Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:16

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Väsymys syyllistää
PostPosted: Wed Apr 03, 2013 01:04 

Heippa!

Löysin forumin etsiessä tietoa väsymyksestä.

Olen 29-vuotias neiti, kouluni keskeytyi juuri lopullisesti b-lausuntojen ja käytettyjen opintokuukausien yhteissummana. Tuttu asia, väsymys ja ahdistus kaatoi.

En ole kyennyt saattamaan ainuttakaan linjaa loppuun. Isona syynä väsyneisyys ja ahdistus. Näistä siis olen kärsinyt, stressannut ja syyllistänyt itseni vuosia ennenkö pakonomaisesti ajoin itseni loppuun (burnout puhkesi 3 vuotta sitten) :

-liikaunisuus
-unettomuus
-nukahtamisen vaikeus
-heräämisen vaikeus tai pikemminkin mahdottomuus
-jatkuva tunne siitä että jokin on vialla kun väsyttää
-jatkuvat itsesyytökset ja häpeä kun väsyttää
-väsymys pitää vankina kotona, sängyssä
-sumuinen olo
-suorituskyvyn voimakas lasku
-motoriset ongelmat
-keskittymisvaikeudet ja tarkkaavaisuusongelmat
-voimakas ahdistus jopa siitä että pitää käydä kaupassa
-jään mieluummin kotiin kuin lähden kavereiden kanssa ulos
-sosiaalinen elämä kärsii
-masentaa

Tälle ei löydy järkevää yksiselitteistä syytä.

Minulla on melko rankka ja traumaattinen menneisyys. Diagnoosina tähän mennessä keskivaikea masennus ja epävakaa persoonallisuus."Epävirallisena" diagnoosina PTSD. Keskittymisoireiden takia epäilin itse add:ta ja kerroin siitä lääkärille. Ei vielä järkevää selitystä.

Väsymystä koitettu hoitaa venlafaksiinilla ja voxralla yhdessä. Voxra stimuloi hieman, mutta laskee nopeasti ja taas väsyttää ja käperryn peiton alle.

Olen niin hämmentynyt ja kyllästynyt tähän. Jos edes olisi jokin selitys, hoito tai lääke joka auttaisi niin tulisi edes sinuksi olon kanssa.

Sossu ja kela painostaa, elän toimeentulotuella. Menisin töihin mutta arvaamattoman jaksamisen takia en ole kovin luotettava työntekijä. Myöhästymisiä ja poissaoloja kun tuntuu että mutanttinorsu istuu päälläni enkä pääse liikkeelle.

Olen kokeillut jopa amfetamiinia lievittämään väsymystä. Harmi ettei se ole pitkällä tähtäimellä turvallista.

Voisiko olla CFS? Vai vain masennuksen (jota on hoidettu vuosia) sivuoire. Olisiko sittenkin toisin päin?

Minullakin muuten oli sydänlihastulehdus aiemmin parikymppisenä. Pysyvä muutos T-aalloissa. Sairastin viikon täysin tuntematonta vatsatautia (viruksen aiheuttama) joka aiheutti sahaavaa kuumeilua ja olin lähes kuolla siihen.

Otan asian esille lääkärin kanssa psykpolilla. Haluan elämäni takaisin. Jos edes osan siitä.

Profile  

Post subject: Re: Väsymys syyllistää
PostPosted: Wed Apr 03, 2013 01:21 

Lukiessani forumia tuli mieleen lisätä että minullakin on kummallisia lämpötiloja. Normilämpö 35, 5 astetta, 37 tuntuu siis jo kovasti kuumeiselta. Varpaat ja kädet voivat olla kylmät vaikka muuten lämmin. Öisin painajaiset piinaavat ja heräilen joskus pahimmillaan useamman kerran vaihtamaan likomärät yövaatteet ja lakanat.

Ja kun herään, haluan vain takaisin sänkyyn koska olen niin uupunut.

Poikaystäväni sanoi että saan vielä sydänkohtauksen kun nukkuessani pulssini on niin kova. Sätkin ja viuhdon unissani sekä hengitän kuin olisin sprinttaamassa maratonia.

Relevanttia? O_o

Kilpirauhanen toimii normaalisti ja syön rautalääkettä lievään anemiaan.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 01:41 

"Minullakin muuten oli sydänlihastulehdus aiemmin parikymppisenä. Pysyvä muutos T-aalloissa. Sairastin viikon täysin tuntematonta vatsatautia (viruksen aiheuttama) joka aiheutti sahaavaa kuumeilua ja olin lähes kuolla siihen." Tuo kuulostaa muuten tosi tutulta sahaavaa kuumetta myöten, mutta vatsatautia ei ollut. Mihin siis meinasit kuolla? Nestehukkaan?

Paljonko kilpirauhasarvosi ovat, TSH, T3 ja T4? "Normaalit" arvot voivat olla kaikkea muuta kuin normaalit. Alilämpö viittaa vahvasti vajaatoimintaan.

Sinulla voisi olla hyvinkin CFS, mutta veikkaisin lisäksi myös kilpirauhasen ja lisämunuaisen vajaatoimintaa. Kannattaa etsiä täältä ketju kyypakkauskokeilusta, olikohan se nimellä Kortisonikokeilu. Moni on saanut siitä hurjasti apua.

Deksamfetamiinia käytetään joskus vaikean väsymyksen/uupumuksen hoidossa, tälläkin foorumilla ainakin yhdellä käyttäjällä on siihen resepti. Ei se välttämättä ole kovin vaarallinen lääke. Tietysti kaiken maailman "katupiri" on eri asia ja aina pitäisi selvittää, onko taustalla jotain, mitä voi hoitaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 02:37 

Kiitos vastauksesta. : )

Taidan pyytää uusimaan verikokeet siltä varalta että olisi jotain vinossa. Epäilin kilpirauhasta ja se testattiinkin, mutta en saanut muuta diagnoosia kuin lievän anemian.

Sitä on kuitenkin nyt hoidettu puoli vuotta eikä olo ole kohentunut.

Amfetamiini poisti oireet lähes kokonaan ja sen alaisena hetken tuntui siltä kuin olisi taas normaali, kykenevä ihminen. Pidin kovasti siitä tunteesta. Mutta tosiaan, katupiriä on jatkettu ties millä eikä sitä toimeentulotuella oikein osteta. :D

Onko se muuten yleistä että väsymysoireista kärsivät kokevat pirin ennen kaikkea lääkinnällisesti hyvänä aineena ja mielellään ottavat jos tarjotaan (jos ei puhuta addikteista ja jännityksenhakijoista vaan sairaudentuntoisista jotka ovat kokeneet ahaa-elämyksen? ) Minulla se jotenkin iski tajuntaan että amfetamiini tekee sen kauan kaivatun toimintakykyisyyden tunteen. Sehän on voimakas stimulantti joka tekee kenet tahansa energiseksi ja iloiseksi, mutta jotenkin koin suhtautumiseni erilaiseksi kuin seurassa olleilla "verrokeilla". ^_^;

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 02:49 

Se virustauti iski kuin salama, keskellä päivää. Yhtäkkiä vaan tuli tosi kylmä ja laitoin jalat paljuun. Sitten nousi lähes 40c kuume. Toisena yönä soitin jo päivystykseen kun en saanut syötyä enkä juotua, kaikki tuli ulos molemmista päistä. Päivystäjä ehdotti että puuro auttaa (!!).

Keitin piruuttani sitä puuroa ja koitin olla pyörtymättä. Sisäelimiin sattui niin että itkua piteli. Sain syötyä tasan 2 lusikallista puolessa tunnissa, jonka jälkeen oksensin. Isä vei taksilla sairaalaan ja siellä todettiin että olisin kuollut nestehukkaan mahdollisesti saman päivän sisällä. Tiputukseen ja nestekuurille. 8 litraa suolaliuosta suoneen. Lääkärit vaan toivoivat parasta, että immuunijärjestelmäni saa taudin nujerrettua. Viikossa se oli ohi. Sydän heikossa kunnossa, mutta parani lepoloman jälkeen. Oli onni että harrastin niin paljon liikuntaa ennen tautia, heikompi sydän ei olisi välttämättä kestänyt.

T-aallossa on se muutos, muuta muistoa ei taudista jäänyt. Vai jäiköhän sittenkin.. Väsymys ei alkanut kuitenkaan heti tämän jälkeen vaan muutaman vuoden kuluessa. Olin tosi hyvässä kunnossa. Enpä ole enää vaikka haluaisin.

Omasta mielestäni on traagista ja epäreilua että kaikkien näiden kymmenen vuoden jälkeen kun olen käynyt kiitettävästi ja liikaa koulussa sekä samalla töissä, yhteiskunnan silmissä olen nyt pelkkä laiska ja saamaton riippakivi joka on vain tehnyt epäviisaita valintoja ja jonka "pitäisi ottaa itseään niskasta, mennä lenkille ja töihin kiltisti koska tällaiset on elämän realiteetit". Se turhauttaa ja suututtaa.

On noita elämän realiteetteja pohdittu viikatemiehen, tähtien, kuun, sälekaihtimien ja mr. burn outin kanssa.

Taistelin pitkään väsymystä vastaan mutta viimein se sai otteen. Tummista silmänalusista sen näkee ettei mikään pelkkä lepoloma tuo toimintakykyäni takaisin. Olen kalpea ja näytän sairaalta minkä vuoksi meikkaan neuroottisesti ennen kuin kohtaan ulkomaailman. Pahinta on kun pitää piilotella eikä oteta tosissaan.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 03:42 

Kuulostaa siltä, että sait tosi rajun enterovirusinfektion. Tyypillisesti enterovirukset aiheuttavat vain flunssatyyppistä oireilua ja joskus ihottumaa, mutta nimensä mukaisesti ne infektoivat ruoansulatuskanavan ja vatsatautikin on mahdollinen oireilu. Ne voivat aiheuttaa myös sydänlihastulehduksen. Enterovirukset on yksi vahvimmin CFS:ään yhdistetyistä virustyypeistä.

Sairaus ei ole oma vikasi, se on selvää. Valitettavasti lähes kaikkia pitkäaikaissairaita, varsinkin jos diagnoosi ei ole selvä, kohdellaan tosi paskasti. CFS:ään kuitenkin onneksi on monia hoitoja, ei ole toivoton tapaus.

Enteroviruksiin on olemassa spesifejä hoitojakin, vaikka niitä ei yleensä Suomessa käytetä. Esim. interferonit ja ribaviriini. Jotkut CFS-lääkärit ovat alkaneet käyttää oksymatriinia, joka tehoaa enteroviruksiin. Itse olen nyt kuukauden verran käyttänyt Sophora flavescens -nimistä yrttiä, josta tuo oksymatriini siis eristetään. Sitä on käytetty paljon myös sydänvaivojen hoidossa ja sillä on monia erilaisia vaikutuksia. En osaa sanoa, onko siitä vielä ollut apua, paitsi selvä vaikutus uneen (ja myös uniin).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 04:40 

Enterovirus! Mahdollisesti siis se saattaa olla syypää. Kiitos hurjasti infosta. : ) Olen nyt vähän enemmän hajulla kun käyn lekurilla.

Itselleen pitää olla armeliaampi, tässä kulttuurissa se vaan tehdään vaikeaksi kun on syntiä sairastaa. Mindfulness on auttanut paljon tässä. Käyn siis dkt:ssa viikoittain.

Kaunista kevätpäivää!~_~

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]