Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Matkustelu
PostPosted: Fri Jan 04, 2013 08:04 

NalleKarhu wrote:
Moi Jjojo,
Yhdyn todellakin
Lääkäriltä saamaasi neuvoihin maiden suhteen. Olen käynyt useamman kerran Thaimaassa ilman minkäänlaisia ongelmia.
Tietty pitää katsoa vähän mitä syö. Hyvin ollaan pärjätty niin, että ollaan katsottu missä lokaalit eli Thait syö. Vain pullotettua vettä -on tietty anyway selvä asia, ei missään nimessä jääpaloja ellei nyt siiten ole kyseessä neljän/viiden tähden eurooppalainen/amerikkalainen hotelli.
Nähtiin kerran miten paikalliset kuljetteli jääpaloja...kuroma-auton lavalla niitä kuljettivat.

Se täytyy sanoa, että olen syönyt yhdessä Thaimaan viiden tähden hotellin ravintolassa yhden parhaimmista pizzoista elämäni aikana. Ja muutenki se ruoka oli loistavaa...en edes muista missä olisin syönyt sellasta Euroopassa...Euroopassa sellaseen on tuskin varaa.

Jos siis menisit kunnon hotelliin ja syöt siellä. Tarkoitan tällä esim. Hyatt, sofitel, en usko, että ongelmia olisi. Eihän tietty mitään voi taata...puhun vain omista kokemuksista.
Kannattaa tosin chekata nuo hotellit aina esim. Tripadvisorista, koska vaikka oliski kyseessä hyvän luokan hotelli, myös niissä on suuria eroja.

Joo ja sitten tuo Intia. En ole itse käynyt, mutta mies on ja hän on matkustellut paljon. Ja hän on sitä mieltä, että ainut paikka, jonne ei enää ikinä halua, on INTIA. Yhdessä leffassa sanottiin INDIA= I'll Never Do it Again.
Miehelle tuli hirveet ongelmat vatsan kanssa. Oli ostanut jonku mehun ja sitten yks paikallinen oli sanonu et oh my god, you can't buy something like that.
Et edes voi luottaa pullotettuihin juomiin, koska Intiassa täyttävät pulloja itsekkin. Siis en tiedä miten tää tapahtuu, mutta on siis ihan faktatietoa, että et voi ostaa esim. Pullotettua vettä kadulta, koska se voi olla ties kuinka bakteerista myyjän itse täyttämää.
Tämä oli mun Miehelle sanottu siellä eikä oo missään nimessä Intian mollaamista, vaan sieltä hankittua tietoa.

Ja yks tuttu sai Intiasta just se Ameeban, josta Maija kerto.

Eli minä en näkis Thaimaassa mitään ongelmaa edellyttäen et katsot missä syöt. Niin ja muuten yks vinkki ja tää on peräsin kokilta. Varo kalaa....minä olen syönyt tosin kalaa esim. Thaimaalaisten johtamassa paikassa mutta se oli ihan täynnä rikkaita Thaimaalaisia....eihän tietty se raha oo mikään tae...mutta sen oletuksen mukaan et ne joilla on rahaa ei menis nyt ihan paska paikkaan syömään....on nyt tietty todellakin yleistämistä-sori, mutta pakko on jonkin mukaan yrittää löytää hyviä paikkoja.

Ja sit en tiedä onko tässä mitään järkeä, mutt mulla on tunne, että noi vahvat mausteet Thaimaassa jotenki auttas ku oon kyllä syöny myös halpispaikoissa mutta ei oo ku kerran tullu ripuli ja silloin oli syynä ne jääpalat. Mut siis tää maustehomma on nyt vaan mun päästä temmattua-ei hajuakaan, että auttaako se mitenkään...vai onko kysymys siitä, että Thait yleensä ottaen on puhtaudesta huolen pitäviä.

Mutta onnea matkakohteen valitsemisessa.
Toivottavasti tästä oli apua.

NalleKarhu
Kiitti NalleKarhu :) tällä hetkellä vaihtoehtoina on Jenkit ja Malesia. Olen nimittäin nyt saanut semmosen käsityksen että Malesia pitäisi olla vielä "puhtaampi" vaihtoehto kun Thaikut. Tossa ripulikartassakin se on ainoa Aasian maista joka on saman värinen kun euroopan maat... Kiinnostaisi tosipaljon lentää Miamiin ja vuokrata auto ja ajaa vaikka Calirforniaan. Olisi varmasti veilä riskötömpi vaihtoehto kuin esim. Malesia. Ja olisi kyllä tosi helppoa kun koko kuukauden olisi auto käytössä ja pystyisi sillä liikkumaan eikä tartteisi jalkoja raisttaa yhtään ylimääräistä. Toinen vaihtoehto sitten se Malesia vaikka Langawin saari joka olisi kyllä taas paljon rennompi loma. Senkun löhöilisi biitsillä ja ajelisi mopoilla ympäriinsä. Lämpöä sielä kyllä on 32 astetta mutt niinkun jo aikasemmin sanoin lämpöä sieldän hyvin. Kuukausi olisi siis tarkoitus olla.

Ainoa ongelmallinen asia on se että mun tyttöystävä on ollut nyt kuukauden Intiassa ja aika lailla ripulissa (kuumetta ei ole kai ollut) ollut koko reissun paitsi just nyt tais loppua? Ja toi lääkäri sano mulle että mun tyttöystävän pitäis eka selvittää onko sillä mitään esim. salmonellaa tai muuta ja hänen pitäisi hoitaa ne mikrobilääkkeillä ennen kun näkee minut koska muuten ne tarttuu muhun jos se jotain bakteereja kantaa. Menee aika hankalaksi. Jenkkeihin jos mentäisiin niin se tulisi suomen kautta ja kävis täällä labroissa mutta Malesiaan hän voisi lentää suoraan halvalla mutta en yhtään tiiä mitä kokeita ne sielä suostuu ottamaan? Onko mitään hajua miten joku terveydenhuolto Malesiassa toimii? Aika säädöksi menee....

Profile  

PostPosted: Fri Jan 04, 2013 08:21 

Eiköhän Malesiassa ole varsin hyvä terveydenhuolto, maan talous on hyvä, elinajanodote 75 vuotta ja sinne on jonkin verran terveysturismiakin. Tulisihan se tosi paljon edullisemmaksi, jos menisitte tyttöystävän kanssa Malesiaan (verrattuna siihen, että hän lentää välillä Suomeen). Ja tietysti siellä oleminenkin on paljon edullisempaa kuin Yhdysvalloissa. Plus Jenkeissä on tosi nihkeät kaikki maahantulojutut, ei koskaan ole edes täyttä varmuutta, että pääsee maahan.

En usko, että tyttöystävälläsi on mitään tarttuvaa, mutta on toki syytä testata, jos lääkäri näin kehottaa.

Itse olen muuten lapsena saanut turistiripulin Kreikassa, vaikka se tuolla kartalla onkin alhaisemman riskin. Tosin aika vaatimaton tauti, ei mitään pahempaa.

P.S. Ottaisin erittäin mielelläni tuliaisiksi jonkin tällaisen kankaan. ;->http://en.wikipedia.org/wiki/File:Batik_malay_2.JPG Voin maksaa, jos pistät postiin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 05, 2013 02:25 

Maija wrote:
Eiköhän Malesiassa ole varsin hyvä terveydenhuolto, maan talous on hyvä, elinajanodote 75 vuotta ja sinne on jonkin verran terveysturismiakin. Tulisihan se tosi paljon edullisemmaksi, jos menisitte tyttöystävän kanssa Malesiaan (verrattuna siihen, että hän lentää välillä Suomeen). Ja tietysti siellä oleminenkin on paljon edullisempaa kuin Yhdysvalloissa. Plus Jenkeissä on tosi nihkeät kaikki maahantulojutut, ei koskaan ole edes täyttä varmuutta, että pääsee maahan.

En usko, että tyttöystävälläsi on mitään tarttuvaa, mutta on toki syytä testata, jos lääkäri näin kehottaa.

Itse olen muuten lapsena saanut turistiripulin Kreikassa, vaikka se tuolla kartalla onkin alhaisemman riskin. Tosin aika vaatimaton tauti, ei mitään pahempaa.

P.S. Ottaisin erittäin mielelläni tuliaisiksi jonkin tällaisen kankaan. ;->http://en.wikipedia.org/wiki/File:Batik_malay_2.JPG Voin maksaa, jos pistät postiin.

Niin kyllähän tuo Malesia ois varmasti kaikinpuolin fiksuin ratkasu, jotenkin toi amerikan reissu alkoi vaan kiinnostamaan älyttömästi :P Uskon kyllä että Malesiaan päädytään. Enkä mäkään usko että sillä välttämättä mitään tarttuvaa on mutta kun oon nyt noin. 4kk hoitanut suolistoa ruokavaliolla ja todella vahvoilla probiooteilla niin tekee vaan mieli ottaa kaikki varman päälle koska yhtään ylimäärästä antibiotti kuuria en halua vetää kun muuten kaikki menee hukkaan ja suolisto taas kärsii ja muutenkin. Muuten alkaa kaduttaa koko reissu ja tommonen stressikään ei hyvää tee :/

Tottakai voin tuoda sulle tommosen jos vaan löydän! 8)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 05, 2013 01:44 

Mun muistiin esim Kuala Lumpur on aika "samaa tasoa" kuin esim Bangkok. Sit oon yhdellä saarella ollut itärannikolla ja siellä oli aika samanlaista kuin Thaimaassa. Mut sit tietty jos tilastot näyttävät erilaista, niin voi olla hyväkin juttu. Mua ei vaan innostanut se Malesia niin kovin, mutta tietty joku toinen voi tykätä :)

Oi kun itsekin pääsis vuodepotilaasta ja mahdollisesti jonnekin reissuun :) On tää cfs-elämä vähän hankalaa, kun ei voi vaan vapaasti mennä..

Infoa sitten miten se immunoglobuliini toimi!

Profile  

PostPosted: Sun Jan 06, 2013 10:14 

Floridan matka oli jo sovittu mutta yllättäen ei halpoja lentoja Intiasta enään ollutkaan suomeen seuraavaan viikkoon niin päädyttiin sitten tohon Malesiaan! Viikon päästä lähtö, katotaan miten menee. :)

Profile  

PostPosted: Sat Feb 16, 2013 01:34 

Noniin reissu reissattu ja suomeen palattu. Tuli oltua 2 viikkoa malesiassa ja 2 viikkoa Thaikuissa. Ekan kolmen päivän jälkeen taas HUOMATTAVASTI parempi olo kun suomessa! Brainfogi katosi lähes täysin, tosi skarppi olo ja jaksoi kokoajan tehdä jotain. Oli niitä huonompiakin htkiä/päivä mutta tosi harvassa. Jaksoin kävellä päivittäin kilometrejä kun suomessa jalat kokoajan niin väsyneet ja tukkoiset että vältän kävely/seisomista parhaani mukaan. Kyllä ne sielläkin väsyi mutta ei läheskään siihen tahtiin kun suomessa. Välillä jopa tyttöstävän jalkoihin alkoi sattumaan ennen mua :) Sairastumisilta vältyin täysin! Katsoin kyllä TODELLA tarkkaan mitä suuhuni pistin. Ehkä vähän liiankin tarkkaan koska ruokailu aihetutti aika paljon stressiä sen takia, varsinkin malesiassa koska ruoka sielä on ihan hirveetä ja esim kanamunia oli lähes mahdoton saada kypsinä vaikka kuinka selitti että miten ne tehdään. Vielä kun koitan parhaani mukaan paleota syödä niin sekin tuotti ongelmia. Nyt olen kolmatta päivää suomessa ja pöhnä ja väsymys lisääntynyt taas huomattavasti ja jalat taas väsyneet...

Mikähän siinä on? Onko se aurinko, merivesi, lämmin ilmasto vai mikä? Sykkeet oli yhtä korkeat kun täälä suomessakin tai vielä korkeammatkin varsinkin silloin kun auringossa makoili. Mutta muuten kaikinpuolin oli ihan mahtava olo vettattuna viimeaikoihin.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 16, 2013 01:40 

Mahtavaa, että matka meni hyvin! Eikös sinulla ollut kilpirauhasen vajaatoiminta myös? Eräs tuttu, jolla on se ja ehkä myös CFS voi erittäin hyvin, oli melkein terve, kun opiskeli Kyproksella, jossa oli jopa 40 astetta lämmintä. Kilpirauhashormonin tarvehan on suoraan yhteydessä lämpötilaan. Ja kilpirauhashormoni vaikuttaa tosi paljon esim. lihasten jaksamiseen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 16, 2013 01:55 

Joo kyllä toi rT3 ongelma. Liothyriiniähän olen syönyt jo muutaman kuukauden mutta olen vieläkin aika pienellä annoksella kun aluksi tuntui että vointi vaan huononi niin olen ottanut annosten noston todella hitaasti.

Harmillista että olen ollut nyt yli vuoden saikulla ja juuri enskuun alussa palaan töihin "työkokeiluna". Koska muuten muuttaisin välittömästi johonkin ulkomaille pidemmäksi aikaa ihan testinä että miten olotila kohentuisi. Olen myös alkanut miettimään että voiko tietokoneella olo vaikuttaa kanssa oloon? Kun suomessa tietenkin tulee istuttua useemmiten päivät tietokoneen ääressä ja ulkomailla se taas jää kokonaan pois... Tuli kyllä juuri postissa 1700e edestä tietokoneen osia koska ajattelin tietsikan päivittää ja alkaa ajan kuluksi pelailemaan kun olo on ollut vähän skarpimpi mutta nyt sekin epäilyttää :D

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]