Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:40

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Matkustelu
PostPosted: Sat Dec 22, 2012 05:52 

Oon jauhanu tästä matkustelussa ennenki täälä kun jotku lääkärit on sanonut että ei suosittelis mun lähteä esim. Thaikkuihin koska jos saan jonkun turisti ripulin eden niin tila voi mahdollisesti romahtaa. Ja rokotukset itteeni eniten epäilyttää. Reisssuun ois kiva kuitenkin lähteä ja vaihtoehtona olis vaikka Jenkit ta Australia koska rokutuksia ei tartteis. Miten onko tälläsellä mahdollisella CFS potilaalla/kilppari onglmaisella järkeä lähteä edes noihin maihin? Eikö noi oo terveyden kannalta kumminkin turvallisempia vaihtoehtoja kun elintaso paljon korekeampi? Puhtaampaa? Vähemmän pöpöjä? Vai saako sen "turisti ripulin" noistakin maista?

Profile  

Post subject: Re: Matkustelu
PostPosted: Sun Dec 23, 2012 11:33 

Kokemuksesta:Kaakkois- Aasia, en suosittele cfs-sairastavalle. Suosittelen ehdottomasti Australiaa cfs-potilaalle. Vähän sama hygieeniataso kuin Suomessa.

Rokotteista: Itse en enää koskaan uskalla ottaa havrixia, koska sain siitä todella pahan reaktion.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 26, 2012 08:37 

Minkä laisen reaktion sait? Mä olen jo kerran ton ottanunt mutta en ikinä ottanu sitä toista rokotusta joka olis vuoden sisällä pitänyt ottaa.. Eli ei oo enään voimassa. Mitään reaktiota en huomannut sillon, liekö että se sitten sopii mulle? Uskaltaisikohan uudestaan?

Siinä vaan säästäisi pitkän pennin jos vaihtaisi Australian vaikka Thaimaaseen. Lennoissa säästäisi jo 500e ja majoituksessakin monia satoja. Ja Australian hostellien hinnoilla saisi erittäin luksus hotellin Thaimaasta joka tietysti puhtaampaa. Kuukaudenkin kun ajattelin olla. Sen lisäksi Thaimaa olisi siinä mielessä unelma matkakohde kun tuktukeilla/mopoilla voi ajella puoli ilmaseksi miten sattuu mutta austraaliassa pitäis vuokrata auto joka sekin sitten maksaa älyttömästi koska mä en ainakaan kauheasti pysty kävelemään... Puoltoista vuotta sitten olin muutaman viikon Thaimaassa ja asustelin halvimmissa paikoissa ja söin halpaa ruokaa (olin jo sairas sillon) reissun aikan sain kyllä jonkun flunssan heti ja jotain ripuliakin kyllä oli sillon... Tekis niin mieli mutta en tiiä uskallanko...

Profile  

PostPosted: Wed Dec 26, 2012 08:47 

Joihinkin hepatiittirokotuksiin on rokotuksen vaihtoehtona immunoglobuliini eli passiivinen immunisointi. Eli annetaan valmiita vasta-aineita sen sijaan, että komennettaisiin immuunijärjestelmää tuottamaan niitä. Erittäin epätodennäköistä saada mitään pahaa reaktiota, tosin kestoaikakin on lyhempi.

Uskoisin, että lähes mikä tahansa ns. sivistynyt maa tropiikissakin on CFS:n kannalta varsin turvallinen, jos oikeasti välttelee kaikkea katuruokaa, kuorimattomia hedelmiä, ei-pullotettua vettä, trooppisia tauteja (uimavedestä, hyttysiltä jne), eikä ole liian kuumassa, jos ei sitä siedä. Eri asia sitten, kokeeko voivansa matkustaa näin vai meneekö loma pilalle, jos ei voi esim. uida joessa tai syödä katumyyjien herkkuja.

Periaatteessa kaikissa maissa on kai suurempi riski saada vatsatauti kuin Suomessa, siis vaikka Jenkeissäkin, kun paikalliset bakteerit ovat elimistölle vieraita. Mutta hyvin epätodennäköistä se on, jos pitää huolta siitä, mitä syö. Ja esim. Etelä/Kaakkois-Aasiassa yleinen vatsataudin aiheuttaja on giardia-ameeba, jota taas ei kehittyneissä maissa ole käytännössä lainkaan (poislukien ns. vesikriisit eli kun vesijohtovesi saastuu).

Onhan sitä Suomessakin norovirusta tällä hetkellä liikkeellä...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 26, 2012 10:00 

Maija wrote:
Onhan sitä Suomessakin norovirusta tällä hetkellä liikkeellä...

Tottahan tuokin. Äiti ja isä tossa köhiny viimeiset pari kk varmaan. Itellekkin tuntu tossa 5 päivää sitten että sama tauti olis tullu kun kurkku tuli kipeäksi ja alko yskittää mutta nyt jo paljon parempi olo :).

Tiiätkö Maija miten noita immuniglobuliini rokotteita saa? Viime keväänä kerroit niistä mulle kun mun piti lähteä reissuun mutta kävin terveyskeskuksesta kysymässä ekä ne tienny mitä ne on.. Anto numeron jollekkin rokotus tyypille ja soitin sille ja sekään ei oikein tiennyt.. Lääkärikeskukseen soitin myös ja sielläkin sanottiin että saa vaan havrixia :/

Tyttöystävä olis Intiassa ja se vois lentää sieltä johki mun kanssa. Thaimaa varmaan puhtain vaihtoehto noista Aasian maista?

Profile  

PostPosted: Wed Dec 26, 2012 11:39 

En valitettavasti tiedä noista tarkemmin. Voihan olla, että sellaisia ei ole Suomessa saatavillakaan.

Puhtaudesta en tiedä, mutta Thaimaassa on käsittääkseni korkealaatuinen terveydenhuolto, jos jotain sattuu. Intiassakin periaatteessa on, mutta siellä on ainakin yksi tosi iso ongelma: terveydenhuollossa käytetään ihan yleisesti likaisia neuloja vaikka kuinka monta kertaa (tai ainakin vielä muutamia vuosia sitten asia oli näin, voihan olla, että asia on muuttunut?). Mikä on tietysti pöyristyttävää. Muuten en juuri tiedä Aasian maiden terveydenhuollosta.

Itse kävisin mieluiten Intiassa tai Indonesiassa, mutta Indonesian tilanteesta en kyllä tiedä juuri mitään. Enkä kyllä voisi itse matkustaa noihin jo kuumuuden takia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Dec 27, 2012 11:33 

jjojo: tietysti en voi olla sata varma tuosta Havrix- jutusta, mutta en keksi yhtään mitään muuta mikä olisi aiheuttaneet niin kamalat oireet: Aluksi tuli todella kova pahoinvointi moneksi viikoksi (korostan, todella kova, en voinut oikein syödä mitään, enkä kunnolla puhumaan). Sen jälkeen keuhkot "blokkautuivat", pari viikkoa tuntui että tukehdun 24/7 ja samaan aikaan minulta lähti kaikki voimat kehosta ja jouduin kuukaudeksi vuodepotilaaksi ja olin ihan varma, että kuolen, koska henki ei kulkenut ja jalat eivät kantaneet. Ihme kyllä, selvisin tästä.. Mutta laihduin mm yli 10 kiloa kuukaudessa ja olin jo alipainoinen tässä vaiheessa. Lääkärit eivät vaihteeksi taas keksineet syytä näihin, vaan enneminkin taas muka pään sisällä.

Se voi tietty olla, että onhan kaakois- Aasiassa parempiakin majapaikkoja, mutta juuri ystäväni kertoi, että oli pareman luokan hotelleissa kuukauden ja silti oli kipeänä koko kuukauden (ja hän ns.terve). Itse taannoin olin alkeellisimmissa majapaikoissa ja söin "mitä sattuu" ja olin jatkuvasti kipeänä. Tietysti sekin on voinut aiheuttaa...

Mutta ainakin yhden asian huomasin, että tietysti jos on mahdollisuutta mennä saarille, missä ei ole moottoriajoneuvoja (eli ei ole ilmansaasteita), niin itse havaitsin selvän olon parantumisen. Että se voisi tietysti olla hyvä vaihtoehto.

Se on myös totta, että esim Thaimaaseen pääset ja elät paljon halvemmalla kuin Australiassa, jossa hintataso on melko sama kuin Suomessa.

Itse kävin "päivävisiitillä" Thaimaassa erään saaren paikallisessa sairaalassa ja sen mitä sekavuudeltani muistan, niin se oli ihan siisti. Sisareni asui taannoin Thaimaassa ja joutui sairaalaan jonkun pahan viruksen/ bakteerin vuoksi ja kertoi, että sairaala oli kuin hotelli. Sai mm itse tilata ruoat erillisestä listasta ja kuulemma olo oli kuin kuninkaallisella. Tosin en usko, että sama kohtelu on paikallisilla, vaan luulen tällä olevan jotain tekemistä sitten vakuutuksen kanssa? En tiedä...

Mutta toivottavasti nyt jonnekin reissuun pääset :) Tiedättekö muuten kauan tuo Havrix on voimassa?

Profile  

PostPosted: Thu Dec 27, 2012 02:40 

Maija wrote:
terveydenhuollossa käytetään ihan yleisesti likaisia neuloja vaikka kuinka monta kertaa (tai ainakin vielä muutamia vuosia sitten asia oli näin, voihan olla, että asia on muuttunut?). Mikä on tietysti pöyristyttävää. Muuten en juuri tiedä Aasian maiden terveydenhuollosta.

Likaisi neuloja sairaalassa!? What!? :O

[quote="Janski"Mutta toivottavasti nyt jonnekin reissuun pääset :) Tiedättekö muuten kauan tuo Havrix on voimassa?[/quote] Toinen pistos piti muistaakseni uusia 6kk sisällä mutta hoitaja sanoi että se 6kk on vaan siksi ettei sitä toista piikkiä unohda. Viimekeväänä kun noita soittelin niin muistaakseni sanoivat että vuos ottopäivästä eteenpäin ja sen jälkeen ei voida enään luvata että toimisi.

Mullakin just joku 8 hengen kaveriporukka Intiassa mun tyttöystävä mukaan lukien ja melkeen jokainen on ollut lähes 40 asteen kuumeessa ja ripulissa vaikka kaikki täysin terveitä ihmisiä. En muista että kellään kaverillani olisi ollut noin rajua menoa esim. Thaimaassa. Itse sain jonkun nuha flunssan sielä ja oli muistaakseni max pari päivää alhaista kuumea ja muuten vähän ripulia. Sillon kyllä asuttiin halvimmissa luukuissa mitä löyty ja syötiin ihan kaikkea. Mutta kaikenkaikkkia olo oli paljon parempi sielä kun suomessa. Muistan kuinka ihmettelin suuresti että aamulla heräsin ja jaksoin heti nousta sängystä pirteänä! Aurinko tekee mulle kyllä hyvää. Kesäsinkin suomessa paljon virkeämpi olo eikä kuumus häiritse yhtään, päinvastoin.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 03:19 

Soittelin tossa perjantaina vähän puheluita tosta immunoglobuliinista eikä siitä osattu sanoa muuta kun että sitä on joskus saanut ja mulle laitettin maanantaille soittopyyntö Avan matkailuklinikalle. Sieltä soitettiin heti aamulla ja sanottiin että kyllä heillä on sielä immunoglobuliinia ja kerroin tilanteeni niin he suosittelivat mun käydä sielä lääkärin vastaanotolla muutenkin juttelmassa mun tilanteesta ja riskeistä reissaamisessa. Sain ajan heti muutaman tunnin päähän. Käynti oli itseasiassa erittäin hyvä! Lääkäri sano heti alkuun kun alettiin juttelemaan rokotteista että ei kyllä alkaisi mun tilanteessa mitään rokotuksia laittamaan koska sun tilanteesta ei oikein tiedetä niin en ottaisi mitään ylimääräisiä riskejä koska on joitain tapauksia että rokotteet on jopa aiheuttanut tota kroonista väsymysoireytymää ja muita sairauksia. Olin todella yllättynyt että hän sanoi noin koska Ville Valtosen ja infektiopolin lääkäreiden kanssa olen yrittänyt jutella näistä asioista ja aina on ollut vastaus heti että voi ottaa hepatiitit ja jäykkäkouristukset sun muut että ei niistä sulle haittaa ole... Jäykkäkouristuksestakin hän kysyi ja sanoin että se on mennyt vuosi sitten vanhaksi. Siihen hän sanoi että suomessa rokotetaan 10 vuoden välein mutta ruotsissa 20 vuoden välein joten sun tilanteessa mä suosittelen että tehdään ruotsalaisittain ja otetaan vasta 10 vuoden päästä ja luotetaan siihen että se toimii. Tääkin oli iso helpotus koska oon totakin aika paljon miettinyt ja olen ollut jo menossakin uusimaan rokotuksen.

Aasian matkakohteista puhuttiin ja hän sanoi että Intiaan mun ei kannata mennä missään nimessä että se on tyylin pahin. Mutta Thaimaa esim. voisi olla sopiva kun katsoo vaan tarkkaan mitä syö ja huolehtii käsihygieniasta. Laitettiin immonuglobuliinit samantien vaikka en ollut reissu päätöstä ihan vielä tehnytkään koska hintaa oli vaan 36e ja jos olisin tullut ottamaan ne myöhemmin niin olisin joutunt maksamaan uuden vastaanotto maksun. Vastaanoton hinta oli 50e ja olin sielä 30min. Kaikinpuolin siis halpa ja hyödyllinen käynti mun mielestä! Kaikille siiis tiedoksi että sieltä sitä immunoglobuliinia saa ja muutenkin voi olla suositeltavaa käydä juttelemassa omasta tilanteesta jos on reissuun lähdössä. Niin ja toi immunoglobuliini on siis 2kk voimassa.

Last edited by jjojo on Wed Jan 02, 2013 03:23, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 03:22 

Kuulostaa hyvältä. Voitko vielä sanoa tuon lääkärin nimen? Jos siellä on useita eri lääkäreitä ja/tai sama lääkäri ottaa vaikka vastaan jossain muuallakin.

Tuo jäykkäkouristustieto (olettaen, että on totta) on lohduttava. Ei hajuakaan, milloin olen saanut jäykkäkouristusrokotteen (ala-asteen lopussa?), mutta viimeisen 13 vuoden aikana en ole ainakaan ottanut mitään muuta kuin influenssarokotteita.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 03:28 

Lääkäri oli Hanna Nohynek.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 03:35 

Vau, tyypillä on hyvin vaikuttava CV:

http://2012.excellence-in-paediatrics.o ... na-nohynek

Professori, rokotetutkija (ilmeisesti THL:n rokotusohjelmayksikön päällikkö), yli 60 julkaisua... On mm. sen suomalaisen rokotenarkolepsia-artikkelin pääauthor. Tuollaisen ihmisen puheita rokotteista varmasti kannattaa kuunnella.

EDIT: Piti vielä tarkistaa, niin tämä on myös sama tyyppi, joka antoi Iltsikalle THL:n puolesta kommentin joulukuussa, että sikainfluenssarokote saattaa joskus aiheuttaa/laukaista CFS:n.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 04:02 

Maija wrote:
Vau, tyypillä on hyvin vaikuttava CV:

http://2012.excellence-in-paediatrics.o ... na-nohynek

Professori, rokotetutkija (ilmeisesti THL:n rokotusohjelmayksikön päällikkö), yli 60 julkaisua... On mm. sen suomalaisen rokotenarkolepsia-artikkelin pääauthor. Tuollaisen ihmisen puheita rokotteista varmasti kannattaa kuunnella.

EDIT: Piti vielä tarkistaa, niin tämä on myös sama tyyppi, joka antoi Iltsikalle THL:n puolesta kommentin joulukuussa, että sikainfluenssarokote saattaa joskus aiheuttaa/laukaista CFS:n.

Oho kävipäs kerrankin hyvä tuuri! Olipa kyllä todella hyödyllinen käynti. Ja vieläpä paljon halvempi kuin yleislääkärin vastaanotto :) Oon itekkin pidemäpään jo miettinyt että otinkohan ton sikainfulenssa rokotteen juuri ennen sairastumista? Pitääpä selvittää.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 02, 2013 08:46 

Löysin vielä tollasen turistiripuli kartan http://www.hs.fi/artikkeli/Kartalla+tau ... 5262871344

Ton perusteella voi vähän miettiä että missä on puhtaampaa ja missä ei. Saman tapaisen kartan sain myös mukaan sieltä klinikalta.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 04, 2013 07:21 

Moi Jjojo,
Yhdyn todellakin
Lääkäriltä saamaasi neuvoihin maiden suhteen. Olen käynyt useamman kerran Thaimaassa ilman minkäänlaisia ongelmia.
Tietty pitää katsoa vähän mitä syö. Hyvin ollaan pärjätty niin, että ollaan katsottu missä lokaalit eli Thait syö. Vain pullotettua vettä -on tietty anyway selvä asia, ei missään nimessä jääpaloja ellei nyt siiten ole kyseessä neljän/viiden tähden eurooppalainen/amerikkalainen hotelli.
Nähtiin kerran miten paikalliset kuljetteli jääpaloja...kuroma-auton lavalla niitä kuljettivat.

Se täytyy sanoa, että olen syönyt yhdessä Thaimaan viiden tähden hotellin ravintolassa yhden parhaimmista pizzoista elämäni aikana. Ja muutenki se ruoka oli loistavaa...en edes muista missä olisin syönyt sellasta Euroopassa...Euroopassa sellaseen on tuskin varaa.

Jos siis menisit kunnon hotelliin ja syöt siellä. Tarkoitan tällä esim. Hyatt, sofitel, en usko, että ongelmia olisi. Eihän tietty mitään voi taata...puhun vain omista kokemuksista.
Kannattaa tosin chekata nuo hotellit aina esim. Tripadvisorista, koska vaikka oliski kyseessä hyvän luokan hotelli, myös niissä on suuria eroja.

Joo ja sitten tuo Intia. En ole itse käynyt, mutta mies on ja hän on matkustellut paljon. Ja hän on sitä mieltä, että ainut paikka, jonne ei enää ikinä halua, on INTIA. Yhdessä leffassa sanottiin INDIA= I'll Never Do it Again.
Miehelle tuli hirveet ongelmat vatsan kanssa. Oli ostanut jonku mehun ja sitten yks paikallinen oli sanonu et oh my god, you can't buy something like that.
Et edes voi luottaa pullotettuihin juomiin, koska Intiassa täyttävät pulloja itsekkin. Siis en tiedä miten tää tapahtuu, mutta on siis ihan faktatietoa, että et voi ostaa esim. Pullotettua vettä kadulta, koska se voi olla ties kuinka bakteerista myyjän itse täyttämää.
Tämä oli mun Miehelle sanottu siellä eikä oo missään nimessä Intian mollaamista, vaan sieltä hankittua tietoa.

Ja yks tuttu sai Intiasta just se Ameeban, josta Maija kerto.

Eli minä en näkis Thaimaassa mitään ongelmaa edellyttäen et katsot missä syöt. Niin ja muuten yks vinkki ja tää on peräsin kokilta. Varo kalaa....minä olen syönyt tosin kalaa esim. Thaimaalaisten johtamassa paikassa mutta se oli ihan täynnä rikkaita Thaimaalaisia....eihän tietty se raha oo mikään tae...mutta sen oletuksen mukaan et ne joilla on rahaa ei menis nyt ihan paska paikkaan syömään....on nyt tietty todellakin yleistämistä-sori, mutta pakko on jonkin mukaan yrittää löytää hyviä paikkoja.

Ja sit en tiedä onko tässä mitään järkeä, mutt mulla on tunne, että noi vahvat mausteet Thaimaassa jotenki auttas ku oon kyllä syöny myös halpispaikoissa mutta ei oo ku kerran tullu ripuli ja silloin oli syynä ne jääpalat. Mut siis tää maustehomma on nyt vaan mun päästä temmattua-ei hajuakaan, että auttaako se mitenkään...vai onko kysymys siitä, että Thait yleensä ottaen on puhtaudesta huolen pitäviä.

Mutta onnea matkakohteen valitsemisessa.
Toivottavasti tästä oli apua.

NalleKarhu

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]