Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:22

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Lääkäriavautumiset!
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 01:04 

Onhan niitä hyviäkin lääkäreitä paljon, sitä ei varmasti kukaan epäile. Etenkin CFS:ää sairastavana välillä tulee kuitenkin sellainen olo, että lääkärit pitävät pilkkanaan tai ainakin ovat täysin väärällä alalla. Tänne voi avautua turhauttavista lääkärikokemuksista.

Ensimmäinen lääkäri, jolla kävin muutamia vuosia sitten oli vakuuttunut siitä, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (huolimatta siitä, että kärsin kuumeesta, lisälyöntisyydestä ja olen hyvin hoikka). Kun ko. testeistä tuli normaalit tulokset, ei hän sitten osannut auttaa ja ohjasi minut endokrinologille. Endokrinologin mielestä CFS taas oli lisämunuaisen vajaatoimintaa ja minulle tehtiin kortisolitesti. Sekin oli normaali, eikä hänkään siis osannut auttaa.

Jouduin käymään näihin aikoihin myös terveyskeskuksessa, koska onnistuin ovelasti kikkailemaan niin, että kävin yksityislääkäreillä ja sen jälkeen listasin terveyskeskuslääkärille ne labratutkimukset, joihin piti päästä ja tämä kirjoitti lähetteen. Hyvää palvelua, ei siinä mitään, säästi varmasti satoja euroja. Terveyskeskuslääkäri ei ollut koskaan kuullutkaan mistään väsymysoireyhtymästä. Seuraavalla käynnillä pari viikkoa myöhemmin hän kuitenkin oli kuullut siitä. Hoidoksi kuulemma kävisi reipas liikunta...

Joku noista lääkäreistä muuten tilasi myös EKG:n, koska valitin rytmihäiriöitä ja lisälyöntisyyttä. Oletin EKG:n olevan normaali, koska tutkimuksen aikana en huomannut lainkaan poikkeavia tuntemuksia. Tietokone kuitenkin leimasi sen epänormaaliksi outojen T-aaltojen perusteella ja varoitti iskemiasta. Kukaan lääkäreistä ei kuitenkaan ollut halukas kommentoimaan EKG:tä mitenkään. Tosi nerokasta, tilataan tutkimus vaikkei olla valmiita edes vilkaisemaan sen tuloksia ja potilas jää sitten miettimään, että onko tämä jotain vaaratonta vai kuoleeko siihen kenties.

Profile  

Post subject: Re: Lääkäriavautumiset!
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 01:34 

Maija wrote:
. Terveyskeskuslääkäri ei ollut koskaan kuullutkaan mistään väsymysoireyhtymästä. Seuraavalla käynnillä pari viikkoa myöhemmin hän kuitenkin oli kuullut siitä. Hoidoksi kuulemma kävisi reipas liikunta...

Voi elämän kevät.... :shock: :lol: :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 03:54 

Ja näitähän riittää...

Sisätautien poliklinikalla lääkärini oli sitä mieltä, että minulla on krooninen väsymysoireyhtymä. Diagnoosina oli "epäselvä kuumeilu", koska hän ei ollut jaksanut etsiä oikeaa koodia krooniselle väsymysoireyhtymälle, koska lääkärikirja on niin paksu...

Aivan ensimmäisellä kerralla hän "diagnosoi", että minulla on joku "nuorien tyttöjen tauti" ja kuumeilu kestää korkeintaan puoli vuotta. Ei kertonut mikä ihmeen tauti se sellainen on enkä osannut vielä tuossa vaiheessa vaatia mitään sen ihmeempiä selityksiä.

Kroonisesta väsymyoireyhtymästä hän tiesi kertoa, että hänen vastaanotollaan on käynyt sitä sairastavia potilaita, mutta oireet (?) ovat kestäneet korkeintaan muutamia vuosia. Minulla oli neljäs vuosi menossa...

Ja neuvoi minua lopuksi:

1) Säännöllisesti liikuntaa!
2) Pitää vain yrittää jaksaa!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 05:55 

Greeneye wrote:

2) Pitää vain yrittää jaksaa!

Ja kassan kautta kiitos, 80 euroa.

Ja kehtaavat vielä kutsua itseään lääkäriksi...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 03:02 

Minä luulin jo löytäneeni asialleni omistautuneen terveyskeskuslääkärin, mutta hyvästä alusta huolimatta on nyt kuitenkin sitä mieltä, että PIILOmasennus minua vaivaa, eikä mikään muu. Mitään ei tutkita enempää, ennenkuin on tehty masennuslääkekokeilu. Jota ilmeisesti seuraa toinen masennuslääkekokeilu, ja sitä kolmas... :cry:

Eli popsin nyt sitten kuukauden verran päälääkkeitä herralle mieliksi, ja turhaudun päivä päivältä enemmin. (Väsymys on vaan lisääntynyt kokeilun kuluessa, kohta en todellakaan kykene töihin. Nytkin olen ison osan päivää aivan sumussa, enkä saa mitään aikaan.)

Sisätautispesialisti Jorvista taas oli varma että minulla on syömishäiriö, tai muuten vaan syön liian vähän. :twisted: Tosin työkaverit pyöritteli rekkakuskiannoksilleni päitään, mutta kai se lääkäri paremmin tietää...

No nyt paino nousee joka päivä, vaikka en helteiden takia saa lämmintä ruokaa pakotettua kurkustani alas, mutta tämä herra ilmeisesti olisi sitä mieltä, että olen vihdoin oppinut syömään...

Kuinka kauan tätä kestää?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 03:43 

Hei,

Jotenkin tuntuu, että olen kyllä saanut tarpeekseni tästä taistelusta lääkäreiden kanssa. Ja taistelu on tosiaan ilmeisesti vasta alussa, vaikka marraskuussa tulee 2 vuotta siitä kun sairastuin. Olen nyt yrittänyt saada B-lausuntoa ja käydä neurologilla ja neuropsykologilla (muistitutkimus), mutta ilmeisesti he eivät nyt tutkimuksistakaan huolimatta ole saaneet käsitystä mun kärsimyksistä! (laajat verikokeet ym.)

Siis eihän sillä mitään väliä muuten ole mikä sairaus on, mutta jos se täysin tuhoaa elämän niin, ettei pysty enää elämään normaalisti niin pientä tukea ehkä voisi odottaa jostain suunnalta.

No nyt sitten pitäisi jatkotutkimuksiin sisätautilääkärille jne. ja ilmeisesti johonkin aivokuvauksiin (tms. neuropsykologin suosituksesta).
Just give me the damn benefits! Please.

Siis piti sanoa, että hyvää maanantaita vaan kaikille :) . Kaikista ärsyttävintä on kyllä tämä brainfog, kun en saa sanottua lääkärille kaikkea haluamaani sillä hetkellä, kun puhun hänen kanssaan..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 09:41 

Minä luulin jo päässeeni ison harppauksen eteenpäin, kun TK-lääkäri kirjoitti lähetteen endokrinologille, mutta kattia kanssa, pari päivää sitten lähete JA HOITO-OHJEET(?) palautettiin TK-lääkärilleni.

Eli Jorvin endokrinologi ei ota minua vastaan.

Hoito-ohjeet oli kuitenkin nähnyt tarpeelliseksi... :evil: Tohtori soittaa ensi viikolla ja voidaan sitten keskustella näistä hoito-ohjeista. Minähän en tietenkään niitä suoraan saanut, vaan ne on kaikkien byrokratian sääntöjen mukaan lähetetty lääkärille, joka kirjoitti lähetteen.

Tuon puhelun aikana yritän muistaa pyytää kaikki labratulokseni paperille, ja sitten marssin yksityiselle. Menee hermo ihan kohta. :x

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 10:30 

Yksityiseltäkään en kyllä ihmeitä odottais. Mun endokrinogille pääsy tyrmättiin myös sisätautilääkärin toimesta koska kilpirauhasarvoni ovat 'normaalit' ja oireiluni on niin 'epämääräistä' ja vaivani ovat 'toiminnallisia'... ois tehny mieli sanoa sille äijälle pari painokelvotonta sanaa.

Ikävä tosiasia on että Suomesta löytyy CFS:stä jotain tajuavia lääkäreitä nolla kappaletta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:02 

Voihan p***a!

(Sinisilmäisesti oletin että yksityisellä sektorilla pääsee sinne mihin maksaa... ) :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:17 

Luulen, että Jonttu viittasi noissa pääsyjutuissa julkiselle sektorille, konteksti vaan hämmensi kun hän puhui ensin yksityisistä ja sitten julkisista lääkäreistä. Tietääkseni yksityisellä pääsee aina sinne mihin haluaa, kunhan lääkärillä ei ole jo liikaa potilaita. Se ei toisaalta tarkoita, että saisi mitään järkevää hoitoa. Esim. 2002 olin endokrinologilla, joka kyllä uskoi CFS:ään, mutta ei osannut tarjota minkäänlaista apua.

Mutta niin, lähetin juuri tänään kyselyn CFS:n hoidosta 66 yksityiselle lääkäriasemalle (oikeastaan se koskee vieläkin useampaa paikkaa, sillä osalle lääkäriketjujen asemista en löytänyt omaa osoitetta ja käytin ketjun osoitetta/palautelomaketta), kaikkiin 22 sairaanhoitopiiriin sekä YTHS:lle.

Postaan saamani tulokset CFS-verkon sivuille kunhan niitä tulee. Luultavasti odotan muutamia viikkoja, koska osassa vastauksia varmaan kestää ja kestää. Toivottavasti löytyy jokin paikka (edes yksityinen), jossa CFS:ää hoidetaan. Olisi kiva jakaa kanssanne välillä hyviäkin uutisia!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:21 

Joo viittasin julkiseen puoleen. Yksityiselle pääsee mutta saa maksaa usein tyhjästä.

Turun suunnalla ei ainakaan erään sisätautilääkärin mukaan ole ketään CFS-tietoista lekuria. Harmi ettei asuta jenkeissä, sieltä kyllä luultavasti löytyis apu meille kaikille (esim www.chronicfatigue.org - tuo klinikka on hoitanut valtavat määrät CFS-potilaita parempaan kuntoon)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 10:39 

Ja seuraavaksi kokeillaan neurologia... :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 12:11 

Minäkin sain vihdoin lähetteen neurologille (HYKS). Tosin enpä sieltä paljoa odota, kun eivät ole vaivautuneet muitakaan hoitamaan, lähinnä haluavat varmistaa, ettei kyseessä ole jokin muu neurologinen sairaus. Kysyin suoraan infektiopolin lääkäriltä, että mitä tapahtuu, jos (kun) ei ole. Vastaus oli rehellinen, "sitten ollaan takaisin lähtöruudussa, sulla on krooninen väsymysoireyhtymä".

Mitäs sitä nyt hoidoilla kunhan on vähintään tuhanteen kertaan varmistettu, ettei kyseessä ole mikään "vaarallinen" tauti. Pitäisihän sen riittää kaikille.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 12:52 

Hiya.

Neurologilla olen myös minä käynyt. Muistitutkimusten mukaan löytyi häiriötä, jonka perusteella olen työkyvytön (ei kiva, mutta edes jotain puolikonkreettista löytyy). Aivojen MRI- kuvauksen mukaan ei ole poikkeavia löydöksiä. Joten nyt sitten hakuammuntaa. Mahdollista tyroksiini -lääkitystä ehkä tai sitten ei. (Arvot oli TSH 5 ja TV4 12.9, myöh. TSH 4.7 ja TV4 12.4) Olisi niin kiva jos saisi sitä lisäenergiaa jostain. Myöskin jotain löytyi borreliavasta- aineista. Mutta minusta se on kyllä aika kaukaa haettua.. Kai sitten yrittävät auttaa.

Että semmosta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 12:24 

Kävinpä tuossa endokrinologilla/sisätautilääkärillä.

Hyvää: määräsi joitain lisätutkimuksia ja -lähetteitä ja sanoi että oireeni otetaan kyllä vakavasti.

Huonoa: käynnistä jäi kakka maku suuhun lääkärin ylimielisyyden takia. Ei kuulemma sais tutkia itse liikaa terveysasioita jne. Ois tehny mieli kysyä että kukahan sen sitten tekee kun ei julkinen terveydenhuoltokaan ole tuntunut tähän mennessä olevan asiasta kiinnostunut ja väittää oireita toiminallisiksi ja psyykkisiksi. Mutta ei auta muu kuin nöyristellä niin saa edes jotain tutkimuksia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]