Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:35

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Merkittävimmät SEIDin hoito-oppaat
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 05:59 

Aloitan sanomalla, että omistan kaikki Maijan kirjat, joten niitä en nyt laske tämän otsikon alle. Kaikki kunnioitus kuitenkin Maijalle, joka on tarjonnut meille kattavia, suomenkielisiä teoksia. Niiden arvo on ollut omalla kohdallani mittaamaton.

Olen tilaamassa Amazonilta SEIDin hoitamiseen liittyviä kirjoja ja kaipaisin suosituksia. Pitkien kirjalistojen sijaan toivoisin niitä kaikista merkittävimpiä teoksia, joista olette saaneet vinkkejä SEIDin hallintaan.

Yhtään psykologisia teoksia väheksymättä, nyt olisi haussa enemmänkin opastyyppiset teokset, joissa on mahdollisimman tieteellinen ja konkreettinen lähestymistapa.

Kiitokset kaikille vinkkaajille!

Profile  

Post subject: Re: Merkittävimmät SEIDin hoito-oppaat
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 07:05 

Minusta parhaat CFS-kirjat ovat The Clinical and Scientific Basis of ME/CFS, jonka saa täysin ilmaiseksikin netistä (http://www.nightingale.ca/index.php?tar ... wnloadbook), ja Jay Goldsteinin kirjat. Ensinmainittu ei tosin ole "hoito-opas", mutta silti kullanarvoinen. Goldsteinin kirjat käsittelevät käytännössä pelkkiä hoitoja, mutta ovat erittäin teknisiä. Kolmas merkittävä CFS-kirja on Osler's Web, mutta se ei taas käsittele hoitoja, paitsi Ampligeniä.

Erica Verrillon 1. CFS-hoito-opas minulla on ja siihen kirjassanikin viitataan, mutta se on sen verran vanhentunut, etten tiedä onko siitä juuri iloa jos on kirjanikin lukenut. Muutama vuosi sitten tullut uudempi kirja voi olla hyvä luontaistuotteiden yms kanssa, joita kirjassani ei ole, mutta sitä en ole lukenut. Ainakaan ykkösosa ei tosin ole kovin tieteellistä kamaa, vaikka konkreettista onkin.

Enemmän elämäntapatyyppisistä oppaista Katrina Bernen Running on Empty on ihan jees ja Charles Shepherdin Living With ME minulla on hyllyssä, en ole ehtinyt lukea, mutta ihmisten kommentit ovat olleen jossain määrin ristiriitaisia. Monen mielestä kuitenkin hyvä. Mutta ilmeisesti nämä eivät ole se mitä haet.

Sarah Myhillin Diagnosis and Treatment of Chronic Fatigue Syndrome: Mitochondria, Not Hypochondria on varmaan hyvä myös, toisaalta Myhillillä on hurjasti tietoa jo hänen webbisivuillaan. En ole läheskään kaikesta hänen kanssaan samaa mieltä, mutta hyviä ideoita joka tapauksessa. Näin lukematta veikkaisin, että paras kirja lisäravinteista CFS:n hoidossa.

Noin yleisesti kyllä sanoisin, että Phoenix Rising -foorumi ja tämä saitti ovat parhaat tietolähteet lisäravinteisiin. Harmittaa, etten koskaan voinut kirjoittaa sitä lisäravinnekirjaa, jonka piti olla jatkoa Broken Marionetelle, vaikkakin vain englanniksi.

Pahoittelen että tuli tällainen lista, mutta en voi oikein sanoa, että "lue nämä, muut ovat turhia", kun nuo lempparini ovat niin teknistä kamaa (ja Goldstein käsittelee lisäravinteita tai muita ei-lääkehoitoja vain vähän).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:01 

Tuhannet kiitokset, kaikki vaikuttavat mielenkiintoisilta. :) Täytyy aloittaa tuolla ilmaiskirjalla.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 09:40 

Tuossa on minun kirjoittamani opas tästä sairaudesta. Kasapäin linkkejä siellä tutkimuksiin ja muihin. Tiivis paketti, olennaiset väännetty rautalangasta. Vassokuu. :)
https://drive.google.com/folderview?id=0BzthHWJ-PdOfMTdZWVRsdFhFdmM

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 09:51 

Kiitos Mmjan! Olen oppaasi jo lukenut ja se löytyy myös koneelta. :wink: Pahoittelut, että unohdin sinut mainita tuossa alustuksessa. Oikein oli mielenkiintoinen setti.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 04:33 

Ankufi wrote:
Kiitos Mmjan! Olen oppaasi jo lukenut ja se löytyy myös koneelta. :wink: Pahoittelut, että unohdin sinut mainita tuossa alustuksessa. Oikein oli mielenkiintoinen setti.

Minkä version siitä? :D Päivin tuota ehkä viikko sitten isoilta osin ja juur pari päivää sitten vielä hieman lisää. Versio selviää kannesta, päivämäärästä.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 11:54 

Minulla on koneella tämä 8.1. päivitetty versio.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 02:58 

Ankufi wrote:
Minulla on koneella tämä 8.1. päivitetty versio.

No hopihopi päivittämään 21.1. versioon! :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]