittasin lämmön, joka on vähän koholla. Kuumottaa kasvoja. Ajatukseni on, että se tehostaa kilpirauhaslääkitystä. Huomaan lämmön kohoamisen jo ksylitolipurkasta. Kun pureksin sitä, niin siitä tulee tahmeaa ja tarttuvaa. Yleensähän pureskeltu purkka on ollut sormiin tarttumatonta, mitä olen ihmeissäni verrannut mieheni käyttämään purkkaan jo vuosia. Hengitykseni on kiihtynyt, rauhoittuminen vaatii enemmän työskentelemistä sen eteen.

Tosin tilannetta mutkistaa se, että olen aloittanut myös alfalipoiiinihapon yhtä päivää myöhemmin. En siis ole varma, kumpiko tekee noita oireita. Loukkantuneessa polvessani on nyt enemmän lepokipuja kuin aikaisemmin. Niska on paukkuvampi kuin oli tässä välillä. Hieman on päänsärkyä. Ehkä en uskalla jatkaa noita lisäaineita.

Luin netistä seuraavaa:
The long-term safety of serrapeptase is not known.
Special Precautions & Warnings:
Pregnancy and breast-feeding: Not enough is known about the use of serrapeptase during pregnancy and breast-feeding. Stay on the safe side and avoid use.

Bleeding disorders: Serrapeptase might interfere with blood clotting, so some researchers worry that it might make bleeding disorders worse. If you have a bleeding disorder, check with your healthcare provider before using serrapeptase.

Surgery: Serrapeptase might interfere with blood clotting. There is a concern that it might increase bleeding during and after surgery. Stop using serrapeptase at least 2 weeks before a scheduled surgery.
........
Minulla ei ole Marevan käytössä, vaan on primaspan-100.
......
Nyt jälkikäteen löysin myös tämän (tosiaan tehostuisikohan kilpirauhaslääkitys!):

Thyroid disease: Taking alpha-lipoic acid might interfere with treatments for under-active or over-active thyroid.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 04:45 

Jos jotain, lipoiinihapon pitäisi lähinnä vähentää kilpirauhaslääkityksen tehoa. En ole kyllä sellaista huomannut eivätkä ole muutkaan tuttuni.

Koska sekä lipoiinihappo että serrapeptaasi vähentävät tulehdusta, ne voisivat a) vähentää kilpirauhasessa olevaa tulehdusta b) vähentää suoliston tulehdusta jolloin kilpirauhaslääke imeytyy paremmin c) vähentää maksan tulehdusta, jolloin T3-konversio toimii paremmin. Mutta nämä ovat ihan minun mutuani. Jos sinun mielestäsi kilpirauhaslääkityksesi tai kilpirauhasesi toimii paremmin, näin varmasti on asia, mutta en ole ihan varma miksi...

Lipoiinihappo on ainakin turvallisempaa kuin serrapeptaasi. Lipoiinihappoahan on monessa ruoassakin vähän ja se on pieni, paljon tutkittu molekyyli, siinä missä serrapeptaasi on eläinperäinen, potentiaalisesti immunogeeninen aine. Serrapeptaasin sijaan sama vaikutus voidaan saada bromelaiinilla tai nattokinaasilla. Itsehän - ja monet kaverini - pidän bromelaiinia lähes ihmeaineena. Suomesta on vain ikävän hankala sitä löytää järkevinä valmisteina.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 05:19 

Vaikuttaisiko se serra muulla mekanismilla, esim. herxillä... Tai sitten nyt on vain jotain voinnin vaihtelua. Minulla kun sitä vaihtelua on aika usein. Niskakin oli tässä keskitalvella aika hyvä, mutta tosiaan nyt on huonompi, ja oli päänsärkyä joku tunti sitten, jota minulla on tosi harvoin.

Olen juonut aika monta mukillista vettä, mutta täytyy vielä vaikkapa juoda, sehän monesti auttaa noihin kuumotuksiin ja kasvopoltteisiin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]